Dhr. Vierke Bottrop

Sloperijen, dealers, leveranciers
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

25 mar 2010 14:41

Hans,

Het is de US versie, gelardeerd met foto's en de nodige disclaimers, 5 bladzijden, qua tekst wel enige verschillen.
met de versie die ik heb
SUBJECT:
Model 203.040/061/064/065/081/084/261/264/281/284/740/747/764
Model 209.365/375/376/465/475
Model 211.065/070/076/083/265/283
Up to Production Date 09/2003
Harsh Engagement Possibly Followed by Droning/Buzzing Noises During Light Acceleration Between Engine Speed of 1200 – 2500 RPM

If you receive customer reports in the above model vehicles of humming/buzzing noises or noticeable harsh engagement during gentle acceleration between engine speed of 1200 – 2500 rpm; this may be caused by incomplete adaptation of the torque converter, the transmission (EGS) ECU software or glycol contamination of the automatic transmission fluid. Follow the below repair procedures to resolve.
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
hvhsolutions
Berichten: 478
Lid geworden op: 21 feb 2008 13:22
Mercedes-Benz: S 211 - E320 - avantgarde
Locatie: 078
Contacteer:

25 mar 2010 16:15

Verschillen? In de serienummer indicatie zie ik geen enkel verschil, misschien is uit het tekstuele gedeelte niet het geheel gecopieerd.

Dit vond ik in het erste bericht:
According to Mercedes Benz Star Bulletin #P-B 27.55/50f, dated March 24, 2006, there is a problem with Valeo radiators up to production date 9/2003 installed in models:
Onderstaand de serie (vin)nummers:
203.040/061/064/065/081/084/261/264/281/284/740/747/746 also
209.365/375/376/465/475 and finally
211.065/070/076/083/265/283

Niet alle Valeo koelers uit de bovenstaande series gaan kapot, vandaar dat men het reparatieadvies geeft: "indien de klachten zich voordoen".

Als je de klachten hebt (en er niet mee doorrijdt!!), kunnen deze met een nieuwe radiateur en een automaat spoeling in de meeste gevallen worden verholpen. Een spoeling en de hieronder beschreven werkzaamheden hebben zin als de radiateur geen sporen van lekkage vertoont, hiervoor heeft MB een zg. glycol test ontwikkeld. Met een bescheiden hoeveelheid automaatolie (via het bijvulkanaal uit te nemen) kan worden vastgesteld of er glycol is gelekt in de automaat olie.

Andere klachten die ontstaan door het ondichte stekkerhuis, kunnen ook vrij dramatische gevolgen hebben. De olie "kruipt" dan via de bekabeling naar de elektronica van de bak en veroorzaakt daar onherstelbare schade. Dat zijn dan wel gepeperde reparatiekosten.

Het is dus beter e.e.a. preventief aan te pakken met een spoeling, nieuw stekkerhuis, magneet in oliepan en nieuwe pakking. De kosten van deze ingreep zijn een fractie van de eventuele reparatiekosten van de automatische transmissie.

Als ik met het bovenstaande niet overtuigend ben, raad ik een ieder aan eens bij een automaatspoeling te gaan kijken. Van de 10 zijn zeker 8 stekkerhuizen ondicht en de oliekleur van de transmissie is vanaf 100000 km pikzwart. Bijna iedereen die de spoeling heeft laten doen bemerkt direct verschil in schakelgedrag of in een later stadium blijvende verbetering.

Een automaat die echt kapot is, zal na een spoeling ook nog stuk zijn. In dat opzicht is een spoeling natuurlijk geen wondermiddel (er bestaat ook nog geen "ingestraalde" ATF olie. :-)

m.vr.gr.
Hans
Laatst gewijzigd door hvhsolutions op 31 jul 2010 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
My first Kombi S211 - E 320T
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 mar 2010 16:40

Moderator Peter schreef:

Let op,

Voordat je aan je auto laat sleutelen door de heer Vierke, of een ander automaten specialist als ATR Montfoort, wat net zo goed een specialist op Mercedes-Benz automatenbakken is ( http://www.transmissies.nl/ ), zou ik éérst eens goed afvragen of er nog garantie of coulance op je Mercedes-Benz zit.
Bij de dealer dus de eerste informatie ophalen voordat je door een externe partij aan je auto laat 'sleutelen'.

Ik ben van mening dat er op dit moment teveel gepraat wordt alsof de heer Vierke een 'wonderdokter' is.
Ik geloof 100% dat hij veel verstand van automaten heeft, maar het is eenmaal zo dat wanneer hij of een andere specialist buiten de dealer om aan je auto sleutelt dat ze sowieso 0,0 recht op garantie/coulance heeft.
Dit zal ook ATR bijvoorbeeld kunnen bevestigen!

Dus iedereen moet zijn eigen keuzes maken.

#doeslief
Gebruikersavatar
hvhsolutions
Berichten: 478
Lid geworden op: 21 feb 2008 13:22
Mercedes-Benz: S 211 - E320 - avantgarde
Locatie: 078
Contacteer:

25 mar 2010 17:06

@ Peter

Dhr Vierke is zeker geen wonderdokter, maar gewoon een MB specialist die de spoelingen uitvoert op een wijze die kennelijk velen aanspreekt.
Hij is niet de enige die deze werkzaamheden kan uitvoeren, maar hij bezit wel de kennis, ervaring en apparatuur om dit goed te doen.

Van mij mag iedereen zijn eigen keuzes maken.

Hier laat ik het dan ook maar bij.

Hans
My first Kombi S211 - E 320T
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

25 mar 2010 17:55

Ik denk dat het visuele aspect (zwarte olie die na doorspoelen helder wordt) en het feit dat je er gewoon bij mag staan om te zien wat er gebeurt een belangrijke rol speelt voor veel mensen. Tja, en het was MB die bedacht had dat het olie verversen bij automaten niet meer nodig was......... ;)

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

25 mar 2010 18:53

Frits CL500 schreef:Ik denk dat het visuele aspect (zwarte olie die na doorspoelen helder wordt) en het feit dat je er gewoon bij mag staan om te zien wat er gebeurt een belangrijke rol speelt voor veel mensen. Tja, en het was MB die bedacht had dat het olie verversen bij automaten niet meer nodig was......... ;)

Frits
Wat het belangrijkste is wat meespeelt is dat de automaat merkbaar beter schakelt. Ik vind dat het de investering meer dan waard is.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 mar 2010 19:32

@Hans, je enthousiasme is goed en leuk om te lezen, maar.....
hvhsolutions schreef:@ Peter

Dhr Vierke is zeker geen wonderdokter, maar gewoon een MB specialist die de spoelingen uitvoert op een wijze die kennelijk velen aanspreekt.
Hij is niet de enige die deze werkzaamheden kan uitvoeren, maar hij bezit wel de kennis, ervaring en apparatuur om dit goed te doen.........
Zo zeg je het gewoon goed, niets mis mee.
Maar ik was/ben van mening dat het de laatste tijd overkomt alsof hij de enige is die kennis heeft van Mercedes-Benz versnellingsbakken en dat is natuurlijk niet waar.

Mede door deze 'tip' van Vierke heb ik een beetje mijn twijfels gekregen.
Als iedereen dit klakkeloos overneemt en in zijn CDI motor gooit en er volgt (om wat voor reden dan ook!) motorschade (dus ook al heeft het een andere oorzaak), dan hoef je niet op coulance/garantie van een fabrikant te rekenen.

Dan zeg je dit nog:
hvhsolutions schreef:Voor alle duidelijkheid aan topic starter:
Het is geen Volvo radiateur maar......

Er komt een koeler van een ander fabrikaat in. Deze radiatorproducent produceert ook voor Volvo. Met deze koelers heeft dhr Vierke geen problemen gehad, en zijn dus beter dan orgineel...
Hoe kun je nu beweren dat het beter is dan origineel? Niet alle Mercedessen in de reeksen die je noemt hebben die problemen gehad en hoeveel 'omgebouwde/aangepaste' auto's ken je die al een behoorlijke km-stand met die 'ombouw/aanpassing/vervanging' hebben gereden? Dat schrijf je zelf:
hvhsolutions schreef:Niet alle Valeo koelers uit de bovenstaande series gaan kapot, vandaar dat men het reparatieadvies geeft: "indien de klachten zich voordoen".
Dat Vierke er geen problemen mee heeft gehad zegt dan toch ook niet alles? Met andere woorden, wat is de ervaring met die andere?

Dat jij (en velen op het forum) goede resultaten met Vierke hebben is goed, geweldig zelfs, maar continue reclame maken is dan ook niet nodig lijkt me ;-)

En nogmaals, voor diegene die nog in de garantie zitten of nog kans op enige vorm van coulance hebben zal ik ten aller tijde ALLE bedrijven behálve de dealer afraden.
Frits CL500 schreef:...... Tja, en het was MB die bedacht had dat het olie verversen bij automaten niet meer nodig was......... ;) ......
Wás?
Lecram schreef:Wat het belangrijkste is wat meespeelt is dat de automaat merkbaar beter schakelt. Ik vind dat het de investering meer dan waard is.
Daar gaat het ook niet om, ik wil zelf ook de bak nog een keer gespoeld hebben, ook ik heb geen garantie of coulance meer vanuit Mercedes-Benz. Dán kan Vierke net als veel anderen een goede optie zijn. Ik had ook net als velen een afspraak bij Vierke (destijds vanwege mijn werk afgezegd), kan maar zo zijn dat ik het op een moment dat ik iets meer tijd heb alsnog daar laat doen.

Als ik dezelfde ervaring opdoe als velen hier, dan zal ik ook positief over hem praten, natuurlijk, maar nogmaals, het gaat me om eventuele garantie/coulance gevallen.
#doeslief
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

25 mar 2010 20:22

Peter,

Die tip van Vierke...hij is niet de enige die deze tip geeft(zelfs Mercedes zelf, zie later), en ik kan er op basis van mijn ervaring met vette brandstof ook iets over zeggen. Het probleem bij diesel als brandstof is dat doordat, met name in CR, de pomp de brandstof onder zo hoge druk moet brengen dat de diesel hierdoor verwarmd wordt. Hoe warmer de diesel (steeds meer zwavelarm)des te schraler de brandstof en is er dus minder smering ontstaan. Veel CR motoren hebben dan ook in de retourleiding zelfs een brandstof koeler opgenomen. Dit ook om condensvorming in de tank te voorkomen. Dus door deze olie aan brandstof toe te voegen krijg je dus betere smering van de inspuitpomp.

Grappig genoeg gebruiken wij PPO-rijders juist deze koelers als extra voorverwarming in de brandstofvoorloop.
Dus op basis van bovenstaand ben ik best geneigd om te zeggen "plausibel".
Ook MB zelf geeft hier een opmerking over in de brandstof specificatie voor diesel:
Die hier diskutierte Absenkung des Schwefelgehalts, welche nicht nur im europßischen, sondern auch im nordamerikanischen Wirtschaftsraum in den letzten Jahren stattgefunden hat, hat die
Problematik der Schmierfßhigkeit des Dieselkrafstoffs aufgeworfen (s. diesbezÂglichen Absatz). Dies ist damit zu
erklßren, dass beim Entfernen des Schwefels aus dem Kraftstoff natÂrliche Schmierverbesserer ebenfalls entfernt werden. Die Schmierfßhigkeit des Kraftstoffs kann jedoch durch Zugabe von geeigneten Additiven ausreichend verbessert werden. Aus Erfahrungen in Skandinavien kann abgeleitet werden, dass
andernfalls eventuell auftretende Langzeitschßden an Einspritzpumpen nicht auszuschlie˚en sind.
Mercedes noemt 2-takt olie niet met name ...nee. ze noemen het "geeigneten additiven", zie het als een kadootje aan de oliejongens anders zouden die geen additieven op de markt kunnen brengen. :lol: Vroeger hadden ze zelf stickers op auto's.

Bron: http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=0 Blatt 131.0

Moderator Peter schreef:

Even de 131.0 bijlage toegevoegd. Je moet echt goed lezen wil je weten wat er staat.

Dan nog staat er niet hoeveel van wat ik welk type toegevoegd mag worden...
Conventionele diesel? CDI?

Nogmaals, ga je dingen op eigen houtje doen die niet door de dealer of fabrikant worden voorgeschreven, dan werk je dus op eigen risico. Ik wil gewoonweg voorkomen dan mensen op eigen houtje van alles in de tank gooien....

Grtz,
Ingmar
Bijlagen
Spec_131_0.pdf
(99.09 KiB) 631 keer gedownload
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 mar 2010 20:44

ingmar schreef:........(zelfs Mercedes zelf, zie later).........
Niet door de Nederlandse dealers, Michel heeft het in dat onderwerp nagevraagd ( http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 81#p284081 ) en ook dé dieselspecialist (toch?) raadt het af ( http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 87#p284087 )
Maar als we over dit onderwerp verder willen gaan, kunnen we beter terug naar dit onderwerp gaan: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... p?p=284087


Onderwerp: W210 2-takt olie bijvoegen in dieselolie voor een CDI ? : http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... p?p=284087
Onderwerp: Automaat spoeling Tim Eckart een groot succes! : http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... p?p=280622

Dus de discussies kunnen gewoon daar verder ;-)

Dit onderwerp heet 'Handige adressen' en het adres van de heer Vierke is voor de zoveelste keer genoemd, en om het af te sluiten nog één keer het adres:
AUTOHAUS VIERKE MERCEDES-BENZ FAHRZEUGE,
Südring 89,
DE-46242 Bottrop
#doeslief
Gebruikersavatar
PC
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 mar 2006 18:38
Specialisatie: Revisie Versnellingsbakken

26 mar 2010 22:31

Goedendag,

Als eerste is het belangrijk om een goede diagnose te stellen
Een goede diagnose begint met het kijken naar de fouten die de computer tijdens het rijden detecteert. Dit is simpelweg het uitlezen van foutcodes.
Daarna is het belangrijk om alle parameters (sensoren en actuatoren) op hun waarde te beoordelen.
Iemand met verstand van zaken kan dan beoordelen welke symptomen bij welke afwijkingen horen, of we te maken hebben met een defect onderdeel of een smeringprobleem
Bij jonge auto’s is het aan te bevelen om na te gaan of er technische modificatie (vebeteringen) zijn die onder garantie of buiten de garantie onder coulance kunnen worden uitgevoerd.

Groetjes,
Peter
Eduard190
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2010 08:36
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor

23 mei 2010 10:27

Ik heb heb een w203 variante R046KO staat op de EWG Ubereinstimmungsbescheinigum.
De automaat hiervan lijkt bij het laten uitlopen van de auto zo laag in de toeren te komen, dat hij bij gasgeven niet pakt, wat zeer hinderlijk is. Doet zich voor bij warme en koud motor.
de auto is hiervoor al verschillende keren teruggeweest naar arink in Groenlo maar die kunnen niets vinden.
Is er kans op hetzelfde probleem?

Eduard 190
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 2720
Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
Mercedes-Benz: W906 219CDI
Specialisatie: Banden (Vredestein)
Locatie: Tukkerland

23 mei 2010 10:35

Zou kunnen...
Even bellen met de beste man, en probleem uitleggen. Schud de auto niet op dat moment?

Grt. Frank.
Groet Benzfreak ;)
Plaats reactie