Hoi allemaal,
ik heb een vreemd probleempje en misschien dt iemand mij kan helpen.
Mijn 3 maanden oude C-klasse (W205) vertoont kuren. Zeker niet elke dag, maar ondertussen wel met regelmaat schakelt de automatische versnellingsbak niet geheel door en blijft vaak steken/hangen in zijn 7e versnelling. Kan wel handmatig opschakelen met de flippers, wat ik dan ook maar doe. Het brandstofverbruik, te zien via boordcomputer, gaat constant op en neer. Ook bij vaste snelheid, zelfs bij gebruik van cruisecontrol. Als ik uit de auto stap loeit er een ventilator aan de voorkant van de auto en blijft ondanks dat het contact uit is nog een behoorlijk poosje volop doordraaien.
Ik ben hier vorige maand mee naar de dealer geweest en ja hoor als je daar bent geen probleem en loopt zo het hoort. Uitgelegd, maar kreeg een beetje het gevoel dat ze me niet geloofden. Uitgelezen en niets op te zien. Na het bezoek aan de garage ging het aantal weken goed......
Maar nu was het gisteren en vandaag weer raak. Ik zal dus binnenkort weer naar de dealer moeten en het wederom aankaarten. Maar heeft iemand hier een idee of kent iemand hetzelfde probleem? Zou me helpen om het probleem uit leggen bij de dealer.
Ik heb een filmpje gemaakt, maar krijg hem niet in de bijlage (?) hier het forum. Gemaakt op snelweg, handmatig doorgeschakeld naar 9e versnelling, constante toeren, maar de benzinemeter gaat op en neer. Het kost me op een dag zo'n 15 tot 20% meer brandstof.
Bij voorbaat dank voor antwoorden, suggesties, etc.,
groet Chris
Niet goed schakelen en hoog brandstofverbruik
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Laat de vloeistoffen eens controleren of deze goed op peil staan
Wellicht dat daar een probleem zit voor zowel het schakelen en ook voor het loeien van je ventilator...
Gewoon maar een idee
Wellicht dat daar een probleem zit voor zowel het schakelen en ook voor het loeien van je ventilator...
Gewoon maar een idee
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11491
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Diesel of benzine?
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11491
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Ik heb er bij een benzine nooit op gelet. Bij de diesels is het zo dat hij met 100 zijn 8 en 9 niet pakt bij het regenereren van het roetfilter. Dit proces moet eerst klaar zijn voordat hij weee “normaal” gaat rijden. Regenereren doet hij met extra brandstof.
Nu is het zo dat de huidige benzines ook een roetfilter (ottofilter) hebben. En dat die ook schoongemaakt zal worden tijdens het rijden. Ik heb me eigenlijk nog niet in de condities verdiept maar het zal ongetwijfeld veel vergelijkingen hebben met de diesel.
Nu is het zo dat de huidige benzines ook een roetfilter (ottofilter) hebben. En dat die ook schoongemaakt zal worden tijdens het rijden. Ik heb me eigenlijk nog niet in de condities verdiept maar het zal ongetwijfeld veel vergelijkingen hebben met de diesel.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 apr 2017 20:38
- Mercedes-Benz: Merecedes C -W205
- Contacteer:
Klopt, handmatig naar de 9e versnelling en vervolgens op de cruisecontrol.
Normaal met deze snelheid zo'n 6,0 ltr/100km.
Als het probleem zich voordoet zo'n 7,5 tot 8,0 ltr/100km (is toch een plusje van meer dan 25%)
Het stomme is dat bijvoorbeeld vanmorgen de eerste 100 km vanaf de start het probleem zich voordeed en vanmiddag 130 km normaal gedrag......
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11491
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Zoals al een paar berichten eerder aangegeven. Het zal wel te maken hebben met je roetfilter. Een vol roetfilter zal hij moeten leegmaken. Wanneer je dit telkens zelf blijft afbreken door hem door te flipperen dan zal hij alleen voller worden en langer nodig hebben. Dit zie je ook bij auto's waar de verkeerde olie in zit en is ook een bekend thema bij diesels
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 apr 2017 20:38
- Mercedes-Benz: Merecedes C -W205
- Contacteer:
Dank voor antwoord Tilburg. Ik tank altijd bij dezelfde benzinepomp en ja, bij geen probleem rijd hij 5ltr/100km. Met terugkoppelen geen probleem. Toen ik naar de dealer reed had ik het probleem. Toen de dealer ging uitlezen had hij een kwartiertje stilgestaan en tijdens hun proefrit niets aan de hand. Volgens dealer geen probleem. Aangeboden filmpje te laten zien, maar was niet nodig.
Dank voor antwoord Raimon. Ik zal binnenkort een afspraak maken bij dealer. De auto is 3 maanden oud, zou dan een roetfilter al vol kunnen zijn? Ik zeg en denk maar wat, niet verkeerd bedoelt, want ik heb er echt de ballen verstand van. Wat doorschakelen betreft, ik ben een keer 40 tot 50 kilometer doorgereden, maar dan blijft hij gewoon in zijn 7e versnelling en schakelt hij echt niet door. Wat olie betreft, heb ik nog niet hoeven bijvullen. Maar ik ga zeker jou opmerking betreffende roetfilter doorgeven.Raimon schreef: ↑15 apr 2021 15:16 Zoals al een paar berichten eerder aangegeven. Het zal wel te maken hebben met je roetfilter. Een vol roetfilter zal hij moeten leegmaken. Wanneer je dit telkens zelf blijft afbreken door hem door te flipperen dan zal hij alleen voller worden en langer nodig hebben. Dit zie je ook bij auto's waar de verkeerde olie in zit en is ook een bekend thema bij diesels
Gistermiddag 140 kilometer gereden met geen enkel probleem........vreemd hoor.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11491
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Iedere x kilometer gaat de auto zelf het roetfilter schoonmaken. Dit doet hij door een hogere temperatuur in de uitlaat te genereren. Stappen die hij kan ondernemen, zijn meer toeren (dus niet opschakelen), meer brandstof (schommelen van verbruik). Dit proces duurt een aantal kilometer. Wanneer wij een storing in het systeem hebben dat hij te vol zit (bijvoorbeeld te vaak afgebroken door de gebruiker) dan krijgen wij een teststap om 30 minuten met constante snelheid te gaan rijden om hem schoon te krijgen.
Gooi je er een beetje fatsoenlijke brandstof in? Vette brandstof geeft meer roet en dus meer reinigen.
Gooi je er een beetje fatsoenlijke brandstof in? Vette brandstof geeft meer roet en dus meer reinigen.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 apr 2017 20:38
- Mercedes-Benz: Merecedes C -W205
- Contacteer:
Top RaimonRaimon schreef: ↑15 apr 2021 16:30 Iedere x kilometer gaat de auto zelf het roetfilter schoonmaken. Dit doet hij door een hogere temperatuur in de uitlaat te genereren. Stappen die hij kan ondernemen, zijn meer toeren (dus niet opschakelen), meer brandstof (schommelen van verbruik). Dit proces duurt een aantal kilometer. Wanneer wij een storing in het systeem hebben dat hij te vol zit (bijvoorbeeld te vaak afgebroken door de gebruiker) dan krijgen wij een teststap om 30 minuten met constante snelheid te gaan rijden om hem schoon te krijgen.
Gooi je er een beetje fatsoenlijke brandstof in? Vette brandstof geeft meer roet en dus meer reinigen.
Ga zeker stoppen met het opschakelen en kijken wat er gebeurt. Ik tank al jaren (ook met mijn vorige C 180) Euro 95, maar zal eens een poosje 98 gaan tanken, kijken of het dan beter gaat.
Nogmaals dank voor reactie.
Groet Chris