Ik ben gestart met de demontage van de motor voor de rebuild.
ik heb nog wel wat werk aan het chassis maaar wil een beetje levertijd in de motor onderdelen besparen door nu
eerst de motor te demonteren en de kijken wat ik allemaal nodig heb en dit te bestellen
dit blok staat ongeveer 3 jaar stil bij mij . hij zou ongeveer 170dkm hebben gelopen
wel had ik al gezien dat er best wat kool aanslag te vinden was onder de kleppen deksels maar wat wil je met de emmisie troep op zo'n motor
heb de kleppen deksels incl valve train gedemonteerd en de koppen zijn er af
heb van te voren eerst de timing gecontroleerd ik heb wel wat ketting rek. 10 graden verschil tussen bank 1 en 2 . heb dit verder niet gecontroleerd met het openen en sluiten van de kleppen om te zien waar het zit.
maar wel wat raar is dat bank 2 cyl 5-8 bij 35 graden zijn timing al haalt terwijl hij pas bij 40 graden hier moet zijn en bank 1 is 5 graden te laat
dit houd in dat de ketting eigenlijk te kort zou zijn en bij 1 tand verspringen zou het verschil veel groter moeten zijn.
de ketting kan wel korter worden als bijvoorbeelde de geleider heel er in slijt.
ik ga later deze week de timing cover voor demonteren en kan dan wat meer zien van de geleiders.
ik heb wel OT1 gecontroleerd met de poelie dit klopt zover ik kan zien dat houd in dat de poelie de jusit waar de aangeeft met de hoeveelheid graden.
ik heb vernogem van iemand die deze motoren vaker onderhoud geeft dat de buiten rand van de poelie wel is wil verdraaien ten opzichte van de binnen ring dus ga dit later van de week nog is goed uitklokken of hier verschil in zit
verder heeft deze motor de optie code SA 479 cylinder uitschakeling.
ik dacht altijd dat dit standaard was op de w220 maar. schijnt best zeldzaam te zijn,
ik weet nog niet of ik dit ook ga aansturen. want het zou gewoon kunnen bij deellast ook met deze turbo setup omdat 4 cyl gewoon een fuel en igntion cut krijgen en dat de kleppen trein van deze cylinders worden ontkoppeld zodat de kleppen dicht blijven dit geld dan voor in en uitlaat. dus bij een turbo heb je meestal bij deellast een iets groter vacuum hier heb je dan geen last van omdat de kleppen dicht staan
dus ik ga dit wel allemaal terugbouwen en controleren .
in de spec van dit systeem staat dat bij 55mph dus rond de 95km uur dit ongeveer 13% brandstof bespaard. dat is toch best geinig.
de techniek erachter is alleen al leuk
verder wat ik het belangrijkste vond is de staat van de onderdelen zoals de nokkenassen en lager huizen hiervan, dit is allemaal goed
ook zijn de cylinder voeren heel belangrijk bij een alusil motor zoals deze.
die zien er zover ik heb kunnen zien goed uit en passen bij km stand . dus geven nog een dof beeld en geen krassen.
bij een blok met 300dkm zie meer een glans in de voeringen .
dus er is veel roet en vervuiling maar de staat van de motor is goed
hier is video