MercedesForum.nl/be is weer in de gelegenheid gesteld om een rijtest te maken.
Ditmaal is de ster van dit verhaal de S212 E-klasse voorzien van de 350 CDI motor en 4-matic.
Op het moment dat de afspraak werd gemaakt was er nog helemaal geen sprake van winter in Nederland, maar mijn eerste gedachte was toch dat de 4-matic zich voor een leuk verhaal en mooie plaatjes eigenlijk in de sneeuw zou moeten bewijzen. Ik geef toe dat de inspiratie werd ingegeven door de video de making of van de video "zondagsrijder".
Normaal gesproken hoef je in het geplande weekend (half januari) maar naar de Ardennen of de Eifel te hoppen om een behoorlijke dosis witte glibberigheid aan te treffen. Dus na afgesproken te hebben dat er een setje winterbanden onder zou zitten leek alles in kannen en kruiken om een fraaie fotoreportage te kunnen maken. Begin januari viel echter de dooi in de wijde omgeving in en raakte de laatste sneeuw steeds verder van ons verwijderd.
Na dagen speuren op allerlei weer-webcams leek de dichtstbijzijnde sneeuw zich in Winterberg in het Sauerland te bevinden. Wel een eind rijden voor één dagje, maar dat mocht in zo'n auto toch ook geen straf zijn. En die verwachting bleek terecht. Nadat de auto bij Mercedes-Benz Nederland was volgeladen met foto en videospullen dus maar op weg naar Winterberg. Hoewel volgeladen? De krat viel echt een beetje weg in de gigantische kofferbak. U kent de reclame van die reusachtige teddybeer die uit een stationcar wordt gehaald? In de S212 past daar zijn kleine teddy-broertje makkelijk bij. Mocht je met zo'n teddybeer bij de auto komen dan hoef je slechts op de afstandsbediening te drukken om de klep te openen. Ook de rugleuningen zijn eenvoudig om te klappen vanuit de kofferruimte middels twee hendels bij de achterlichten. Sluiten van de klep gaat ook middels een knopje in de klep (onderzijde) waarna de klep zich weer vanzelf dichttrekt. Eenmaal buiten de drukte van Nederland kregen we de ruimte om eventjes de topsnelheid te beproeven. Vanwege de winterbanden was deze begrensd op 210 Km/h, maar het gemak waarmee er van 120 naar 210 werd gegaan in combinatie met de rust in het interieur was indrukwekkend. De 7G-versnellingsbak draagt bij aan die rust door haast onmerkbaar te schakelen en door de motor, wanneer vermogen wordt gevraagd, in zijn optimale prestatiegebied te houden.
Ondertussen onderzoekt het Attention Assist systeem (oneerbiedig ook wel "kopje koffie"genoemd) voortdurend of er geen sprake is van vermoeidheidsverschijnselen bij de chauffeur die de verkeersveiligheid in gevaar zouden kunnen brengen. Bij onbedoeld verlaten van de rijstrook wordt er middels een vibratie in het stuur gewaarschuwd dat je afdwaalt en de dode hoeken worden gecontroleerd voor het geval je van rijbaan wisselt en een andere weggebruiker over het hoofd ziet. Combineer dat met de Distronic + die de ingestelde snelheid perfect vasthoudt, maar verlaagt wanneer je te dicht bij een voorligger komt, en je bent niet alleen comfortabel maar ook veilig onderweg. Mocht je een file over het hoofd zien dan zal dit systeem zelfs je auto tijdig tot stilstand brengen. Dit exemplaar was zelfs uitgerust met een systeem dat snelheidsgerelateerde verkeersborden herkent, leest en vervolgens in het dashboard weergeeft. Daar moet je dan wel zelf op reageren, maar je zult in het drukke verkeer maar net een bord gemist hebben.
Een verloren dag? Zeker niet. De wegen waren helemaal vrij, maar voor de wintersfeer werd er toch een stukje piste gevonden: Gelukkig hebben we in ons fotoalbum al mooie foto's van de S212 4-matic in de sneeuw. Bij toeval passeren we een MB-Trac, de tractor van Mercedes-Benz die al een tijdje niet meer gemaakt wordt.
De van smeltwater en regen kletsnatte weggetjes bergop en bergaf waren eigenlijk ook een prima plek om de vierwielaandrijving aan de tand te voelen. Hierdoor worden de aandrijfkrachten zo over de 4 wielen verdeeld dat de maximale grip wordt benut. Dat betekent in de praktijk dat je op zo'n door de nattigheid glad weggetje of een knijpende bocht, zoals je ze van de ene Autobahn naar de ander Autobahn in Duitsland wel eens aantreft, toch heel gemakkelijk de volle 540 Nm (231 PK) op het wegdek kunt brengen zonder dat het ESP ingrijpt. De techniek regelt het voortdurend en ongemerkt zo dat de meeste trekkracht naar het wiel met de meeste grip gaat. Hang er de maximaal toegestane 2100 Kg achter en ook dan gaat het wegrijden zonder protest.
Hoewel de auto er niet voor bedoeld is, kun je door de 4-matic het vermogen zo gemakkelijk op het wegdek overbrengen dat je het gemiddelde “Golf-petje” het behoorlijk lastig kunt maken bij een verkeerslicht. Het hoeft niet, maar achter het stuur zittend weten dat je het wel kunt geeft een heerlijk gevoel. Dat geldt eigenlijk voor de hele auto. Je hoeft niet altijd met de achterbank neergeklapt met het hele laadruim vol op weg. Maar het kan wel.
Net als het extra bankje waardoor er 7 personen meekunnen, de wegklapbare trekhaak met fraai geïntegreerde stekkerdoos,
de V6 dieselpower onder je rechtervoet of de distronic + . Je hoeft het allemaal niet de hele tijd te gebruiken, maar weten dat je auto over de mogelijkheden beschikt, werkt uitermate geruststellend. Je vraagt je af hoeveel meer auto een mens nog nodig zou hebben?
Op zaterdag heeft de Comand ons naar Rotterdam geleid om met deze stad als decor als fotomodel op te treden. Een rol die deze auto zeer makkelijk op zich neemt getuige de mooie plaatjes hieronder. We hebben hem zelfs bij de RTC nog even als taxi vermomd.
Daarna een reusachtige caravan van Vervat achter gehangen. Zondag was de auto in zijn rol als trekker van een dubbele paardentrailer ook weer helemaal in zijn element. Zonder enige vorm van drama trekt de auto het extra gewicht en demonstreert daarmee maar weer eens zijn veelzijdigheid. Zet hem in als Autobahn-cruiser, als luxe vervoer van een groot gezin met vakantiebagage of als trekpaard voor edele dieren: deze Benz doet het allemaal. Spoel hem na gebruik weer af en de volgende werkdag brengt hij je weer van (zakelijke) afspraak naar afspraak.Ed schreef:Het is een heerlijke reisauto met een heerlijk soepele motor en versnellingsbak, een echte Mercedes-Benz.
Aan het woord is Willem van Horik ( schoonvader van Ed ), zelf al ruim 35 jaar taxichauffeur en diverse Mercedes modellen als taxi gehad:En natuurlijk heb ik ook genoten van deze beresterke Mercedes-Benz, een alleskunner als reiswagen, caravantrekker, sneeuw-en modderwegen te begaan en bij stoplichten de 'GTI-tjes' met deze diesel te snel af zijnWe hebben een W114-W115 gehad, een W123, W124, W126 verlengd en diverse andere merken. Daarnaast zijn er diverse busjes geweest. Een Sprinter, en een Volkswagen LT als rolstoelbus. Als taxi reed ik toen een VW Passat.
In 2003 kocht ik weer een Mercedes, een W211 E 200 CDI Avantgarde. Travertin metallic met een champignon kleurig lederen interieur. In 2006 heb ik een Chrysler 300 C aangeschaft als taxi. Was even klaar met Mercedes-Benz en dacht dat het gras bij de buren groener was. Geloof me, dit was echt een super auto. Prima prestaties, uitstraling en ook betrouwbaar. Echter, het is geen Mercedes-Benz. Een Mercedes heeft toch net even iets meer uitstraling dan andere merken.
Aan het einde van deze maand hoop ik mijn nieuwe, waarschijnlijk laatste, taxi afgeleverd te krijgen. Een W212 E200 CDI, Palladium zilver met AMG pakket.
Wat is belangrijk voor een taxi?
Het belangrijkste is de betrouwbaarheid. Een auto met problemen kost de ondernemer geld, simpel. Mede daarom wordt er veel voor Mercedes gekozen in de taxi wereld. Kilometerstanden van 500.000 en meer zijn geen uitzondering en de uitstraling is ook belangrijk. Een combinatie van een schone auto en een chauffeur met een net uniform aan levert zeker meer ritten op dan wanneer mensen een vieze auto zien met een chauffeur die achter het stuur zit te roken.
Daarom is het ook goed dat het taxikeurmerk er gekomen is. Het keurmerk staat voor vakkundige chauffeurs en eerlijk en comfortabel taxivervoer. De auto waar we vandaag mee rijden is een wagen die ingezet kan worden in het V.I.P. of zakelijke vervoer.
Deze wagen heeft een zakelijke, luxe uitstraling en de rijeigenschappen zijn van een dusdanig hoog niveau, wat in de branche een absolute must is, dat hij zonder moeite ingezet kan worden om bijv. een bankdirecteur te vervoeren.
Samengevat.
Een aanrader in zakelijk of V.I.P. vervoer, ruimte en uitstraling van hoog niveau en rijeigenschappen die tot de top behoren in deze klasse.
Zal zeer zeker een positief advies geven als er collega`s een andere wagen moeten hebben en die niet weten wat te kopen.
Aldus een tevreden taxichauffeur.
Vies, maar voldaan liet de auto zich ‘s middags in Kijkduin nog weer bewonderen door de bezoekers van de Nieuwjaarsborrel van MercedesForum.nl/be:Baxman schreef:Vergelijking met voorgangers.
Zelf rij ik een S210 E320 CDI: Als je de nieuwe E in het zicht krijgt valt op dat het -net zoals zijn voorgangers- een stoere en robuuste auto is. Op het eerste gezicht oogt hij wat hoekiger dan de S210 en S211, vooral door de vorm van de koplampen waarbij door Mercedes niet is afgeweken van het voor de E klasse zo kenmerkende ‘vier Augen Gesicht’. Bij nadere beschouwing wordt dat idee echter weer teniet gedaan door de mooie rondingen op de ‘heupen’, die een subtiele verwijzing vormen naar de oude ponton (W120, W121); een auto dus die qua uiterlijke vorm zijn historie meedraagt.
Ingestapt krijg je direct het gevoel in een E klasse Mercedes te zitten. De vormgeving van het dashboard, de plaatsen van de knoppen, alles komt meteen vertrouwd over: De lichtknop is nog steeds die ronde schakelaar links (zelfs nog steeds hetzelfde als in mijn oude W124), de stoelverstelling zit nog steeds op dezelfde plek in de deur, de Comand laat zich ook hier weer vanaf de stuurknoppen bedienen, de multicontour regelaars bevinden zich nog steeds naast de zitting bij de middenconsole en ga zo maar door. Wat wel afwijkt -en ook onmiddellijk opvalt- is het ontbreken van de keuzehendel van de automaat, dat blijken peddeltjes aan de stuurkolom te zijn geworden. Voor mij is dat iets voor de meer sportieve bolides, en ik vind het dan ook niet helemaal passen bij deze auto die volgens zijn traditie vooral een reislimousine moet zijn.
Anderzijds is het als optische verbetering zeker geen verkeerde keuze, de middenconsole wordt door het ontbreken van die pook mooi vlak en straalt daardoor veel meer rust uit dan die van zijn voorgangers W210 en W211. Om de bestuurder toch niet helemaal met een lege rechterhand te laten zitten is op de plek van de keuzehendel een draaiknop geplaatst voor de bediening van de Comand. Het scherm van de Comand is in de W212 trouwens hoog in het dashboard geplaatst. Deze positie zorgt ervoor dat je als bestuurder je ogen niet te ver van de weg af hoeft te draaien om de informatie op de display tot je te kunnen nemen. Nadat je het prachtige interieur helemaal hebt bewonderd komt het moment dat de sleutel omgedraaid gaat worden. En als je denkt te weten hoe een 6 cylinder CDI klinkt dan kom je bedrogen uit. Niks geen specifiek diesel gegrom zoals je in je eigen CDI gewend bent. Het lijkt wel alsof je een benzinemotor hebt gestart. Je hoort helemaal niets.... Pas als het gas iets ingedrukt wordt ga je wat horen, een zacht zoemend geluid en direct komt deze klassebak in beweging. Niet dat ie meteen wegsprint, zeker niet, maar dat wil je in een comfortabele reislimousine ook helemaal niet. Toch vermelden de specificaties een luttele 7,3 seconden van 0 – 100 voor deze tweetonner. Daar komt mijn 320 CDI toch lang niet aan ook al is die ruim 300 kg lichter.
Al rijdend overheerst vooral het relaxte gevoel dat je in een luxe reiswagen hoort te hebben. Het schakelen verloopt uiterst soepel en bijna ongemerkt. Dat is in mijn 320 CDI van 9 jaar oud natuurlijk ook niet meer helemaal zoals het ooit was en mag ik dus eigenlijk niet vergelijken, maar toch... Het grote stuur voelt ook vertrouwd en stuurt eigenlijk op dezelfde rustige en zekere manier als de voorgangers.
Omdat ik in mijn eigen auto ook enkele keren op de achterbank heb moeten plaatsnemen wilde ik natuurlijk ook daar eens kijken of er enig verschil merkbaar was. Ook hier viel ik weer in een nieuwe verbazing, de ruimte die voor de achterpassagiers beschikbaar is, is riant ruimer dan in mijn (toch al ruim bemeten) S210. Eerlijkheidshalve kan ik dat voor de S211 niet beoordelen omdat ik daar nog nooit achterin heb gezeten.
Al met al is de rit in deze auto mij zo goed bevallen dat ik er zomaar een zou willen kopen. Helaas is mijn budget daarvoor niet toereikend en zal het erop neerkomen dat ik over een jaar of 5-6 maar eens goed ga kijken of ik er een voor een scherpe prijs kan overnemen.
Maandag wasdag is de S212 E350CDI 4-matic na een goed bad en een laatste tankbeurt weer teruggegaan naar Mercedes-Benz Nederland. Ik had de laatste nacht nog onrustig gedroomd over het gebruiken van de overwaarde van mijn huis en het bijleggen van wat spaargeld, maar eenmaal wakker leek afscheid nemen toch een beter idee. Ach, zo blijf er wat te dromen over moet je maar denken. Er zit niets anders op dan de SterOccasions een tijdje in de gaten houden tot dat deze auto in mijn budget past...
De S212 geëvolueerd uit zijn voorgangers
S123, W123 album S124, W124 album S210, W210 album S211, W211 album S212, S212 album S212 4-matic, S212 4-matic album
Prijzen/LeasetarievenS123, W123 album S124, W124 album S210, W210 album S211, W211 album S212, S212 album S212 4-matic, S212 4-matic album
Voor de S212 E350 CDI 4-matic geldt een vanafprijs van € 75.555 (incl. BTW en BPM). Lease vanaf € 1.649 (30.000 Km x 4 jaar)
Wil je wel de ruimte en de uitstraling van deze überstationcar, maar denk je de heerlijke V6diesel en de 4-matic niet nodig te hebben is er al een 200 CGI met een vanafprijs van € 49.362 (incl. BTW en BPM). Lease vanaf € 995 (20.000 Km x 4 jaar)
Vraag brochure aan -- Maak een proefrit -- Zoek uw nieuwe auto -- SterOccasion
Met dank aan: Mercedes-Benz Nederland
Promofilm van Mercedes-Benz:
Technische informatieMet dank aan: Mercedes-Benz Nederland
Motor en prestaties:
- Aantal cilinders/opstelling V6
- Cilinderinhoud (cm3) 2.987
- Max. vermogen (kW/PK bij t/min) – (170/231 @ 3.800)
- Max. koppel (Nm bij t/min) – (540 @ 1.600–2.400)
- Compressieverhouding 15,5 : 1
- Acceleratie 0-100 km/u (s) – (7,3)
- Topsnelheid (km/u) – (247)
- Aandrijving Vierwielaandrijving, permanent
- Versnellingsbakken 7G-TRONIC
- Overbrengingsverhoudingen automatisch 4,38/ 2,86/ 1,92/ 1,37/ 1,00/ 0,82/ 0,73/R1 3,42/R2 2,23
- Overbrengingsverhouding asaandrijving – (2,65)
- Tankinhoud/waarvan reserve (l) 80/9
- Brandstofverbruik in de stad (l/100 km) – (8,5–8,8)
- Brandstofverbruik buiten de stad (l/100 km) – (6,3–6,4)
- Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km) – (7,1–7,2)
- CO2-emissie gecombineerd (g/km) – (187–189)
- cw-waarde 0,31
- Emissieklasse – (Euro 5)
- Vooras Meerdere wieldraagarmen
- Achteras Meerdere wieldraagarmen
- Vering voor/achter Schroefveer dubbelwandig-gasgevuld met verzadigde dampdruk/luchtveer enkelwandig-gasgevuld
- Banden/velgen voor 245/45 R 17
- Banden/velgen achter 245/45 R 17
- Stuurinrichting snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, hydraulisch
- Remmen voor Schijven, intern geventileerd
- Remmen achter Schijven, intern geventileerd
- Leeggewicht/nuttig laadvermogen (kg) [3] – (2.010/575)
- Maximaal toegelaten massa (kg) – (2.585)
- Max. dakbelasting (kg) 100
- Bagageruimte (VDA) (l) 695–1.950
- Draaicirkel (m) 11,25
- Toegestaan aanhangwagengewicht ongeremd/geremd (kg) – (750/2.100)
De 212 in onze fotoalbums: