2018 V222 S-klasse nu met een rijassitentiepakket

De Mercedes-Benz dealer is zo gek nog niet!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

31 jul 2018 00:23

We hebben een tijdje terug een 2018 S-klasse mogen voorzien van een rijassistentiepakket - en dat was een behoorlijke uitdaging 8-) .

Nadat ik heb geprobeerd deze aanvraag per telefoon netjes te beantwoorden met een "het inruilen op een andere auto is waarschijnlijk goedkoper", werd mij toch vriendelijk verzocht om de kosten voor deze ombouw maar eens te berekenen en door te geven.
2018 is het eerste jaar van de gefacelifte 222er S-klasse en in dit geval betekent dat ook een volledig nieuw radarsysteem voor het rijassistentiepakket en omdat het tegenwoordig amper meer te bevatten is wat waar op welk model hoe hoort te werken ben ik eerst eens een avond bezig geweest met de online configurator, de online gebruikershandleiding en de diverse elektrische schema's in WIS voordat ik daadwerkelijk onderdelen ben uit gaan zoeken in EPC (en het wordt er echt niet simpeler op tegenwoordig :sst: ).

De onderdelen zijn uitgezocht, de prijzen berekend, het totaalbedrag doorgegeven en meteen een akkoord gekregen waarna de onderdelen zijn besteld en alles volledig stil kwam te liggen omdat mercedes weer eens een paar onderdelen niet aangeleverd wist te krijgen :S .

Nadat alle onderdelen -eindelijk- geleverd waren, ben ik begonnen aan de ombouw zelf waarvoor allereerst (het wordt tegenwoordig al haast een gewoonte bij de achteraf inbouw van opties) een ander contactslot moest worden besteld/aangeleerd. De ombouw zelf viel mij eerlijk gezegd ontzettend mee; ik had die veel moeilijker/lastiger verwacht maar dit 2018 systeem is eigenlijk vele malen simpeler dan wat mercedes destijds in de 221er S (& 212er E) aan rijassistentiepakket bedacht had.
De enige misser in mijn voorbereiding was het ontbreken van houders voor de achterste twee radarsensoren maar dat kwam meer omdat de prefacelift houders WEL en de facelift houders NIET los te bestellen waren (dus had ik die besteld in plaats van een complete achterbumper). Bij de ombouw bleek echter dat de voormalige zijwaarts geplaatste dodehoek sensoren tegenwoordig achterin de hoek van de bumper onder een 45 graden hoek worden gemonteerd zodat men met slechts 2 sensoren kan doen wat men in het verleden met 3 sensoren heeft gedaan (het bekijken van het verkeer naast en achter de auto) en dus waren de prefacelift houders volledig onbruikbaar.

Al met al zijn aan deze auto de volgende opties toegevoegd:
23P rijassistentiepakket
233 distronic plus inclusief stuurassistent & actieve dodehoekassistent (niet te verwarren met 239 distronic pro zonder verdere assistenten)
266 distonic dwarsverkeer ondersteuning
K32 aktieve rijbaanwisselassistent (weer een stapje beter dan de (237) aktieve spoorassistent)
K33 autonome herstart bij stop & go verkeer
K34 routegebaseerde snelheidsaanpassing

De snelheidslimietassistent (optiecode 513) was op deze auto al aanwezig.
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
Bijlagen
de originele schakelaarlijst met weinig assistentie
de originele schakelaarlijst met weinig assistentie
IMG_3888.jpg (85.34 KiB) 8548 keer bekeken
de originele grille zonder distronic plaat
de originele grille zonder distronic plaat
IMG_3873.jpg (88.48 KiB) 8548 keer bekeken
er hoefde niet zo heel veel uit het interieur te worden verwijderd
er hoefde niet zo heel veel uit het interieur te worden verwijderd
IMG_3906.jpg (91.29 KiB) 8548 keer bekeken
kaalgebouwd portier in verband met uit te wisselen spiegel(s)
kaalgebouwd portier in verband met uit te wisselen spiegel(s)
IMG_3925.jpg (100.56 KiB) 8548 keer bekeken
zonder achterbumper en met lege kofferruimte
zonder achterbumper en met lege kofferruimte
IMG_3953.jpg (110.87 KiB) 8548 keer bekeken
de ruimte achter de grille, zonder distronic en met nachtzichtcamera
de ruimte achter de grille, zonder distronic en met nachtzichtcamera
IMG_3877.jpg (97.41 KiB) 8548 keer bekeken
diezelfde ruimte achter de grille; nu met distronic oog
diezelfde ruimte achter de grille; nu met distronic oog
IMG_3884.jpg (101.44 KiB) 8548 keer bekeken
de originele monocamera (type C)
de originele monocamera (type C)
IMG_3898.jpg (94.91 KiB) 8548 keer bekeken
zonder camera
zonder camera
IMG_3899.jpg (79.61 KiB) 8548 keer bekeken
en nu met de voor de distronic benodigde stereocamera
en nu met de voor de distronic benodigde stereocamera
IMG_3904.jpg (109.17 KiB) 8548 keer bekeken
het oude contactslot (-eveneens- type C) en het nieuwe contactslot (type D)
het oude contactslot (-eveneens- type C) en het nieuwe contactslot (type D)
IMG_3909.jpg (72.52 KiB) 8548 keer bekeken
het verschil in de beide contactsloten...een aantal extra contactpinnetjes voor de flexray "stern" (ipv "linien")
het verschil in de beide contactsloten...een aantal extra contactpinnetjes voor de flexray "stern" (ipv "linien")
IMG_3912.jpg (61.74 KiB) 8548 keer bekeken
het stuur zonder trillingsmotor(tje)
het stuur zonder trillingsmotor(tje)
IMG_3928.jpg (102.97 KiB) 8548 keer bekeken
het stuur met trillingsmotor(tje)
het stuur met trillingsmotor(tje)
IMG_3930.jpg (95.33 KiB) 8548 keer bekeken
de stuurwielschakelaars met en zonder distronic afstandswieltje
de stuurwielschakelaars met en zonder distronic afstandswieltje
IMG_3932.jpg (87.04 KiB) 8548 keer bekeken
de stuurunit waaraan de verschillende radarsensoren worden gekoppeld
de stuurunit waaraan de verschillende radarsensoren worden gekoppeld
IMG_3946.jpg (96.31 KiB) 8548 keer bekeken
de achterbumper die nieuw besteld moest worden om zo aan de (los te bevestigen) sensorhouders te komen
de achterbumper die nieuw besteld moest worden om zo aan de (los te bevestigen) sensorhouders te komen
IMG_4101.jpg (84.6 KiB) 8548 keer bekeken
1 van de 2 achterste radarsensoren in ingebouwde toestand
1 van de 2 achterste radarsensoren in ingebouwde toestand
IMG_4105.jpg (91.47 KiB) 8548 keer bekeken
het driehoekje van de dodehoekassistent
het driehoekje van de dodehoekassistent
IMG_4003.jpg (86.08 KiB) 8548 keer bekeken
het menu voor de dodehoekassistent
het menu voor de dodehoekassistent
IMG_3978.jpg (53.04 KiB) 8548 keer bekeken
de dodehoekassistent is ingeschakeld
de dodehoekassistent is ingeschakeld
IMG_3981.jpg (77.22 KiB) 8548 keer bekeken
het menu voor de rijbaanassistent
het menu voor de rijbaanassistent
IMG_3986.jpg (49.7 KiB) 8548 keer bekeken
de adaptieve rijbaanassistent is ingeschakeld
de adaptieve rijbaanassistent is ingeschakeld
IMG_3987.jpg (77.59 KiB) 8548 keer bekeken
het menu voor de aktieve remassistent
het menu voor de aktieve remassistent
IMG_3990.jpg (52.09 KiB) 8548 keer bekeken
het menu voor de verkeerstekenassistent
het menu voor de verkeerstekenassistent
IMG_3992.jpg (61.19 KiB) 8548 keer bekeken
het menu voor de snelheidslimietassistent
het menu voor de snelheidslimietassistent
IMG_3995.jpg (54.97 KiB) 8548 keer bekeken
het menu voor de rijbaanwisselassistent
het menu voor de rijbaanwisselassistent
IMG_3984.jpg (57.22 KiB) 8548 keer bekeken
de auto zelf
de auto zelf
IMG_4127.jpg (139.28 KiB) 8548 keer bekeken
de stuurwielschakelaars met distronic afstandswieltje
de stuurwielschakelaars met distronic afstandswieltje
IMG_3999.jpg (90.41 KiB) 8548 keer bekeken
de distronic op 80kmh en een volgsnelheid van ca 40kmh...er komt een scherpe bocht aan, de max. snelheid wordt 30kmh en de ingestelde volgafstand is op zijn kortst
de distronic op 80kmh en een volgsnelheid van ca 40kmh...er komt een scherpe bocht aan, de max. snelheid wordt 30kmh en de ingestelde volgafstand is op zijn kortst
IMG_3961.jpg (74.83 KiB) 8536 keer bekeken
distronic op 102kmh en een volgsnelheid van ca 90kmh
distronic op 102kmh en een volgsnelheid van ca 90kmh
IMG_3967.jpg (85.57 KiB) 8536 keer bekeken
de stuurassistent is van mening dat er genoeg foto's zijn gemaakt en dat er wel weer gestuurd mag worden
de stuurassistent is van mening dat er genoeg foto's zijn gemaakt en dat er wel weer gestuurd mag worden
IMG_3976.jpg (97.27 KiB) 8536 keer bekeken
de nieuwe schakelaarlijst met meer assistentie
de nieuwe schakelaarlijst met meer assistentie
IMG_3998.jpg (84.64 KiB) 8536 keer bekeken
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

31 jul 2018 00:48

Mooie klus. Die extra achterbumper heeft je marge niet opgesnoept hoop ik?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8344
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

31 jul 2018 06:32

Respect weer voor deze klus :applaus:

Is er iets wat je niet lukt ?

Wat betreft de “nieuwe” EPC ik kan er nog niet aan wennen
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

31 jul 2018 09:31

ElGriffo schreef:Is er iets wat je niet lukt ?

Wat betreft de “nieuwe” EPC ik kan er nog niet aan wennen
ja...maar dat heeft meer te maken met het feit dat mercedes sommige dingen niet aan wil (laten) passen zoals extra optie(code)s bij op de mercedes-(connect-)me server (als ze dat soort simpele IT-handelingen aanboden voor 500 tot 1000 euro per optiecode dan weet ik zeker dat er nog best veel bij te verdienen was)

ennuh...die nieuwe EPC hoef ik nog steeds niet te gebruiken (ik heb nog steeds 2 verschillende online EPC's waar wel mee valt te werken)

@plorie: op dergelijke klussen is de marge gelukkig wel wat groter dan de kosten van 1 bumper (en die bumper ligt er natuurlijk ook altijd nog - die wordt ook nog wel weer eens omgezet in geld)

greetingz,
Gebruikersavatar
MIKE C200
Berichten: 7042
Lid geworden op: 03 jul 2005 12:43
Mercedes-Benz: C200 + C36(bouwpakket) SMART 451
Specialisatie: W202/208/210 Electra
Locatie: limburg
Contacteer:

31 jul 2018 14:30

Netjes.
Vraag me toch af hoeveel de contactslot pinnetjes besparing is voor Mercedes :?
Wer später bremst ist länger schnell
Wer sein Auto liebt der schiebt
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

31 jul 2018 15:37

Maar goed dat het kreng zo'n beetje vanzelf rijdt. Want met zoveel instellingen en mogelijkheden kom je haast niet meer aan het verkeer toe. Impressive!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Sterdriver
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 okt 2017 18:00
Mercedes-Benz: V-klasse 220d L W447
Specialisatie: design
Locatie: Midden Nederland

31 jul 2018 22:55

Mooi om ons zo een kijkje in de keuken te geven van wat je doet. Daar komt veel kennis aan te pas. Ben je er altijd zeker van dat je zo’n klus aanpakken kan of geeft de Mercedes electronica ook wel eens problemen met bijvoorbeeld het niet synchroniseren of accepteren van andere, achteraf, aangesloten electonica?
And so the adventure begins...
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

01 aug 2018 01:12

Sterdriver schreef:Ben je er altijd zeker van dat je zo’n klus aanpakken kan of geeft de Mercedes electronica ook wel eens problemen met bijvoorbeeld het niet synchroniseren of accepteren van andere, achteraf, aangesloten electonica?
als het af-fabriek ingebouwd en gecodeerd kan worden, dan moet dat achteraf doorgaans ook kunnen

de meeste problemen kom ik tegenwoordig tegen in taxi's...daar zit de taximeter dan in de voorste "asbak" verbouwd en die kan daar niet uit en dan moet je maar zien dat je je werk gedaan krijgt met zo'n middenconsolepaneel dat in de weg hangt te bungelen aan een taximeterkabel (taxi's pak ik dan ook lang niet altijd aan)

en dan natuurlijk nog de reeds gerepareerde schade auto's waar men meteen van halogeen naar LED lampen is gegaan en waarbij de schadereparatie niet echt fijn te noemen is...bij dat soort auto's wordt het aansluiten en aangeleerd krijgen van de LED lampen soms nog een hele uitdaging

greetingz,
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

01 aug 2018 01:19

Wat is de leukste/meest uitdagende klus die je ooit hebt gehad? Ben best benieuwd.

En uiteraard wederom prachtig werk. Was altijd wel benieuwd naar het achteraf inbouwen van het rijassistentiepakket.
Gebruikersavatar
Nokiafan
Berichten: 1247
Lid geworden op: 11 mei 2009 22:41
Mercedes-Benz: W639
Locatie: België

01 aug 2018 07:09

prachtig werk alweer :applaus:
Dunkieboy
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2021 15:43
Mercedes-Benz: C350e

18 sep 2021 16:37

Vraag me af of dit complete rijassitentenpakket ook mogelijk is voor mijn c350 e ( geen taxi) uit 2015 in samenwerking comand ipv Garmin huidig graag even PB sturen
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18 sep 2021 19:15

Dunkieboy schreef: 18 sep 2021 16:37 Vraag me af of dit complete rijassitentenpakket ook mogelijk is voor mijn c350 e ( geen taxi) uit 2015 in samenwerking comand ipv Garmin huidig graag even PB sturen
nee...sinds 18-12-2018 zijn dit soort actieve rij-assistenten niet meer achteraf in te bouwen...en dat wil zeggen dat mercedes op die datum een hele zwik optiecodes van actieve rijassistenten heeft geblokkeerd voor wat betreft het achteraf toevoegen aan een bestaande datakaart en dan krijgen wij bij gevolg die optie na het inbouwen niet meer gecodeerd

en ik weet wel dat er bedrijven zijn die via achterdeur programmeringen wel weer eea aan de gang krijgen van deze assistent systemen maar de eerste de beste keer dat je daarna met je auto bij mercedes binnenkomt ivm een of andere kleine storing dan gaat de auto aan de kast en sordt er eea aan software updates uitgevoerd en dan heb je daarna een auto met de nodige fouten en problemen...dat is dus 3x niks

greetingz,
GM
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2015 11:42
Mercedes-Benz: C350e

07 okt 2021 16:31

Jammer dat bij mijn GLC niet rijassitentiepakket niet toegevoegd kan worden :( . Misschien in nabije toekomst?
Plaats reactie