Van de week een aardig k.... geintje gehad.
Met het verwisselen van het rechter voorwiel breekt het wielslot adaptor af in de bout. Set was origineel Mercedes en ongeveer 4 jr oud.
Mijn zoon naar de dealer gestuurd om een nieuwe te bestellen, dan is dat boekje met code wat er bij zit zo belangrijk anders heb je pech.
En maar eens ga denken hoe dit eruit te krijgen. Uitboren was voorlopig de enige optie. Nieuw 3,5 mm boortje gekocht en aan 2 kanten voorzichtig begonnen met boren. Toen viel er 1 klein stukje uit en het grootste stuk zat wel los. Dat eruit kunnen krijgen met een schroevendraaier en kniptangentje.
Pfff wat een mazzel en Probleem opgelost.
Grtzz
Wielslot adaptor afgebroken in wielbouten.
- TheDiver
- Berichten: 4249
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
- Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
- Specialisatie: Wereldreiziger
- Bijlagen
-
- 20220805_200310.jpg (64.83 KiB) 840 keer bekeken
-
- 20220805_200346.jpg (59.63 KiB) 840 keer bekeken
-
- 20220806_141131.jpg (31.84 KiB) 840 keer bekeken
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
- TheDiver
- Berichten: 4249
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
- Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
- Specialisatie: Wereldreiziger
Je mag inderdaad verwachten dat die langer mee gaat ja.
Hij zat wel vaster dan die andere, maar kan misschien ook wel zijn dat die niet helemaal recht erin zat ofzo. Wie zal het zeggen.
Feit is wel dat ik geen wielsloten meer gebruik nu. Wel klaar mee.
Hij zat wel vaster dan die andere, maar kan misschien ook wel zijn dat die niet helemaal recht erin zat ofzo. Wie zal het zeggen.
Feit is wel dat ik geen wielsloten meer gebruik nu. Wel klaar mee.
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Hmm, dit was toch een uitermate effectief wielslot, dat kun je niet ontkennen
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
als je lange ritten gaat maken altijd de wielslotbouten proberen los te draaien (met de kruissleutel en weer vast met de momentsleutel)
Als het niet lukt ben je in ieder geval dicht bij een dealer en sta je niet op Grossglockner in de regen en de duisternis !
Als het niet lukt ben je in ieder geval dicht bij een dealer en sta je niet op Grossglockner in de regen en de duisternis !
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11490
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Dat is wel botte pech. We rammelen ze altijd los met de luchttol (met de doppen uit ons loperset) en in de ondertussen 25 jaar ervaring nog geen dop stuk gehad op deze manier.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Sowieso als ze op de juiste torque vastgezet worden gaan ze nooit kapot. Ik gebruik zelf een momentsleutel met een wijzer en schaal. Lijkt op bijgevoegde foto. Hoeft niet geijkt te worden en overtorque zie je meteen.
Wat ik vaak zie in garages zoals kwikfit en zo zetten ze de bouten vast met en tol en dan een momentsleutel met kliksysteem. Me dunkt, als de tol al te vast gezet heeft klikt die altijd.
Wat ik vaak zie in garages zoals kwikfit en zo zetten ze de bouten vast met en tol en dan een momentsleutel met kliksysteem. Me dunkt, als de tol al te vast gezet heeft klikt die altijd.
- Bijlagen
-
- 72108335-DB61-4862-B414-62D20CF5E418.png (183.34 KiB) 628 keer bekeken
Groetjes
Olav
Olav
- TheDiver
- Berichten: 4249
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
- Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
- Specialisatie: Wereldreiziger
Heb inderdaad wel een lange rit achter de rug naar Spanje en terug.
Ik heb de voorwielen nog laten uitbalanceren bij Euromasters net voor ik weg ging. Denk dat het daar fout is gegaan, ook erg blij dat ik geen lekke band heb gehad onderweg.
Moet ook zeggen dat ik niks anders zie bij die bandengarages.
2 jr geleden draaide ze die mb ster wielbout naar de klote, omdat ze die speciale dop niet hadden.
Ook daar maar weer vanaf afgestapt.
grtzz
Laatst gewijzigd door TheDiver op 07 aug 2022 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
eigenlijk kom ik nooit bij Kwikfit, juist om dat soort redenen...
Laatst had ik echter weinig keus, en jawel, exact zoals je het beschrijft: lucht tol en daarna momentsleutel, MAAR....
Niks geen geen overhaast gedoe, met de luchttol echt gewoon niet vast gezet, en de jongeman liep alvorens hij de momentsleutel instelde toch nog even voor de zekerheid zijn documentatie na welk moment geschikt was voor mijn auto...
Wielen zijn perfect gebalanceerd, en ik verbaas me over de kwaliteit die afgeleverd werd... (wat niet betekend dat ik ineens Kwikfit fan ben)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
De kwaliteit van Kwikfit (en dergelijke) staat of valt met het personeel dat er rondloopt.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- W204Avantgarde
- Berichten: 4048
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Wij deelden enkele jaren de werkplaats met Opel, die hadden op de slagmoersleutels torsiedoppen ik meen in 3 kleuren/3 krachten.
Blauw was iets van 130Nm. Aanrammelen en was (theoretisch) met 130 vast.
Nooit één auto terug gezien met losse moeren/bouten.
Blauw was iets van 130Nm. Aanrammelen en was (theoretisch) met 130 vast.
Nooit één auto terug gezien met losse moeren/bouten.
-
- Berichten: 3847
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Volgens voorschrift mag je nooit geen luchtgereedschap gebruiken op slotbouten/adapters,
Bij BMW breken ze vrij snel.
Ik trek ze altijd met een wringijzer met de hand los, en zet ze vast met de momentsleutel.
Bij BMW breken ze vrij snel.
Ik trek ze altijd met een wringijzer met de hand los, en zet ze vast met de momentsleutel.