Vraag over aankoop W204 180 CGi 1.8

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

27 jun 2022 08:07

Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje verliefd op de c-klasse W204 en dan het facelift model, omdat ik daarvan het interieur het mooiste vind.

Nu vraag ik me af of er specifieke zaken zijn waar ik op moet letten bij aankoop? Ik lees wel eens de distributieketting, maar is dat werkelijk een zoveel voorkomend probleem bij de 1.8 turbo?

Zijn de 1.8 turbo's normaal gesproken zeer betrouwbaar? Kom nu zelf van een Lancia Delta III met 150 pk T-Jet motor en die zijn niet stuk te krijgen, dus zoek wel iets met dezelfde betrouwbaarheid ;-)

Verder worden er in Nederland voornamelijk de C180 aangeboden en niet de C200 of C250. Wat is een het verschil tussen deze versies? Enkel en alleen de turbo en de software en eventueel nog uitrusting verschillen?

Zijn deze motoren betrouwbaar te chiptunen? Mijn Lancia is getuned, voornamelijk om het koppel en dat rijdt fantastisch. Die heeft nu rond de 300 nm koppel en ik zie bij bijvoorbeeld Rica tuning dat de 156 pk naar 210 pk zou gaan, maar vooral liefst 130 nm erbij😱 Geloof wel dat de motor hier tegen zal kunnen, maar zijn zowel de hand- als automaatbak hier tegen bestand? Ik rijd overigens over het algemeen rustig, maar vind veel koppel gewoon super rijden. Is de automaat overigens sowieso sterker en betrouwbaarder dan de handbak?

Is het per definitie zo dat het facelift model altijd de 7G tronic automaat heeft en niet de 5G? Wat ik lees is de 7G aanzienlijk zuiniger namelijk.

En last but not least zijn de 180 CGI zuinig bij snelweg- maar voornamelijk 80km/h wegen. Ik hoop eigenlijk toch wel op 1:15 uit te komen, maar weet niet of dat realistisch is? Op spritmonitor ligt het gemiddelde verbruik hoger, maar in Duitsland wordt er natuurlijk ook harder gereden.

Ik ga overigens van de week bij deze kijken: Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Class 125! Avantg
€ 12.990,00
https://link.marktplaats.nl/m1856788862

Volgens mij erg mooi compleet uitgerust en dealer onderhouden is ook altijd mooi meegenomen. Mocht iemand hem kennen en/of tips hebben dan hoor ik dit uiteraard graag :-)

In ieder geval hartelijk dank en hopelijk dat ik binnenkort ook Mercedes eigenaar ben !
MartinvH
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 dec 2020 14:18
Mercedes-Benz: C180 coupé 2002 + C180 estate 2011

30 jun 2022 10:59

Heerlijke auto.
Ik heb dezelfde en vindt het echt een heerlijke auto. Heb er alleen andere velgen onder gezet voor de zomerbanden en de achterramen laten beplakken.
Bijlagen
D6F30E72-CF74-40C6-90AD-660172B3BBBD.jpeg
D6F30E72-CF74-40C6-90AD-660172B3BBBD.jpeg (252.85 KiB) 1822 keer bekeken
920EA8BF-5732-4FC1-B06E-56768725BE00.jpeg
920EA8BF-5732-4FC1-B06E-56768725BE00.jpeg (450.01 KiB) 1822 keer bekeken
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

30 jun 2022 11:35

MartinvH schreef: 30 jun 2022 10:59 Heerlijke auto.
Ik heb dezelfde en vindt het echt een heerlijke auto. Heb er alleen andere velgen onder gezet voor de zomerbanden en de achterramen laten beplakken.
Echt een mooi ding!
Hoeveel heb je er mee gereden? Zijn de kosten tot dusver nog goed te overzien?
Gebruikersavatar
proda
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jun 2022 19:06
Mercedes-Benz: S212 - E200
Locatie: Rotterdam

30 jun 2022 12:08

Ik heb 3,5 jaar in een w204 uit 2011 (ook facelift model) gereden. De C180 met de 1.8 motor en 156PK (handgeschakeld)

Gekocht met 80.000km op de teller en uiteindeijk ingeruild met 165.000km op de teller.

Netjes op tijd de standaard beuren laten doen, olie en filters vervangen en dat was het zoe een beetje.

Een keer had ik een probleem dat de ventilator altijd op volle toeren bleef draaien. Dat bleek uiteindelijk een defecte airco druk sensor te zijn.

Ik had die van mij ook stage1 laten chippen naar de 210pk en dat verschil voelde je meteen :)

Wat het verbruik betreft had ik bij 80-100km/h wel rond de 6,5L per 100km.
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

30 jun 2022 12:33

proda schreef: 30 jun 2022 12:08 Ik heb 3,5 jaar in een w204 uit 2011 (ook facelift model) gereden. De C180 met de 1.8 motor en 156PK (handgeschakeld)

Gekocht met 80.000km op de teller en uiteindeijk ingeruild met 165.000km op de teller.

Netjes op tijd de standaard beuren laten doen, olie en filters vervangen en dat was het zoe een beetje.

Een keer had ik een probleem dat de ventilator altijd op volle toeren bleef draaien. Dat bleek uiteindelijk een defecte airco druk sensor te zijn.

Ik had die van mij ook stage1 laten chippen naar de 210pk en dat verschil voelde je meteen :)

Wat het verbruik betreft had ik bij 80-100km/h wel rond de 6,5L per 100km.
Dat klinkt goed en ook het verbruik is niet verkeerd. Weet niet of de 7G op constante snelheid nog iets zuiniger is? Die houdt de toeren wel heel laag
Mark
Berichten: 395
Lid geworden op: 23 jul 2005 17:44
Mercedes-Benz: S212 & W477
Locatie: Regio midden

30 jun 2022 23:03

Mooie auto heb je op het oog. Voor een best leuke uitvoering verbaasd het mij dan weer dat er geen stoelverwarming in zit.

Verder dacht ik dat de facelift niet altijd een 7G automaat hoeft te zijn. Ik zou hier zelf ook niet teveel belang aan hechten. Waarschijnlijk heb je met je bandenkeus, bandespaning, brandstof en eigen gedrag meer invloed op het verbruik 😃

Enjoy the hunt
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

01 jul 2022 08:27

Mark schreef: 30 jun 2022 23:03 Mooie auto heb je op het oog. Voor een best leuke uitvoering verbaasd het mij dan weer dat er geen stoelverwarming in zit.

Verder dacht ik dat de facelift niet altijd een 7G automaat hoeft te zijn. Ik zou hier zelf ook niet teveel belang aan hechten. Waarschijnlijk heb je met je bandenkeus, bandespaning, brandstof en eigen gedrag meer invloed op het verbruik 😃

Enjoy the hunt
Dat vd stoelverwarming was me niet eens opgevallen. Waar zijn al die knopjes aan de andere kant vd stoel voor?

De verkoper kreeg hem in de manuele stand tot de 6 geschakeld, dus dan is het sowieso de 7G, ook omdat hij start/stop heeft en dat heeft alleen de 7G
harolds
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 jul 2012 15:30
Mercedes-Benz: Mercedes C220cdi 2011
Locatie: Flevoland

01 jul 2022 08:31

De knopjes aan de andere kant zijn voor de comfortstoelen.
Je kunt dan bijvoorbeeld de wangen vd stoel opblazen.
Knappe wagen verder :goedzo:

Of de motor betrouwbaar is en wat de eventuele issues zijn daar ben ik ook wel benieuwd naar. Rij zelf nog in een 220cdi, maar de volgende wordt een benzine.
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

01 jul 2022 08:50

harolds schreef: 01 jul 2022 08:31 De knopjes aan de andere kant zijn voor de comfortstoelen.
Je kunt dan bijvoorbeeld de wangen vd stoel opblazen.
Knappe wagen verder :goedzo:

Of de motor betrouwbaar is en wat de eventuele issues zijn daar ben ik ook wel benieuwd naar. Rij zelf nog in een 220cdi, maar de volgende wordt een benzine.
Ik heb een paar specialisten gebeld en die geven aan dat als de ketting en tandwielen zijn vervangen bij Mercedes het dan in principe niet meer voor zou moeten komen.
Verder waren de remleidingen een punt van aandacht, dat was heel veel sleutelwerk om die te vervangen.

De 7G was verder super betrouwbaar gaf men aan
MartinvH
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 dec 2020 14:18
Mercedes-Benz: C180 coupé 2002 + C180 estate 2011

02 jul 2022 11:54

Tot nu toe weinig kosten aan gehad, de normale kosten voor een beurt maar verder geen gekke dingen.
We hebben er nu ongeveer 25000km mee gereden sinds de aanschaf. Ook wij hebben hem naar stage 1 laten kietelen en dat verschil merk je heel duidelijk en maakt het rijden nog plezieriger.
Het enige wat mij wel opvalt is het rol geluid van de banden, dat vindt ik soms storend maar dat ligt misschien aan het banden merk.
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

03 jul 2022 10:38

We zijn heel enthousiast geworden over de W204, wat rijdt dat toch fantastisch en bij 110 km/h op de cruise staat er 2000 rpm op de teller en een verbruik van 5-5,5l per 100 km. Onze Lancia draait 2700 of zo bij dezelfde snelheid.

Paar nadelen heeft de auto ook:
1) niet heel veel gebruikerssporen, maar links en rechts toch een plekje en de achterklep had onderaan roest. Echt oppervlakkig alsof er dingen tegenaan hebben geschuurd
2) de bestuurdersstoel had een plekje waar het (nep)leer had losgelaten. Is dit makkelijk te herstellen denken jullie? Een andere stoel kan ook, alleen deze heeft een pomp ingebouwd om alle lendensteunen en dergelijke op te pompen, dus wellicht stuk duurder en moeilijker te vinden
3) parkeersensoren achter deden het niet, zit een vaste trekhaak op, dus denk dat het daar mee te maken heeft?
4) stond op winterbanden met ruim profiel, maar uit 2016 en dus niet nieuw zoals geadverteerd
5) vanaf 2018 is er geen echt onderhoud gedaan bij de dealer en is de geschiedenis dus niet echt te achterhalen

Verder reed het fantastisch en comfortabel, met wel heel af en toe een heel klein schokje van de automaat, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Over het algemeen voelde je de automaat niet schakelen.

Nu eens kijken of we onze eigen auto zo kunnen verkopen, dan is deze Benz toch wel een serieuze kandidaat
Mark
Berichten: 395
Lid geworden op: 23 jul 2005 17:44
Mercedes-Benz: S212 & W477
Locatie: Regio midden

03 jul 2022 13:39

Leuk vooruitzicht.
Als je erg voorzichtig bent laat dan ook vooral andere ogen kijken of een aankoopkeuring doen.

1: wielkastranden, bovenzijde deurlijsten onder de rubbers en bij de chromen kofferbakverlichtingingslijst zou je nog eens kunnen kijken.
2 : het zittingdeel is makkelijk los te nemen van het stoelframe waarna je de hoes kunt vervangen, of dat stuk nepleer (artico) laten vervangen. Ik heb in een B klasse met vergelijkbare bekleding een nieuwe hoes gekocht die volgens mij niet meer dan 170,- euro kostte.
3 : foutmelding of deden ze uberhaupt niets? Lijkt mij overigens dat dit voor oplevering gewoonweg opgelost zou moeten worden.
4 : afhankelijk van je eigen wensen en type gebruik kun je hier je beleid bepalen. Stel dat je wintersporter bent of in de winter op winterschoeisel wil rijden hou je de set hiervoor en koop je een andere set voor de zomer. Als dit niet van toepassing is zou ik hier in de onderhandeling voor nieuw zomerschoeisel of all-season gaan van een A merk.
5 : toch zoveel mogelijk proberen te achterhalen en een beeld krijgen of er ten minste wel aandacht voor de auto is geweest. Ongeacht door wie of waar. En om hoeveel km. zou het bijvoorbeeld gaan tussen de laatste dealerbeurt en daar waar het onduidelijk wordt?
Wellicht kun je ook zicht krijgen om de reden waarom de vorige eigenaar de auto heeft weggedaan?

Sowieso hou bij elke auto rekening met een post onvoorzien tussen de 500,- en 1000,- euro. In een vervelend geval heb je het nodig, zo niet dan zie je waarschijnlijk kans voor een verbetering 😉

Succes
MartinvH
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 dec 2020 14:18
Mercedes-Benz: C180 coupé 2002 + C180 estate 2011

04 jul 2022 07:51

Dat de parkeersensoren achter het niet doen heeft naar mijn mening niets te maken met de trekhaak want die hebben wij ook op de auto zitten en dat levert geen problemen op.
Als er een karretje achter de auto wordt gekoppeld werken ze niet meer en geeft de auto zelfs aan dat er eventueel een lampje kapot is van de aanhanger.
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

04 jul 2022 08:38

MartinvH schreef: 04 jul 2022 07:51 Dat de parkeersensoren achter het niet doen heeft naar mijn mening niets te maken met de trekhaak want die hebben wij ook op de auto zitten en dat levert geen problemen op.
Als er een karretje achter de auto wordt gekoppeld werken ze niet meer en geeft de auto zelfs aan dat er eventueel een lampje kapot is van de aanhanger.
Ik zag dat hier een niet originele trekhaak op zit, er zit achter in de kofferbak helemaal onderin rechts een ECS Canbus Trailer module kastje zit (5F008)
JantjeV8
Berichten: 2207
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

04 jul 2022 10:14

Remleiding op onze s204 (2008) hebben we ook moeten vervangen. De originele bleken zo goed als door geroest. Dat was bij km-stand 350K ongeveer, 11 jaar oud destijds.
Die leidingen zijn voor koper vervangen. Dat scheelt ontzettend veel werk dan de originele voorgebogen leidingen te monteren. Ook het koper kun je wel de originele route leggen, maar door dat het buigbaar is, veel eenvoudiger door te steken. Het was een paar manuur werk destijds, was te overzien. Niet bij een MB garage, maar een lokale.
Plaats reactie