Meetles

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

30 sep 2022 07:58

De s211 gaf een storing in het display. De contour van de auto op de zijkant gezien met een witte pijl aan de onderzijde die naar boven wijst en de tekst er onder 'visit workshop'.

Dat lijkt iets met de vering te maken te hebben. De 1e controle was het omhoog/omlaag doen van de luchtvering, geen probleem. Compressor rammelt ook niet.

De computer er aan gehangen. Storingscode heb ik ff niet bij de hand, maar de uitleg wees naar Y54y2 solenoid right rear axle. Dus de spoel op de rechterachter schokdemper doet iets niet.

Wielkuip er uit, kabels zien er keurig uit, onder de stekker was het droog en schoon.

Via de computer beetje door geklikt en dan kom je in een meetinstructie. En nou is elektronica 1 van mijn speerpunten (A) dus dat doen we even.
De instructie gaat in 3 stappen, maar mij gaat het nu meer om de algemene interpretatie van de instructie.

Men spreekt over connector 1 en 2. Ik ging er vanuit dat dat om de connectoren gaat op de slimme unit van de airmatic. Via DAS aangegeven onder de bijrijdersvoeten. Inderdaad, die connectoren zien er hetzelfde uit als de meetinstructie aangeeft.
1e instructie: weerstand meten. Ik heb maar 1 foto gemaakt van de spanningsmeetinstructie, die even misbruikt. Gaat even niet om spanning of weerstand.
1.jpg
1.jpg (132.68 KiB) 258 keer bekeken
Zo ik het lees: Op connector 1, tussen pin 5 en pin 9 moet een bepaalde weerstand gemeten worden.
Prima, connector 1 heeft 20 pinnen, keurig genummerd dus dat lukte wel.

2e meting: Spanning meten tussen pin 55 en pin 9.
Ik denk nu dus tussen pin 55 op connector 2, en pin 9 op connector 1.
Maar, wat wil die (2.21) dan zeggen?
En, connector 2 heeft 'slechts' 50 pinnen, genummerd 1 t/m 50.

En dan raak ik de weg kwijt.

2.jpg
2.jpg (128.48 KiB) 258 keer bekeken
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

30 sep 2022 08:39

Hoi Jan,

De laptop werkt nog steeds zie ik...:)

De instructie gaat er van uit dat je de "Socket Box" gebruikt.
Het getal tussen de haakjes geeft de Connectornummer.Pin (1.9) aan.
Het getal zonder de haakjes is de Socket box aansluitpunt.

Aangezien je die niet hebt gebruik je dus de getallen tussen de haakjes.

Onderin het scherm vindt je een knop met een grote gele vraagteken. Druk eens daarop...
Kun je de schema's, connector pin overview en nog meer bruikbare info naar voren halen...

Bij de connector info zie je dat 1.5 en 1.9 dus de "-" en "+" aansluiting zijn van je solenoid bijvoorbeeld...

Even een toevoeging...
Zonder de Socket Box kan je bepaalde dingen niet meten omdat de socket box ertussen in wordt gezet waardoor alle verbindingen blijven bestaan. ALs je de connector los trekt kun je alleen nog maar impedantie meten van de spoel.

Je kan bijvoorbeeld de stuurspanning naar de spoel niet meten met losse connector.
Beste is om hele dunne back probe pins te gebruiken aan de meetsnoer van je multimeter.
Die kun je achterin de connector pin drukken terwijl die op zijn plaats zit en alsnog de meting uitvoeren.

Groeten, Msmax
Bijlagen
BAck Probe Pins.JPG
BAck Probe Pins.JPG (10.55 KiB) 205 keer bekeken
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1226
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

30 sep 2022 09:49

Bij mijn E55 kreeg ik destijds een soortgelijke storing. Heb het elektrisch schema opgezocht op internet en ben toen de kabels van stekker tot stekker gaan meten. Deze waren allemaal in orde, bleef de solenoid van de veerpoot over welke na doormeten sluiting bleek te geven.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

30 sep 2022 10:13

Die solenoid zal het inderdaad ook wel zijn die kapot is. Ik meen er al ooit 1 aan deze auto vervangen te hebben, of dat links of rechts was weet ik niet meer. Maar goed, los daarvan, ik wil begrijpen hoe dat Xentry werkt en denkt, dat is het 'm een beetje.

Dank! MSMax. Duidelijke uitleg. Kan ik iets mee.
Plaats reactie