Beste mensen,
Mijn w221 heeft het welbekende ABC systeem.
Helaas ondervind ik problemen met mijn vering.
Ik krijg geen foutmelding maar het lijkt net of ik zonder schokbrekers rond rijd de auto veert super hard totaal geen demping, ook rijd de auto dan heel zoekerig (onrustig).
Auto is met star uitgelezen en geeft geen enkele foutmelding.
Ik kan de auto ook zonder problemen 1 stand omhoog zetten.
Enige wat ik kon waarnemen is dat 1 veerpoot op 60 bar druk staat en de andere 3 op 90.
Pompdruk is rond de 180, rodeotest gaat zonder problemen.
Geen lekkages waar kunnen nemen.
Is het een probleem dat de druk op de veerpoten niet hetzelfde is?
Is de pompdruk voldoende?
Als je 1 veerbal vervangt en de andere niet kan het dan zijn dat het systeem dan nog steeds niet naar behoren werkt?
Iemand enige sugesties of tips?
Hoor het graag,
Gr
Carlo
ABC probleem W221
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 21 jan 2012 01:55
- Mercedes-Benz: W220 S320 1999 / W220 S350 2004 / W221 S500 2006
- Locatie: Deurne Noord-Brabant NL
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 21 jan 2012 01:55
- Mercedes-Benz: W220 S320 1999 / W220 S350 2004 / W221 S500 2006
- Locatie: Deurne Noord-Brabant NL
Inmiddels de veerpoten aan de achterzijde vervangen omdat de veren aan beide kanten gebroken waren en de auto daardoor niet door de apk kwam.
De vering werkt nog steeds niet goed hij is super stug en het lijkt alsof ze in een bepaalde stand vast staan.
Wel heb ik nu voor de 1ste keer een foutmelding gehad en deze geeft aan b4/8 dat die vervangen moet worden
Iemand hier ervaring mee met deze foutmelding en met het stugge veren?
De vering werkt nog steeds niet goed hij is super stug en het lijkt alsof ze in een bepaalde stand vast staan.
Wel heb ik nu voor de 1ste keer een foutmelding gehad en deze geeft aan b4/8 dat die vervangen moet worden
Iemand hier ervaring mee met deze foutmelding en met het stugge veren?
- Toni043
- Berichten: 1050
- Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid Limburg
Hopelijk is er iemand die je verder kan helpen. Suc6
Logboek S205:
viewtopic.php?t=106578
viewtopic.php?t=106578
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 21 jan 2012 01:55
- Mercedes-Benz: W220 S320 1999 / W220 S350 2004 / W221 S500 2006
- Locatie: Deurne Noord-Brabant NL
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Bij Airmatic moet na vervanging het systeem gecalibreerd worden, anders blijft het systeem in sportstand. Dat zal bij ABC niet anders zijn.
Logboek S500.
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 08 aug 2011 15:06
- Mercedes-Benz: S63 L AMG (W221)
- Specialisatie: ICT
- Locatie: Nieuwegein
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een"specialist" voor het ABC systeem, heb met meerdere specialisten contact gehad/gezocht maar zo eenvoudig is het helaas niet. Er zijn maar weinig mensen die bijvoorbeeld het systeem kunnen onderhouden volgens de specificaties, zelfs bij de Mercedes dealers in NL doen ze te weinig ABC systemen om er routine in te hebben.
Misschien dat de tips in dit draadje nog kunnen helpen?
viewtopic.php?p=1077267#p1077267
Mercedes S63 AMG L Iridiumsilver 03/2007
- Paauwtje
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 18 jul 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205 C180, W212 E350 cgi, c215 CL500, EX: w169 A150, W203 C220 CDI
Rij eens met een beetje snelheid over een drempel. Wanneer je dan een foutmelding kort ziet verschijnen op je dash of bij de 220 en 215 in elk geval een korte piep is de druk te laag.
Dit word veroorzaak door een kapotte luchtketel, ik heb deze bij mijn 215 vervangen.
Wat ik merkte buiten de melding die echt heel kort verscheen was een piepje wanneer je over een drempel ging. Ook zweverig rijden.
Bij de 215 heb je er 4, veelal is het lastig om te zien welke lek is. Het is te vergelijken met een compressie vat. Er zit ABC vloeistof aan de ene kant en een rubberen membraan gevuld met een gas. Wanneer je over een drempel gaat veert het membraan in en door de gas weer uit.
Je kunt deze ketels los halen en er een schroevendraaier in laten zakken. De gene die lek is daar zal de schroevendraaier een stuk verder in gaan dan bij de rest. Wel is het zo, is er 1 kapot volgt de rest meestal snel. Dus meestal is het advies alles in één keer.
Nu weet ik toevallig dat er voor de 220 wat leveringsproblemen zijn voor deze ketels, ik weet nogmaals niet of ze dezelfden gebruiken.
Voor een auto van een kennis hebben we ze net alle 4 besteld, maar 2 gekregen. de andere twee hebben een langere levertijd.
Ze zijn ook nog eens niet alle vier gelijk overigens. Er zijn dacht ik ook modellen met 5 geleverd.
Wellicht heb je er iets aan in je zoektocht.
Ik kan je een specialist aanraden, maar volgens mij zit hij qua klanten te vol en neemt hij weinig nieuwe mensen aan. Als je interesse hebt kan ik even vragen, hij zit in Zuid Oost Drenthe.
Dit word veroorzaak door een kapotte luchtketel, ik heb deze bij mijn 215 vervangen.
Wat ik merkte buiten de melding die echt heel kort verscheen was een piepje wanneer je over een drempel ging. Ook zweverig rijden.
Bij de 215 heb je er 4, veelal is het lastig om te zien welke lek is. Het is te vergelijken met een compressie vat. Er zit ABC vloeistof aan de ene kant en een rubberen membraan gevuld met een gas. Wanneer je over een drempel gaat veert het membraan in en door de gas weer uit.
Je kunt deze ketels los halen en er een schroevendraaier in laten zakken. De gene die lek is daar zal de schroevendraaier een stuk verder in gaan dan bij de rest. Wel is het zo, is er 1 kapot volgt de rest meestal snel. Dus meestal is het advies alles in één keer.
Nu weet ik toevallig dat er voor de 220 wat leveringsproblemen zijn voor deze ketels, ik weet nogmaals niet of ze dezelfden gebruiken.
Voor een auto van een kennis hebben we ze net alle 4 besteld, maar 2 gekregen. de andere twee hebben een langere levertijd.
Ze zijn ook nog eens niet alle vier gelijk overigens. Er zijn dacht ik ook modellen met 5 geleverd.
Wellicht heb je er iets aan in je zoektocht.
Ik kan je een specialist aanraden, maar volgens mij zit hij qua klanten te vol en neemt hij weinig nieuwe mensen aan. Als je interesse hebt kan ik even vragen, hij zit in Zuid Oost Drenthe.
●W212(viewtopic.php?f=62&t=97695)
●C215(viewtopic.php?f=62&t=96205)
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 21 jan 2012 01:55
- Mercedes-Benz: W220 S320 1999 / W220 S350 2004 / W221 S500 2006
- Locatie: Deurne Noord-Brabant NL
- Paauwtje
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 18 jul 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205 C180, W212 E350 cgi, c215 CL500, EX: w169 A150, W203 C220 CDI
Ah, mijn fout. Ik heb gemist dat het juist stug is. Dan zal het eerder kalibratie zijn. Bij mij was het verre van stug.
●W212(viewtopic.php?f=62&t=97695)
●C215(viewtopic.php?f=62&t=96205)
-
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Bij een stugge ABC vering denk ik aan de volgende mogelijke oorzaken:
- Een veerbol met kapot membraan. (bol loopt vol olie en dus geen demping meer).
- Een veerpoot/schokbreker met kapot electronische spoel. (Die spoel zorgt voor de comfort of de sportstand door de demping groter/kleiner te maken in de schokbreker).
- Of de stekkers.
- of de kalibratie is niet in orde.
- Juiste vloeistof aanwezig.
Ik denk dat het systeem ansich niet heel moeilijk is, mogelijk wel een heel complexe besturing die er op zit. Een garagist zal er wat huiverig voor zijn om veel zoekuren/zelfstudie uren op de factuur te moeten zetten, zit op dat gezeur niet te wachten. Toch weet ik zeker dat die jongens in Velddriel, of die in Veghel je voor een afspraak in willen plannen. Het zal wel een kwestie van afrekenen zijn..
- Een veerbol met kapot membraan. (bol loopt vol olie en dus geen demping meer).
- Een veerpoot/schokbreker met kapot electronische spoel. (Die spoel zorgt voor de comfort of de sportstand door de demping groter/kleiner te maken in de schokbreker).
- Of de stekkers.
- of de kalibratie is niet in orde.
- Juiste vloeistof aanwezig.
Ik denk dat het systeem ansich niet heel moeilijk is, mogelijk wel een heel complexe besturing die er op zit. Een garagist zal er wat huiverig voor zijn om veel zoekuren/zelfstudie uren op de factuur te moeten zetten, zit op dat gezeur niet te wachten. Toch weet ik zeker dat die jongens in Velddriel, of die in Veghel je voor een afspraak in willen plannen. Het zal wel een kwestie van afrekenen zijn..
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 21 jan 2012 01:55
- Mercedes-Benz: W220 S320 1999 / W220 S350 2004 / W221 S500 2006
- Locatie: Deurne Noord-Brabant NL
Veghel / velddriel?JantjeV8 schreef: ↑28 sep 2022 08:01 Bij een stugge ABC vering denk ik aan de volgende mogelijke oorzaken:
- Een veerbol met kapot membraan. (bol loopt vol olie en dus geen demping meer).
- Een veerpoot/schokbreker met kapot electronische spoel. (Die spoel zorgt voor de comfort of de sportstand door de demping groter/kleiner te maken in de schokbreker).
- Of de stekkers.
- of de kalibratie is niet in orde.
- Juiste vloeistof aanwezig.
Ik denk dat het systeem ansich niet heel moeilijk is, mogelijk wel een heel complexe besturing die er op zit. Een garagist zal er wat huiverig voor zijn om veel zoekuren/zelfstudie uren op de factuur te moeten zetten, zit op dat gezeur niet te wachten. Toch weet ik zeker dat die jongens in Velddriel, of die in Veghel je voor een afspraak in willen plannen. Het zal wel een kwestie van afrekenen zijn..