Nadat ik heb geprobeerd deze aanvraag per telefoon netjes te beantwoorden met een "het inruilen op een andere auto is waarschijnlijk goedkoper", werd mij toch vriendelijk verzocht om de kosten voor deze ombouw maar eens te berekenen en door te geven.
2018 is het eerste jaar van de gefacelifte 222er S-klasse en in dit geval betekent dat ook een volledig nieuw radarsysteem voor het rijassistentiepakket en omdat het tegenwoordig amper meer te bevatten is wat waar op welk model hoe hoort te werken ben ik eerst eens een avond bezig geweest met de online configurator, de online gebruikershandleiding en de diverse elektrische schema's in WIS voordat ik daadwerkelijk onderdelen ben uit gaan zoeken in EPC (en het wordt er echt niet simpeler op tegenwoordig

De onderdelen zijn uitgezocht, de prijzen berekend, het totaalbedrag doorgegeven en meteen een akkoord gekregen waarna de onderdelen zijn besteld en alles volledig stil kwam te liggen omdat mercedes weer eens een paar onderdelen niet aangeleverd wist te krijgen

Nadat alle onderdelen -eindelijk- geleverd waren, ben ik begonnen aan de ombouw zelf waarvoor allereerst (het wordt tegenwoordig al haast een gewoonte bij de achteraf inbouw van opties) een ander contactslot moest worden besteld/aangeleerd. De ombouw zelf viel mij eerlijk gezegd ontzettend mee; ik had die veel moeilijker/lastiger verwacht maar dit 2018 systeem is eigenlijk vele malen simpeler dan wat mercedes destijds in de 221er S (& 212er E) aan rijassistentiepakket bedacht had.
De enige misser in mijn voorbereiding was het ontbreken van houders voor de achterste twee radarsensoren maar dat kwam meer omdat de prefacelift houders WEL en de facelift houders NIET los te bestellen waren (dus had ik die besteld in plaats van een complete achterbumper). Bij de ombouw bleek echter dat de voormalige zijwaarts geplaatste dodehoek sensoren tegenwoordig achterin de hoek van de bumper onder een 45 graden hoek worden gemonteerd zodat men met slechts 2 sensoren kan doen wat men in het verleden met 3 sensoren heeft gedaan (het bekijken van het verkeer naast en achter de auto) en dus waren de prefacelift houders volledig onbruikbaar.
Al met al zijn aan deze auto de volgende opties toegevoegd:
23P rijassistentiepakket
233 distronic plus inclusief stuurassistent & actieve dodehoekassistent (niet te verwarren met 239 distronic pro zonder verdere assistenten)
266 distonic dwarsverkeer ondersteuning
K32 aktieve rijbaanwisselassistent (weer een stapje beter dan de (237) aktieve spoorassistent)
K33 autonome herstart bij stop & go verkeer
K34 routegebaseerde snelheidsaanpassing
De snelheidslimietassistent (optiecode 513) was op deze auto al aanwezig.
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,