Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Rijtesten door het MercedesForum.nl/be team op onze lowbudget manier.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22734
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Jeroen » 26 sep 2010 14:58

Toen mijn vader begin jaren '70 zijn eerste Mercedes, een W115, kocht was ik als klein knulletje zielsgelukkig dat zijn keuze niet was gevallen op het instapmodel, de 200D, maar op de 220D.
Van de 200D zeiden de Duitse vrienden van mijn ouders namelijk altijd: “Ein 200D beschleunigt nicht, aber nimmt fahrt auf”. Vrij vertaald: Een 200D accellereert niet, maar komt (langzaam) op gang. 0 tot 100 Km/h binnen de 10 minuten was (met enige moeite) zeker mogelijk.
Sinds kort is er van het huidige model C-klasse, de W204, een nieuwe dieselversie onder de 200CDI uitgebracht. Enigszins denigrerend zou je deze C 180CDI blueEFFICIENCY dus ook als “instapmodelletje” kunnen betitelen. Dus vond ik het behoorlijk spannend toen ik bij Mercedes-Benz Nederland een nieuwe C180CDI met bussinesspakket en in Avantgardetrim mocht ophalen om deze een weekend aan een rijtest te onderwerpen.

Nu wist ik van tevoren wel dat een moderne CDI niet te vergelijken valt met een ouderwetse diesel. En dat dit blok (in tegenstelling tot de 200 en 220 uit de W115) evenveel cilinderinhoud heeft als de 200, de 220 en zelfs de 250CDI.
Het koppel van 300 Nm wat vanaf 1400 rpm beschikbaar is bij de 180CDI blueEFFICIENCY, is op zijn minst indrukwekkend te noemen en niet te vergelijken met de W115. Op papier is de 120 PK in combinatie met het eigen gewicht van 1475 Kg niet echt geschikt om stoplichtsprintjes mee te trekken, maar je komt wanneer nodig behoorlijk van zijn plek.

Hoe gaat dat nu in de praktijk? Na het doordraaien van de sleutel komt er in het vooronder iets nagelend tot leven. Heel in de verte is er vaag een dieselgeluid herkenbaar. Na het intrappen van de koppeling en het inleggen van de eerste versnelling (het blijft natuurlijk een instappertje, dus een automaat kost € 3215 extra), rolt de C er soepeltjes vandoor. Ook de volgende verzetten van de 6-bak laten zich gemakkelijk vinden. Gebruik vervolgens op de snelweg de tempomaat (Cruise Control) om een beetje in de buurt van de geldende maximum snelheid te blijven en je zult het balkje dat als verbruiksmeter dienst doet niet vaak meer dan 5 liter per 100 Km zien aangeven.
Moet je hem vanwege druk verkeer in 6 terug laten zakken tot bijna stationair, pakt het blok vanwege het heerlijke koppel gewoon weer op zonder te protesteren.
Door omstandigheden heb ik ook nog behoorlijk wat tijd binnen de bebouwde kom doorgebracht en ook dan, zeker als je een beetje op de schakelindicator let, blijft het verbruik aangenaam laag.
29482
Je kunt je behoorlijk lichtvoetig verplaatsen en je gemakkelijk in een klein gaatje tussen druk verkeer op een voorrangsweg wurmen zonder te hinderen. Vanwege het flinke koppel hoef je bijna nooit meer dan 2500 toeren te maken. Meestal zelfs flink minder. Een start/stopsysteem zou het verbruik in de stad nog behoorlijk verder terug kunnen dringen en ik hoop dat dat in de toekomst leverbaar wordt.
Op dit moment is de C 180CDI te bestellen met een Bussinesspakket in standaard Avantgarde- of Eleganceuitvoering.
Wat krijg je dan behalve deze prettige motor/bakcombinatie?

Het bussinesspakket bestaat uit:

525 – APS50 radio + navigatie (basic, maar duidelijk)
P54 – alarm (met interieursensoren en hellingssensor)
U12 – matten
690 – reservewiel ipv reparatiesetje
220 – PTS parkeersensoren
260 – zonder typeaanduiding
916 – grotere brandstoftank (66liter ipv 57)

Dit vertegenwoordigt een waarde van € 5287, maar kost € 1995.

De belangrijkste extra's van de Avantgardeuitvoering zijn:
  • Aluvelgen 17 x 7,5J met 225/45 rubber.
  • Lederen stuurwiel met knopjes voor radio en multifunctioneel display
  • Geborsteld aluminium accenten in het interieur (echt mooi!)
  • Donkere achterlichten
  • Extra chroom
  • En natuurlijk de sportievere grille met de grote ster icm met badge op de motorkap
29485

En kost € 1990.

Dan heb je een fraaie auto met geborsteld (echt) aluminium, prettige stoelen van gedeeltelijk stof en kunstleer die voldoende stroef zijn en je mede door de pasvorm goed op je plek houden bij wat hogere bochtsnelheden.
29245

Stel dat je binnen een budget van € 40.000 of voor een maandbedrag van € 900 ( 4 x 30.000 Km) een auto mag uitkiezen, dan hoef je zeker niet met een grote boog om deze “instapper” heen te gaan. Je krijgt een aandrijflijn die niet teleurstelt in een goed ogende verpakking met een lijst extra's waarbij de uitrusting (onder andere: standaard 2 zone Thermatic, ISOfix voor de kinderstoelen, rondom electrische ramen en CV met AB) ook zeker niet karig is.
De CO2 uitstoot van dit blok is 130g/Km

Ik heb met spijt weer afscheid genomen.

292442923829242
29484294812948029479
2947029241292402947329476
meer foto's

"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Beheerder
Berichten: 17226
Lid geworden op: 08 jan 2008 21:51
Mercedes-Benz: A207 E200 CGI 2010
Specialisatie: Fotografie
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Arthur » 26 sep 2010 15:37

Mooie reportage van een hele leuke C klasse.
A Convertible is a way of living. 8-)

Aankomende forumactiviteit:
Zaterdag 22 september 2018: Zomermeeting Rüttchen Gorinchem 22 sept 2018 (Forumteam).

Gebruikersavatar
Jester
Berichten: 705
Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
Mercedes-Benz: E36
Specialisatie: Denken in oplossingen
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Jester » 26 sep 2010 16:41

Echt erg jammer dat hij weer terug moest... Hij stond zo mooi in de garage, alleen een beetje breed.
Ik heb ook een klein rondje in de Mercedes gereden, je voelt je meteen thuis in de auto(Is weer eens wat anders dan een gele sprinter). :lol:
Ergonomisch klopt ook alles en alle knopjes zitten op de juiste positie en de stoelen, gewoonweg fantastisch :goedzo:
Zoals gezegd, als hij binnen je lease-budget past is dit zeker een aanrader.
Laatst gewijzigd door Jester op 26 sep 2010 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
The lissensed fool.

Meer volgers op je twitter acount? klik.
Geld verdienen via hetinternet?

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22734
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Re: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Jeroen » 26 sep 2010 16:42

Ik stapte in ieder geval met veel plezier in... 8-) Verder is de term "instapper" zeker met een knipoog bedoeld.
De W115 waar ik hem in de inleiding mee vergelijk was ook niet echt een instapmodelletje :sst:

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

Gebruikersavatar
H-D
Berichten: 7081
Lid geworden op: 29 mar 2006 11:15
Mercedes-Benz: ...een grijze...
Specialisatie: Van alles iewat...
Locatie: In de buurt van Frankfurt

Re: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor H-D » 26 sep 2010 16:49

Een strakke bak!!
Groetjes, H-D

Don´t dream your life, live your dreams!!

Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Donateur
Berichten: 5927
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: 190D + 190D 2.5 turbodiesel
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

Re: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor ruub-sterw201 » 26 sep 2010 16:57

Leuk verslag Jeroen! En een nog leukere auto, vind het 1 van de mooiere recente Mercedessen.

300NM koppel, oeww dat wil ik ook wel in mn 190D, das tenslotte ook een instapper (A)
Ex: A124 E220 -190D 2.5 turbodiesel, Mazda 3 2.0 06'. Huidige hokken: 190D,

SVMBC
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 apr 2009 23:39
Mercedes-Benz: W203 200 Kompressor Kombi MoPf 1
Locatie: Midden Nederland

Re: Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor SVMBC » 27 sep 2010 21:39

Jeroen, ik onderschrijf jouw verhaal helemaal. Ik heb 14 september met gemengde gevoelens afscheid genomen van mijn W204 220 CDI Business Class (163 pk, 136.000 probleemloze km's op de teller) om plaats te nemen in exact eenzelfde auto als jij nu hebt getest. Ik heb alleen de wielen verruild voor Pristix (205/55/16 zo uit mijn hoofd), waardoor de auto nog zuiniger rijdt, EUR 30 goedkoper is in de lease per maand, waarschijnlijk net zo lekker rijdt en er -en dat was mijn grootste zorg- nog steeds prachtig uitziet! Oh ja, en omdat het een Mercedes is en blijft, heeft Stern Nieuwegein op mijn verzoek een klassieke grill met losse ster gemonteerd. Als extraatje met zilvergrijs gespoten lamellen! Het maakt de auto optisch breder. En de combinatie met het 'racegaas' in de spoiler/bumper ziet er geweldig uit.

Inmiddels staat de auto op 1500km met een verbruik van 5,2l/100km. Wat een geweldige auto is dit. De motor doet zijn werk in alle bescheidenheid en pakt vrijwel altijd smeuiig op, iets wat de 220 onder de 1500 toeren niet altijd deed. Ook meen ik te merken, dat Mercedes de W204 heeft doorontwikkeld. Knoppen, schakelaars etc. voelen nog solider aan dan ze al deden. De isolatie is ook verbeterd; aan boord heerst serene rust, tenzij je de APS 50 aanzet: het geluid uit de installatie is eveneens verbeterd en wat mij betreft van prima niveau.
Woonwerk verkeer A12/A2 rijdt de auto gemakkelijk 4,5l/100, als het sneller gaat blijft het verbruik altijd onder 5,5l. Enfin, eigenlijk hoor ik dit verhaal op een Audi, BMW of misschien zelfs Ford of Opel site te zetten, de kenner weet MB's immers te waarderen! Kortom, als je een nieuwe 'betaalbare' auto mag kiezen, loop dan niet om deze instapper heen!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22734
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Re: Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Jeroen » 27 sep 2010 21:56

Leuk dat je dezelfde ervaring hebt :goedzo:
Alles voelt inderdaad zeer degelijk. Ik kan me voorstellen dat een iets lagere rolweerstand een gunstig effect heeft op het verbruik.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

René
Berichten: 8265
Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor René » 04 okt 2010 13:26

Betekent dit nou dat je Italiaanse volbloedraspakmuilezel binnenkort de deur uit gaat? :twisted:
***Sterren stralen overal***

Logboek van mijn S210

Gebruikersavatar
Steefje
Berichten: 470
Lid geworden op: 03 apr 2010 23:43
Mercedes-Benz: C204 C220 CDI W202 C43 AMG 1998
Locatie: Ovezande

Re: Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Steefje » 04 okt 2010 13:50

Mijn vader heeft ook net een een nieuwe C180 Cdi bestelt wel met automaat en elgance uitvoering.
En oja hij heeft 1 optie gekozen: Neerklapbare achterbank ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22734
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Re: Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Jeroen » 04 okt 2010 14:21

Baxman schreef:Betekent dit nou dat je Italiaanse volbloedraspakmuilezel binnenkort de deur uit gaat? :twisted:

'Zal nog eens in mijn portemonnee kijken 8-)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22734
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Re: Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Jeroen » 26 okt 2010 08:07

Zelf een proefrit of brochure aanvragen?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

Gebruikersavatar
Steefje
Berichten: 470
Lid geworden op: 03 apr 2010 23:43
Mercedes-Benz: C204 C220 CDI W202 C43 AMG 1998
Locatie: Ovezande

Re: Rijtest: W204 C180 CDI blueEFFICIENCY

Berichtdoor Steefje » 30 mar 2015 17:21

De C180 is al weer een jaartje weg inmiddels.
Rijd nu zelf de C220 en die is toch echt een stuk vlotter zonder dat deze veel onzuiniger is.
Denk dat een 180 toch te weinig power heeft.