Hallo,
Vandaag is schijnbaar zonder aanleiding met een enorme klal het voorste stuk van het panoramisch dak 'ontploft'.
Op de foto zie je het misschien niet duidelijk, maar het staat open naar buiten toe. Een inslag van een steen lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Dit roept uiteraard vragen op...
Is iemand bekend met dit probleem? Hoe kan een dakraam plots stuk gaan?
En kan enkel het glas vervangen worden??
thx, Dennis
S212 2015 dakraam ontploft
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
212 weet ik niet, maar wel verscheidene modelreeksen 2001-2011. De E was de 211 generatie en voor zover bekend niet de 212, maar ik denk dat echt uitsluitsel de dealer moet kunnen geven.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Dat was voor de 211 reeks, en had niks met spontaan brekende panorama daken te maken maar met loslatende lijm van het glazen schuifdak.
Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 feb 2012 17:09
- Mercedes-Benz: S212 250cdi - W163 270cdi
- Locatie: Frankrijk
Die terugroep actie was inderdaad voor de 211, mijn vorige was een S211 met dakraam. Was inderdaad omdat een bepaalde datumreeks al eens loskwam dacht ik.
De auto staat nu bij de dealer. Er is nog garantie op, maar volgens hun is dit een glasschade en met de verzekering te regelen.
De verzekering (all risk) zegt dat dakramen niet onder de glasbraakverzekering vallen. En ze betalen niets als blijkt dat het een constructiefout is maar dat zullen ze wel niet kunnen hard maken. Het zou dan als een carosserie schade behandeld worden, met een vrijstelling van €450+10%vd factuur.
We bellen ondertussen eens rond, maar het blijkt niet eenvoudig om dat ruitje te vervangen. En bovendien bijzonder prijzig...
De auto staat nu bij de dealer. Er is nog garantie op, maar volgens hun is dit een glasschade en met de verzekering te regelen.
De verzekering (all risk) zegt dat dakramen niet onder de glasbraakverzekering vallen. En ze betalen niets als blijkt dat het een constructiefout is maar dat zullen ze wel niet kunnen hard maken. Het zou dan als een carosserie schade behandeld worden, met een vrijstelling van €450+10%vd factuur.
We bellen ondertussen eens rond, maar het blijkt niet eenvoudig om dat ruitje te vervangen. En bovendien bijzonder prijzig...
+
My bad, dank voor de opheldering!
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Ja, omdat het van glas is...
Leuke discussie is dat...
Voorheen (weet ik nog van een uitgebreide discussie die ik ooit had met een verzekeringmaatschappij) was het zelfs zo dat de voorruit door de dealer diende te worden vervangen omdat anders de garantie op de auto zou vervallen (ik heb ooit een nieuwe 210 gekocht gehad)
De voorruit was namelijk onderdeel van de dragende constructie, maar de verzekering had nu eenmaal alleen Carglass in het programma...
Als jou glazen dak onderdeel is van de dragende constructie, zou je natuurlijk ook andersom kunnen redeneren door te stellen dat de dragende constructie stuk is, en dus niet onder een glasverzekering hoort te vallen..
Maar ja... je zit er maar mooi mee...
Het zou toch bijzonder interessant zijn om achter de oorzaak van deze spontane uitbarsting te kunnen komen, maar ik denk dat er daarvoor nog een paar spontaan omhoog moeten gaan staan voor dat een dergelijk onderzoek aan de orde zou komen...
Had je de ventilator soms op maximum staan met de ramen dicht? moet je nooit doen natuurlijk
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Ik dacht meer aan een flinke wind met de ramen dicht. Kan ook aardig knallen maar lucht nu wel meteen lekker door. Meende me ook van die knallende ramen te herinneren door subwoofer/geluidstuners.
Knap vervelend, vooral als het een kastje en muur spelletje wordt met de dealer en de verzekering. Ik zit te denken aan een spanningsverschil (tussen laminering of na het lijmen?)
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Een in een metalen frame opgesloten of aan een metalen frame gelijmde bolle glasplaat zal ook op deze manier kunnen breken als het zeer koud is en het frame daardoor krimpt.
Of de constructie van het panoramadak van metaal is en of het nu nog zo koud is weet ik niet, maar ik had de kans daarop twee weken geleden wel hoog ingeschat.
Juist omdat het dak toch al bol staat is de kans op een dergelijke breuk groot bij te grote krimp van het frame. Uitzetting van het glas lijkt me niet mogelijk.
Of de constructie van het panoramadak van metaal is en of het nu nog zo koud is weet ik niet, maar ik had de kans daarop twee weken geleden wel hoog ingeschat.
Juist omdat het dak toch al bol staat is de kans op een dergelijke breuk groot bij te grote krimp van het frame. Uitzetting van het glas lijkt me niet mogelijk.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Misschien (icm) een groot temperatuurverschil tussen (verwarmd?) binnen parkeren en buiten temperatuur?Borgmonster schreef: ↑23 feb 2021 19:56 Een in een metalen frame opgesloten of aan een metalen frame gelijmde bolle glasplaat zal ook op deze manier kunnen breken als het zeer koud is en het frame daardoor krimpt.
Of de constructie van het panoramadak van metaal is en of het nu nog zo koud is weet ik niet, maar ik had de kans daarop twee weken geleden wel hoog ingeschat.
Juist omdat het dak toch al bol staat is de kans op een dergelijke breuk groot bij te grote krimp van het frame. Uitzetting van het glas lijkt me niet mogelijk.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Mensen, die autos worden getest onder extreme weersomstandigheden voordat ze op de markt komen...
Dat beetje vrieskou wat we gehad hebben kan dit toch niet veroorzaakt hebben, en zouden er dan niet nog meer zijn denk je als dat het was?
Dat beetje vrieskou wat we gehad hebben kan dit toch niet veroorzaakt hebben, en zouden er dan niet nog meer zijn denk je als dat het was?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 24 feb 2012 17:09
- Mercedes-Benz: S212 250cdi - W163 270cdi
- Locatie: Frankrijk
Bedankt voor de reacties.
Er was zeker geen sprake van lage/hoge temperatuur, of hoge verschillen. 't was die dag 15gr, beetje bewolkt, geen wind...
De muziek stond wel hard, maar het gaat hier over de standaard radio...
Vlakke weg, 80km/hr, volledig alleen op de baan en geen mogelijkheid dat iemand iets op de wagen smeet (of 't moet uit een vliegtuig komen...). Echt geen enkele aanleiding.
Hij staat nog altijd bij MB, we wachten op een offerte.
Er was zeker geen sprake van lage/hoge temperatuur, of hoge verschillen. 't was die dag 15gr, beetje bewolkt, geen wind...
De muziek stond wel hard, maar het gaat hier over de standaard radio...
Vlakke weg, 80km/hr, volledig alleen op de baan en geen mogelijkheid dat iemand iets op de wagen smeet (of 't moet uit een vliegtuig komen...). Echt geen enkele aanleiding.
Hij staat nog altijd bij MB, we wachten op een offerte.