De C-Klasse van AMG: een succesverhaal met acht cilinders

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

19 sep 2014 07:04

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
w205.jpeg
w205.jpeg (67.69 KiB) 9396 keer bekeken
Het verhaal van de high-performance C-Klasse, aangedreven door achtcilinder motoren, begon in 1997 met de C 43 AMG. De opvolgers, de C 55 AMG en C 63 AMG, onderstreepten het belang van de krachtige V8-motoren om de AMG-belofte ‘Driving Performance’ in te lossen. Met de verkoop van zo’n 40.000 auto’s wereldwijd is de C 63 AMG tot nu toe het bestverkochte AMG-model. Eén ding is nu al duidelijk: zijn opvolger zal de lat nog hoger leggen op het gebied van prestaties en brandstofverbruik. De krachtbron van de nieuwe C 63 is uiteraard weer een V8-motor en is nauw verwant aan die van de Mercedes-AMG GT.

De eerste C 63 AMG werd in 2008 geintroduceerd en beleefde in 2012 een topjaar met rond 8.000 verkochte exemplaren. Zijn opvolger zal binnenkort zijn wereldpremière beleven als Limousine en als Estate. Onder de motorkap bevindt zich de uiterst efficiënte AMG 4.0-liter V8 Biturbo motor die is gebaseerd op de krachtbron in de Mercedes-AMG GT.

‘s Werelds meest economische high-performance V8-motor
Onder de motorkap van de opvolger van de C 63 AMG huist een volledig nieuwe 4.0-liter V8 biturbomotor. Deze achtcilinder biturbo levert buitengewone prestaties dankzij een vermogensafgifte van 375 kW (510 pk) en een koppel van 700 Nm. Tegelijkertijd maakt het achtcilinder high-performance model indruk door de lage emissies en het meest gunstige brandstofverbruik ter wereld in zijn segment. Het laatste lid van de AMG BlueDIRECT motorenfamilie zet een absolute standaard met een brandstofverbruik van 8.2 liter/100 km (NEDC gecombineerd).

Debuut voor de C 63 AMG in 2007: meer AMG dan ooit tevoren
De C 63 AMG (modelserie 204) markeerde een nieuwe standaard voor high-performance sportlimousines. Het topmodel uit de C-Klasse werd aangedreven door een AMG 6.3-liter V8-motor. Met een piekvermogen van 336 kW (457 pk) en een maximumkoppel van 600 Nm was de hoogtoerige, ongeblazen krachtbron de topper in zijn segment. Aangedreven door deze motor accelereerde de C 63 AMG van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden (Estate: 4,6 sec.); de topsnelheid was elektronisch begrensd op 250 km/u. In combinatie met het AMG Performance Package Plus dat als een optie beschikbaar kwam in 2009, steeg het motorvermogen naar 358 kW (487 pk). Motoronderdelen van de SLS AMG zorgden ervoor dat hogere toerentallen mogelijk waren.

Het vermogen werd overgebracht door de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC transmissie met drie rijmodi en tussengasfunctie. De sportophanging met 18-inch lichtmetalen wielen zorgde samen met een volledig opnieuw ontworpen vooras, speed-sensitive sportbesturing en driefase ESP®, voor optimaal rijplezier en een opmerkelijke rijdynamiek.

Design en uitrusting: individueler dan ooit tevoren
De C 63 AMG verschilde meer dan ooit tevoren van het serieproductiemodel van de C-Klasse: de motorkap met powerdomes, verbrede spatborden, een achterbumper met diffuser-inzet, een sportuitlaatsysteem met twee chromen, dubbele uitlaateindstukken en een achterspoiler zorgen voor duidelijk herkenbare AMG-accenten. Het interieur werd gedomineerd door sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, het driespaaks AMG Performance stuurwiel met afgevlakte onderkant en het AMG instrumentenpaneel met kokervormige meters.

Nieuwe generatie in 2011: technische upgrades, Coupé en Black Series
Met de nieuwe generatie C 63 AMG in 2011 nam de rijdynamiek dankzij de AMG SPEEDSHIFT MCT 7-sporttransmissie verder toe terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik werd verlaagd. Talloze designaanpassingen en technische updates verhoogden de aantrekkingskracht van de auto. Daarnaast kwam in juli 2011 de C 63 AMG Coupé op de markt.

In hetzelfde jaar presenteerde Mercedes-AMG het voorlopige hoogtepunt in de vorm van de C 63 AMG Coupé Black Series – een fascinerende sportauto voor gepassioneerde liefhebbers van krachtige auto’s. Met een maximum motorvermogen van 380 kW (517 pk) en een koppel van 620 Nm blijft de high-performance Coupé het krachtigste C-Klasse model tot nu toe. Dankzij de technologieoverdracht van de SLS AMG - de supersportwagen levert de gesmede zuigers, de drijfstangen en de lichtgewicht krukas – levert de Coupé ongekende topprestaties. De C 63 AMG Coupé Black Series sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 4,2 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 300 km/u.

Het AMG-sportonderstel met talrijke instellingsmogelijkheden voor vering en demping droeg ook in belangrijke mate bij aan de toonaangevende AMG Driving Performance, evenals het high-performance remsysteem en het functionele uitrustingsniveau. Het AMG Track Package en het Aerodynamics Package waren leverbaar voor het nog verder versterken van de rijdynamiek.

Sinds april 2013: de C 63 AMG ‘Edition 507’
In april 2013 beleefde de C 63 AMG ‘Edition 507’ zijn marktdebuut. Het motorvermogen van 373 kW (507 pk) en het koppel van 610 Nm verleenden de drie modelvarianten van de C 63 AMG een nog dynamischer karakter. Het high-performance remsysteem, onderdeel van de standaard uitrusting van de ‘Edition 507’, droeg ook bij aan die verbeterde prestaties. Het speciale dynamische karakter kwam ook tot uiting in het markante, sportieve uiterlijk en het interieur – van de motorkap met hoogglanzende zwarte luchtinlaten en de 19-inch lichtmetalen velgen in kruisspaak-design tot de speciale toepassingen in het interieur. De ‘Edition 507’ blijft leverbaar als Coupé.

Officiële F1® Medical Car in Formule 1® en Safety Car bij DTM races

Met de C 63 AMG Estate als de Official F1® Medical Car helpt Mercedes-AMG sinds 2008 om maximale veiligheid te waarborgen in de Formule 1. In de populaire DTM raceserie doet de C 63 AMG Coupé Black Series dienst als Safety Car. In het DTM seizoen 2014 brengt Mercedes Benz zeven DTM Mercedes-AMG C-Coupé toerwagens aan de start.

Het nieuwe high-performance model van de recente C-Klasse kan terugzien op een indrukwekkende familiegeschiedenis. Er zijn vijf directe voorouders, de C 63 AMG, de C 55 AMG, de C 32 AMG, de C 43 AMG en de C 36 AMG. De 190 E 2.3-16 en de 190 E 2.5-16 met de legendarische ‘zestienkleppen’ motor kunnen met recht ook worden beschouwd als geestelijke voorouders.
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2987
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

06 okt 2014 22:53

Er zijn toch ook C-klasse's AMG met 6 cylinder gebouwd? ;)
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Dutch626
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13 mei 2012 17:07

07 okt 2014 08:24

staat er ook toch... de C32 en de C36 AMG..
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

23 okt 2019 00:13

En tis gedaan met het sprookje... de w206 krijgt zelfs geen 6 cilinder meer... topmodel word een hybride 4cil
Plaats reactie