s211; niveauregeling kapot

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
hugos211
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: S211 270 CDI

29 mei 2021 11:57

Beste allen,

De station (S211, 270cdi, 2003, 161000km) is achter door zijn hoeven gezakt, hij ligt linksachter iets lager dan rechts achter. Toen ik de auto ontgrendelde sloeg de compressor even aan en stopte toen.
Ik weet dat de volgende zaken verdacht zijn nu: Compressor, luchtbalgen of verdeelventiel.

Hoe kan ik hier onderscheid tussen maken? Het advies zal zijn alles preventief vervangen, maar ik weet niet hoelang ik de diesel nog ga rijden (het aantal km is in corona tijd stukken minder en de wegenbelasting niet echt).

En hoe krijg ik de auto uit de garage en bij de autogarage?

Graag tips over hoe een (kleine) diagnose te stellen.

hugo
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

29 mei 2021 13:34

Lijkt erop dat de compressor sowieso de geest heeft gegeven wat logisch is bij
continu draaien als er een balg lek is.
De rubber balgen gaan gemiddeld 10 jaar mee.

De 1e keer (balgen lek) heb ik een nieuwe compressor gemonteerd, goed te doen linksvoor, maar
3/4 jaar geleden voor een revisiesetje gegaan en dat werkt prima.
Compressor 2 is versleten door een piepklein lekje in de kunststof leiding in de
buurt van de compressor, kennelijk een keer klem gezeten.
Als je de auto voor omhoog kan krijgen, het linkerwiel demonteert en de voorste
bodemplaten verwijderd zie de compressor hangen.

Met deze ben je voor 3 tientjes klaar:
https://www.veo-store.nl/Modificaties-R ... Porsche-VW

Voorbeeld video :
https://youtu.be/Mp-qoqWuEg4
(er komen 2 soorten rubber pakking voor, de ronde en rond met een hoek, je ziet vanzelf welke
nieuwe erin moet)

Na zoveel jaren is het ook raadzaam om een nieuw relais voor de compressor te monteren
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
hugos211
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: S211 270 CDI

30 mei 2021 22:09

Bedankt, die revisie kan nooit kwaad. Ga ik zeker uitvoeren. Relais vervangen is ook een makkie.

Bedankt ik ga aan de slag en daarna het lek opsporen.
hugos211
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: S211 270 CDI

01 jun 2021 19:41

Ik heb zojuist de revisie van de compressor uitgevoerd, dat was goed te doen. Alleen slaat hij niet aan na het terug plaatsen. Ook het relais vervangen. Heeft iemand een idee hoe de compressor te testen of hoe kan ik de auto dwingen om de compressor aan te laten slaan.

Ik ben benieuwd.

Update gelukt! Achteras staat weer op originele hoogte. Nu kijken of dat morgen ochtend nog zo is.

Bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

01 jun 2021 21:05

:goedzo:
Stap 1 gezet voor weinig ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

01 jun 2021 21:48

Kan het niet zijn dat er een zekering is door gebrand omdat de compressor overuren heeft gedraaid om de auto omhoog te pompen? (Geen idee welke zekering)
Krijg je wel spanning op de stekker?
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

01 jun 2021 22:26

kevin1990 schreef: 01 jun 2021 21:48 Kan het niet zijn dat er een zekering is door gebrand omdat de compressor overuren heeft gedraaid om de auto omhoog te pompen? (Geen idee welke zekering)
Krijg je wel spanning op de stekker?
In de update onderaan het bericht staat toch : gelukt en morgen kijken of de auto nog hoog staat 8-)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

01 jun 2021 23:01

Cornelis schreef: 01 jun 2021 22:26
kevin1990 schreef: 01 jun 2021 21:48 Kan het niet zijn dat er een zekering is door gebrand omdat de compressor overuren heeft gedraaid om de auto omhoog te pompen? (Geen idee welke zekering)
Krijg je wel spanning op de stekker?
In de update onderaan het bericht staat toch : gelukt en morgen kijken of de auto nog hoog staat 8-)
Lees het nu :owja: :stom:
Bedankt voor de oplettendheid
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
hugos211
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: S211 270 CDI

10 jun 2021 21:34

Jammer genoeg staat hij niet meer hoog na een stukje rijden. Volgende week naar jager automotive voor waarschijnlijk nieuwe balgen achter.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

10 jun 2021 22:37

hugos211 schreef: 10 jun 2021 21:34 Jammer genoeg staat hij niet meer hoog na een stukje rijden. Volgende week naar jager automotive voor waarschijnlijk nieuwe balgen achter.
Prima adres en Jarno aardige vent met veel
MB kennis 👍
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

12 jun 2021 10:05

hugos211 schreef: 29 mei 2021 11:57 Toen ik de auto ontgrendelde sloeg de compressor even aan en stopte toen.
Dat is niet je compressor maar je SBC pomp, en dat hoort zo (al hoeft hij dat niet altijd te doen bij ontgrendeling)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
JantjeV8
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

12 jun 2021 12:55

Dat denk ik ook.
Als je de auto ontgrendeld doet hij wel een 'wake-up call', dan zet hij de auto uit zich zelf in rijhoogte terug, maar wel vanuit het voorraadketeltje. De compressor spreekt hij daar niet voor aan.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

13 jun 2021 01:15

Ik heb in de bijna 12 jaar dat ik in mijn S211 rij nog nooit gezien dat de auto zichzelf in rijhoogte terug zet met ontgrendeling.
Zou ook niet moeten, want dat betekent dat hij dan zakt als hij geparkeerd staat, en dat betekent weer 98 van de 100x dat minimaal 1 balg lek is.

het enige is dat hij wel eens lucht uitlaat als hij daarvoor zwaar belast is geweest, want om 1 of andere reden gebeurt dat namelijk bij mij niet altijd gelijk als de auto op slot gezet wordt, maar soms ook weer wel... (dus ik zal misschien wel een hangend ventieltje hebben, het zal mijn tijd wel duren)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

13 jun 2021 09:57

JantjeV8 schreef: 12 jun 2021 12:55 Dat denk ik ook.
Als je de auto ontgrendeld doet hij wel een 'wake-up call', dan zet hij de auto uit zich zelf in rijhoogte terug, maar wel vanuit het voorraadketeltje. De compressor spreekt hij daar niet voor aan.
Bij een standaard S211 met gewone veren aan de voorzijde niet.
Airmatic zou kunnen, nooit gehad.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8344
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

13 jun 2021 10:03

Ik hoor bij eigenlijk nooit wat ? De luchtpomp en de SBC pomp eigenlijk ook niet .

Staat altijd netjes op hoogte .

Er moet dus ergens een lek zitten of een andere oorzaak
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Plaats reactie