Mercedes-Benz introduceert de compacte EQA (H243)

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 jan 2021 23:00

De nieuwe EQA is de nieuwste toevoeging aan het elektrische EQ-aanbod.
De nieuwe EQA is de nieuwste toevoeging aan het elektrische EQ-aanbod.
H243-debute-09.jpg (74.68 KiB) 4880 keer bekeken
Mercedes-Benz heeft vandaag middels een online evenement de nieuwe EQA (H243) onthuld. Het model toont sterke gelijkenissen met de GLA en is van eenzelfde formaat, waarmee dit het kleinste EQ-model is. De EQA is geïntroduceerd als voorwielaangedreven EQA 250 met 140 kW (190 pk) en een bereik van maximaal 486 kilometer volgens NEDC of 426 kilometer volgens WLTP. Later volgen verdere vermogensvarianten en ook 4Matic-varianten. Tijdens de onthulling werd in ieder geval gesproken over een variant met ruim 200 kW vermogen, evenals een variant met bereik van ruim 500 kilometer volgens WLTP. De bestelvrijgave is op 4 februari, de marktinvoering volgt in maart 2021. De vanafprijs voor de Duitse markt is eveneens bekend en zal €47.540,50 bedragen, de Nederlandse vanafprijs zou hiermee mogelijk nipt onder de €50.000 kunnen komen.

De EQA 250 is voorwielaangdreven en verbruikt 15,7 kWh per 100 kilometer (NEDC, 17,7 kilometer volgens WLTP), waarbij de energie wordt verkregen uit een dubbellaagse lithium-ion accu met een bruikbare energiecapaciteit van 66,5 kWh. Het koppel van de EQA bedraagt 375 Nm, de acceleratie van stilstand naar 100 km/h is in 8,9 seconden volbracht en de topsnelheid bedraagt 160 km/h. Het vermogen wordt geleverd door een asynchrone aandrijflijn (e-ATS) op de vooras die bestaat uit een elektromotor, transmissie met vaste overbrengingen en een differentieel, een koelingssysteem en elektronica. Voor de sterkere vermogensvarianten wordt een extra “e-ATS” toegepast op de achteras met een nieuw ontwikkelde synchroonmotor waarbij de rotor van de wisselstroommotor voorzien is van permanente magneten. Het wordt een synchroonmotor genoemd omdat de rotor synchroon loopt met de frequentie van het Stator-magneetveld. Deze frequentie wordt in een omzetter van de vermogenselectronica aangepast aan de gevraagde prestaties. Dit levert een hogere vermogensdichtheid, hogere werkingsgraad en constantere prestaties.
Bij de 4Matic varianten zal de prestatieverhouding tussen de assen naargelang de rijsituatie 100 keer per seconde worden geregeld. Hierbij wordt veel aanspraak gemaakt op de achterste elektromotor, terwijl de voorste asynchroonmotor in deellast voor slechts geringe weerstandsverliezen zorgt.
Comfort staat hoog in het vaandel en dit is terug te zien in de assemblage van verscheidene componenten rondom de aandrijflijn. Zelfs nevenaggregaten zijn hiervoor geoptimaliseerd en er is veelvuldig gebruik gemaakt van rubberen elementen bij bevestigingspunten naar het chassis en tussen metalen delen. Tevens reduceert dit trillingen uit de aandrijflijn. Verder is de wielophanging op meerdere punten verbeterd om stijvere verbindingen te realiseren en met rubberen lagering de trillingen verder te verminderen.

De cW-waarde van de EQA bedraagt 0,28, het frontaal oppervlak 2,47 m². Dit wordt onder andere bereikt door een geoptimaliseerde voor- en achterbumper, een bijna geheel gesloten vlakke onderzijde, geoptimaliseerde velgen en aangepaste wielspoilers. Dankzij het ontbreken van een middentunnel, uitlaatsysteem en brandstoftank kon deze ruimte volledig benut worden voor een vlakke accu. Aan de voorzijde valt tevens de vormgeving van de neus op met het kenmerkende EQ-masker. Deze is grotendeels gesloten omdat de elektrische aandrijflijn minder koeling vereist dan een verbrandingsmotor. Het EQ-masker omvat optisch ook de twee volledig in LED uitgevoerde koplampen, waarbij de dagrijverlichting links en rechts optisch verbonden worden door een horizontale lichtgevende strook. Ook aan de achterzijde is de verlichting geheel in LED uitgevoerd en is een verlichte verbinding aangebracht over de gehele breedte van de achterklep.

De aerodynamische maatregelen op een rijtje:

- Stromingsgeoptimaliseerde vormgeving van vóór- en achterbumper
- Wielspoilers vóór en achter met wigvormig geleidingsvlak
- Regelsysteem voor koelingslucht onderaan de voorzijde
- Gesloten EQ-‘grille’
- Verbeterde luchtgeleiding en afdichting rondom het koelluchttraject
- Extra afdichtingen rondom de koplampen
- Aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels
- Grotere dakspoiler, zijspoilers en afwerkingsranden in de achterlichten
- Geoptimaliseerde bodemafdekking voor motorruimte, hoofdvloer, achteras, diffuser en wielophanging
- Aerodynamische banden en velgen met grotendeels gesloten vormgeving en velgopeningen voornamelijk dicht rondom de naaf

De accu van de EQA omvat vijf modules die midden in de bodemplaat onder het interieur zijn aangebracht. Het diepste punt wordt gevormd door de onderzijdes van de dorpellijsten, de EQA beschikt daarmee over een bodemvrijheid van ruim 200 mm. De dubbellaagse accu wordt zowel door een aluminium behuizing alsook door de carrosserie beschermd en kan maximaal 420 volt leveren. De nominale capaciteit ligt rond 190 Ampère-uur. De accu wordt door bij energieverbruik gekoelt of verwarmd door middel van een plaat waar koelvloeistof doorheen wordt gevoerd.

Als bij navigatie de modus “Electric Intelligence wordt geactiveerd, wordt de accu ook tijdens de rit op temperatuur gehouden. Zo wordt het ideale temperatuurbereik behaald voor aankomst bij een snellaadstation. Mocht een laadstation met koude accu worden bereikt, dan wordt een aanzienlijk deel van het laadvermogen voor verwarmen benut, waarbij de laadtijd in enkele gevallen wordt gereduceerd en de stop minder tijd in beslag neemt. De accu krijgt van de fabrikant een certificaat mee welke capaciteitsverlies dekt, met een looptijd van acht jaar of 160.000 kilometer.

Middels een boordlader kan de EQA opgeladen worden met maximaal 11 kW wisselstroom (AC). Sneller laden is mogelijk via gelijkstroom (DC), afhankelijk van de “State of Charge”(SoC, laadtoestand) en de temperatuur van de accu. Afhankelijk van de laadzuil is laden tot 100 kW mogelijk, wat vertaalt naar opladen van 10 tot 80 % SoC in ongeveer 30 minuten. De Europese en Amerikaanse EQA wordt standaard voorzien van een CCS combi-connector in de rechter flank. In Japan en China worden landspecifieke connectoren toegepast, wat enige invloed heeft op de laadtijden.

De EQA beschikt standaard over een warmtepomp als onderdeel van het thermomanagement en om een maximaal bereik te behalen middels het opwarmen van de aandrijflijn. Via MBUX of de Mercedes me app kan ook het interieur voorverwarmd worden en kan een wekelijks terugkerend profiel worden aangemaakt. De voorverwarming kan worden ingeschakeld met als uitgangspunt de richttijd van vertrek, maar wordt ook ingeschakeld bij het ontgrendelen van het voertuig middels de sleutel. De voorverwarming wordt maximaal een uur ingeschakeld, zowel bij begin als bij beëindiging krijgt de bestuurder hier een melding van.
Daarnaast beschikt de EQA over een uitgebreide thermische inrichting waarbij warmte van de elektrische aandrijving en de accu ook kan worden benut voor interieurverwarming.

Afhankelijk van de uitrustingsline beschikt het interieur van de EQA over een sierlijst op het dashboard bij de voorpassagier met achtergrondverlichting. Enkele exclusieve details zijn onder andere de roségoudkleurige elementen in de uitstroomopeningen, de stoelen en de voertuigsleutel. De speciale Edition 1 uitvoering wordt daarnaast voorzien van speciaal geperforeerde stoelen met lederen bekleding, waarachter zich een stof bevindt in de kenmerkende Mercedes EQ-kleur “Pure Blue”. Ook in het instrumentarium komt het kleurconcept met blauwe accenten en roségoudkleurige elementen terug. Via het Media Display kunnen menu’s worden opgeroepen voor het tonen van informatie over laadopties, stroomverbruik en energiestroming.

Tot de standaard uitrusting van de EQA behoren onder andere LED High Performance schijnwerpers met adaptieve grootlichtassistent, Easy Pack achterklep met elektrische opening/sluiting, 18-inch lichtmetalen velgen, ambienteverlichting met 64 kleuren, een dubbele bekerhouder, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendesteun, een achteruitrijcamera en een multifunctioneel sportstuur in leder. Eveneens standaard aanwezig zijn MBUX en de navigatie met “Electric Intelligence”. Voor individualisering zijn er de uitrustingslines Electric Art, AMG Line en het Night Pakket.

De EQA beschikt verder over uitgebreide veiligheidssystemen. Zo wordt het voertuig standaard geleverd met actieve spoorassistent en actieve remassistent. Tot de uitgebreide functionaliteiten van het rij-assistentiepakket behoren bijvoorbeeld de afslagfunctie, de functie voor het vrijmaken van de rijbaan voor nooddiensten, de uitstapwaarschuwing voor naderende fietsen of voertuigen en het waarschuwen voor gedetecteerde voetgangers bij zebrapaden.
Bestuurders- en voorpassagiersairbag zijn standaard, evenals een knie-airbag voor de bestuurder en windowbags voor eerste en tweede zitrij. Ook pelvisairbags voorin zijn standaard, voor de tweede zitrij zijn deze optioneel leverbaar. Eveneens optioneel leverbaar is Pre-Safe met elektrische omkeerbare gordelspanners.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

71215 71216 71217 71218

71219 71220 71221 71222

71223 71224 71225 71226

71227 71228 71229 71230

71231 71232 71233 71234

71235 71236 71237 71238

71239 71240 71241 71242

71243 71244 71245 71246

71247 71248 71249 71250

71251 71252 71253 71254

71255 71256 71257 71258

71259 71260 71261 71262


Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

04 feb 2021 13:16

Inmiddels zijn de Nederlandse prijzen bekend gemaakt en is ie ook samen te stellen op de Nederlandse website.

EQA 250: €49.995
EQA 250 Business Solution: €50.985
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

04 feb 2021 18:51

Ik vind de nieuwe GLA erg geslaagd, maar hier twijfel ik nog wel over.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

07 feb 2021 16:35

Overigens is het weer een flinke jongen, door een accu gewicht van 480 kg weegt de EQA in totaal 2.040 kg leeg, maximaal toelaatbaar gewicht is 2.470 kg
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
EricBenz
Donateur
Berichten: 971
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

07 feb 2021 16:41

Tsja het is wachten op een milieubelasting of verbuikstax bij elektrische auto's o.b.v. gewicht of 0 naar 100 sprint...
Gebruikersavatar
bosbenz
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jul 2010 09:39
Mercedes-Benz: W123 200 1983, S203 C180 Elegance 2006, H243 EQA 250 Business Luxury 2021
Specialisatie: IT Cloud Computing
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

16 apr 2021 15:34

Eind juni kan ik mijn EQA 250 verwachten erg benieuwd. Rij momenteel nog een S205 maar door de bijtelling is elektrisch interessanter geworden. Het is voor dagelijks verkeer een prima vervoersmiddel. Voor op vakantie hebben we nog een S203 en voor ze zondag ritjes een W123.
Plaats reactie