Mercedes W222 S 500 PLUG-IN HYBRID

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

20 aug 2013 17:00

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes S 500 PLUG-IN HYBRID 2.jpg
Mercedes S 500 PLUG-IN HYBRID 2.jpg (131.62 KiB) 10981 keer bekeken
De S-Klasse als drieliterauto. De derde hybridevariant van de nieuwe S-Klasse, de S 500 PLUG-IN HYBRID, is de nieuwe maatstaf op het gebied van verbruik en aandrijf- en klimaatcomfort. Met 69 gram CO2 per kilometer noteert de S-Klasse een verbruikswaarde die enkele jaren geleden nog door weinigen voor mogelijk werd gehouden in deze klasse. De 80 kW sterke elektromotor met extern oplaadbare batterij maakt emissievrij rijden mogelijk met een actieradius van 30 km. Hij wordt gecombineerd met de nieuwe 3.0-liter V6 turbomotor. Het debuut voor de Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID is weggelegd voor de IAA in Frankfurt, de verkoopstart staat gepland voor 2014.


De S 400 HYBRID beschikte in 2009 wereldwijd als eerste over een in serie geproduceerde hybrideaandrijving in combinatie met een lithium-ion batterij. Met de nieuwe S-Klasse verbreedt Mercedes-Benz het hybrideaanbod voor deze modelserie nu naar drie varianten: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID en de S 500 PLUG-IN HYBRID. De hybride aandrijflijn is de tweede generatie van deze naadloos geïntegreerde aandrijfvorm. De verbrandingsmotor kan volledig worden ontkoppeld van de elektromotor. Andere belangrijke kenmerken zijn de tweede generatie van het regeneratieve remsysteem en het geavanceerde energiemanagementsysteem Intelligent HYBRID.

Waar het batterijpakket van de S 400 HYBRID en S 300 BlueTEC HYBRID bij het remmen, het afremmen op de motor of door de verbrandingsmotor bijgeladen wordt, biedt de nieuwe lithium-ion hoogspanningsbatterij met een tienmaal grotere energiecapaciteit in de S 500 PLUG-IN HYBRID de mogelijkheid om extern te laden via een aansluiting rechtsachter in de bumper. Via de elektromotor (80 kW/340 Nm) krijgt de S-Klasse op die manier een volledig elektrische actieradius van ongeveer 30 kilometer.

Middels een druk op een knop kunnen vier hybridemodi geselecteerd worden:
  • HYBRID
  • E-MODUS: puur elektrisch rijden
  • E-SAVE: volgeladen batterij blijft standby om op een later moment elektrisch te kunnen rijden
  • CHARGE: batterij wordt tijdens het rijden opgeladen
Volgens de actuele metingsnormen noteert de S-Klasse een emissiewaarde van 69 gram CO2 per kilometer. Met een verbruik van omgerekend 3 liter op 100 km vestigt de S-Klasse een verbruikswaarde die enkele jaren geleden voor dit segment nauwelijks nog voor mogelijk werd gehouden. Bovendien is dit verbruikscijfer tot stand gekomen zonder compromissen op het gebied van prestaties, comfort of rijbereik.

Belangrijkste wapenfeiten van de S 500 PLUG-IN HYBRID:
  • Vermogen: verbrandingsmotor 245 kW en elektromotor 80 kW, 480 Nm aan koppel voor de verbrandingsmotor en 340 Nm voor de elektromotor;
  • Gecombineerd verbruik (NEFZ) van 69 g CO2/km (3,0 l/100 km);
  • Puur elektrische actieradius van ca. 30 km;
  • Topsnelheid van 250 km/u, 0-100 km/u in 5,5 sec;
  • Intelligent HYBRID: vooruitziend energiemanagementsysteem met optimaal gebruik van regeneratieve energie bij afremmen;
  • Keuzemogelijkheid in rijprogramma’s met vier hybridestanden: HYBRID, E-MODUS, E-SAVE en CHARGE;
  • Haptisch gaspedaal voor optimale controle: een drukpunt in het pedaal verschaft feedback over het inschakelmoment van de verbrandingsmotor en helpt bij het doseren van de aandrijfkracht;
  • Snel extern opladen dankzij hoogspanningsbatterij
  • Voorklimatisering voor een aangename interieurtemperatuur.
Intelligent HYBRID: voorspellend energiemanagement
De tweede-generatie hybride S-Klasses vertrouwen op een voorspellend energiemanagement voor een betere energie-efficiency. Daarbij ‘kijkt’ het besturingssysteem van de hybride-aandrijving niet alleen naar de actuele rijstijl en de wensen van de bestuurder, maar ook naar het waarschijnlijke verloop van de route (stijgingspercentages, afdalingen, bochten of snelheidsbeperkingen) gedurende de volgende acht kilometer.

Intelligent HYBRID maakt gebruik van navigatiegegevens uit COMAND Online om het laden en ontladen van het batterijpakket te sturen. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens heuvelop rijden de energie uit het batterijpakket aangewend, om de batterij bij het afdalen via het regenereren van remenergie vervolgens weer op te laden.

Regeneratief remsysteem: de elektromotor als generator
Het grote potentieel bij hybride-aandrijving om het brandstofverbruik verder te beperken is het maximaal terugwinnen van energie tijdens het afremmen op de motor en bij het remmen. Zo wordt bij het aanraken van het rempedaal de vertraging in eerste instantie bewerkstelligd door de elektromotor als remkrachtgenerator en niet via de schijfremmen. De S-Klasse beschikt voor het eerst over een tweede-generatie regeneratief remsysteem (RBS). Het resultaat is een niet merkbaar samenspel in remprestaties tussen de mechanische remmen en de elektrische remprestaties van de elektromotor.

Het remcommando van de bestuurder wordt door sensoren in het rempedaal opgevangen. De vertraging die vervolgens optreedt, is afhankelijk van de rijsituatie en bestaat deels uit een regenererende vertraging van de elektromotor en een remmoment via de remmen. De remkracht afkomstig van de achteras wordt afhankelijk van het recuperatiepotentieel van de aandrijfas via het RBS geregeld.

Daarnaast wordt bij alle gas-lossituaties de verbrandingsmotor uitgeschakeld en wordt het remkoppel bij het uitrollen door de elektromotor in remenergie omgezet. Wanneer het rempedaal daarbij niet bediend wordt, wordt er geen additionele vertraging door de elektromotor bewerkstelligd om de batterij extra bij te laden en rolt de auto als het ware gewoon uit. De verbrandingsmotor wordt zo min mogelijk gebruikt voor het bijladen van de batterij en wanneer dat toch gebeurt, geschiedt dat enkel op het meest efficiënte werkingsmoment van de motor.

Hybridepionier in de luxe klasse
In 2009 debuteerde bij Mercedes-Benz wereldwijd al de eerste hybride-aandrijving met een lithium-ion batterij. De S 400 HYBRID was lange tijd de zuinigste luxe sedan met benzinemotor en de meest succesvolle hybride in zijn segment. De S 400 HYBRID trok wereldwijd ongeveer 20.000 kopers.

Met de nieuwe S-Klasse geeft Mercedes-Benz nu een vervolg aan dat indrukwekkende hybride-offensief. Met de S 400 HYBRID en de S 300 BlueTEC HYBRID biedt het merk in het eerste jaar van het nieuwe model al twee hybridevarianten:
  • De nieuwe S 400 HYBRID verbruikt volgens de NEFZ-cyclus (gecombineerd) slechts 6,3 l/100km. Ten opzichte van zijn voorganger is dat een verbetering van 20 procent. De CO2-uitstoot van 147 g/km is in dit segment een nieuw record. Deze uitstekende waarden doen niets af aan de prestaties. De benzinemotor noteert een vermogen van 225 kW (306 pk), gevolgd door nog eens 20 kW (27 pk) afkomstig van de elektromotor. Het koppel bedraagt 370 Nm voor de verbrandingsmotor plus 250 Nm voor de elektrokrachtbron.
  • Bij de S 300 BlueTEC HYBRID combineert Mercedes-Benz de 150 kW (204 pk) sterke 2.2-liter viercilinder dieselmotor met de krachtige hybridemodule met 20 kW (27 pk). Het maximale koppel van 500 Nm van de dieselkrachtbron wordt aangevuld met nog eens 250 Nm afkomstig van de elektromotor. De S 300 BlueTEC HYBRID verbruikt in de gecombineerde cyclus 4,4 liter diesel op 100 km (CO2: 115 g/km) en voldoet daarmee aan de criteria voor een energielabel A+. Hiermee heeft Mercedes-Benz het brandstofverbruik in de 150 kW vermogensklasse in een tijdsbestek van tien jaar bijna gehalveerd.
Klik op één van de plaatjes voor een vergroting:
52503525045250552506

525075250852509
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

20 aug 2013 17:04

Mooie techniek, zonder meer....
En geweldige prestaties bij een verbruik/uitstoot van een kleine daihatsu...
Zonder negatief te willen zijn op de compromissen:
De kofferbak wordt zo langzamerhand wel een aktetas ruimte...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

20 aug 2013 17:07

14% bijtelling?
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

20 aug 2013 17:08

En wegenbelasting vrij... :D
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Xelaw210
Berichten: 3151
Lid geworden op: 06 mar 2006 15:07
Mercedes-Benz: Kijkende op de Japanse veilingen
Specialisatie: Tuning, audio.
Locatie: Valletta (Malta)

20 aug 2013 17:27

Guido126 schreef:14% bijtelling?
Yep en hij is zuiniger dan een Pruis ;)
Autoblog schreef:Porsche liet met de Panamera S E-Hybrid al zien dat het goed mogelijk is om een zuinig slagschip te maken. De Panamera kwam tot 3,1 l/100 km en deze Mercedes is nog een stukje zuiniger met 3 liter per 100 kilometer (69 gram Co2 p/km).
Autoblog linkie

Grtz
Me ex zei .. " Je mag kiezen: Je auto of ik"
Gebruikersavatar
Mercedesliefhebbers
Berichten: 4653
Lid geworden op: 24 jan 2011 12:31
Mercedes-Benz: E320 W211 & CLK200 Kompressor C209
Specialisatie: Slap ouwehoeren
Locatie: Midden Nederland

20 aug 2013 20:00

Wat ook zeker een pluspunt is, is dat deze auto teminste nog kofferbak ruimte over houd.
Wij hebben een hagelnieuwe Jetta (meerdere trouwens) in onze float zitten en deze houden
echt totaal geen kofferbakruimte over door een bonk van een accu in de kofferbak. Je mag
blij zijn als je er een sporttasje in krijgt een krat bier zou moeilijk gaan dan moet je toch
echt over gaan stappen op 6 packs anders krijg je het niet erin zo onhandig.
Can't ride with a L, so I don't drive Lex
Gebruikersavatar
Dieter and the benz
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:28
Specialisatie: Naar mooie benzen kijken
Locatie: West-Vlaanderen Belgie

20 aug 2013 20:24

Toch jammer dat de kofferbakruimte zo verkleind is...
Maar, toch een leuk antwoord op de Porsche Panamera Hybrid! :goedzo:
“A day without sunshine is like, you know, night.” (Steve Martin)
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

20 aug 2013 20:52

Dus hebben ze allemaal een gemeenschappelijke deler: ruimte gebrek....
Bij de E hadden ze dat toch opgelost?
Daar zullen we nog wel wat ontwikkelingen zien denk ik de komende tijd...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Dieter and the benz
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:28
Specialisatie: Naar mooie benzen kijken
Locatie: West-Vlaanderen Belgie

20 aug 2013 21:08

scho2684 schreef:Dus hebben ze allemaal een gemeenschappelijke deler: ruimte gebrek....
Bij de E hadden ze dat toch opgelost?
Daar zullen we nog wel wat ontwikkelingen zien denk ik de komende tijd...
Misschien op te lossen met een S500 Hybrid combi? :D
“A day without sunshine is like, you know, night.” (Steve Martin)
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6351
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

21 aug 2013 00:59

T blijft verwarrend, een s500 3 liter v6 met nog een elektromotor. En het hoort niet.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

21 aug 2013 01:39

ruub-sterw201 schreef:T blijft verwarrend, een s500 3 liter v6 met nog een elektromotor. En het hoort niet.
Ze plakken toch ook al jaren 250 op een 1.8je en sinds kort 400 op dezelfde V6 zonder de E-motor?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44413
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 aug 2013 07:46

mr. Michel schreef: op een 1.8je ....
Ik vind de 1,8 in een 250CGI een zeer volwassen motor wie goed rijdt en vermogen genoeg heeft....(zou jij moeten weten toch?), ik zou hem eerder met dikke letters schrijven, dan er een verkleinwoord van te maken :stom:

En laten we eerlijk zijn, 250 CGI staat vele malen beter dan 180CGI op de achterkant van de auto ;)
Daarbij heb je meerdere verschillende '180-ers' die allemaal verschillende vermogens hebben en diegene die een '180' heeft gekocht met meer vermogen dan de '180' van de buurman, die wil dat ook kunnen laten zien 8-)

Wellicht dat de oude typeaanduidingen weer ingevoerd kunnen worden als 190E 2.6, 280SE 3.5 maar dan niet met de cilinderinhoud, maar een verwijzing naar het vermogen.
#doeslief
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

21 aug 2013 12:35

Gewoon geen type-aanduiding meer:). Probleem opgelost...
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44413
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 aug 2013 13:39

ricardo3 schreef:Gewoon geen type-aanduiding meer:). Probleem opgelost...
En een optiecode meer :)
#doeslief
Plaats reactie