Op dit moment ben ik bezig om de luchtbalgen te vervangen van mijn s212. De rechterkant ging redelijk makkelijk. Maar de linkerkant krijg ik maar niet los. Heeft iemand hier misschien de gouden tip?
Alvast bedankt groet Pascal
S212 luchtbalg linksachter vervangen, niet los te krijgen
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7261
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je rechts wel los krijgt dan heb je toch kunnen zien hoe hij vast zit? Dan moet links ook lukken........
Hij zit eigenlijk gewoon geklemd, dus echt moeilijk is het niet. Waar blijft hij zitten? Boven zit hij met een klein plastic dopje maar daar kan hij amper op vast blijven zitten. Onder ligt hij gewoon in de draagarm toch? En daar kun je eventueel van onderen wel met beleid een klap tegen geven als de kunststof afdekking vd draagarm weg is.
Hij zit eigenlijk gewoon geklemd, dus echt moeilijk is het niet. Waar blijft hij zitten? Boven zit hij met een klein plastic dopje maar daar kan hij amper op vast blijven zitten. Onder ligt hij gewoon in de draagarm toch? En daar kun je eventueel van onderen wel met beleid een klap tegen geven als de kunststof afdekking vd draagarm weg is.
Het klopt wat je zegt. Maar hij zit zo vast in de draagarm dat ik hem er niet uit krijg, ook niet met een hamer aan de onderkant. Ik hoop eigenlijk dat iemand hier al een keer mee te maken heeft gehad en dat diegene de oplossing heeft.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7261
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ben toch bang dat je hem "gewoon" met beleid moet los slaan/wrikken/.... Soms werkt 1 goede klap met een 2kg vuistje (bijv.) een stuk beter dan 100x slaan met een klein bankhamertje. Als de draagarm teveel beweegt (en dus de kracht vd klap weg vloeit) zou je eventueel nog een stukje hout oid. kunnen gebruiken tussen draagarm en carrosserie.
-
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Ik vermoed dat hij nog op druk staat. Bij het vervangen moet je die via Star leeg laten lopen.
Bij het weer vullen is het ook beter dat je de balg al iets op druk brengt vooraleer je de auto op z'n wielen laat zakken. Als de auto zo laag staat zit die balg heel ver dubbel en kan schade ontstaan bij het voor het eerst oppompen.
Draai de bouten aan de draagarm ook pas echt aan nadat de auto op z'n wielen staat. Ze kunnen zich dan neutraal zetten, dat komt de levensduur ook ten goede.
Bij het weer vullen is het ook beter dat je de balg al iets op druk brengt vooraleer je de auto op z'n wielen laat zakken. Als de auto zo laag staat zit die balg heel ver dubbel en kan schade ontstaan bij het voor het eerst oppompen.
Draai de bouten aan de draagarm ook pas echt aan nadat de auto op z'n wielen staat. Ze kunnen zich dan neutraal zetten, dat komt de levensduur ook ten goede.
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
- Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
- Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren
Herkenbaar en eenvoudig oplosbaar probleem, de luchtbalg zit vast in de bus. Kan je op hameren tot je een ons weegt, gaat er niet uitkomen.
Simpel te verwijderen met een poelie-trekker, van onderen uit de bus drukken zoals in bijgevoegde foto. Kost je 5 minuten en dan komt tie los. Wel oppassen dat je niet een te kleine poelie-trekker gebruikt en door de luchtveer heen drukt. Beter iets van een ring er op zetten.
Zit midden in de OE-balgen een gaatje waar je de poelie-trekker op kunt centreren.
Mocht je ze niet ingedrukt krijgen even gaatje boren met een boormachine.
Simpel te verwijderen met een poelie-trekker, van onderen uit de bus drukken zoals in bijgevoegde foto. Kost je 5 minuten en dan komt tie los. Wel oppassen dat je niet een te kleine poelie-trekker gebruikt en door de luchtveer heen drukt. Beter iets van een ring er op zetten.
Zit midden in de OE-balgen een gaatje waar je de poelie-trekker op kunt centreren.
Je kan met een compressor de balg al oppompen voordat je de fitting erin stopt om dit te voorkomen. Dan daarna op de krikstuen met de krik het wiel indrukken om de balg te laten pompen met de motor aanJantjeV8 schreef: ↑21 feb 2021 11:34 Ik vermoed dat hij nog op druk staat. Bij het vervangen moet je die via Star leeg laten lopen.
Bij het weer vullen is het ook beter dat je de balg al iets op druk brengt vooraleer je de auto op z'n wielen laat zakken. Als de auto zo laag staat zit die balg heel ver dubbel en kan schade ontstaan bij het voor het eerst oppompen.
Draai de bouten aan de draagarm ook pas echt aan nadat de auto op z'n wielen staat. Ze kunnen zich dan neutraal zetten, dat komt de levensduur ook ten goede.
Als de motor uitstaat kan je ze gewoon met de hand indrukken als je de leiding loshaalt, STAR nergens voor nodig.JantjeV8 schreef: ↑21 feb 2021 11:34 Ik vermoed dat hij nog op druk staat. Bij het vervangen moet je die via Star leeg laten lopen.
Bij het weer vullen is het ook beter dat je de balg al iets op druk brengt vooraleer je de auto op z'n wielen laat zakken. Als de auto zo laag staat zit die balg heel ver dubbel en kan schade ontstaan bij het voor het eerst oppompen.
Draai de bouten aan de draagarm ook pas echt aan nadat de auto op z'n wielen staat. Ze kunnen zich dan neutraal zetten, dat komt de levensduur ook ten goede.
Mocht je ze niet ingedrukt krijgen even gaatje boren met een boormachine.
Laatst gewijzigd door SanderW212 op 21 feb 2021 12:50, 4 keer totaal gewijzigd.
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris
Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
04/2009 Toyota Yaris
Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
Hij is eruit!! Ik heb hem doormidden gesneden zodat ik er beter bij kon komen. Daarna heb ik met beleid vanaf de bovenkant met een stompe beitel dat ding los proberen te wrikken. Na een half uur wrikken en 3 klappen aan de onderkant was die eruit!
Bedankt allemaal voor het meedenken!
Bedankt allemaal voor het meedenken!
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7261
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Mooi dat het gelukt is . leeglopen kan natuurlijk eenvoudig door gewoon de nippel even een slagje los te zetten.
Zoals hierboven met een poulytrekker is bij mij nog nooit nodig geweest. En Als je op zo'n manier een driearmige trekker gebruikt weet je ook zeker dat ze niet lekker eerlijk belast worden.
Zoals hierboven met een poulytrekker is bij mij nog nooit nodig geweest. En Als je op zo'n manier een driearmige trekker gebruikt weet je ook zeker dat ze niet lekker eerlijk belast worden.
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
- Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
- Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren
Gedeeltelijk met je eens. Aangezien je een taxi-bedrijf hebt heb je waarschijnlijk ook toegang tot een brug. Vanaf een brug is het eenvoudig met een hamer een goede slag te maken op de juiste plaats. Als je je auto op een krik zet heb je veel minder ruimte om goed met je hamer te versnellen. Een poelietrekker is dan de oplossing.Tom schreef: ↑21 feb 2021 16:54 Mooi dat het gelukt is . leeglopen kan natuurlijk eenvoudig door gewoon de nippel even een slagje los te zetten.
Zoals hierboven met een poulytrekker is bij mij nog nooit nodig geweest. En Als je op zo'n manier een driearmige trekker gebruikt weet je ook zeker dat ze niet lekker eerlijk belast worden.
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris
Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
04/2009 Toyota Yaris
Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
-
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
- Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
- Locatie: Overijssel
SanderW212 schreef: ↑22 feb 2021 18:59Gedeeltelijk met je eens. Aangezien je een taxi-bedrijf hebt heb je waarschijnlijk ook toegang tot een brug. Vanaf een brug is het eenvoudig met een hamer een goede slag te maken op de juiste plaats. Als je je auto op een krik zet heb je veel minder ruimte om goed met je hamer te versnellen. Een poelietrekker is dan de oplossing.Tom schreef: ↑21 feb 2021 16:54 Mooi dat het gelukt is . leeglopen kan natuurlijk eenvoudig door gewoon de nippel even een slagje los te zetten.
Zoals hierboven met een poulytrekker is bij mij nog nooit nodig geweest. En Als je op zo'n manier een driearmige trekker gebruikt weet je ook zeker dat ze niet lekker eerlijk belast worden.
Ja professionals gaan altijd uit van ideale omstandigheden
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Ik vind de methode met het 9v batterijtje op de onderste twee pinnetjes van de aansturing wel prima werken. Gaat de klep open en loopt ie meteen leeg.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211