SLK R171 contactslot / sleutel problemen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

12 aug 2022 11:02

Vanmorgen wilde ik de auto starten en na het insteken van de sleutel werd het stuur van het stuurslot gehaald, gingen de vertrouwde lampjes op het dashboard branden en toen ik de sleutel draaide was er een seconde of 2 niks en toen startte de auto.
Onderweg naar een klant geen problemen en bij het wegrijden daar startte de auto helemaal niet meer. Ook geen klik van de startmotor.

Mijn eerste gedachten was, dat de batterij van de sleutel leeg was en gelukkig hadden ze bij mijn klant de juiste batterijtjes, maar weer niks. Een tweede poging was starten en lopen, terwijl ik -volgens mij- niks anders had gedaan.

Thuis even wat getest en als ik de sleutel aanduw in het contact, is het starten en lopen. Zet ik geen druk op de sleutel, dan start de auto niet.
Ik heb gekeken of ik voor nood ook met de metalen sleutel in het plastic sleutel kan starten, maar dat kan ik zo niet vinden hoe dat moet. Kan dat wel of niet?

Het lijkt er op dat een veertje oid in het contact lam is geraakt. Iemand een idee hoe dit te repareren?
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1105
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

12 aug 2022 11:33

Met de metalen sleutel kan je niet starten. Die is er alleen maar om de deur en kofferklep mee open te maken.

Ook met een lege sleutelbatterij moet je Smart Key nog steeds de auto kunnen starten omdat het met een inductiespanning vanaf de EIS werkt.

Is de behuizing beschadigd van je Smart key?
Vaak heb je dan stofophoping voor het lensje wat in de EIS gaat wat tot "af en toe" problemen leidt.
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

12 aug 2022 11:53

dank voor je reactie.
Ik vreesde al dat het niet zou kunnen met de metalen sleutel :(

De sleutel en de behuizing zien er onbeschadigd uit en het stofprobleem wat je zegt is wel een hele goeie!
Heb het contactslot even uitgeblazen met behulp van een busje lucht, maar dat mocht niet baten. Vervolgens de sleutel- en het contactoogje beiden even schoongemaakt met alcohol, maar ook dat werkt niet.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1105
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

12 aug 2022 11:58

Ik bedoelde meer dat er stof binnen in de sleutelbehuizing zich kan ophopen voor de lens als er scheurtjes in de plastic zitten bij de drukknoppen.

Als je een tweede sleutel hebt dan kun je proberen of die wel altijd goed werkt om uit te sluiten dat het probleem aan de auto ligt.
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

12 aug 2022 12:01

reserve sleutel heeft hetzelfde probleem; als ik de sleutel aanduw, start de auto meestal wel.
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1105
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

12 aug 2022 12:04

Dan denk ik dat je EIS niet 100% meer is.

Kan slechte solderingen of switches zijn intern. Laten repareren of vervangen...
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

12 aug 2022 12:23

Wat ik verder zo lees zal het vervangen worden en dat schijnt bij Mercedes te moeten gebeuren i.v.m. controle op diefstal/heling/etc.
Dat zal wel weer flink wat €€€€€ worden
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1105
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

12 aug 2022 12:31

Hmm... er zijn genoeg alternatieven... FBS3 IMMO systeem dit.

Je kan er zelfs een van de demontage omcoderen en in de auto werkend maken...
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

12 aug 2022 12:39

Ik heb slechte ervaringen met slooponderdelen. Die zitten in dezelfde leeftijdsfase en mijn ervaring is, dat ze vrij snel hetzelfde probleem vertonen.

wat is FBS3 IMMO?
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1620
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

12 aug 2022 12:55

Ook op het Forum al vaak aanbevolen ..

https://smartkeydokter.nl/
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

12 aug 2022 13:02

thnx!
Jan227
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jan 2020 20:12
Mercedes-Benz: Sprinter
Locatie: Oost

12 aug 2022 13:05

Hallo,

Zit het contactslot wel goed vast op z'n plek ?

Groet Jan227
Hulp nodig bij "Start Error" problemen , defekt electronisch contactslot, sleutel problemen, ecu cloning ? Klapsleutels vanaf '94 oa ML(W163), W168,R170, W210,W140,W202 etc , startblokkering reparatie vanaf '91 . Stuur een prive bericht.
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

12 aug 2022 13:08

Hallo Jan, ja die zit vast; geen beweging in te krijgen bij normaal gebruik.
mike burnet
Berichten: 265
Lid geworden op: 20 nov 2015 21:40
Mercedes-Benz: B Class

12 aug 2022 15:15

contactslot is inderdaad de boosdoener.
en zoals dejongTimer heeft geschreven smartkeydokter kan het contactslot repareren.
MarcSLK
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2019 15:34

05 sep 2022 12:25

Het slot is inderdaad het probleem, maar het is een fysiek probleem; het contactslot bestaat uit 2 delen en in de verbinding zit het probleem. Opnieuw inleren zou geen effect hebben volgens hem.
Het verschil in kosten tussen inleren (€375) en vervangen van het slot door Wensink (€1.000+) was nogal groot, dus een second opinion leek mij wel handig; ook omdat het inleren niet bepaalt goedkoop is. Echter de wachttijden bij Wensink zijn erg lang; ook voor het uitlezen en een paar keer starten. Het daadwerkelijk vervangen zou niet voor oktober lukken.
Ook is het vanwege de heling-gevoeligheid van deze reparatie de hele procedure bij Wensink omslachtig; ook als je auto 18 jaar oud is.

Als last resort Herman van het voormalige Sterren Service Center een berichtje gestuurd of hij de mogelijkheid had om er eens naar te kijken.
Wat blijkt? Herman heeft sinds begin augustus een nieuwe garage; Swinkels in Wezep aan de Rondweg 44.
Binnen een kwartier kwam Herman tot dezelfde conclusie als mijn garage en dat het slot fysiek vervangen moest worden.
Gekeken wat nodig was en het slot is besteld (nieuw) en met wat geluk is het deze week of anders volgende week al geplaatst.
Plaats reactie