Beste leden,
Ik heb een vraag over de thermostaat van mijn mercedes B200 (W245) uit 2007.
Sinds twee maanden merk ik op dat de motortemperatuur niet hoger gaat dan 60 graden tijdens het rijden.
Nu het kouder begint te worden, gaat de temperatuur niet hoger dan 50 graden.
Is de thermostaat kapot?
Graag jullie reacties.
Dank alvast.
Groeten,
Ric
Thermostaat B200 W245
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15 mei 2022 19:13
- Mercedes-Benz: mercedes B170 (2005) w245
- Locatie: Mechelen (België)
Zou het kunnen dat ik hetzelfde probleem heb?
Mercedes B170 2005 Koelvloeistof staat op 60 graden en ventilator draait gelijk zot en constant.
Heb ook geen airco meer en interieur word verschrikkelijk warm tijdens het rijden.
Mercedes B170 2005 Koelvloeistof staat op 60 graden en ventilator draait gelijk zot en constant.
Heb ook geen airco meer en interieur word verschrikkelijk warm tijdens het rijden.
Dit is wel een geval goed naar oorzaak en mogelijk gevolg kijken.
Als de thermostaat defect is en hij open blijft staan waardoor de koelvloeistof temperatuur maar 60 graden wordt, klopt dat niet met dat de fan 'zot' blijft draaien.
Wel kan het bijvoorbeeld zo zijn dat om een reden de fan hard blijft draaien. (relais dat blijft hangen, sensor defect, bekabeling, etc)
Dan zal uiteraard de koelvloeistof nooit de bedrijfstemperatuur meer halen. en zou die 60 graden nog best kunnen kloppen.
Ook stel ik me voor dat wanneer een dergelijke storing geconstateerd wordt de airco prefentief niet inschakelt.
Dus voordat je zomaar een thermostaat vervangt zou ik eerst beginnen met meten en uitlezen.
Klopt de aangegeven temperatuur met de daadwerkelijke temperatuur van de koelvloeistof? Zijn er temperatuur gerelateerde storingen in het geheugen aanwezig?
Etc..
Als de thermostaat defect is en hij open blijft staan waardoor de koelvloeistof temperatuur maar 60 graden wordt, klopt dat niet met dat de fan 'zot' blijft draaien.
Wel kan het bijvoorbeeld zo zijn dat om een reden de fan hard blijft draaien. (relais dat blijft hangen, sensor defect, bekabeling, etc)
Dan zal uiteraard de koelvloeistof nooit de bedrijfstemperatuur meer halen. en zou die 60 graden nog best kunnen kloppen.
Ook stel ik me voor dat wanneer een dergelijke storing geconstateerd wordt de airco prefentief niet inschakelt.
Dus voordat je zomaar een thermostaat vervangt zou ik eerst beginnen met meten en uitlezen.
Klopt de aangegeven temperatuur met de daadwerkelijke temperatuur van de koelvloeistof? Zijn er temperatuur gerelateerde storingen in het geheugen aanwezig?
Etc..
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Een thermostaat die slecht sluit kan inderdaad veroorzaken dat de temperatuur niet hoog genoeg wordt.
Maar bij een te lage temperatuur zou de airco gewoon moeten werken. Ik denk dus dat je meerdere problemen hebt.
Maar bij een te lage temperatuur zou de airco gewoon moeten werken. Ik denk dus dat je meerdere problemen hebt.
Logboek S500.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Zet nu net dat "DokterWho" hier al een ander onderwerp over had geopend.
@DokterWho: We staan op dit forum niet toe dat je op meerdere plaatsen je probleem post; dat zou het forum onleesbaar maken.
Bij deze gaat het huidige onderwerp op slot (forumlid Rics heeft jammer genoeg nooit laten weten of bij hem de thermostaat vervangen voldoende was), en gaan we door in het andere onderwerp.
@DokterWho: We staan op dit forum niet toe dat je op meerdere plaatsen je probleem post; dat zou het forum onleesbaar maken.
Bij deze gaat het huidige onderwerp op slot (forumlid Rics heeft jammer genoeg nooit laten weten of bij hem de thermostaat vervangen voldoende was), en gaan we door in het andere onderwerp.