Hallo allemaal,
Kunnen jullie me helpen met het volgende probleem;
Op mijn SLK 200K (R170 - Bj 04/2000 - Facelift) staan 16" Lucida velgen.
Het oppervlak van deze velgen lijkt gepolierd te zijn, terwijl de gaten gewoon gespoten zijn.
Deze velgen hebben behoorlijk last van oxidatie.
De rest van de wagen is nog in perfecte staat, enkel die velgen verraden de leeftijd van de wagen.
Graag had ik ze terug in nieuwstaat gekregen.
Stralen en poedercoaten lijkt de aangewezen weg, maar daarmee heb je dat gepolierd oppervlak niet terug.
Kennen jullie een adres in Belgie (Gent) die dit werk tot een goed einde kan brengen?
Enig idee wat dit moet kosten?
Hartelijk dank voor jullie bijdrage,
Gr, Jan Mylle
Geoxideerde velgen herstellen - België
- A-drie
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
- Mercedes-Benz: Toyota Prius
- Specialisatie: Algemeen
- Locatie: kaatsheuvel
- Contacteer:
het naafkapje, is dat metaal? het lijkt contact-corrosie..
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
- JosCLK
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
- Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
- Locatie: West-Friesland
Jan,
Al deze velgen hebben dit probleem. Vraag is ook of de oxidatie na reparatie wegblijft.
Daarom hebben wij bij onze SLK toen besloten om de velgen te vervangen door nieuwe Adharaz* 16 inch. De banden die nog goed waren, hebben we over laten zetten. De Adharaz is een gespoten velg zodat je van oxidatie niet snel last zult hebben.
Heb jij al overwogen om andere velgen te monteren?
Er is tweedehands enorm veel te koop voor de SLK tegen zeer acceptabele prijzen.
*Adharaz is een originele Mercedes velg.
Al deze velgen hebben dit probleem. Vraag is ook of de oxidatie na reparatie wegblijft.
Daarom hebben wij bij onze SLK toen besloten om de velgen te vervangen door nieuwe Adharaz* 16 inch. De banden die nog goed waren, hebben we over laten zetten. De Adharaz is een gespoten velg zodat je van oxidatie niet snel last zult hebben.
Heb jij al overwogen om andere velgen te monteren?
Er is tweedehands enorm veel te koop voor de SLK tegen zeer acceptabele prijzen.
*Adharaz is een originele Mercedes velg.
Laatst gewijzigd door JosCLK op 30 mei 2010 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- AutomatiCruzer
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 23 mei 2010 17:50
- Mercedes-Benz: W124 220CE Automaat 92'
- Locatie: WijchenCity
Met verfafbijt de blanke lak eraf halen, dan de complete velg schuren en opnieuw polijsten.
Wil je ze niet iedere week moeten wassen, dan 2k blanke lak er overheen.
Wil je ze niet iedere week moeten wassen, dan 2k blanke lak er overheen.
"Low Is A Lifestyle...." Stanceworks.com
- Guido Janssen
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:52
- Mercedes-Benz: C-klasse S204 230 Estate & A-Klasse W168 A160
- Specialisatie: Accessoires
- Locatie: Velden
Beste Jan,
Zoals JosCLK al aangeeft, wat kost het om deze velgen te laten repareren ? Ik zou de afweging maken tussen de prijs van repareren en een set nieuwe velgen. Helaas komt dit probleem bij dit type velg veel voor.
Guido Janssen
Onderdelen & Accessoires EMA Autobedrijven
Zoals JosCLK al aangeeft, wat kost het om deze velgen te laten repareren ? Ik zou de afweging maken tussen de prijs van repareren en een set nieuwe velgen. Helaas komt dit probleem bij dit type velg veel voor.
Guido Janssen
Onderdelen & Accessoires EMA Autobedrijven
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
ik zou gaan voor nieuwe velgen , de orginele .Guido Janssen schreef:Beste Jan,
Zoals JosCLK al aangeeft, wat kost het om deze velgen te laten repareren ? Ik zou de afweging maken tussen de prijs van repareren en een set nieuwe velgen. Helaas komt dit probleem bij dit type velg veel voor.
Guido Janssen
Onderdelen & Accessoires EMA Autobedrijven
dan maar iets meer betalen , en je dan niet ergeren .
mischien heeft Guido nog wel leuke inruilers of zo ?
goedkoop is vaak duurkoop
succes richard
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
Guido, is het niet eerder het probleem van de naafkappen?Guido Janssen schreef:Beste Jan,
Zoals JosCLK al aangeeft, wat kost het om deze velgen te laten repareren ? Ik zou de afweging maken tussen de prijs van repareren en een set nieuwe velgen. Helaas komt dit probleem bij dit type velg veel voor.
Guido Janssen
Onderdelen & Accessoires EMA Autobedrijven
van wat voor materiaal zijn die?
grtz, Pieter
- ai
- Berichten: 2597
- Lid geworden op: 23 okt 2007 12:33
- Mercedes-Benz: E320CDI 2004 Avantgarde - BMW E60 530D 2007 - W201 190D 2.0 1984
- Specialisatie: E-Klasse / Taxi
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Het probleem is niet van de naafkapje. Het is gewoon puur oxidatie schade heb het ook gehad met mijn W211 velgen daar was het helemaal eraf gebladert. Als je ze nu spuit mag je ze volgende winter weer laten spuiten. Neem gewoon een andere setje
Mercedes E320CDI 2004 Avantgarde
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
Hmm...het is natuurlijk altijd een combinatie, maar de oxidatie is lokaal en ziet er, als ik het vergelijk met oxidatie op de mast van mijn zeilboot bij slecht geisoleerde RVS/aluminium bevestigingen, is het duidelijk galvanische corrosie. Oppervlaktecorrosie ziet er anders uit. Als dat met dezelfde naafkappen niet bij andere velgen voorkomt, zou dat inhouden dat die velgen een betere isolatie (poedercoating?) hebben. Als de naafkappen nikkel of chroom bevatten en niet goed geisoleerd zijn van het aluminium krijg je problemen. (Goegel maar es op aluminium en galvanische corrosie)ai schreef:Het probleem is niet van de naafkapje. Het is gewoon puur oxidatie schade heb het ook gehad met mijn W211 velgen daar was het helemaal eraf gebladert. Als je ze nu spuit mag je ze volgende winter weer laten spuiten. Neem gewoon een andere setje
In mijn ogen is het probleem zelfs ernstig, want dit soort corrosie kankert in de diepte verder en opeens staat je oto naast de velg (zoals bij een zeilboot opeens de mast naar beneden komt), dus je advies om een ander setje te nemen zou ik zeer serieus nemen.
grtz, Pieter
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 mei 2010 19:45
- Mercedes-Benz: SLK 200 Kompressor (R170)
- Locatie: Gent - België
Hallo iedereen,
Dank voor jullie meningen.
Hoewel ik van het principe ben 'origineel moet ie blijven' lijkt een tweedehands setje originele Mercedes 16' velgen van een ander type idd de beste oplossing.
Ik ben er echter nog niet uit welk type het zal worden.
Groeten, Jan
Dank voor jullie meningen.
Hoewel ik van het principe ben 'origineel moet ie blijven' lijkt een tweedehands setje originele Mercedes 16' velgen van een ander type idd de beste oplossing.
Ik ben er echter nog niet uit welk type het zal worden.
Groeten, Jan
- Guido Janssen
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 04 okt 2005 11:52
- Mercedes-Benz: C-klasse S204 230 Estate & A-Klasse W168 A160
- Specialisatie: Accessoires
- Locatie: Velden
Beste PieterW,
De naafkapjes zijn van kunstof, lijkt me niet dat deze het probleem veroorzaken. Het probleem zit volgens mij in de velg zelf.
De velg is gepolijst en voorzien van blanke lak, door beschadigingen aan/van de blanke lak, komt er water/pekel onder de blanke lak. Ik denkt dat in de gaten (waar de wielbouten gemonteerd zitten) veel water blijft staan (tijdens stilstand).
De naafkappen lijken me wel al te zijn vervangen, herstellen zal redelijk duur zijn, nadeel hievan is dat het probleem dan niet is opgelost. Bij een volgende beschadiging aan de blanke lak zullen er opnieuw de zelfde problemen ontstaan.
Guido Janssen
Onderdelen & Accessoires EMA Autobedrijven
De naafkapjes zijn van kunstof, lijkt me niet dat deze het probleem veroorzaken. Het probleem zit volgens mij in de velg zelf.
De velg is gepolijst en voorzien van blanke lak, door beschadigingen aan/van de blanke lak, komt er water/pekel onder de blanke lak. Ik denkt dat in de gaten (waar de wielbouten gemonteerd zitten) veel water blijft staan (tijdens stilstand).
De naafkappen lijken me wel al te zijn vervangen, herstellen zal redelijk duur zijn, nadeel hievan is dat het probleem dan niet is opgelost. Bij een volgende beschadiging aan de blanke lak zullen er opnieuw de zelfde problemen ontstaan.
Guido Janssen
Onderdelen & Accessoires EMA Autobedrijven
Hallo Guido,
Ik moet zeggen een buitengewoon interessant probleem.
Eerst de naafkappen. Zoals je zegt zijn ze van kunststof, maar er zit wel een, waarschijnlijk chroom, metaalprint op. Bij de velgen van mijn W201 is geen spoor van corrosie, maar daar zitten naafkappen met alleen een gemetaliseerde ster op, dus geen contact.
Als het zoals jij stelt oppervlaktecorrosie is, zou mijns inziens de oplossing zijn om de velgen niet in de lak te zetten, zodat er geen vocht ingesloten wordt. Bij aluminium is het zo, dat hoe beter het polijstwerk, des te corrosiebestendiger het oppervlak, de reden dat vliegtuigen gepolijst worden.
Tenzij voorzien van een etsende primer is aluminium moeilijk te lakken, omdat zich na het schuren onmiddellijk een oxidatielaag vormt waarop lak slecht hecht. Dat zou jouw theorie kunnen ondersteunen.
grtz, Pieter
Ik moet zeggen een buitengewoon interessant probleem.
Eerst de naafkappen. Zoals je zegt zijn ze van kunststof, maar er zit wel een, waarschijnlijk chroom, metaalprint op. Bij de velgen van mijn W201 is geen spoor van corrosie, maar daar zitten naafkappen met alleen een gemetaliseerde ster op, dus geen contact.
Als het zoals jij stelt oppervlaktecorrosie is, zou mijns inziens de oplossing zijn om de velgen niet in de lak te zetten, zodat er geen vocht ingesloten wordt. Bij aluminium is het zo, dat hoe beter het polijstwerk, des te corrosiebestendiger het oppervlak, de reden dat vliegtuigen gepolijst worden.
Tenzij voorzien van een etsende primer is aluminium moeilijk te lakken, omdat zich na het schuren onmiddellijk een oxidatielaag vormt waarop lak slecht hecht. Dat zou jouw theorie kunnen ondersteunen.
grtz, Pieter
- A-drie
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
- Mercedes-Benz: Toyota Prius
- Specialisatie: Algemeen
- Locatie: kaatsheuvel
- Contacteer:
zolang aluminium onbehandeld blijft komt er een dunne oxide laag op die beschermt tegen verder"roesten" , maar metallurisch contact kankert door het hele metaal heen(een soort constante kortsluiting)
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
Daarom zou ik zo'n velg wel eens door willen zagen, zien hoe diep het gaat.A-drie schreef:zolang aluminium onbehandeld blijft komt er een dunne oxide laag op die beschermt tegen verder"roesten" , maar metallurisch contact kankert door het hele metaal heen(een soort constante kortsluiting)
grtz, Pieter