S212 E350 Automaat doet vreemd

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CoPilot
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

22 feb 2021 15:20

Wij hebben een S212 E350 en rijdt nog altijd fantastisch.
Al een paar jaar doet de automaat van onze E350 vreemd op willekeurige momenten. Het fenomeen heb ik op dit forum al een paar keer bij andere voorbij zien komen. De automaat blijft soms in een te hoog toerental steken om op te schakelen. Ik help de automaat dan door hem op handmatig te zetten en met de hand op te schakelen. Gaat / ging altijd goed.

Ging altijd goed omdat vandaag, toen ik de snelweg was opgereden, het mij opviel dat mijn toeren veel te hoog was. Hij stond op zo'n 2400 toeren bij 100 Km/h. Automaat op handmatig gezet en zie tot mijn schrik dat hij maar in de 5e versnelling zit. Opschakelen uitgevoerd maar de bak wilde niet in een hogere versnelling schakelen. Dit baarde mij zorgen en ben toen 20 Km verder de snelweg afgegaan. Was toch bijna op mijn bestemming. Heb de auto aan de kant gezet en de motor uitgezet. Een 10 seconden gewacht en weer gestart met de hoop dat dit een soort reset geeft. Maar toen begon ineens de ellende. De automaat was aan het horten en stoten en schoot eigenlijk alle kanten op. Weer aan de kant gegaan en even gewacht met draaiende motor. Toen weer vertrokken maar het was nog steeds horten en stoten.
Na een paar kilometer was het euvel ineens weg en schakelde hij weer zoals het hoort.

Ik maak mij nu enorme zorgen hierover en weet niet wat dit is. Garage gebeld en een afspraak voor morgen gemaakt. Maar ik vermoed dat er mogelijk niets uit te lezen valt omdat hij het nu ineens weer normaal doet. Er zijn ook geen storingen zichtbaar in het dashboard gekomen. Heb nu 427K op de teller en de garage vertelde mij dat de economische levensduur tussen de 350K en 400K ligt. Is dat zo? Vindt dat een beetje onzin voor een Mercedes die zeker een miljoen kilometers moet aankunnen.

Is dit iets wat bij iemand herkenbaar in de oren klinkt en wat was er aan de hand en hoe heb je het opgelost?
Laatst gewijzigd door CoPilot op 23 feb 2021 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Centurion
Voor uw CD - DVD - Video - USB sticks
website
Taxi:
website
S212 - E350 cdi Estate / W297 - EQS450+
EricBenz
Donateur
Berichten: 971
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

22 feb 2021 17:46

ATR Montfoort is een bedrijf gespecialiseerd in automaatbakken en heeft veel ervaring met Mercedes. Wellicht hier een afspraak maken voor diagnose?
Gebruikersavatar
CoPilot
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

23 feb 2021 08:18

Nadat mijn automaat het gisteren weer normaal leek te doen was het deze ochtend weer mis. Na het starten van de nog koude motor begon hij gelijk na het wegrijden met het schokken. Heb 1 blokje door de m'n wijk gereden en maar weer thuis op de oprit gezet. Zo kan ik nog niet eens naar een garage rijden !
Centurion
Voor uw CD - DVD - Video - USB sticks
website
Taxi:
website
S212 - E350 cdi Estate / W297 - EQS450+
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

23 feb 2021 08:31

Maar ik lees dat je automaat dit al een paar jaar doet...
Is er dan in die paar jaar ooit een poging ondernomen om er achter te komen wat dit euvel is dan?

Want nu lijkt het er op dat het doorrijden is geweest tot ie echt stuk is...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
CoPilot
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

23 feb 2021 10:20

Dat is een logische vraag.
Punt is dat dit euvel van soms te laat opschakelen maar zo af en toe willekeurig zich voor doet. De garage kan alleen een diagnose uitlezen op het moment dat dit euvel zich dus voordoet en anders alleen maar gissen wat het zou kunnen zijn. En als je alle keren bij de garage bent en het euvel doet zich niet voor kun je niets meten. Dus een dilemma. En met gissen en onderdelen gaan vervangen met de hoop dat dat het zal zijn ben je verkeerd bezig volgens mij.
Heb ook gemerkt dat de auto nu ook erg veel rookt aan de uitlaat. Net een stuk gereden en met handmatig schakelen ging het weer een beetje. Maar zodra je bent gestopt en de motor hebt uitgezet om later weer een keer te vertrekken is het schakelen weer een drama. Dan ineens kun je ook niet meer handmatig opschakelen en schakelt de automaat zelf door omdat je op gegeven moment teveel toeren maakt.
Centurion
Voor uw CD - DVD - Video - USB sticks
website
Taxi:
website
S212 - E350 cdi Estate / W297 - EQS450+
SanderW212
Berichten: 225
Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren

23 feb 2021 10:23

Herken dit gedrag bij mijn 5G, ook sporadisch horten en stoten als koud, soms met een enorme klap in drive. Flushen en het was over, weet niet of de 7G vergelijkbaar is daaraan?
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris

Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
Gebruikersavatar
CoPilot
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

23 feb 2021 10:40

Ja maar het horten en stoten is iets van gisteren en lijkt niet gerelateerd aan koude of warme motor. Het andere fenomeen van te laat opschakelen naar hogere versnelling gebeurd ook geheel willekeurig en is ook niet gerelateerd aan temperatuur. Het kan bij een koude motor maar ook aan eind van de dag zomaar gebeuren.
Centurion
Voor uw CD - DVD - Video - USB sticks
website
Taxi:
website
S212 - E350 cdi Estate / W297 - EQS450+
Gebruikersavatar
CoPilot
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 jan 2010 19:16
Mercedes-Benz: S212 E350 cdi - W297 EQS450+
Specialisatie: CD-DVD-Video-USB sticks
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

23 feb 2021 16:27

Opgelost,....
Naar garage Zwamborn in Velddriel gereden en onderweg ging ook nog het motormanagement lampje branden. Daar was ik deze keer blij mee want dan kunnen ze het zeker goed uitlezen. Het horten en stoten bleek uiteindelijk na uitlezen niet van de automaat te komen, deze was gelukkig helemaal in orde. Het probleem werd veroorzaakt door een lek op de turbo. Na demontage bleek een simpel gebroken rubberen ringetje van €4 het probleem te zijn. Ringetje is vervangen en hij loopt weer als een naaimachine. 😅
Blijft uiteindelijk alleen het euvel over dat de automaat soms niet tijdig doorschakelt en ik hem handmatig help. Euvel heb ik al een paar jaar en ontstaat op geheel willekeurige momenten. Met handmatig schakelen lukt het prima dit op te lossen maar is wel vervelend. Als daar ook een oplossing voor is hoor ik het graag.
Centurion
Voor uw CD - DVD - Video - USB sticks
website
Taxi:
website
S212 - E350 cdi Estate / W297 - EQS450+
Plaats reactie