Hallo allemaal,
De raam motor aan de passagierskant is kapot en ik wil er een “nieuwe” plaatsen.
Nu begrijp ik dat het raam naar beneden moet om de raamgeleiders er uit te kunnen krijgen.
Bij mij gaat dat niet, de motor is in dicht stand kapot gegaan.
Kan iemand mij vertellen of je ook met een dicht raam de geleiders er uit kan krijgen?
Alleen de motor er uit halen lukt volgens mij überhaupt niet.
Alvast bedankt!
W124 - raam gaat niet omlaag, toch motor demonteren
- online
- Berichten: 1176
- Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
- Mercedes-Benz: W124 500e 1992
- Locatie: Zweden
Men neme een flinke steen...
Je wit niet de geleiders weg hebben maar het raammechaniek.
Als eerste zou ik de 2 stroomdraden losmaken en die van de motor met 2 stukken stroomdraad naar de plus en min van de accu doen om te kijken of het wel de motor is.
Kan niet verkeerd. Hij draait anders gewoon de andere kant op.
Met een kruiskop de 2 stroomdraden van de motor losmaken.
De 2 moertjes die bij de sleufgaten zitten aftekenen (scheelt later afstellen als het nu goed is).
Alle moertjes/boutjes van het raammechanisme losdraaien. Dop10. Dan de uitstekende bouten terug duwen door het gat. Gaat niet makkelijk met een elektrisch raam in het begin. Als het goed is komt met een beetje friemelen en kloten het raammechaniek inklusief raam naar beneden.
Wanneer je voor het grote gat in de deur bent met het profiel zie je bij een witte nok van het raam links en rechts 2 zwarte plastikjes uitsteken in het aluminium profiel. Dat is een U plastic. Iets naar elkaar toeknijpen en naar beneden duwen. Vervolgens het raam uit de geleider zien te krijgen. Valt niet mee. Mischien moet je de handel een beetje kantelen ofzo.
Is het raam eruit dan via de bovenkant eruit halen of omhoog duwen en vast tejpen. Dan zit ie er vast voor montage.
Via het onderste gat het mechaniek eruit halen. Ook dat is een beetje een uitdaging maar moet lukken.
Marco
Je wit niet de geleiders weg hebben maar het raammechaniek.
Als eerste zou ik de 2 stroomdraden losmaken en die van de motor met 2 stukken stroomdraad naar de plus en min van de accu doen om te kijken of het wel de motor is.
Kan niet verkeerd. Hij draait anders gewoon de andere kant op.
Met een kruiskop de 2 stroomdraden van de motor losmaken.
De 2 moertjes die bij de sleufgaten zitten aftekenen (scheelt later afstellen als het nu goed is).
Alle moertjes/boutjes van het raammechanisme losdraaien. Dop10. Dan de uitstekende bouten terug duwen door het gat. Gaat niet makkelijk met een elektrisch raam in het begin. Als het goed is komt met een beetje friemelen en kloten het raammechaniek inklusief raam naar beneden.
Wanneer je voor het grote gat in de deur bent met het profiel zie je bij een witte nok van het raam links en rechts 2 zwarte plastikjes uitsteken in het aluminium profiel. Dat is een U plastic. Iets naar elkaar toeknijpen en naar beneden duwen. Vervolgens het raam uit de geleider zien te krijgen. Valt niet mee. Mischien moet je de handel een beetje kantelen ofzo.
Is het raam eruit dan via de bovenkant eruit halen of omhoog duwen en vast tejpen. Dan zit ie er vast voor montage.
Via het onderste gat het mechaniek eruit halen. Ook dat is een beetje een uitdaging maar moet lukken.
Marco