Vandaag in de krant

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

20 mei 2022 19:19

Scheisse. So wird meine C Klasse wieder der baby-Benz sein. :(
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

21 mei 2022 17:43

René SLK230 schreef: 20 mei 2022 18:57 Mercedes heeft z’n toekomstplannen onthuld.
Het wil zich meer gaan onderscheiden, zich presenteren als luxe-merk, het aantal modellen aan de onderkant verminderen, opties in pakketten gaan onderbrengen en het rendement verbeteren.
Ik snap dat allemaal niet...
Dat naar de onderkant uitbreiden is ooit eens in de jaren '80 met de 190 ingezet, maar feitelijk had je daarmee tot in de jaren 90 eigenlijk nog steeds maar 3 tredes (G even als heel apart hok buiten beschouwing gelaten) en was MB een luxe merk, met een instapper...
Het is met al die niet meer uit elkaar te houden modellen begonnen (en nog onmogelijkere model benamingen) dat je daar van alles tussen kreeg... Al zou ik juist vanwege die modelbenamingen niet eens meer weten welke tredes er allemaal gevuld zijn... Ik denk nog steeds in A, B, C, E en S kretologie, en blijft er volgens dit bericht alleen nog maar de C, E en S over (in al zijn variaties) G even buiten beschouwing gelaten, dus eigenlijk weer een jaren '80 programma toen de 190 zijn intrede deed, maar dan met de tijd mee...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

21 mei 2022 18:39

https://ridderkerksdagblad.nl/Rotterdam ... ant-tanken

Volgende keer iets beter kijken bij het tanken😅😂 :lol:
Screenshot_20220521-183718.png
Screenshot_20220521-183718.png (292.9 KiB) 1159 keer bekeken
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 mei 2022 18:42

Die 190 kwam er wel vooral bij om de vlootcijfers omlaag te krijgen ("CAFE Standards"). De huidige compacte klasse is 'enkel' ontstaan uit de wens jonger publiek te trekken.

En dat zijn de verschillen per CEO/bewind. De een (Zetsche) zet in op meer modellen om op bijna elk prijsniveau iets te kunnen bieden en om jonger publiek te trekken dat dan hopelijk merktrouw wordt. Met als bijgevolg dat die wel nerveuzer wordt van wat de concurrentie doet en je dus Mercedes, BMW en Audi elkaar zo ziet na-apen met bijvoorbeeld de 'coupé-SUV's' als dieptepunt. De ander (Kallenius) vindt het een aanbod met veel te veel auto's en te veel kosten om die te ontwikkelen/bouwen. Die wil alleen groot geld vangen via massa modellen waar ze toch nog voor kunnen vragen wat ze willen (waardoor je vooral limousines en SUV's overhoudt). Dat daarbij dure optiepakketten worden 'opgedwongen' en ze bewust onderproductie draaien om de prijs op te stuwen is dan weer minder maar ja, als er genoeg mensen voor vallen boeit dat hen toch niets. Voor/tegen elke richting valt wel wat te zeggen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

21 mei 2022 18:43

Marco schreef: 21 mei 2022 17:43
René SLK230 schreef: 20 mei 2022 18:57 Mercedes heeft z’n toekomstplannen onthuld.
Het wil zich meer gaan onderscheiden, zich presenteren als luxe-merk, het aantal modellen aan de onderkant verminderen, opties in pakketten gaan onderbrengen en het rendement verbeteren.
Ik snap dat allemaal niet...
Dat naar de onderkant uitbreiden is ooit eens in de jaren '80 met de 190 ingezet, maar feitelijk had je daarmee tot in de jaren 90 eigenlijk nog steeds maar 3 tredes (G even als heel apart hok buiten beschouwing gelaten) en was MB een luxe merk, met een instapper...
Het is met al die niet meer uit elkaar te houden modellen begonnen (en nog onmogelijkere model benamingen) dat je daar van alles tussen kreeg... Al zou ik juist vanwege die modelbenamingen niet eens meer weten welke tredes er allemaal gevuld zijn... Ik denk nog steeds in A, B, C, E en S kretologie, en blijft er volgens dit bericht alleen nog maar de C, E en S over (in al zijn variaties) G even buiten beschouwing gelaten, dus eigenlijk weer een jaren '80 programma toen de 190 zijn intrede deed, maar dan met de tijd mee...

Ik ben het pad ook al een tijdje kwijt 😅
Maar blijft altijd wel leuk om tegen vertegenwoordigers te zeggen "pfff je rijd maar in een A tje ongeacht wat er voor staat (cl gl ect.) Dan kijken ze wel heel zuur 8-)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 mei 2022 23:01

Ik lees in de beide AMS-artikelen dat het vooral gaat om een strategische keus, qua positionering in de markt en lange termijn verdienmodel dus, alsook om kostenbeheersing.

Dat lijkt me kijkend naar de huidige marktvooruitzichten en het ondoorzichtige oerwoud aan modellen en opties beide niet gek.

Ivm de elektrificering is allereerst lijkt me de vraag hóe je je als merk, als dat met blokken en prestaties niet meer gaat, kunt onderscheiden van de rest.

MB kiest er voor voort te bouwen op een bestaand ijzersterk imago, nl luxe. Dat treft omdat er in Azië, een qua volumes en marges steeds belangrijkere markt, vraag naar is en MB aan de “onderkant” niet en in toenemende mate niet kan opboxen tegen oude merken zoals bijv VW, Ford, Opel/Peugeot en Renault die daar sterk in zijn. En al helemaal niet tegen Kia en Hyundai die een regelrechte bedreiging vormen voor dat deel van de Europese markt.

Daar komt bij dat, tegen een achtergrond van stagnerende pensioenen en oplopende energie- en zorgkosten, jongelui door dure huizen (en in NL ook nog ns idiote studieschulden) in toenemende geen geld hebben voor dure auto’s, de zakelijke leasemarkt door hybride werken en duurzaamheidsopgaven ws krimpt en andere mobiliteitsconcepten oprukken.

Dát doen waar je vanoudse goed in bent kortom, het gevecht aan de onderkant waar toch weinig is te verdienen tenzij je je eigen merkwaarden geweld aan zou doen, laat je lekker aan anderen. Heel verstandig lijkt me. Scheelt ook een berg verschillende ontwikkelingen-, test- en carosserie pers kosten.

Heb je het “gemaakt”, rij je luxe, rij je MB. De/een CLA-achtinge blijft ovrgs, wat vwb het huidige model idd een van de mooiere onderscheidenlijke wagens is.

Vwb al die afzonderlijke oeverloze opties: Dat was leuk in een tijd dat je bij MB uit zes modellen kon kiezen misschien maar lijkt mij een logistieke nachtmerrie. Het onderbrengen in bijv 4 uitrustingsniveaus brengt klaarheid, én je kunt je electronica en bekabeling vereenvoudigen / er op inrichten. Maakt ook minder kwetsbaar qua beschikbaarheid van onderdelen.

De hele exercitie scheelt, bij nu geen gratis ECB-geld meer en oplopende kosten van belastingen voor herbewapening en rente, ook nog ns investeringskosten. Door diversiteits -krimp- wordt je ook minder kwetsbaar voor tekorten aan gekwalificeerd personeel.

4 uitrustingsniveaus zijn ook makkelijker te configureren/ overzichtelijker voor de klant, zodat deze laatste de auto zelf on-line kan bestellen. Het aantal dealers vermindert drastisch.
Daardoor verschuift ms de aansprakelijkheid. Wordt rechtstreeks gekocht van de fabrikant? Heeft dat consequenties voor het niveau van rechtsbescherming igv bijv coulance en garantie kwesties?

Wat mij betreft gaat dat schrappen nog niet ver genoeg, en dan m.n. in de hoek van al die rare SUV-achtingen die in tijden dat energie/uitstoot moet verminderen niet alleen onnodig zwaar zijn maar ook meer luchtweerstand hebben en grondstoffen vragen dan nodig.

Goed bezig dat MB, hooguit een beetje laat.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 22 mei 2022 10:33, 10 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
EricBenz
Donateur
Berichten: 971
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

22 mei 2022 08:04

Tsja en wellicht door minder modellen en het samenvoegen van opties in pakten waardoor minder onderdelen nodig in combinatie met wat meer 'in house" van onderdelen produceren maakt een leverancier minder kwetsbaar voor stagnaties in de toeleverings keten?
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

22 mei 2022 09:25

Wat ook zeker meespeelt bij het verdwijnen van kleinere modellen (en niet alleen bij MB) is de verplichting om auto's vol te stoppen met allerlei hulpsystemen. Dat maakt auto's dusdanig duur dat kleintjes onrendabel zijn/worden.
Maakt autorijden (op termijn) wel een dingetje voor mensen met een kleiner budget. Straks in 2026 moet er ook voor EV's MRB worden betaald.
Dat loopt lekker in de papieren bij 2000+ Kg.
We zitten nu ook in een soort neerwaartse spiraal waarbij, omdat range zo belangrijk wordt geacht, er steeds zwaardere accupakketten moeten worden gemonteerd. Daar heb je dan weer meer (E) vermogen voor nodig, dus laten we voor de WLTP maar een zwaardere en grotere accu monteren.
Je zou wellicht meer profijt hebben bij een snellere omvormer zodat de kleinere accu's sneller kunnen laden en je nauwelijks meer tijd kwijt bent dan bij brandstof tanken. Maar ja... Dat zijn dure onderdelen die (nog) zijn voorbehouden aan de dure EQSen, Taycans en GT E-trons van deze wereld.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

22 mei 2022 09:43

Jeroen schreef: 22 mei 2022 09:25 Wat ook zeker meespeelt bij het verdwijnen van kleinere modellen (en niet alleen bij MB) is de verplichting om auto's vol te stoppen met allerlei hulpsystemen. Dat maakt auto's dusdanig duur dat kleintjes onrendabel zijn/worden. […]

gr J
Althans hier in Europa waar vooral de traditionele merken en irt elektrificering een snelle reuzezwaai moeten maken wat aanvankelijk geld vreet en loonkosten ivm kosten van leven hoger liggen dan in Azië.

Kia Hyundai, relatief jonge merken, krijgen dat beter voor elkaar. Ik reed pas in de nieuwste H i20 (22-26k) en stond paf.
Het karretje op Michelins (formaat Golf 3 of 4) beschikt over alle features die 10 jaar geleden een S klasse al of nog niet had icm een laag verbruik (1:16-18) met z’n 100 pk 0-100 in <10 sec turbomotortje met 48V mild hybride ondersteuning. Lane departure, distronicachtige, achteruitrijcamera, en n mooi functioneel schermpje met fysieke knoppen voor ventilatie en verwarming etc etc
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

22 mei 2022 13:00

Nu is het wel de vraag hoe die merken zich houden na 6 of 10 jaar gebruik.
Een Mercedes rijdt dan nog als nieuw, maar een beduidend goedkopere Aziaat? (het prijsverschil moet toch ergens in terug te vinden zijn?)
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

22 mei 2022 17:14

Borgmonster schreef: 22 mei 2022 13:00 Nu is het wel de vraag hoe die merken zich houden na 6 of 10 jaar gebruik.
De A van ElGriffo’s dochter is met 175k km ook economisch total los. En idd dat blijft afwachten.
Maar boeit niet. Het gros vd hedendaagse kopers wil nú geholpen zijn met hetzij koop of niet al te dure (private-) lease en geëntertaind (veul voor weinig) worden.
Over 4 jaar komt er een nieuw modelletje…
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

23 mei 2022 15:22

Niet echt in de krant en ze hebben de video nog als verborgen staan, maar de EQG schijnt om zijn as te kunnen draaien. De wielen lijken niet te sturen dus het is meer als een tank dan de meeste andere auto's tot nu toe hebben geprobeerd te bereiken. Waarmee de functie beperkt blijft tot offroad (of je wel heel snel door je banden wilt raken)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4227
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

23 mei 2022 18:56

Mooie functie, als je bijna thuis bent en je ziet dat je schoonmoeder op de bank zit……
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1563
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

23 mei 2022 22:02

Haha, prachtige functie! Waarom ook niet.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Bluesound
Berichten: 964
Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
Locatie: Heerlen

24 mei 2022 23:08

Borgmonster schreef: 22 mei 2022 13:00 Nu is het wel de vraag hoe die merken zich houden na 6 of 10 jaar gebruik.
Een Mercedes rijdt dan nog als nieuw, maar een beduidend goedkopere Aziaat? (het prijsverschil moet toch ergens in terug te vinden zijn?)
Héél veel hangt af van de eigenaar: hoe gaat die om met zijn auto en wat voor onderhoud wordt gepleegd?

Toen ik nog Renault Vel Satis reed, hebben we met een aantal forumleden een Full Options Vel Satis gesloopt (dus eentje uit 2002, toen nog geen 9 jaar oud, met toén al o.a. dubbel glas en wat tegenwoordig "distronic" heet): de auto zag er niet uit, van binnen en van buiten volledig verruineerd, met een half bos aan zand en troep in de achterbak. Je schaamt je dood voor zo'n vorige eigenaar.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Plaats reactie