Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !

Deel hier video's over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 sep 2022 20:51

Toni043 schreef: 18 sep 2022 13:14 Heb me geabonneerd 👍🏻. Mooi project!
Kun je dat misschien even opnieuw doen maar dan op dit topic? :) Er was per ongeluk een nieuw topic gemaakt voor de meest recente update.

@johan mooie updates weer. 8-)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Toni043
Berichten: 1050
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Zuid Limburg

20 sep 2022 22:30

Helmy schreef: 20 sep 2022 20:51
Toni043 schreef: 18 sep 2022 13:14 Heb me geabonneerd 👍🏻. Mooi project!
Kun je dat misschien even opnieuw doen maar dan op dit topic? :) Er was per ongeluk een nieuw topic gemaakt voor de meest recente update.

@johan mooie updates weer. 8-)
Bedoelde z'n youtube kanaal👍🏻, ik volg dit draadje nu ook😉
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 sep 2022 08:04

Ah zo, ja dat is nog directer :)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

21 sep 2022 22:45

:goedzo:
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

04 okt 2022 19:38

Ik ben gestart met de demontage van de motor voor de rebuild.
ik heb nog wel wat werk aan het chassis maaar wil een beetje levertijd in de motor onderdelen besparen door nu
eerst de motor te demonteren en de kijken wat ik allemaal nodig heb en dit te bestellen

dit blok staat ongeveer 3 jaar stil bij mij . hij zou ongeveer 170dkm hebben gelopen
wel had ik al gezien dat er best wat kool aanslag te vinden was onder de kleppen deksels maar wat wil je met de emmisie troep op zo'n motor

heb de kleppen deksels incl valve train gedemonteerd en de koppen zijn er af
heb van te voren eerst de timing gecontroleerd ik heb wel wat ketting rek. 10 graden verschil tussen bank 1 en 2 . heb dit verder niet gecontroleerd met het openen en sluiten van de kleppen om te zien waar het zit.
maar wel wat raar is dat bank 2 cyl 5-8 bij 35 graden zijn timing al haalt terwijl hij pas bij 40 graden hier moet zijn en bank 1 is 5 graden te laat

dit houd in dat de ketting eigenlijk te kort zou zijn en bij 1 tand verspringen zou het verschil veel groter moeten zijn.
de ketting kan wel korter worden als bijvoorbeelde de geleider heel er in slijt.
ik ga later deze week de timing cover voor demonteren en kan dan wat meer zien van de geleiders.
ik heb wel OT1 gecontroleerd met de poelie dit klopt zover ik kan zien dat houd in dat de poelie de jusit waar de aangeeft met de hoeveelheid graden.
ik heb vernogem van iemand die deze motoren vaker onderhoud geeft dat de buiten rand van de poelie wel is wil verdraaien ten opzichte van de binnen ring dus ga dit later van de week nog is goed uitklokken of hier verschil in zit

verder heeft deze motor de optie code SA 479 cylinder uitschakeling.
ik dacht altijd dat dit standaard was op de w220 maar. schijnt best zeldzaam te zijn,
ik weet nog niet of ik dit ook ga aansturen. want het zou gewoon kunnen bij deellast ook met deze turbo setup omdat 4 cyl gewoon een fuel en igntion cut krijgen en dat de kleppen trein van deze cylinders worden ontkoppeld zodat de kleppen dicht blijven dit geld dan voor in en uitlaat. dus bij een turbo heb je meestal bij deellast een iets groter vacuum hier heb je dan geen last van omdat de kleppen dicht staan
dus ik ga dit wel allemaal terugbouwen en controleren .
in de spec van dit systeem staat dat bij 55mph dus rond de 95km uur dit ongeveer 13% brandstof bespaard. dat is toch best geinig.
de techniek erachter is alleen al leuk

verder wat ik het belangrijkste vond is de staat van de onderdelen zoals de nokkenassen en lager huizen hiervan, dit is allemaal goed
ook zijn de cylinder voeren heel belangrijk bij een alusil motor zoals deze.
die zien er zover ik heb kunnen zien goed uit en passen bij km stand . dus geven nog een dof beeld en geen krassen.
bij een blok met 300dkm zie meer een glans in de voeringen .

dus er is veel roet en vervuiling maar de staat van de motor is goed

hier is video
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2840
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

04 okt 2022 21:22

Dit wordt wederom een pareltje van mooie technische innovatie!
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

07 okt 2022 13:16

part 2 van de motor demontage

heb de timing cover en de complete distributie verwijderd. incl olie pomp. de carter pan en de onder zijn van het blok
ja hoe noem je het grote carter pan.

geen bijzondere dingen aangetroffen bij de ketting. wel zaten er cracks in de geleiders maar er missen geen delen
wel ben ik in de timing cover 2 o-ringen tegen gekomen die zeker aan vervangen toe zijn

voor mensen die vrij bekent zijn met de m112 of m113 kwa motor. zijn vast ook bekent met de 2 oringen die de afdichting maken tussen timing cover en blok
deze o-ringen gaan naar verloop van tijd opzwellen en gaan dan stuk en lekken. hier zijn veel verschillende meningen over. dat het komt door verkeerde olie of koelwater.
bij mij heeft het niet gezorgt voor koelwater lekkage. de oringen waar niet volledig door dus dat is een goed teken wel was zeker 80% van de wand dikte weg en de waren ze vergroot en opgezwollen ..

nu de carter pan volledig weg is kan ook het onderste deel van de motor bekeken worden en dit geeft het zelfde beeld vervuiling door olie en wat carbon aanslag. en voeringen zien er goed uit

hier is de video
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

11 okt 2022 09:57

soms heb ik weken niks te vertellen :D
maare nu weer wel

Heb ook de laatst delen van de motor verwijderd.
zuigers met drijfstangen gedemonteerd en ook de krukas verwijderd
nu kan je echt zienw at de staat van de motor is

De boringen zien er goed uit dus los van wat aanslag op de plekken waar de zuiger niet geweest is hoeft er niks aan te gebeuren
alleen schoonmaak werk dus

de drijfstang lagers. hebben wel wat slijtage. al vond ik dat niet echt een verassing gezien wat de olie achter heeft gelaten in de motor
ook de journals hiervan op de krukas hebben hier wat sporen van. als is dit niet echt voelbaar en is het veelal wat smeer dan echt krassen
de kleien krasjes die er zitten kunnen eruit gepolijst worden.

de main lagers en journals zien er veel beter uit en hebben minimale slijtage.
ik heb de krukas weg gebracht om te laten balanceren. hier bij worden ook de journals gepolijst zodat ik een goed basis heb
hier heb ik ook advies gevraagd en hun mening over de krukas. aangegeven werd dat het meevalt en dat dit vrij makkelikk weg te poetsen is en dat er minimaal materiaal verloren gaat. zo weinig dat er geen andere lagers dan oem in hoeven.

om dit moment ben ik delen van de motor aan het reinigen . zal hier binnenkort wat meer info over delen

hier eerst de video van de laatste demontage
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 okt 2022 10:52

Naast het werk aan de Benz heb je ook zat werk aan het monteren van de filmpjes, respect!
#doeslief
Gebruikersavatar
AndyP
Donateur
Berichten: 1340
Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
Locatie: Twente

11 okt 2022 10:54

Knap werk weer. Wat een klus!
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

06 nov 2022 21:11

nieuw onderwerp aan de motor . de cylinderkoppen

de cylinderkoppen bestaan eigenlijk voor mij uit 2 delen de koppen met kleppen en veren. en de brug met de tuimelaars
die gemonteerd zit op de kop en ook als lager kappen voldoet voor de nokkenassen

het deel voor nu is de koppen. ik heb de kleppen, veren, retainers en clips gedemonteerd. Heb de kleppen zo gemerkt dat ik weet uit wel gat ze komen. dit omdat ik de pas vorm graag wil behouden en de kleppen hebben natuurlijk passend gezetten bij een bepaalde zitting

Ik heb de koppen schoongemaakt en geinspecteerd op eventuaal schade of iets dergelijks. hier is niks van aangetroffen.
Dit was tevens belangrijk omdat ik op het blok tussen cyl 2 en 3 een foutje in het materiaal heb gevonden waar de kop wel op af heeft gedicht maar niet zo hoort. Zeker niet als het blok meer wil belasten met een turbo. hierover meer info onder video op de website als je interessant vind

ik heb het blok weg gebracht om hem te vlakken ook aan de kant waar geen fouten zitten.
er mag max 0.3mm af dit is dan incl de maat als je kop ook vlakt.

kleppen heb ik schoongemaakt. inlaat kleppen waren alleen vettig. uitlaat kleppen veel carbon aanslag.
kleppen nadien. opnieuw ingeschuurd in de zitten met fijne pasta zodat ik de afdruk kon zien. dit alles volgens spec
moet tussen 0.8 en 1.2mm zijn.

heb de koppen nadien vaccum getest op de afdichten van de kleppen en zittingen.
inlaat kan apart van elkaar per cyl.
uitlaat is met elkaar verbonden door EGR kanalen. dus moet alles in 1 keer.

ik heb nadien de kop van cyl 1-4 de uitlaat kleppen nogmaal opnieuw ingeschuurd. was er niet tevreden mee en dit heeft wel geholpen
de cyl houden nu vacuum vast net als de rest.

de video is vrij lang. maar er is veel te vertellen over dit onderwerp. vandaar

ook heb ik de olie pomp uit elkaar gehad voor inspectie.
tandwielen zien er goed uit aan het loop en druk vlak van de tandwielen is polijst rand zichtbaar maar geen echte slijtage.

wel vertrouw ik achteraf 1 schroefdraad afdichting niet het draad is slecht. in de video kan je zien dat ik 1 bout niet goed op moment krijg en dat ik niet verder aan trek. het zijn 10.9 bouten die moeten op 14.7 nm bij dit soort lage getallen is een nauwkeurige moment sleutel als heel lastig. ik ga deze bout verwijderen en vervangen voor een inbusbout met een moer. het draad boor ik er dan uit zodat ik zeker weet dat de boel goed vast zit.
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2991
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

06 nov 2022 21:24

Mooie filmpjes weer, ben benieuwd naar het eindresultaat
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2840
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

08 nov 2022 14:52

chapeau!
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

09 nov 2022 15:56

en verder met de camshaft bearing bridge. heb die naam niet verzonnen. dat ding heeft gewoon zo
dit is een deel van de cylinderkop die je niet los kan uitwisselen. de onderdelen hier aan eventueel wel

nu heb ik dit volledig gedemonteerd en alles olie en vet vrij gemaakt. ook de tuimelaars allemaal gedemonteerd.
zeker met de ZAS cylinder cut out system. is dit wel mooi om te zien hoe het nu werkt.
hiervan komt binnen een aantal dagen nog een aparte update hoe dit nu werkt.

de olie kanalen waar geen van allen dicht maar er zat wel aanslag overal. heb trouwens geen echte slijtage gevonden dus dat geeft wel aan
zeker bij deze motor die behoorlijk vuil was van binnen dat het wel kwalitieit is. de tuimelaars hadden geen van allen te veel speling of slijtage.
ook de bussen die in de deebare tuimelaars van de ZAS hebben alleen kleine polijst plekjes maar geen zichtbaar materiaal verlies.

dus heel positief. voor de hydraulische compensatie elementen van de klep verstellen heb ik ook een aparte video . dit is toch wel belangrijk gezien de kleine onderdelen .

hier is de video
johan84
Berichten: 336
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

11 nov 2022 14:00

Het ZAS Cylinder cut out system of Code: 479

dit was een optie destijds op de m113. volgens mij heeft het zelfs op de NA AMG SLk 55 amg gezeten. optie of standaard weet ik dan niet
op de W220 was het zeker een optie op de M137 V12 was het standaard dacht ik

ik elk geval ik dacht eerst . wat moet ik er mee kan alleen maar stuk gaan maar het is best system en zit goed in elkaar
de olie kanalen voor het aansturen en bedienen zijn een stuk groter dan de smeer kanalen van de nokkenas en tuimelars zelf dus dicht slippen zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn.

natuurlijk kunnen de hard metalen pennen wel vast lopen in de aluminium tuimelars als er iets slijt, maar bij deze motor met 170k km op de klok valt het heel erg mee. zelfs materiaal verlies is niet te vinden . hooguit van gepolijste onderdelen . dus ja ik neig toch wel steeds meer op dit ook gewoon aan te sturen als ik alles goed heb draaien . het zit er op dus toch geinig als het werkt.

de solenoids zijn gewoon 12 volt en gewoon te testen . Deze solenoids zijn te krijgen maar. de linker bank kost €1200,- en de rechter bank € 1300,- echt absurd. natuurlijk voor een solenoide. het is echt niks speciaals.

verder werkt het systeem alleen als er bepaald load en snelheid conditie van krijgt zijn dus als er weinig vermogens vraag is of bepaalde constante rijstijl. mercedes geeft ook op dat het 13% brandstof bespraard bij 55mph dus ongeveer 90-95kmh

hier is de video
Plaats reactie