V167 GLE voorzien van keyless-go (pakket - 871 & 889)

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 sep 2022 21:43

Het aantal 167er GLE's waar wat aan verbouwd moet worden is de laatste tijd opvallend groot...bij deze een 2020 GLE450 die we hebben voorzien van keyless-go (optiecode 889) in combinatie met een easy acces "schop"sensor (optiecode 871).

Bij de huidige generatie mercedessen moet er voor keyless-go een ander contactslot worden verbouwd omdat de extra antennes en de deurgrepen nu rechtstreeks op het contactslot worden aangesloten in plaats van op een aparte keyless stuurunit.
Aangezien het aanleren van contactsloten en sleutels niet door iedere willekeurige online xentry gebruiker kan worden uitgevoerd (want dit zijn tenslotte diefstal relevante delen), was het de afspraak dat de dealer (waar we deze inbouw voor uit hebben moeten voeren) ZELF het contactslot al vast zou vervangen en aanleren...maar dat ging meteen al mis.
Volgens de monteur van die dealer kon het nieuwe contactslot niet worden ingebouwd omdat de stekker(s) niet zouden passen en dus hebben ze het nieuwe contactslot maar in de auto gelegd en samen met de auto naar ons gebracht met de gedachte dat het dan wel goed zou komen (OF met de gedachte dat het probleem dan niet langer meer hun probleem zou zijn...dat kan natuurlijk ook).

Het contactslot zit bij de 167 GLE op de tunnel onder het kachelhuis verbouwd (wat in mijn ogen overigens de meest vreemde locatie is voor elektronica waar de hele auto op draait en die absoluut niet tegen (condens)water kan) en daar zit die stuurunit min of meer half vast tussen de isolatie gedrukt met aan beide zijden van de tunnel 1 aangesloten stekker. De ene stekker is voor alle standaard bekabeling en de andere stekker is voor de keyless bekabeling (en aangezien deze auto's allemaal keyless start hebben zitten er ook altijd wel een paar draden in die stekker).
Een probleem met het niet passen van de stekkers was er eigenlijk niet en ook het aanleren van dat contactslot ging onverwacht makkelijk - waarbij het aanleren van beide sleutels aan het nieuwe contactslot dan weer helemaal NIET makkelijk ging maar dat kwam weer omdat ik twee sleutels aan 1 sleutelbos bij de auto had gekregen EN in de auto had liggen.

Verder is het keyless-go systeem nog niet zo heel veel anders dan dat wat we in het verleden telkens in hebben moeten/mogen bouwen behalve dan dat de 2 extra antennes nu niet meer in de (achter)portieren zitten verbouwd maar onder de auto zijn verbouwd en daarvoor moeten dan weer draden door de auto van binnen naar buiten worden gevoerd (en mercedes zou mercedes niet zijn als de doorvoer voor die draden niet ergens midden boven de brandstoftank zou zitten :S ).
Het viel mij overigens laatst op bij een 223er S-klasse dat die 2 externe keyless-go antennes goed te horen zijn als de auto geparkeerd staat met de portieren op slot...blijkbaar willen die auto's er voor zorgen dat ze altijd op tijd zijn met het naar buiten drukken van de portiergrepen als de sleutel er aan komt lopen.

Helaas ben ik vergeten foto's te maken van de montage van de schopsensor...en van de stikker die bij die schopsensor hoort; volgende keer beter.

...en nog een greep uit wat van die achteraf ingebouwde keyless-go systemen:
* x156 GLA45 AMG
* W166 ML & X166 GLS
* R172 SLK
* CL203 C-klasse & S203 C32 AMG
* W204 C-klasse
* W205 C-klasse & S205 C-klasse & A205 C-klasse
* C209 CLK63 AMG black series in zwart & in wit
* W211 E-klasse & S211 E-klasse
* S212 E-klasse
* 3x S213 E-klasse & W213 E-klasse
* 4x C216 CL's
* 217er S-coupe
* X218 CLS
* 222er S-klasse
* X253 GLC

greetingz,

Zoeksleutel: Steve230479
Bijlagen
de 2020 GLE450 in kwestie
de 2020 GLE450 in kwestie
IMG_1995.jpg (86.76 KiB) 1239 keer bekeken
de 2020 GLE450 in kwestie zonder keyless-go deurgrepen
de 2020 GLE450 in kwestie zonder keyless-go deurgrepen
IMG_1885.jpg (66.6 KiB) 1239 keer bekeken
de 2020 GLE450 in kwestie zonder keyless-go deurgrepen
de 2020 GLE450 in kwestie zonder keyless-go deurgrepen
IMG_1890.jpg (68.06 KiB) 1239 keer bekeken
de half lege 2020 GLE450
de half lege 2020 GLE450
IMG_1928.jpg (84.16 KiB) 1239 keer bekeken
de half lege 2020 GLE450
de half lege 2020 GLE450
IMG_1933.jpg (82.14 KiB) 1239 keer bekeken
de beide contactsloten (wel en niet keyless-go compatibel)...hier met de stekkers in het oude contactslot
de beide contactsloten (wel en niet keyless-go compatibel)...hier met de stekkers in het oude contactslot
IMG_1920.jpg (98.57 KiB) 1239 keer bekeken
de beide contactsloten (wel en niet keyless-go compatibel)...hier met de stekkers in het nieuwe contactslot
de beide contactsloten (wel en niet keyless-go compatibel)...hier met de stekkers in het nieuwe contactslot
IMG_1922.jpg (80.53 KiB) 1239 keer bekeken
de keyless-go bekabeling aan 1 van de 4 portierstekkers
de keyless-go bekabeling aan 1 van de 4 portierstekkers
IMG_1935.jpg (85.03 KiB) 1239 keer bekeken
een leeg portier ivm de te plaatsen keyless-go grepen
een leeg portier ivm de te plaatsen keyless-go grepen
IMG_1961.jpg (75.14 KiB) 1239 keer bekeken
de stekker in het portier voor de keyless-go greep en de LED ten behoeve van de greepverlichting
de stekker in het portier voor de keyless-go greep en de LED ten behoeve van de greepverlichting
IMG_1969.jpg (67.69 KiB) 1239 keer bekeken
1 van de 2 extra keyless-go antennes onder de vloer van de auto
1 van de 2 extra keyless-go antennes onder de vloer van de auto
IMG_1941.jpg (82.9 KiB) 1239 keer bekeken
de 2020 GLE450 met 1 normale en 1 keyless-go deurgreep
de 2020 GLE450 met 1 normale en 1 keyless-go deurgreep
IMG_1972.jpg (73.36 KiB) 1239 keer bekeken
de 2020 GLE450 met keyless-go deurgreep
de 2020 GLE450 met keyless-go deurgreep
IMG_1978.jpg (74.39 KiB) 1239 keer bekeken
de 2020 GLE450 met keyless-go deurgreep inclusief greepverlichting
de 2020 GLE450 met keyless-go deurgreep inclusief greepverlichting
IMG_1987.jpg (56.5 KiB) 1239 keer bekeken
de 2020 GLE450 met keyless-go deurgrepen
de 2020 GLE450 met keyless-go deurgrepen
IMG_1996.jpg (71.58 KiB) 1239 keer bekeken
de 2020 GLE450 in kwestie (achter wat ander (nieuw) spul)
de 2020 GLE450 in kwestie (achter wat ander (nieuw) spul)
IMG_2050.jpg (73.14 KiB) 1239 keer bekeken
de half lege 2020 GLE450
de half lege 2020 GLE450
IMG_1931.jpg (83.23 KiB) 1239 keer bekeken
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 sep 2022 22:04

MBenzNL schreef: 10 sep 2022 21:43 Het aantal 167er GLE's waar wat aan verbouwd moet worden is de laatste tijd opvallend groot
vrijwel nooit hoef je je bezig te houden met het monteren van treeplanken en dan ineens 3 tegelijk (wat wel lekker snel werkt)

greetingz,
Bijlagen
IMG_1324 (640 x 480).jpg
IMG_1324 (640 x 480).jpg (85.99 KiB) 1233 keer bekeken
perdikoula888
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2010 09:07

13 sep 2022 07:35

Perfect!!! As always :)
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

13 sep 2022 22:32

Veel GLE ‘s (hybride en 450’s) die eerder dit jaar stonden aangeboden hadden vaak niet de “onmisbare” opties. Ook nu staan ze er nog, zoals bij Stern. Anderhalf ton voor een GLE maar geen geheugen voor de stoelverstelling. Die optie moet er dan tóch komen, lijkt me.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

13 sep 2022 23:06

Borgmonster schreef: 13 sep 2022 22:32 Die optie moet er dan tóch komen, lijkt me.
ik vind van wel...maarja...ik spreek uit eigen belang

greetingz,
Plaats reactie