W639 vito/viano kachel valt uit

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

05 sep 2021 20:06

Het verhaal begin met een airco waar van ik dacht dat die uit viel.
Nu na ondertussen veel te hebben vervangen is nog dit probleem niet opgelost.
Maar het word nu erger.
Bij koude start werkt airco perfect .
Ook klimat werkt trekt hem keurig naar ingestelde thempratuur.
Na ongeveer een drie kwartier rijden word het stukje bij beetje warmer in de auto.ik heb oo het dashboard meters staan om te zien hoe warm koud de iitstroom themp is van kachel en airco.
Je kan dan zien dat de uitstroom van airco warmer word.
Ook de gemengde luchtstroom komt boven de ingestelde thempratuur.
Bijvoorbeeld kachel ingesteld op 20 graden buiten is het 22 .en mijn uitstroom themp loopt op naar 25 of hoger.
Ik kan de ingestelde themp wel verlagen de ventilator gaat sneller de uitstroom themp loopt op het word dus inplaats van kouder warmer in de auto.warmer dan de buiten themp
Als ik klimat uitlees geen storing alle thempraturen kloppen met de ingestelde waardes.
Ook de ventilators van de airco worden niet aangestuurd.airco pomp word ook niet aangestuurd..

Is er iets wat de werking kan blokeren
Het keek eerst alleen bij hoge buitenthemp te zijn.maar het word steeds erger .nu al bij een bepaalde motor themp dat hij de thempratuur niet meer goed regeld.of eigenlijk regelt hij helemaal geen thempratuur meer.

Wat is er al gebeurd.
Voeler met ventilator in dashboard vervangen
Thempvoeler in kachelhuis vervangen .
Druk sensor airco vervangen
Aurco vebtilator relais met kabelboom vervangen.
Andere klimat display
Niks heeft het opgelost

Wat kan dit nog zijn?
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

12 aug 2022 18:43

Nu het kachel ventiel vervangen.
Ook dit hielp niet
Wie o wie heeft hier serieus verstand van.
De dealer waar ik kom leest hem uit en zegt ja er mankeerd niks aan. Geen storingen.
Als ik dan laat zien dat hij niet reageerd tasten ze in het duister en sturen mij naar een airco boer.
Die constateerd dat het bij mij tussen de oren zat.
Die had dus en verstand van airco en was arts.
Ben week later bij hem terug geweest toen weer de boel het niet deed.
Ik kreeg te horen dat ik beter naar mercedes kon gaan om hem te laten uitlezen.
Hij had daar de apperatuur niet voor.
Dus ik zoek iemand due goed verstand van deze climat controle heeft en kan helpen met diagnose stellen.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

12 aug 2022 18:45

Dit zijn de waardes die ik kan uitlezen.
Dit was op het moment dat hij het spontaan weer ging doen.
Het is net of er ergens een massa contact slecht contact heeft.
Maar waar vind ik die betrekking hebben op het airco climat systeem
Bijlagen
20220812_164748.jpg
20220812_164748.jpg (152.58 KiB) 703 keer bekeken
20220812_164705.jpg
20220812_164705.jpg (131.05 KiB) 703 keer bekeken
20220812_164600.jpg
20220812_164600.jpg (151.13 KiB) 703 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

13 aug 2022 10:03

Ik heb deze massa contacten rechts onder het dashboard gevonden.
Maar ook links onder het dashboard.
En in de binnenspatborden onder de motorkap
Zitten ook meerdere massa punten.
Bijlagen
20220813_092608.jpg
20220813_092608.jpg (83.41 KiB) 652 keer bekeken
20220813_092555.jpg
20220813_092555.jpg (129.21 KiB) 652 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

13 aug 2022 10:55

Hoi Douwewe,

Wat een ellende allemaal.. zoveel vervangen en nog niet opgelost...

Als ik het zo lees wordt dus de airco pomp ook niet meer aangestuurd (1e post) als je dit probleem hebt.
Dat betekent zo veel als dat er toch een meting niet goed is waardoor het systeem besluit de pomp niet meer aan te sturen.
En... pomp niet aansturen is ook geen koude lucht in je auto.

Helaas weet ik niet hoe ver een Icar diagnoseapparaat de airco module in je auto kan uitlezen en of het wel alle benodigde dat toont, maar...
Ik zou toch echt met een Xentry\DAS diagnose systeem de boel uitlezen, de gemeten waarden vergelijken met de opgegeven spec waarden en kijken of er nog meer info getoond wordt dan met Icar.

Vervolgens de data blijven bekijken en rijden tot het probleem zich voordoet, weer vergelijken met elkaar.
Het kan toch niet zo zijn dat een simpel systeem als een airco niet te fixen is...
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

13 aug 2022 19:50

Vandaag weer verder gegaan.
En op de heen weg een heerlijke koele airco .
Buiten temp van 31en de uitstroom temp onder de 5 graden
Even getankt in leeuwarden en ja hoor alleen warme lucht.
Komt onder de motor een bonkend geluid vandaan.
Ik kan keurig zien dat de druk oploopt als ik gas geef .dus de ibstallatie reageerd gewoon wel.het bonkende geluid houd op op het moment ik de airco uit zet.
De leidingen in de beenruimte naar de verdamper zijn heet.
Vandaar dat ik erg warme voeten krijg als airco niks meer doet.
Dus conclusie is eigenlijk dat het expansie ventiel niet goed werkt
Bijlagen
20220813_170044.jpg
20220813_170044.jpg (127.96 KiB) 597 keer bekeken
20220813_155606.jpg
20220813_155606.jpg (144.75 KiB) 597 keer bekeken
20220813_140923.jpg
20220813_140923.jpg (116.98 KiB) 597 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

13 aug 2022 19:56

Buiten themp van 36.5
Ingestelde themp 17 graden
Airco lucht uitstroom themp van zon 11graden

Word nog kouder onderweg
Werk druk is rond de 12,5 bar stationair en ongeveer 16bar bij hogere toeren

Dus in mijn ogen werkt dit met deze waarden perfect.

Helaas zodra hij het te warm krijgt.zijn de waardes bijna het zelfde.
Alleen de uitstroom themp loopt op boven de buiten themp soms tot boven de 40 graden.
En er komt dan een bonkend geluid onder uit de motir ruimte.
Bijlagen
20220813_140639.jpg
20220813_140639.jpg (95.77 KiB) 595 keer bekeken
20220813_140630.jpg
20220813_140630.jpg (113.1 KiB) 595 keer bekeken
20220813_155711.jpg
20220813_155711.jpg (152.13 KiB) 595 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

13 aug 2022 21:03

Msmax
Blijkt helaas anders te zijn.
Airco blijft wel werken ben ik vandaag achter gekomen.
Gaande weg vind ik meer uit met de uitlees apperatuur
Icarsoft kan voor mij net genoeg.
Het kan vast meer dan ik weet.
Ik heb uit noodzaak zelf zon apperaat gekocht om dat bij de dealer waar ik kom weinig zelf denkende monteurs werken.
Ik ben al meer malen bij hun geweest.
ze lezen hem uit.maar zien geen storingen.
Dus zelfs met de star uitleest apperaten kunnen ze dit niet repareren.
Nog uitvinden wat er mis mee is.
Ik werd verwezen naar de airco specialist .
Helaas bleek dit naast airco specialist ook arts te zijn.
Volgens hem zat het bij mij tussen de oren.
Dus als je ooit een airco moet laten repareren en je voelt je ook niet helemaal op je gemak .dan kan je bij de autothemp in leeuwarden in 1keer klaar zijn.🤣top bedrijf. een hoop gemopper dat ze het druk hebben maar kunnen nog niet een goede diagnose stellen.
Ik bediende mijn climat verkeerd.
Stond op automatich ik moest met hand bediening de fan zachter zetten.
En hem op ander uitblaas delen zetten.
Omdat de fan te hard blies koelde de airco niet goed beweerde hij.
Vreemd is climat controle werkt vol automatich.
Maar het zat bij mij tussen de oren 🤣🤣🤣dat het heter in de auto werd dan buiten.
Dus ja dan moet je zelf wat uit vinden en uit sluiten.gaande weg ben ik er meer van gaan begrijpen.
Achter af veel geld weg gesmeten bij de dealer voor diagnose waar niks uitkwam.
We zullen zien wat dit op gaat leveren
Laatst gewijzigd door douwewe op 14 aug 2022 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

13 aug 2022 22:46

Hoi Douwewe,

Dus kort gezegd hangt dat bonkende geluid samen met het niet functioneren van de airco.
Nu dus lekker laten bonken en ff goed luisteren waar het vandaan komt.

Magneetkoppeling van de pomp?
Draait de pomp nog steeds als je dat bonkende geluid hoort?
En is de werkdruk nog steeds 12,5bar?

En wat diagnose stellen betreft bij garages...
Die mensen worden per uur betaald en diagnose stellen kost redelijk wat tijd.
Als je alleen maar kijkt naar het werken met de diagnose apparatuur... hoe lang het duurt voordat je data hebt.
En dat moet je diverse malen herhalen, testen etc..

Bovendien zijn het hele drukke periodes nu voor bedrijven, dus langdurige klussen worden liever vooruit geschoven.

Ik heb een keer een W211 gehad van een Taxi bedrijf met airco problemen... 1 week bij de dealer, 1200 armer en nog geen airco.
En hij was naar de dealer gegaan nadat zijn eigen garage het na 2 weken niet had kunnen oplossen na het vervangen van de SAM module, Airco Bedienpaneel etc. Lagen een hoop reserve delen op de achterbank... die allemaal inorde waren eigenlijk..:D

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

14 aug 2022 08:30

Deze pomp heeft geen koppeling .
Dit is een systeem wat altijd mee draaid.
In de pomp zit een plaat die de opbrengst meer of minder kan zetten .
Dus wanneer het systeem leeg zou zijn blijft deze pomp mee draaien.maar gaat in de nul positie staan dus zonder opbrengst.
En in geval van dat de pomp vast loopt zit er een breek schijf /pen in de poulie zodat deze vrij kan rond draaien.
Als ik de airco uit zet dus in de nul positie is het bonken over .
Dus systeem werkt maar kan zijn druk niet kwijt.
Leidingen die naar de verdamper in het dashboard lopen worden heet .
Deze zouden koud horen te zijn.
Na wat ik onder tussen hier over heb gevonden zou het exspansie ventiel hier de boos doener van zijn.
Dus die gaan we van de week vervangen.


Wanneer een klant veel informatie aan de monteur wil door geven.maar op voorhand de communicatie niet tot stand word gebracht met de desbetreffende monteur .
Worden er een hoop onnodige werkzaamheden uitgevoerd.
Zo als wederom de installatie leeg halen en vullen.
Gewoon omdat ze de info niet hebben gekregen die aan de balie is doorgegeven.
Dat de klant in de wacht ruimte zit met info over wat er mis is.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

31 jul 2023 20:54

het heeft ff geduurd .
maar er is van alles gebeurd en niks loste het probleem echt op .
als laatste werd het ventielen blokje vervangen .
toen ik de fotos kreeg te zien dat er allemaal olie met slijpsel uit de verdamper liep .
dacht ik dat we de oorzaak gevonden hadden .
maar helaas daarna deed de airco het helemaal niet meer .
toen was ik er klaar mee.
hulptroepen ingeroepen en samen de gehele airco installatie uit de bus gehaald.
de eerste dag even het dashboard eruit kachel unit eruit en op de werkbank de originele verdamper verwijderd .
deze vervangen voor een nissens
helaas was gelijk duidelijk dat hier de pasvorm niet geweldig van is .
de leidingen waren wat tekort
maar hier en daar de boel wat aan gepast en uiteindelijk lukte het om hem er in te krijgen .
smidaags rond 3 uur zat het dashboard er in grote lijnen weer in
volgende zaterdag gehele bumper koplamen enz er voor weg om de pomp te kunnen vervangen voor een nieuw .
oude leidingen vervangen voor nieuw .
ook de condensator vervangen .
middags rond 3 uur was dashboard weer compleet werkzaam en de pomp en leidingen weer op hun plaats .
helaas kreeg ik later bericht dat de boel niet goed dicht was .
bleek een fout te zitten in het ventielenblokje hier bleken de leidingen niet diep genoeg in te kunnen .
natuurlijk het aller moeilijkste plekje om bij te kunnen.
dit was de laatste keer ook vervangen en toen we de boel demonteerden bleek de tule van de leiding waar de Oring omzat beschadigd te zijn .vandaar dat deze vervangen moest worden .
en nu liepen wij ook tegen dit euvel aan .
dus origineel ventielenblokje besteld bij de dealer a 300 ex btw terwijl imitatie maar 25 euro kost.
maar nadat deze gemonteerd werd was hij eindelijk dicht .
en functioneert de airco eindelijk naar behoren .
dus ja oorzaak was alle vervuiling die door het ventielenblokje heen in de verdamper was gekomen en hier voor het uitvallen (verstoppen van ventielenblokje ) zorgde.
uit de voor geschiedenis blijkt dat bij de vorige eigenaren ook al meer malen een pomp is vervangen .
vandaar al deze vervuiling en vermoedelijk is de boel nooit goed gereinigd .
om dit goed te kunnen doen moet dus het ventielen blokje tussen de leidingen vandaan om zo de verdamper te kunnen spoelen.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Mr. Viano
Berichten: 348
Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
Locatie: Gouda

01 aug 2023 23:31

Top dat je het toch gevonden hebt. Je begon met een aircorelais, toch? Waardeloos dat er niemand die diagnose eerder kon stellen. Wel een grote reparatie geworden, nu lekker alles nieuw spul. Heb je ook foto's van de dashboard uitbouw en het bewuste ventieltje?
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

02 aug 2023 10:03

Klopt ik heb hier een heel drama mee beleeft.
Meer malen bij dealer geweest om uit telezen en diagnose te stellen.hele gesprekken met meerdere monteurs en chefwekplaats.
Resultaat was dat ik beter naar de airco specialist kon gaan in Leeuwarden.
Bij de eerste gesprekken wist due gelijk dat dit ventiel vervangen moest worden.
Afspraak gemaakt .
Toen ik hen ophaalde was hij alleen opnieuw gevuld.
Zat te weinig vulling in meneer is nu weer goed.
Uitgelegd dat dit niet het probleem kon zijn omdat een dag daarvoor hij nog gevuld was bij dealer.
Letterlijk zij de baas daar datvik de climax controle verkeerd bediende.
Vreemd zo moeilijk is dat toch niet themp omhoog temp naar beneden.
Hij drukte op van alles haalde hem van automatisch af om hem daarna handmatig te bedienen .
Even later vertelde hij [zit tussen oren meneer]
Mankeerde niks aan airco.
Een week later met plus 25.
Deed weer airco niks.
Heb ik de spiegoloog er weer bij gehaald om te vragen of ik nu gek was geworden.
Gezien ik weer het gevoel had [en mijn meter stond op plus 35 in de cabine]dat het heel heet werd in de auto.
Heter dan buiten de auto.
Ik u nog niet geloven.airco goed meneer.
U maar naar dealer gaan om uitlezen.
Van af dat moment wist ik dat hij dus ook niet zo goed was in airco's te repareren.
En van af dat moment ben ik mij er zelf in gaan verdiepen .
Dit is de orginele van mercedes hier past de leiding er volledig in
Dit is de orginele van mercedes hier past de leiding er volledig in
IMG-20230725-WA0002.jpg (94.35 KiB) 267 keer bekeken
Dit is een imitatie van nissen.<br />Hier past de leiding niet volledig in en lekt dus .<br />Ondanks het plaatsen ban andere omringen werd het niks beter
Dit is een imitatie van nissen.
Hier past de leiding niet volledig in en lekt dus .
Ondanks het plaatsen ban andere omringen werd het niks beter
IMG-20230725-WA0001.jpg (77.31 KiB) 267 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

02 aug 2023 15:35

Dit is een imitatie deel
Je kan aan het uiteinde van de dunne leiding zien dat tijdens de montage bij de garage de leiding is vervormd.
Dus was het ventiel niet diep genoeg.
Mede hierdoor werkte het ventiel dus niet meer.
de doorgang werd eigenlijk geblokkeerd door de leiding.
En deed hier door ook de airco geen enkele dienst meer.
Dit zelfde was het probleem met de dikke leiding dat deze niet ver genoeg in het ventielenblokje ging.
Bijlagen
20230802_115006.jpg
20230802_115006.jpg (100.78 KiB) 244 keer bekeken
20230802_115021.jpg
20230802_115021.jpg (98.08 KiB) 244 keer bekeken
20230802_115030.jpg
20230802_115030.jpg (96.39 KiB) 244 keer bekeken
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Mr. Viano
Berichten: 348
Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
Locatie: Gouda

05 aug 2023 16:45

Duidelijk verhaal en dank voor de foto's.
Voor jou vervelend om mee te maken maar mogelijk voor anderen bruikbare info om orginele delen te kiezen en een richting om te zoeken bij een soortgelijke storing.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
Plaats reactie