Uit de bak van een w123 230E kwam een hard rammel geluid, daarom de bak er onder weg genomen. Het geluid blijkt uit de koppelomvormer te komen. Vergelijk het geluid met een koeienbel. Het klingelt z'n best.
Via de opening in de koppelomvormer, daar waar de ingaande as in steekt, voel je het turbinewiel (of stator of hoe heet dat ding) zijdelings bewegen. Dan hoor je ook direct dat klingel geluid.
Ik heb hem nogmaals op de as van de versnellingsbak geschoven, dan wat roterend op en neer bewegen, en idem de koeienbel.
Conclusie: koppelomvormer kapot? Is dit een juiste diagnose?
w123 koppelomvormer
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Nog wat verder aan het prutsen geweest. Blijkt dat de ingaande as van de bak ook wel heel los ligt. Dat ding heeft veel radiale speling. Als je er aan draait, draait uitgaande wel gewoon mee, dus hij lijkt niet gebroken. Maar hij ligt zo los in die buitenste bus, dat klopt ook niet.
- ElGriffo
- Berichten: 8344
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
dat is bij elke koppelomvormer zo .
Controleer het lager in de oliepomp nog in takt is en of er speling op de uitgaande as zit
Controleer het lager in de oliepomp nog in takt is en of er speling op de uitgaande as zit
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Aan de ingaande as draaien is niets geks voelbaar, draait keurig degelijk rond zonder zware punten te voelen. Idem als je aan de uitgaande draait. Enkel het asstompje van de ingaande ligt zijdelings erg los. Die zou dan dus dat turbinewiel in de koppelomvormer op z'n plaats moeten houden, maar dat gaat 'm zo nooit lukken. Iets is daarbinnen kapot, geloof niet het lager.
Kan ik hier filmpje bij plaatsen? Of enkel foto's?
Kan ik hier filmpje bij plaatsen? Of enkel foto's?
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
De boutjes van het vlieg wiel naar de koppelomvormer zaten dezen nog goed vast en ook zonder speling ?
Dan begint ie ook te rammelen / klapperen
Dan begint ie ook te rammelen / klapperen
- ElGriffo
- Berichten: 8344
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Das ook een goede .. ALs die niet vastzitten dan is het ook geen feest
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ja hoor, dat zat keurig vast. Al zag ik aan de motorzijde wel dat er ooit iets tegen een boutkop heeft aangelopen. Het ding heeft dus ooit wel eens wat mee gemaakt.
In elk geval, gisteravond het ding wat schoon gemaakt en het klokhuis aan de voorzijde weg genomen. Op de werkbank zie je de uitgaande as. Het dunne uiteinde is de spline die in de koppelomvormer steekt. Het tandwiel zit in die 'drum'.
In elk geval, gisteravond het ding wat schoon gemaakt en het klokhuis aan de voorzijde weg genomen. Op de werkbank zie je de uitgaande as. Het dunne uiteinde is de spline die in de koppelomvormer steekt. Het tandwiel zit in die 'drum'.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Dat tandwiel steekt in de 'drum' tussen dat planetaire stelsel waar je voor op kijkt. Die drum heb ik er ook uit gehad, maar dat zit zo keurig degelijk, geloof niet dat daar wat aan mankeert. De remband ziet er ook prima uit, dik en vol profiel.
In elk geval, bij dat tandwiel op de werkbank zie je nog een vulring en die alu opsluitplaat. Dat is het dekseltje waarachter dat tandwiel zit.
Nu heb ik nog niets gemeten, maar ik denk dat het logisch is dat die vulringen de speling tussen dat tandwiel en enerzijds die drum en anderzijds dat alu dekseltje op moeten heffen.
In elk geval, bij dat tandwiel op de werkbank zie je nog een vulring en die alu opsluitplaat. Dat is het dekseltje waarachter dat tandwiel zit.
Nu heb ik nog niets gemeten, maar ik denk dat het logisch is dat die vulringen de speling tussen dat tandwiel en enerzijds die drum en anderzijds dat alu dekseltje op moeten heffen.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Als dat nou op z'n plaats zit, dan is de as eigenlijk alleen in de axiale richting opgesloten. En dat mag ook niet klem-vast zijn, want dan draait het tandwiel niet meer. Geen idee of daar meetwaardes van te vinden zijn.
Radiaal wordt de as ondersteund door een lager wat in het klokhuis zit.
Radiaal wordt de as ondersteund door een lager wat in het klokhuis zit.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Op de as zit een vlak wat in dat lager terecht komt. In dat vlak zit ook een groefje met een soort zuigerveertje. Dat veertje zal er voor zorgen dat de atf grotendeels aan de goede kant blijft en niet richting koppelomvormer gaat.
Verder zou je zeggen dat als de as in dat lager zit, je de radiale speling kwijt bent. Ook hier heb ik nog niks gemeten, maar als je de as los in dat lager steekt, kun je de as nog behoorlijk laten kwispelen, in elk geval niet voldoende om op het uiteinde die koppelomvormer netjes in het midden te houden.
Verder zou je zeggen dat als de as in dat lager zit, je de radiale speling kwijt bent. Ook hier heb ik nog niks gemeten, maar als je de as los in dat lager steekt, kun je de as nog behoorlijk laten kwispelen, in elk geval niet voldoende om op het uiteinde die koppelomvormer netjes in het midden te houden.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Vervolgens zoom ik wat in op het gat in dat lager.
Je ziet duidelijk de afdruk van dat zuigerveertje. Die donkere rand is de positie waar dat zuigerveertje drukt. Die begrijp ik ook nog niet helemaal. Mijns inziens is de binnenring van het lager een vaste positie op die as. Het lijkt er op dat de zuigerveer in dat lager heeft rond gedraaid.
Ook zie je op de foto een spaantje metaal los zitten, ook van langs de rand van de afdruk van die zuigerveer.
Kortom, ik vermoed dat dit lager, of de as in dat lager verkeerde dingen is gaan doen.
Ben benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen. Is hier iets van op de wis terug te vinden? Info is welkom.
Je ziet duidelijk de afdruk van dat zuigerveertje. Die donkere rand is de positie waar dat zuigerveertje drukt. Die begrijp ik ook nog niet helemaal. Mijns inziens is de binnenring van het lager een vaste positie op die as. Het lijkt er op dat de zuigerveer in dat lager heeft rond gedraaid.
Ook zie je op de foto een spaantje metaal los zitten, ook van langs de rand van de afdruk van die zuigerveer.
Kortom, ik vermoed dat dit lager, of de as in dat lager verkeerde dingen is gaan doen.
Ben benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen. Is hier iets van op de wis terug te vinden? Info is welkom.
- ElGriffo
- Berichten: 8344
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Is dit een 722.2 ?
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ja, een 722.2.
Niet veel tijd gehad vanavond, toch wat zitten neuzen.
De as terug geplaatst zoals hij er uit kwam. Dus de vulplaatjes op de plaats, dat alu afdekplaatje vast geschroefd. De as heeft dan behoorlijk axiaal speling. Zomaar een mm of 2 terwijl dat nihil moet zijn volgens mijn redenering. Achter het tandwiel zit zo'n vulring, daar zitten een paar nokjes ingeperst. Ik heb het idee dat die plat zijn en dieper hadden moeten zijn.
Daarna nog het klokhuis terug geplaatst. De ondersteuning van het lager vind ik ook dubieus. Er lijkt een pasbus in het lager geperst, denk dat die ook strakker moet zijn. Dat is dat ding waar die afdruk van dat zuigerveertje in staat.
Denk dat ik eens contact zoek met een transmissie boer. Van de 722 zijn wel wat onderdeeltekeningen te vinden, zal m'n star-laptopje eens aanslingeren en op de epc gaan zoeken. Ik twijfel of ik deze bak repareer en van nieuwe seals voorzie, of een andere zoeken.
Niet veel tijd gehad vanavond, toch wat zitten neuzen.
De as terug geplaatst zoals hij er uit kwam. Dus de vulplaatjes op de plaats, dat alu afdekplaatje vast geschroefd. De as heeft dan behoorlijk axiaal speling. Zomaar een mm of 2 terwijl dat nihil moet zijn volgens mijn redenering. Achter het tandwiel zit zo'n vulring, daar zitten een paar nokjes ingeperst. Ik heb het idee dat die plat zijn en dieper hadden moeten zijn.
Daarna nog het klokhuis terug geplaatst. De ondersteuning van het lager vind ik ook dubieus. Er lijkt een pasbus in het lager geperst, denk dat die ook strakker moet zijn. Dat is dat ding waar die afdruk van dat zuigerveertje in staat.
Denk dat ik eens contact zoek met een transmissie boer. Van de 722 zijn wel wat onderdeeltekeningen te vinden, zal m'n star-laptopje eens aanslingeren en op de epc gaan zoeken. Ik twijfel of ik deze bak repareer en van nieuwe seals voorzie, of een andere zoeken.
- ElGriffo
- Berichten: 8344
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Heb nog een 722.2 liggen volgens mij.
Alleen van een V8 weet niet of dat gelijk is
Alleen van een V8 weet niet of dat gelijk is
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed