Mercedes-Benz heeft op 1 juni de nieuwe, tweede generatie GLC (X254) geïntroduceerd. Het model wordt omschreven als zowel het bestverkopende model van Mercedes-Benz alsmede de leider in het betreffende segment van de middenklasse SUV. Nieuwe technologie en een motorenaanbod met enkel hybride-motoriseringen zijn belangrijke eigenschappen van de nieuwe GLC die in binnen- en buitenvormgeving verder een soortgelijke evolutie meemaakt als de C-Klasse (BR206).
De nieuwe GLC kenmerkt zich aan de buitenzijde door vergelijkbare klassieke SUV-proporties zoals bij het voorgaande model. Voorbeelden hiervan zijn de verchroomde optische bodembeschermers, de dakrailing en de optionele tredeplanken. Het standaard Avantgarde Exterieur beschikt over het chroompakket waarmee de rand van de grille verchroomd is. De nieuw vormgegeven koplampen zijn aan de bovenzijde optisch aan de grille verbonden. Standaard zijn de koplampen in LED uitgevoerd, optioneel kan worden gekozen voor Digital Light.
Bij de optionele AMG Line zijn de randen van de wielkasten voortaan leverbaar in carrosseriekleur. Eveneens optioneel is het Night Pakket met hoogglans zwarte afwerking op onder andere de spiegelkappen, de dakrails en de sierlijsten rond de zijruiten. De velgen worden geleverd in maten tussen 18 en 20 inch.
Het interieur van de nieuwe GLC volgt grootendeels de vormgeving van de nieuwe C-Klasse. Het dashboard is verdeeld in een bekleed bovendeel en een onderste vleugelelement in siermateriaal. De uitstroomopeningen van de klimatisering zijn dezelfde rechthoekige turbine-varianten van de C-Klasse. Op de deurpanelen zijn ‘zwevende’ panelen aangebracht voor de stoelverstelling.
Blikvanger in het nieuwe interieur is het centrale MBUX-scherm dat lichtelijk richting de bestuurder gedraaid is. MBUX-smartphone integratie en draadloos opladen is standaard, evenals verwarmde stoelen voorin. Optioneel kan worden gekozen voor onder andere multicontourstoelen, Air Balance, Guard 360° en Energizing Air Control met actieve luchtkwaliteitsmonitoring en een twee-traps filterconcept om fijnstof en andere schadelijke stoffen te filteren.
De nieuwe generatie GLC is ten opzichte van het vorige model (X253) 60 mm langer en 4 mm lager. De auto is daarmee 4.716 mm lang, 1.890 mm breed en 1.635 mm hoog. De wielbasis is met 23 mm toegenomen tot 2.896 mm. De nieuwe GLC heeft een cW-waarde van 0,29 ten opzichte van 0,31 voor het uitgaande model. Het laadvolume van de nieuwe GLC is eveneens verbeterd en bedraagt nu tussen de 600 liter met alle zitplaatsen in gebruik en 1.640 liter met de zitplaatsen neergeklapt.
Alle motoriseringen van de tweede generatie GLC bestaan uit een hybride-aandrijflijn, mild-hybride of volledig hybride, met 48-Volt technologie. Zowel de benzine als diesel motoriseringen beschikken over 2,0-liter viercilinder motoren in combinatie met een elektromotor, waarbij vier motoriseringen mild-hybrid zijn met geïntegreerde starter-generator (ISG II) en drie motoriseringen plug-in hybride zijn. Voor alle motoriseringen geldt dat volledig elektrisch een WLTP-gecertificeerd bereik van meer dan 100 kilometer mogelijk is.
Bij marktintroductie later dit jaar zal het aanbod bestaan uit de mildhybrides GLC 200 4Matic met 150 kW (204 pk) en 302 Nm koppel, de GLC 300 4Matic met 190 kW (258 pk) en 400 Nm koppel en de GLC 220 d 4Matic met 145 kW (197 pk) en 440 Nm koppel. Elke variant heeft de beschikking over een tijdelijke boostfunctie met een extra 17 kW (23 pk).
Bij de plug-in hybrides zal men kunnen kiezen uit de GLC 300 e 4Matic met 150 kW (204 pk) en 320 Nm, de GLC 400 e 4Matic met 185 kW (252 pk) en 400 Nm en de GLC 300 de 4Matic met 145 kW (197 pk) en 440 Nm. De elektromotor levert een extra 100 kW (136 pk) en 440 Nm.
Voor de benzinemotoriseringen geldt een toelaatbaar trekgewicht van 2.400 kg, voor de dieselmotoriseringen ligt dit op 2.500 kg. Later zal er ook nog een AMG GLC 63 worden toegevoegd aan het aanbod. Deze zal, net als de aanstaande BR206 C 63, beschikken over de AMG P1 aandrijflijn. Hierbij wordt de M139 2,0-liter viercilinder uit de AMG-45 modellen in lengterichting geplaatst en opgevoerd naar 310 kW (470 pk). De achteras zal worden voorzien van een elektromotor met tweetraps transmissie, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 670 pk en 749 Nm.
Voor het onderstel van de nieuwe GLC wordt de vooras voorzien van een nieuwe vierlink-ophanging en op de achteras van een multilink-ophanging. Standaard beschikt de ophanging over een dynamisch dempingssysteem, optioneel kan worden gekozen voor luchtvering Airmatic. Eveneens optioneel is de achterasbesturing die bij de nieuwe GLC tot 4,5 graden kan tegensturen, waarmee de draaicirkel met 90 cm afneemt tot 10,9 meter. De luchtvering Airmatic is overigens standaard bij het Techniekpakket welke ook hoogteregeling en de achterasbesturing bevat. Hiermee is off-road een grotere bodemvrijheid en langere veerweg mogelijk.
Extra nadruk is gelegd op het akoestisch comfort; zowel rol- als luchtstromingsgeluid is gereduceerd dankzij slimme optimaliseringen in de voertuigstructuur en geluidsdemping. Ook de middentunnel is voorzien van extra geluidsdempende matten waardoor minder geluid van de verbrandingsmotoren en aandrijflijn het interieur binnendringen. De voorruit beschikt standaard over akoestiekfolie, voor de zijruiten is dit samen met warmtewering optioneel beschikbaar.
Ook de rij-assistentiesystemen zijn verder ontwikkeld voor de nieuwe GLC. Distronic is voortaan in staat te reageren op stilstaande voertuigen bij snelheden tot 100 km/h. Verder kan de GLC worden voorzien van actieve stuurassistent met rijbaanherkenning via 360-graden camera. Het parkeerpakket met 360-graden camera beschikt voortaan over een “transparante motorkap”-functie waarbij de auto laat zien wat er zich direct bij de voorzijde in de dode hoek bevindt. Deze beelden worden door de auto zelf verwerkt en gecombineerd middels de frontcamera en de camera’s in de zijspiegels. Deze functie is alleen beschikbaar middels het Offroad rijprogramma en dient dan ook voornamelijk als extra hulpmiddel, niet als vervanging van het opletten door de bestuurder. De verkeersbordenherkenning herkent voortaan wegbewijzering, borden voor wegwerkzaamheden, stopborden, stoplichten en de “bij nat weer”-borden. Omdat de GLC een SUV is en zware aanhangers mag trekken, is er tevens een rangeerassistent beschikbaar via het nieuwe aanhangwagenmenu in MBUX. Het MBUX Offroad scherm toont specifieke metingen zoals hellingshoeken, steigingspercentages en hoogteverschillen.
De tweede generatie GLC is later dit jaar bij de dealers te zien. Exacte data en prijzen zijn nog niet bekend.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
Bron: MB-Passion.de, beelden via Mercedes-Benz Group (voorheen Daimler)