Tenzij je vrijwel alleen elektrisch rijd en de electra kosten op de zaak hebt staan. Maar ja kleine stukjes en een auto met een berg opties, wat heb je er dan aan?
Op korte stukken kun je volledig EV rijden, maar ook op langere stukken kan zo'n auto erg zuinig zijn (voor een auto met 280PK).
In mijn geval;
mijn vrouw heeft een leaseauto, die is te klein voor een gezin als we op vakantie gaan of iets. We kunnen daar 90% van de ritjes mee uit de voeten. Op het moment dat mijn vrouw die auto nodig heeft voor haar werk dan gebruik ik de benz. Die korte ritjes gaan vrijwel allemaal volledig EV. paar keer per jaar ga ik naar schiphol voor werk, 360 km retour (nu door corona even niet), vakanties, weekendjes weg (ivm ruimte), verre familiebezoek (ivm comfort). Dan word de benz gepakt en word op benzine gereden. zonder te laden en normaal rustig rijden rijk ik dan nog ongeveer 1 op 15. Doordat er weinig lange ritjes zijn rij ik nu zo'n 1 op 30, maar dat gaat straks wel weer stijgen denk ik. 1 op 18 moet ik gemiddeld wel halen.
Hiervoor had ik een Renault Laguna 2.0 Turbo (205 PK). Die reed 1 op 10, en was duurder in wegenbelasting. In dat opzicht is in ons geval de mercedes gewoon goedkoop rijden.
Ik rij zo'n 10.000 per jaar; heel grofweg;
C350: wegenbelasting 133 per kwartaal = 532 euro per jaar + brandstof (1 op 18 = 888 = totaal 1420
C300: wegenbelasting 219 per kwartaal = 876 euro per jaar + brandstof (1 op 11) = 1554 = totaal 2430
Daar komt elektrakosten nog bij, ik heb een huis waar al zonnepanelen op lagen en nu enorme over capaciteit, kan op het werk gratis laden.
grofweg kan ik in mijn geval zeggen da het zo'n 1000 euro per jaar scheelt. niet denderend, maar wel mooi meegenomen.
Los van het financiële, wat voor mij persoonlijk meer een leuke bijkomstigheid is:
is dan een C350e niet alleen veel meer pk en nog meer koppel heeft, ze zijn doorgaans veel beter uitgerust dan 'normale' benzen. Ik kan nu in deze dagen heerlijk genieten van een voorverwarmde auto en in de zomer van een gekoelde auto
Om maar iets te noemen. Ander voordeel is dat door het enorme aanbod nu dat ze veel goedkoper zijn dan bv een C300, daar pak je ook al zo een paar duizend op. Een C350e viel wel in het budget wat ik max wilde uitgeven. Een goed uitgeruste C200 of C300 zeker niet.
het is dus heel erg situatie afhankelijk en wat je wil. trekhaak op een estate is een dingetje. Ook neemt de accu wat ruimte in beslag in de kofferbak, je voelt dat het ee zware auto is, zeker geen gooi en smijt auto. En als je echt goedkoop wil rijden dan moet je je afvragen of je niet beter een Dacia moet kopen
Of je nu een C300 of C350e koopt, het zijn gewoon complexe auto's en het nodige onderhoud nodig hebben. goedkoop rijden als hoofdmotief lijkt mij geen goed uitgangspunt voor een C350e