Compressie te laag cilinder 1

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
MelvinM
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2022 18:40

15 aug 2022 18:53

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zoek eigenlijk een beetje hulp/advies.

Ik ben in het bezit van een Mercedes CLA-250 edition 1 bouwjaar 2013.
Afgelopen week stond ik stil voor het stoplicht, na het optrekken voelde ik de auto een beetje trillen en schokken.
Eenmaal de oprit van de snelweg opgereden had ik opeens vermogen verlies en begon de auto meer te schokken/trillen.
Gelijk gestopt bij een benzinepomp waar ik toevallig langs reed, toen begon ook het motor management lampje te branden.

Gelijk de volgende dag naar een garage gebracht die heeft hem toen uitgelezen.
Hij gaf een probleem in cilinder 1 aan, daarna heeft hij naar de bougies/bobines/injectoren gekeken.
Verder dan bovenstaande onderzoeken is het nog niet gekomen.
Dit verhielp echter niet het probleem volgens de monteur.
Hij heeft vervolgens de compressie gemeten in cilinder 1 en die was 5 ipv 11 bar als ik het goed zeg.
Nu geeft de monteur aan dat het waarschijnlijk een mechanisch probleem is en ik een nieuwe motor moet laten plaatsen.
Hebben jullie misschien enig informatie wat ik nog zou kunnen proberen of doen?
Of in het slechtste geval een garage die mij hierbij zou kunnen helpen of eventueel het desbetreffende probleem te reviseren?
Ik kom uit Bergen op Zoom.

ik heb de auto 4 jaar in mijn bezit en heb buiten dit probleem om nog geen enkele reparatie gehad aan mijn auto.
Er staat +- 170.000 op de teller.4

Bedankt alvast!
Melvin
Laatst gewijzigd door MelvinM op 15 aug 2022 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11517
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

15 aug 2022 21:40

Motor vervangen lijkt me onwaarschijnlijk (wel mogelijk). Ik zet in op een lekke klep. En dan heb je 2 opties.

1. Nieuwe kop erop met 2 jaar garantie op alles
2. Kop laten repareren. Beperkte garantie op reparatie

Natuurlijk is stap 1 een cilinderlektest en bepalen waar hij lekt
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

16 aug 2022 05:43

Eventueel aangevuld met beelden van een endoscoop.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

16 aug 2022 10:57

Wellicht een verbrande klep of ernstige vervuiling inlaat traject.
Eerst een lektest uitvoeren
MelvinM
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2022 18:40

16 aug 2022 17:25

dominus schreef: 16 aug 2022 10:57 Wellicht een verbrande klep of ernstige vervuiling inlaat traject.
Eerst een lektest uitvoeren
bedankt voor je reactie! wat bedoel je precies met ernstige vervuiling inlaat traject?
of hoe kunnen ze zien of dit het probleem is?
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

16 aug 2022 18:29

Er kan zoveel vervuiling op de klepsteel zitten dat die niet meer goed sluit.
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

16 aug 2022 18:30

Zoek maar eens op walnutblasting op YouTube.
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

16 aug 2022 18:35

Maar een verbrande klep is waarschijnlijker
MelvinM
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2022 18:40

24 aug 2022 11:56

Goedemiddag,
na een inspectie van een andere garage is hij tot de conclusie gekomen dat het probleem bij de zuigers/zuigerveren zit.
wat is volgens jullie de beste oplossing op dit moment?

dankjewel
rolfridders
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:54
Mercedes-Benz: ml163

24 aug 2022 12:34

Met aangrenzende zekerheid durf ik je te zeggen dat het je klepsteel geleider is
rolfridders
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:54
Mercedes-Benz: ml163

24 aug 2022 12:35

Een lektest geeft zekerheid
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

24 aug 2022 13:16

Je kunt ook overwegen om de auto met motorschade te verkopen. De ervaring leert dat er altijd optimisten zijn die er brood in zien. Als het klopt wat de laatste garage zegt, dan is er een aardige kans dat je een ander blok moet zoeken. Het probleem is in dit soort gevallen dat je nu al veel gaat betalen omdat b.v de kop er af moet, de echte diagnose kun je vaak alleen stellen door wat demontage werk uit te laten voeren, waarbij niemand op voorhand kan zeggen dat reparatie echt mogelijk is.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11517
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

24 aug 2022 18:46

Bij zuiger of cilinderschade zou ik voor een jong gebruikte motor gaan. Al kan ik diagnose moeilijk geloven maar het is niet onmogelijk
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

24 aug 2022 19:23

MelvinM schreef: 24 aug 2022 11:56 Goedemiddag,
na een inspectie van een andere garage is hij tot de conclusie gekomen dat het probleem bij de zuigers/zuigerveren zit.

dankjewel
Hoe is men tot deze conclusie gekomen zou ik me dan gaan afvragen, zijn hier beelden van of een testuitslag ?
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

14 sep 2022 08:33

Een collega van me, GLA 2016 (dacht ik, wel een prachtige auto), 1.6L met 130K op de klok, ging dit jaar weer traditioneel met de auto naar Turkije op vakantie. Regio Zwarte Zee, dus een beste trip. Jarenlang heeft hij dat met een w201 200D gedaan, daarna een w204 200cdi en nu met een GLA.
In Tsjechië ging het al mis. Geen storingen in het dashboard, wel gerammel en een inhoudende motor. Aldus, in Tsjechië een Mercedes dealer opgezocht en daar kreeg hij een uitgebreide diagnose. Digitaal compressie gemeten: 4 bar op cilinder 1. Vervolgens ook met een camera in de cilinder gekeken en cilinder 1 fors beschadigd, flinke krassen onderaan in de cilinderwand. Diagnose: €6K voor een nieuwe motor, arbeid komt daar bij en 2 weken levertijd.... :'(

Vervolgens besloot hij om toch door te rijden. Met nog 2500km voor de boeg, het idee kapot is hij toch al, heeft hij z'n thuisadres nog gehaald ook. Veelal 130km/uur gereden, soms startte hij moeilijk en hield in. Dan even stoppen, 10 minuten wachten en dan wilde hij vaak weer "probleemloos" lopen, weliswaar op 3 poten.

Vanaf z'n thuisadres is hij nog 400km met die auto naar Ankara gereden, aldaar een MB dealer opgezocht. De diagnose was al gesteld, hij heeft de auto daar voor 2 weken achter gelaten en die monteurs hebben het blok gereviseerd. Een keurige fotoreportage hebben ze voor hem bij gehouden. Verbrande uitlaatkleppen, op de 1e, overige cilinders zien er keurig uit. Ondanks de temperatuur is de koppakking wel blijven zitten.
In dit geval gereviseerd: cilinder 1 opgeboord en een 0,5mm overmaat zuiger er in gezet. Kop op cilinder 1 voorzien van nieuwe kleppen. De uitlaatkleppen van cilinder 1 waren fors verbrand, randjes in de zitting ingescheurd. Distributie hebben ze laten zitten. Kop gevlakt. Al met al loopt het ding weer als een nieuwe. Rekening bedroeg zo'n € 3.000,- grofweg.
Terugreis geen problemen.

Waardeloos dat die blokken bij die km standen zulke schades oplopen, temperatuurmeter heeft niet hoog gestaan. Temperatuurhuishouding is gewoon niet op orde in deze motoren. Of de circulatie van het koelwater is niet goed. Ook geen foutmeldingen in het display terwijl bij 4 bar toch de uitlaatgassamenstelling moet veranderen. Op diverse fora kom je deze problemen tegen.
Plaats reactie