Mercedes-Benz en smart zetten grote stappen met electrificatie: EQS SUV, Vision EQXX en smart #1

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

24 apr 2022 14:06

Met de Vision EQXX introduceert Mercedes-Benz een straatlegale technologiedrager met ongeëvenaarde efficiëntie en bereik, welke in praktijktesten ook echt gehaald zijn.
Met de Vision EQXX introduceert Mercedes-Benz een straatlegale technologiedrager met ongeëvenaarde efficiëntie en bereik, welke in praktijktesten ook echt gehaald zijn.
EQXX-roadtest-01.jpg (122.35 KiB) 4186 keer bekeken
Mercedes-Benz blijft in hoog tempo doorontwikkelen voor de elektrische modellen onder het EQ-label. Naast de nieuwe EQS en EQE Limousines komen er ook SUV-varianten van, waarvan de EQS SUV nu als eerste is onthuld. Een andere elektrische SUV is onlangs ook getoond, in de vorm van de smart #1. Tevens heeft het merk de technologiedemonstrator Vision EQXX onthuld én in de praktijk getest.

EQS SUV is zevenzits SUV met tot 660 kilometer bereik
De EQS en EQE krijgen in 2022 naast de Limousinevarianten ook ieder een SUV-variant. Deze auto’s zullen dezelfde naam krijgen als de Limousines maar dan met de toevoeging “SUV”, waarbij de EQS SUV (BR296) de eerste is. Deze nieuwe benaming wordt ook verwacht voor de volgende generatie EQC SUV, zodat de naam EQC gebruikt kan worden voor de volledig elektrische auto naast de C-Klasse.

De EQS SUV deelt naast technologie ook stylingskenmerken en dezelfde wielbasis. Deze bedraagt 3.210mm bij buitenafmetingen 5.125mm in lengte, 1.959mm breedte en 1.718mm hoogte. Dankzij de achterasbesturing is de draaicirkel relatief klein, te weten 11,9 meter bij 4,5 graden (standaard) en 11 meter bij 10 graden. De auto mag overigens aanhangwagens tot 1.800 kilo trekken.
De bagageruimte meet tussen de 645 en 880 liter in de vijfzits uitvoering met alle vijf zitplaatsen in gebruik, afhankelijk van hoe de elektrsich verstelbare tweede zitrij is gepositioneerd. Met de tweede zitrij plat biedt de vijfzits variant 2.100 liter ruimte. De zevenzits uitvoering heeft bij gebruik van tweede én derde zitrij een bagagecapaciteit van 195 liter, bij neerklappen van deze zitrijen wordt dit maximaal 2.020 liter. De derde zitrij is optioneel leverbaar en wordt mechanisch op-/neergeklapt. Toegang tot de derde zitrij wordt vergemakkelijkt door Easy Entry waarbij de tweede zitrij automatisch naar voren wordt geschoven.
De EQS SUV zal in eerste instantie leverbaar worden in drie vermogensvarianten. De EQS 450+ heeft achterwielaandrijving en beschikt over 265 kW en 568 Nm. Het bereik ligt volgens voorlopige opgave tussen 536 en 660 kilometer bij een stroomverbruik tussen 23 en 18,6 kWh op 100 kilometer. De EQS 450 4Matic levert 265 kW en 800 Nm bij een voorlopig bereik tussen 507 en 613 kilometer en een verbruik tussen 24 en 20 kWh per 100 kilometer. Datzelfde bereik en verbruik wordt opgegeven voor de EQS 580 4Matic met 400 kW en 858 Nm. Er komt later nog een Maybachvariant bij, of er ook een AMG-motorisering bij komt is nog onbekend.
Alle EQS SUV’s krijgen standaard Airmatic luchtvering met ADS+ verstelbare demping. Het voertuig kan middels een specialie functie de GPS-positie onthouden waar een hogere rijhoogte is gewenst, waarbij de auto tot 25 mm hoger kan worden opgetild. De 4Matic-varianten krijgen een extra rijprogramma Offroad ter beschikking, waarmee onder andere het ABS-systeem anders wordt afgesteld.
Van binnen oogt de auto grotendeels hetzelfde als de EQS Limousine, het MBUX Hyperscreen is optionele uitrusting. Nieuw op de EQS SUV, maar later ook op de EQS Limousine leverbaar, is een nieuwe houtafwerking voor het dashboard (zonder Hyperscreen) en de middentunnel met aluminium Mercedesster-vormen. De Europese variant van de EQS SUV krijgt in het interieur een nieuwe passagiersdetectie waarmee de auto bijvoorbeeld kan wijzen op de aanwezigheid van achtergelaten kinderen. Eveneens speciaal voor de Europese variant is de middenairbag in de armsteun tussen de voorste stoelen. Standaard op elke EQS SUV met zeven zitplaatsen zijn de uitgebreide hoofdairbag en gordelspanners met voor de derde zitrij. Zij-airbags voor de tweede zitrij zijn optioneel leverbaar.

Vision EQXX legt 1.008 kilometer op één acculading af.
Onlangs onthulde Mercedes-Benz de Vision EQXX, een volledig elektrische auto van het formaat C-Klasse die een vooruitblik biedt op nieuwe technologie voor met name de elektrische aandrijving. De 1.750 kilo wegende auto met 900-Volt 100kWh accupakket heeft een cW-waarde van slechts 0,17 dankzij een bijzonder gestroomlijnde vormgeving met enkele actieve aerodynamische onderdelen. De aandrijflijn is ontwikkeld in samenwerking met Mercedes AMG High Performance Powertrains, de bedrijfstak die de Formule-1 motoren ontwikkeld. Ten opzichte van hedendaagse accupakketten is het pakket in de Vision EQXX 30% lichter en vergt het 50% minder inbouwruimte – de energiedichtheid ligt op 200 Watt-uur per kilogram.

Mercedes-Benz kondigde reeds bij de onthulling aan dat de Vision EQXX straatlegaal is en zou worden ingezet in een praktijktest op de openbare weg. Inmiddels heeft deze test plaatsgevonden in de vorm van een rit van 1.008 kilometer van Sindelfingen, Duitsland via de Gotthard tunnel en Milaan naar Cassis, Frankrijk. Het resultaat is dat de rit op één acculading kon worden volbracht met bij aankomst nog 15% (140 kilometer) resterend bereik. De rit duurde in totaal 12 uur en 2 minuten, waarvan een half uur een pauze betrof. Het gemiddelde stroomverbruik lag op 8,7 kWh per 100 kilometer en de gemiddelde snelheid lag op 87,4 km/h, waarbij meermaals met 140 kilometer per uur gereden is op de Autobahn. De weersomstandigheden waren wisselend, waaronder ook bij lage temperaturen en regen; bij vertrek was het slechts 3 graden, terwijl bij aankomst de 18 graden werd aangetikt. De proefrit werd uitgevoerd onder toezicht van de TÜV Süd, waarbij de laadpoort van de Vision EQXX verzegeld was. De Vision EQXX blijft een demonstratievoertuig en zal niet in productie gaan, maar Mercedes-Benz gaat meerdere aspecten met betrekking tot aandrijving, materiaalgebruik en efficiëntie doorvoeren in volgende voertuiggeneraties. Zo zal de 150-kW (204-pk) sterke elektromotor met 95% efficiëntie in 2024 al in serieproductie worden gebracht in een auto die volgens het merk de meest efficiënte elektrische auto moet worden.

Nieuwe smart #1 is een volledig elektrische internationale SUV.
Ook bij het merk smart wordt al geruime tijd gewerkt aan de omschakeling naar een volledig elektrisch modellenaanbod. De nieuwste toevoeging is de smart #1, een auto die ontworpen is door designcentra van Mercedes-Benz en het platform, het entertainmentsysteem en de aandrijving te danken heeft aan het Chinese Geely. Overigens beschikt de auto niet over de kenmerkende Tridion-veiligheidscel. De auto is opvallend weinig veranderd ten opzichte van de concept car die in 2021 op de IAA werd getoond en is een realisatie van een idee dat al bijna 20 jaar geleden geopperd is in de vorm van de in Böblingen bewaard gebleven smart formore. De #1 is 4.270mm lang, 1.822mm breed en 1.636mm hoog, met een wielbasis van 2.750mm en een leeggewicht van 1.820 kilo.
De smart #1 beschikt over een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 66 kWh. Het volgens WLTP opgegeven bereik ligt boven de 400 kilometer, terwijl de aandrijving verzorgd wordt door een 200 kW (272 pk) sterke elektromotor op de achteras. Het koppel bedraagt 343 Nm. De auto kan bij wisselstroom worden opgeladen met 22 kW en bij gelijkstroom tot 150 kW. 80% laadtoestand (State of Charge, SoC) kan bij wisselstroom binnen 3 uur en bij gelijkstroom binnen 30 minuten bereikt zijn. De #1 heeft twee bagageruimtes, vooraan is 15 liter laadvolume beschikbaar terwijl de traditionele bagageruimte achterin 411 liter groot is.
In het interieur is duidelijk zichtbaar hoe er voor minimale bedieningselementen gekozen is. Grote blikvanger is het 12,8 inch centrale aanraakscherm, met daarnaast een 9,2 inch instrumentariumscherm. Er is ook spraakbediening aanwezig en voorkeurapps kunnen in de cloud opgeslagen worden. Updates voor driekwart van de aanstuurmodules worden draadloos (over the air) uitgevoerd.
Er zijn nog geen officiële prijzen aangekondigd, evenals verdere varianten van de #1. Wel zijn er foto’s verschenen van een sportievere variant die dankzij een op de vooras geplaatste tweede motor tot 400 pk zou kunnen leveren. Ook is er een fastback-model gespot tijdens testritten met enkele Brabus-logo’s in het interieur, wat wijst op een mogelijke voortzetting van de samenwerking tussen Brabus en smart. De smart #1 zou eind dit jaar in de showroom moeten staan als demo-model, met eerste klantenleveringen in begin 2023.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

BR296 EQS SUV
72626 72627 72628 72629

72630 72631 72632 72633

72634 72635 72636 72637

72638 72639 72640 72641

72642


Vision EQXX
72643 72644 72645 72646

72647 72648 72649 72650

72651 72652 72653 72654

72655 72656 72657 72658

72659 72660 72661 72662

72663 72664 72665


smart #1
72666 72667 72668 72669

72670 72671 72672 72673

72674 72675 72676 72677

72678 72679 72680 72681

72682 72683 72684 72685

72696 72697 72698 72699

72700 72701 72702 72703

72704 72695



Bron: EQS SUV, smart #1 en Vision EQXX op MB-Passion.de, beelden van de Vision EQXX testrit via Mercedes-Benz Group (voorheen Daimler)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

26 jun 2022 13:27

De Vision EQXX heeft inmiddels een tweede lange-afstandsrit achter de rug. De rit voerde van Stuttgart naar Silverstone waarbij volgens Mercedes door drukte en ongevallen al vroeg moest worden uitgeweken via regionale wegen naar de grensovergang bij Straatsburg. Vandaar ging het via Reims naar de Kanaaltrein in Calais, in Engeland over de drukke M25 rondom Londen en via een tussenstop in Brackley naar Silverstone. Op het circuit heeft Nyck de Vries nog 11 ronden met de auto afgelegd waarbij er telkens waar mogelijk 140 km/h is bereikt. Dit alles werd dus uitgevoerd op 1 acculading. Tijdens de reis werd het niet alleen lastiger door verkeersdrukte maar ook door hogere zomertemperaturen tot 30 graden. De airco is net iets meer dan 8 uur gebruikt.

Vertrek uit Stuttgart Untertürkheim: 21 juni 2022, 08:15 CEST
Aankomst in Silverstone: 22 juni 2022, 18:02 BST
Totale rijtijd: 14 uur 30 minuten
Gemiddelde snelheid: 83 km/h
Maximum snelheid: 140 km/h (standaard begrenzing EQXX)
Wegafstand Mercedes-Museum Stuttgart <> Silverstone Circuit:
11 ronden Silverstone Arena Grand Prix Circuit: 64.8 km.
Totaal afgelegde afstand op 1 lading: 1.202 km.
Resterende energiecapaciteit: 1%.
Gemiddeld energieverbruik: 8,3 kWh per 100 km.

Er zal wel flink omgereden zijn, meer dan ik via Google Maps even vlug kan uitzetten: Maps telt daar overigens de Kanaaltrein bij mee ook. Maar evengoed indrukwekkend. Hopelijk kan die techniek snel klaar voor serieproductie worden gemaakt en in lagere auto's worden gebouwd.

En betreffende de smart #1: deze is vanaf 1 september bestelbaar. Eerste exemplaren worden in het eerste kwartaal van 2023 geleverd.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

26 jun 2022 14:30

Dat is een forse afstand. Chauffeur heeft waarschijnlijk tergend langzaam opgetrokken. En misschien flink achter vrachtwagensblijven hangen? Dat hoor ik van Tesla rijders steeds vaker: ik moest toch bellen dus ff half uurtje achter vrachtwagen blijven plakken op cruisecontrol.
Begrenzen op 140 en dan 9 traps automaat zal voor alle auto’s wel voordelen qua verbruik kunnen bieden.
Plaats reactie