Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Mercedesfriek
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51

14 sep 2022 10:23

Voor echte Mercedes Benz specialisten moet je eigenlijk naar www.auto-chippen.nl (DTMobility) in Oisterwijk gaan. Zij doen eigenlijk haast alleen maar jonge nieuwe voertuigen en richten zich voornamelijk op AMG's in tegenstelling tot BR Performance (BMW's).
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

14 sep 2022 21:39

Is er dan één tuner die zijn files zelf maakt? 99% koopt alles in. Meerdere files bij grote tuners met dezelfde bugs gezien, toerendip op zelfde punt, of toch net dat beetje te weinig (of te veel) brandstof...
ml280
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 sep 2011 01:31

16 sep 2022 01:21

RS Tuning is naar mijn weten de enige in Nederland voor Mercedes. Tunen neemt hele dag in beslag in tegenstelling tot binnen anderhalf uur klaar terwijl je wacht.
mobtjech
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 aug 2020 13:52
Mercedes-Benz: w213 e220d 2016 estate

16 sep 2022 13:53

Of bull power in Belgie.
Mercedesfriek
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51

30 sep 2022 11:07

Ik weet dat bij Auto-chippen.nl de enige van Nederland zijn die de nieuwe generatie 4.0-liters AMG motoren naar de + 800pk krijgen met de originele turbo's/intercooler/brandstofpomp op euro 98. Dan moet je wel echt maatwerk kunnen leveren anders behaal je dat nooit natuurlijk.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

30 sep 2022 11:13

Is dat zo? Misschien denk ik er te simpel over, maar als die file ooit is gemaakt dan kun je die toch op al die blokken toepassen? Vanuit de fabriek wordt ook overal hetzelfde op gezet waarbij je vergelijkbare uitkomsten krijgt...
Logboek S500.
ml280
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 sep 2011 01:31

30 sep 2022 21:05

Wat 99% van de tuners doet, is de originele file uitlezen, opsturen naar een centrale plek/ file leverancier, waar eerst wordt gezocht naar een al eerder aangepaste file voor de software versie, of binnen een uur een aantal mappen met veelal vaste percentages omhoog wordt gezet, en weer teruggestuurd. Deze file wordt erin geflasht, en er wordt een vermogensrun op een rollenbank gedaan in 1 versnelling op 100% gaspedaal. Dit noemen ze dan maatwerk.
Krissc
Berichten: 257
Lid geworden op: 13 jun 2020 19:27

30 sep 2022 22:46

ml280 schreef: 16 sep 2022 01:21 RS Tuning is naar mijn weten de enige in Nederland voor Mercedes. Tunen neemt hele dag in beslag in tegenstelling tot binnen anderhalf uur klaar terwijl je wacht.
Wat zijn de globale kosten van een op maat gemaakte tuning?
Gebruikersavatar
Toni043
Berichten: 1050
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Zuid Limburg

01 okt 2022 05:53

plorie schreef: 30 sep 2022 11:13 Is dat zo? Misschien denk ik er te simpel over, maar als die file ooit is gemaakt dan kun je die toch op al die blokken toepassen? Vanuit de fabriek wordt ook overal hetzelfde op gezet waarbij je vergelijkbare uitkomsten krijgt...
Lijkt mij idd ook zo simpel (of werkt dat niet zo?). :owja:
Bluesound
Berichten: 964
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

02 okt 2022 18:38

plorie schreef: 30 sep 2022 11:13 Is dat zo? Misschien denk ik er te simpel over, maar als die file ooit is gemaakt dan kun je die toch op al die blokken toepassen? Vanuit de fabriek wordt ook overal hetzelfde op gezet waarbij je vergelijkbare uitkomsten krijgt...
Nee.
Elke blok levert van zichzelf na de productie een andere waarde voor vermogen en trekkracht.
Zo heb je "goede exemplaren" en "minder goede exemplaren", waarbij de laatste meestal op de fabrieksspecificaties zitten en de eerste ruim daarboven.
Om de motorblokken bij zo'n spreiding allemaal heel te houden, programmeert de fabrikant de computer zo dat ruime veiligheidsmarges worden aangehouden.
Een tuner meet hoeveel vermogen het blok daadwerkelijk levert onder welke inspuit- en ontstekingsomstandigheden en kijkt hoever hij veilig kan gaan met dat blok. En dat is dus voor elk blok anders. Één file voor alle blokken móet dus ook weer veiligheidsmarges ingebouwd hebben, vandaar dat de winst met die files bescheiden blijft.
Stel dat jij "een erg goed blok" hebt en er wordt zo'n file van gemaakt en toegepast op een "minder goed blok". Dan worden bij dat laatste blok mogelijk de veiligheidsmarges ruim overschreden en loopt het al snel kapot.
Daarom gebruikt een goede tuner een rollenbank en wordt gekeken wat dát blok veilig kan presteren.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

02 okt 2022 19:00

Nou, klinkt mooi, maar een rollerbank ziet niet wanneer je in het rood gaat. Rollerbank is gewoon “boem is ho” benadering hoor. Je kan ecu waardes in een dashboard zetten, maar dat zegt niks over dat die waardes goed op slecht zijn.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 okt 2022 19:14

Er wordt genoeg getuned zonder rollenbank.
Logboek S500.
Mercedesfriek
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51

05 okt 2022 12:32

Bluesound schreef: 02 okt 2022 18:38
plorie schreef: 30 sep 2022 11:13 Is dat zo? Misschien denk ik er te simpel over, maar als die file ooit is gemaakt dan kun je die toch op al die blokken toepassen? Vanuit de fabriek wordt ook overal hetzelfde op gezet waarbij je vergelijkbare uitkomsten krijgt...
Nee.
Elke blok levert van zichzelf na de productie een andere waarde voor vermogen en trekkracht.
Zo heb je "goede exemplaren" en "minder goede exemplaren", waarbij de laatste meestal op de fabrieksspecificaties zitten en de eerste ruim daarboven.
Om de motorblokken bij zo'n spreiding allemaal heel te houden, programmeert de fabrikant de computer zo dat ruime veiligheidsmarges worden aangehouden.
Een tuner meet hoeveel vermogen het blok daadwerkelijk levert onder welke inspuit- en ontstekingsomstandigheden en kijkt hoever hij veilig kan gaan met dat blok. En dat is dus voor elk blok anders. Één file voor alle blokken móet dus ook weer veiligheidsmarges ingebouwd hebben, vandaar dat de winst met die files bescheiden blijft.
Stel dat jij "een erg goed blok" hebt en er wordt zo'n file van gemaakt en toegepast op een "minder goed blok". Dan worden bij dat laatste blok mogelijk de veiligheidsmarges ruim overschreden en loopt het al snel kapot.
Daarom gebruikt een goede tuner een rollenbank en wordt gekeken wat dát blok veilig kan presteren.
Jij begrijpt het helemaal. De 4.0-liter AMG motoren gaan bij 9 van de 10 ''tuners'' tot maximaal 720 pk. Om de 800 pk of zelfs hoger te behalen dien je de auto echt op maat af te kunnen stellen. Bestanden die in omloop zijn en die iedereen zomaar kan programmeren hebben nog steeds restricties/beveiliging ingebouwd zodat de motor niet stuk loopt. Vaak word er bij dat soort kant en klare bestanden gewoonweg alles procentueel verhoogd en de daarbij behorende begrenzingen verhoogd.
Onnaj
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

09 okt 2022 14:10

Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld Rica tuning voor zijn/haar C180 1.8 turbo CGI? Zijn er nadelige gevolgen te merken en doet het ook iets in positieve zin voor het verbruik en misschien ook voor de 7G tronic?

Zit er aan te denken om het voor onze C klasse ook te doen. Er komt zo'n 50 pk en 120 nm bij dus dat is de moeite waard. Nu rijd ik over het algemeen gewoon echt rustig, maar soms net wat meer hebben is lekker. Maar ik zou het vooral ook doen in de hoop een nog iets betere driveability te hebben. Vind de c klasse verre van traag, maar vind wel dat de 7G vaak te lang een te hoge versnelling vasthoudt. Ik heb het idee dat dit ook het verbruik niet ten goede komt.

Sowieso is het verbruik erg hoog vinden we. Met heel veel veel pijn en moeite redden we nu 1:12,5 en dat met gemixt rijden, maar toch voornamelijk (ca 75%) wat snelweg en 80 km/h wegen. We hadden gedacht wel rond de 1:14 uit te komen, zeker omdat we vrij rustig rijden. Met onze Lancia Delta reden we regelmatig hetzelfde als het opgegeven NEDC verbruik, maar dat blijkt met de Mercedes onmogelijk.

Tips voor andere tuners zijn ook zeker welkom. Zit ook te denken aan Mercedes speed in Den Haag (Beek Autoracing, staat volgens mij echt goed bekend) maar dat is echt een eind rijden vanaf Gennep.
Waar ik de auto gekocht heb in Schijndel (DB Autoservice) schrijven ze zelf ook tuning en dan behoud ik wel mijn Bovag garantie.
Verder zit in mijn woonplaats Gennep een leverancier van Rica tuning. Dat is natuurlijk wel handig, mocht de auto onverhoopt een keer naar de dealer moeten voor een software update. Dan hoef ik niet ver te rijden om het terug te laten zetten.
Gebruikersavatar
AndyP
Donateur
Berichten: 1340
Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
Locatie: Twente

10 okt 2022 09:54

De C180 1.8T CGI is zeker de moeite van het chippen waard. Een totale transformatie van de auto dankzij een enorme vermogenswinst.
Of je er zuiniger van gaat rijden betwijfel ik. In de praktijk spreek je het vermogen toch eerder aan is mijn ervaring.

Mijn 7G tronic schakelt heerlijk snel op. Dat lange vasthouden van een versnelling doet ie alleen in Sport en Sport +.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
Plaats reactie