Multitalent: de nieuwe Mercedes-Benz GLA

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

14 aug 2013 09:49

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes Benz X176 GLA 1.jpg
Mercedes Benz X176 GLA 1.jpg (125.37 KiB) 9726 keer bekeken
Met een uniek design, comfortabele rijeigenschappen en serieuze off-roadprestaties geeft de nieuwe GLA van Mercedes-Benz een vernieuwende invulling aan het segment van de compacte SUV’s. De nieuwe GLA, die in september zijn wereldprimeur op de Frankfurt International Motor Show (IAA) beleeft, combineert de eigenschappen van een SUV voor dagelijks gebruik met de robuustheid voor uitstapjes op de ongebaande paden. De Mercedes-Benz GLA is vanaf eind november te bestellen, in maart 2014 arriveert hij in de showrooms.

De eerste Mercedes-Benz in de snelgroeiende klasse van de compacte SUV’s is zeer wendbaar in de stad (l x b x h: 4417 x 1804 x 1494 mm), biedt plezierige rijprestaties op landelijke en bochtige wegen en toont zich comfortabel en zuinig op snelwegen (Cw-waarde 0,29). De kwalitatief hoogwaardige afwerking en het flexibele interieur positioneren de GLA als een compacte premium SUV.

De nieuwe GLA completeert het uitgebreide SUV-portfolio van Mercedes-Benz. Met vijf modellijnen (GLA, GLK, ML, GL en G) biedt het merk het meest omvangrijke SUV-aanbod van alle Europese premiumfabrikanten. Tegelijkertijd is de GLA-Klasse het vierde van in totaal vijf nieuwe compacte modellen van Mercedes-Benz.

Design: kwaliteit en moderne luxe
De nieuwe GLA is een allrounder met bekende Mercedes-Benz SUV-genen, maar op een jonge en subtiele manier vormgegeven. De GLA beschikt over een naar de achterzijde oplopende raampartij, relatief hoge flanken en ruim bemeten wielkasten. De duidelijk omlijnde oppervlakken krijgen een extra krachtige uitstraling door scherpe lijnen die de GLA een herkenbaar en modern design bezorgen.

De prominente voorzijde verleent de GLA een gespierd en voornaam aangezicht. De powerdomes in de motorkap zorgen voor sportieve accenten en de grille met de twee lamellen onderstreept de breedte van de auto. De koplampen met LED dagrijverlichting versterken het indrukwekkende front nog verder. De voorbumper met de optionele geïntegreerde mistlampen is voorzien van grilles in ruitpatroon vóór de koelluchtinlaten. De optische bodembescherming en contrasterende donkergrijze kunststofdelen rondom benadrukken het SUV-karakter van de GLA.

Van opzij bezien straalt de GLA eveneens kracht uit. Overeenkomstig de designfilosofie van het merk ontstaat de ‘dropping line’ bij de koplamp en loopt hij over de zijkant door in de achterste wielkast. De raamlijst op schouderhoogte loopt vanaf het achterportier geleidelijk op naar de C-stijl. Samen met de glooiing in het koetswerk en de krachtige, naar de achterzijde oplopende lijn op dorpelhoogte zorgt dit lijnenspel voor een vloeiende dynamiek. Opzij volgen de beschermdelen de contouren van de wielkasten en dorpels tot in de achterbumper. Standaard sierlijsten op dakhoogte completeren het zijaanzicht. Optioneel zijn bovendien aluminium dakrails leverbaar in hoogglans of gepolijst zwart. Naar wens is de GLA te schoeien met banden tot maximaal 19 inch.

De gespierde schouders boven de achteras krijgen nog meer kracht door de naar binnen toelopende C-stijlen. In combinatie met de uit twee delen bestaande achterlichten benadrukt die styling de breedte van de achterzijde. Die krachtige indruk wordt nog verder versterkt door de gebogen achterruit en de brede verchroomde greep tussen de achterlichtunits. Dankzij de uit twee delen bestaande achterlichten is de toegang tot de laadruimte prettig breed. De grote, aerodynamisch zeer efficiënte dakspoiler waarin het derde remlicht is geïntegreerd, is nog zo’n in het oog springend element. Op en rondom de achterbumper zijn nog meer SUV-specifieke features te vinden, waaronder de zeer robuuste beschermplaat op de tildrempel ter bescherming tegen schades bij het in- en uitladen, en een optische bodembeschermplaat die leverbaar is in hoogglans zwart, mat zilver of zilver met een schaduweffect.

Interieur: aantrekkelijke designfeatures en hoge kwaliteitsbeleving
De indrukwekkende uiterlijke kenmerken van de GLA komen ook in het interieur terug. Daar is sprake van een uitzonderlijk hoge kwaliteitsbeleving dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen. Alle oppervlakken zijn voorzien van een zilverschaduw afwerking wat resulteert in een metallic look en een koel effect.

Het dashboard bestaat uit een hoger en een lager gelegen sectie, die qua uitstraling en structuur van elkaar verschillen. Matte en glanzende 3D-oppervlakken zorgen voor een mooi lichteffect. De driedimensionaal vormgegeven elementen zijn bekleed met materialen zoals hoogwaardig kunststof, aluminium of hout en verlenen het interieur een nieuwe, moderne touch. Het mat gelakte hout versterkt die moderne uitstraling nog verder.

Vijf ronde ventilatieopeningen zijn in het dashboard geïntegreerd. Als exclusieve GLA-feature levert Mercedes-Benz voor deze ventilatieopeningen optioneel omlijstingen die qua afwerking in lijn liggen met de kunststofdelen van de bodem- en dorpelbescherming. Optioneel kunnen deze omlijstingen van de ventilatieopeningen gegalvaniseerd geleverd worden. De richting van de luchtstroom kan worden aangepast via vlinderkleppen in de opening die op hun beurt optioneel ook gegalvaniseerd en in zilverschaduweffect te bestellen zijn.

Het grote, vrijstaande display heeft een rand in hoogglans zwart pianolak afgewerkt met een zilverschaduweffect omlijsting - een combinatie die het scherm een kwalitatief hoogwaardig voorkomen geeft. Een driespaaks stuurwiel met twaalf functieknoppen en zilverkleurige accenten is standaard. Naar wens is een instrumentencluster met twee kokervormige klokken beschikbaar. In dat geval bevindt zich in elk van de grote klokken ook een kleiner rond instrument. In de ruststand staan de naalden ervan in de zes uur positie.

De uitgebreide keuze aan materialen voor de stoelbekleding (bijvoorbeeld leer, stof en stof/leer) en kleurcombinaties staan garant voor een geheel indivuele samenstelling. Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn optioneel. De GLA wordt, evenals de andere Mercedes-Benz-modellen uit het compacte premiumsegment, verkrijgbaar met de uitrustingsniveaus Style, Urban en AMG.

Wanneer het optionele bagageruimtepakket wordt besteld, kan de rugleuning van de achterbank worden versteld in een meer rechtopstaande positie, de zogenaamde laadpositie. Als gevolg daarvan wordt de laadcapaciteit met 60 liter vergroot en ontstaat extra ruimte terwijl de achterbank nog steeds bruikbaar is.

De knoppen voor de optionele elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie zijn geheel in Mercedes-Benz-stijl en - uniek in deze klasse – in de portierbekleding geplaatst. Die portieren zijn aan de binnenkant overigens geheel voorzien van zachte, matte oppervlakken. Afhankelijk van de uitrustingsniveaus krijgen de armsteunen een verchroomde sierlijst en – optioneel – indirecte verlichting.

Aerodynamisch verantwoord
Met de introductie van de GLA is wederom een modelserie van Mercedes-Benz toegevoegd die toonaangevend is in zijn klasse op het gebied van aerodynamische efficiency met een Cw-waarde van 0,29. Met een frontaal oppervlak van 0,66 m2 (Cw x A), dat vanaf zo’n 60 km/u voor een belangrijk deel bepalend is voor het brandstofverbruik, noteert de GLA eveneens een topwaarde.

Die positieve luchtstroomkarakteristieken zijn het gevolg van tal van aerodynamische ingrepen. Daartoe behoren ondermeer een stromingsgeoptimaliseerde A-stijl en aerodynamisch geoptimaliseerde spiegelhuizen. De achterkant is eveneens gestroomlijnd. Tot de maatregelen daar behoren de dakspoiler en de aerodynamisch gevormde achterlichten. Spoilers aan de zijkanten achter zorgen ervoor dat de luchtstroom wordt afgebogen voor optimale aerodynamische efficiency. Afdichtingen in de voorbumper (rond de radiateur en rond de koplampen) en de radiatorafdichting voor het regelen van de gewenste hoeveelheid koelingslucht maken eveneens deel uit van het aerodynamicapakket.

Uitvoerig gebruik van vlakke bodembeplating, extra beplating rondom het centrale deel van de achteras en een aerodynamisch geoptimaliseerde einddemper met aanvullend de diffuser versnellen de luchtdoorstroming onder de auto.

Talrijke maatregelen werden tevens genomen om windgeruis te beperken. Voorbeelden zijn een meervoudig afdichtingsconcept rond de portieren, extra afdichting tussen de achterklep en het dak en afdichtingen tussen de zijkanten van de achterklep en de C-stijl. Extra sterke raamstijlen voorkomen het ‘trekken’ aan de portieren door de luchtstroom bij hogere snelheden, en beperken vibraties. Externe geluiden zijn bovendien verder teruggedrongen door de constructie van de A-stijl en aangepaste bevestigingen van de buitenspiegels aan de carrosserie.

Motoren en transmissies
Met de GLA is een brandstofverbruik van slechts 4,3 l/100 km haalbaar, waarmee de compacte SUV nieuwe normen in zijn segment vestigt. Moderne viercilindermotoren met turbotechnologie, directe inspuiting en een standaard ECO start/stopfunctie staan aan de basis van dat uitstekende verbruikscijfer. Ook op het gebied van dynamische prestaties is de nieuwe GLA-Klasse de nieuwe benchmark in zijn segment.

In eerste instantie loopt het vermogen van de 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren uiteen van 115 kW (156 pk) in de GLA 200 tot 155 kW (211 pk) in de GLA 250. De GLA 250 4MATIC sprint vanuit stilstand in slechts 6,5 seconden naar de 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 235 km/h. Hij koppelt die prestaties aan een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 7,1 l/100 km (151 g CO2/km – voorlopige waarden).

De twee dieselmotoren blinken uit in koppel en zuinigheid. De GLA 200 CDI levert 100 kW (136 pk), een maximumkoppel van 300 Nm en heeft een cilinderinhoud van 2,2 liter. Deze krachtbron is danig aangepast voor een grotere efficiency. Tot de modificaties behoren optimalisatie van de riemaandrijving, een gewijzigde cilinderkop met andere rollagers en een aangepaste afwerking, optimalisatie van de vacuümpomp, aluminium zuigers met een geoptimaliseerde montagespeling en zuigerveren met minder wrijvingsweerstand, de rollagers van de Lanchester balansas en de regeling van het verbandingsproces met behulp van een druksensor in de cilinderkop.

De GLA 200 CDI heeft slechts 4,3 liter brandstof per 100 kilometer nodig, wat overeenkomt met 114 g CO2/km (voorlopige waarden). De GLA 220 CDI heeft eveneens een inhoud van 2,2 liter en noteert een vermogen en koppel van respectievelijk 125 kW (170 pk) en 350 Nm.

Alle motoren met ECO start/stop-functie worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling (standaard op de GLA 250, GLA 220 CDI en de 4MATIC-uitvoeringen), die comfort combineert met sportiviteit op een zeer hoog niveau.

Een overzicht van de uitvoeringen:
GLA.jpg
GLA.jpg (65.2 KiB) 9726 keer bekeken
Ophanging voor gegarandeerd recreatief rijplezier
Met de nieuwe GLA voegt Mercedes-Benz een nieuw lid toe aan zijn succesvolle SUV-familie. Dit compacte model geeft een nieuwe, moderne invulling aan het concept van de SUV, waardoor hij perfect past in de hedendaagse stedelijke levensstijl. Tegelijkertijd staan het optionele 4MATIC vierwielaandrijving-systeem, de robuuste koetswerkstructuur en het flexibel in te delen interieur garant voor maximaal recreatief plezier, onder het motto ‘weg van de dagelijkse routine’. Ruw terrein – het strand, een onverharde ondergrond, ongebaande hellingen – vormt daarmee geen enkel probleem voor de GLA.

Het chassis van de GLA is uitgerust met een McPherson vooras en een ruimtelijk geleide achterwielas. Drie wieldraagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm per achterwiel verwerken de krachten op het onderstel. Dat betekent dat langs- en dwarskrachten onafhankelijk van elkaar worden verwerkt. De wieldraagarmen en bedieningsarmen voor de veerpoten zijn vervaardigd uit aluminium om de onafgeveerde massa te beperken. In uitvoeringen met 4MATIC is de achterasdrager geïsoleerd met een rubberen lagers om het rijcomfort nog verder te verbeteren.

Vergeleken met conventionele systemen geeft de elektromechanische stuurbekrachtiging betere feedback aan de bestuurder en levert het systeem een aanzienlijke bijdrage aan het beperken van het totale brandstofverbruik, omdat de bekrachtiging alleen energie vraagt wanneer er daadwerkelijk een stuurcommando wordt gegeven. Daarnaast maakt het systeem diverse stuurassistentiefuncties mogelijk die door het besturingssysteem van het ESP® worden geactiveerd. Daartoe behoren ondermeer tegenstuurcorrecties wanneer de auto overstuurd raakt, stuurcorrecties bij het remmen op ondergronden met verschillende gripniveaus, het beperken van het effect van voorwielaandrijving op de besturing en compensatie van zijwind en de hellingshoek van het wegdek.

De GLA heeft een extreem stijve carrosserie en dat is een uitstekende basis voor een stabiele wegligging, veilige handlingprestaties, zowel op als buiten de gebaande paden, en een hoog niveau aan NVH-comfort. Als onderdeel van die stijfheid kreeg de GLA extra versterkingen voor bijvoorbeeld de B-stijlen, de consoles voor de voorste dempers, de langsdragers en de bodemconstructie.

4MATIC vierwielaandrijving voor maximale grip
De Mercedes-Benz GLA wordt optioneel leverbaar met een nieuwe generatie van het 4MATIC permanente vierwielaandrijvingsysteem met volledig variabele koppelverdeling. Dit vierwielaandrijvingsysteem onderscheidt zich door hoge tractiereserves en een buitengewone wendbaarheid in combinatie met een hoge rijveiligheid en grote energie-efficiency.

Als onderdeel van het 4MATIC systeem beschikt de GLA over een power take-off functie voor de achteras die is geïntegreerd in de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling, en een achteras met een geïntegreerde, elektrohydraulisch gestuurde lamellenkoppeling. Deze constructie voorziet in een volledig variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voor- en achteras. Additionele voordelen zijn een lager systeemgewicht en een hogere efficiency.

Zelfverzekerd in licht terrein dankzij off-roadfunctie
Uitvoeringen met 4MATIC beschikken over DSR (Downhill Speed Regulation) en een off-road transmissiestand. DSR wordt geactiveerd door een knop op de middenconsole en helpt de bestuurder op veeleisende afdalingen door een langzame, handmatig instelbare snelheid te handhaven binnen de fysieke grenzen. Dit systeem werkt samen met de besturingssystemen voor de motor en transmissie, en via doelgerichte remingrepen.

Wanneer de off-road transmissiestand is ingeschakeld via de knop op de transmissietunnel, worden de schakelmomenten en acceleratiekarakteristieken aangepast aan de vereisten voor het rijden in licht terrein en op een onverharde losse ondergrond. In combinatie met Audio 20 CD (standaard) en COMAND Online (optie) kan het hoofdscherm een off-road display tonen. De stuurhoek, het geselecteerde off-road rijprogramma en een kompas worden op dat scherm weergegeven. De rolhoek in graden, het stijgings- of dalingspercentage in procenten en het inschakelen van Downhill Speed Regulation DSR zijn er eveneens op af te lezen.

Slimme veiligheid: geavanceerde assistentiesystemen
Talrijke rijassistentiesystemen bieden hulp in de GLA en ontlasten de bestuurder. Standaard gemonteerde features voor de SUV zijn ondermeer ATTENTION ASSIST vermoeidheiddetectie en het radargestuurde COLLISION PREVENTION ASSIST met adaptieve remassistent, dat nu al bij een snelheid vanaf slechts 7 km/h kan assisteren om aanrijdingen te voorkomen. Samen met DISTRONIC PLUS (optie) verandert deze functie in COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Dit systeem biedt een aanvullende functie: wanneer er een aanrijding dreigt en de bestuurder niet reageert, is het systeem in staat remingrepen uit te voeren bij snelheden tot zelfs 200 km/h, waarmee de ernst van aanrijdingen met langzamere of afremmende voertuigen afneemt. Het systeem remt tevens voor stilstaande auto’s bij een snelheid tot 30 km/h en is in staat aanrijdingen van achteren tot 20 km/h te voorkomen.

Gevestigde assisentiesystemen, zoals het optionele spoorpakket met dode hoek- en spoorassistent of de adaptieve grootlichtassistent, zijn eveneens leverbaar voor de GLA. Actieve parkeerassistent (optie) maakt automatisch parkeren mogelijk.

‘Always on’: de multimediasystemen
De nieuwste generatie multimediasystemen in de GLA heeft nieuwe functionaliteiten, extra apps en een aangepast kleurendesign. Daimler’s Digital Drive Style app concept, dat samen met de Drive Kit Plus voor de iPhone een naadloze integratie van een iPhone met de auto mogelijk maakt, is verder uitgebreid. Tot de hoogtepunten behoren Siri stembesturing en Glympse, dat de gebruiker de mogelijkheid biedt zijn of haar huidige locatie te delen met andere personen. Extra functies zijn onder andere Facebook, Twitter, internetradio, AUPEO! persoonlijke radio en het geavanceerde navigatiesysteem van Garmin met realtime verkeersinformatie via internet, een online POI zoekfunctie inclusief Street View en een 3D kaartweergave. Ook het COMAND Online multimediasysteem is verder uitgebreid. De nieuwe generatie biedt een verbeterde, fotorealistische kaartweergave, een extra Bluetoothprofiel (bijvoorbeeld om internet toegankelijk te maken via iPhone), de weergave van afbeelding in BMP- en PNG-bestandsformaat en de realtime overdracht van verkeersinformatie via LIVE TRAFFIC.

Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting:
52242522415224052239

52238522375223652235

52234522335223252231

52230522295222852227

52226522255222452223

52222522215222052219

52218522175221652215

52214522135221252211

52210522095220852207

52206522055220452203

52202522015220052199

52198521975219652195

52194521935219252191

52190521895218852187
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

14 aug 2013 10:15

Erg mooi, zeker in dat Palladium achtige.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6351
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

14 aug 2013 10:22

Totaal niet mijn ding dit. Een auto die precies niets is. Niet klein, niet groot, niet hoog, niet laag. etc... Maar hier zijn vast genoeg kopers voor te vinden.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Dieter and the benz
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:28
Specialisatie: Naar mooie benzen kijken
Locatie: West-Vlaanderen Belgie

14 aug 2013 11:48

Ik vind het maar een veredelde A-klasse:
Naamloos.png
Naamloos.png (347.71 KiB) 9697 keer bekeken
Je voegt bij de A gewoon wat andere bumpers, een andere motorkap, iets gewijzigde koplampen, wat uitgerokken achterlampen, wat zwart plastic toe en zet hem iets hoger op z'n poten en je hebt de GLA
Nee, deze sla ik over... :(
“A day without sunshine is like, you know, night.” (Steve Martin)
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

14 aug 2013 20:51

mercedes is echt zwaar verkeerd aan het gaan!
de nieuwe A en S zijn dik in orde, de CLA... tja mooi vanbuiten maar voor die prijs vind ik de binnenkant maar niks
dan is er de facelift E... de coupe is nog oke maar de sedan.touring is toch volledig verkracht en dat terwijl de PFL een prachtige klassewagen was.
nu die GLA +o( en ook de nieuwe C die er aan komt lijkt echt niks te gaan worden voor mij
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7551
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 aug 2013 21:32

Vind em best aardig, de kritieken die ik voorheen nog had op de A zitten hier natuurlijk 1 op 1 ook weer bij, maar wat ik dan specifiek van de GLA niet zo mooi vind zijn die gigantisch uitgebouwde achterlichten. Bovendien viel me op dat de auto bijna te klein is voor de variantemblemen, afhankelijk van wat je besteld krijg je op drie plaatsen een badge (links GLA###, rechts CDI, onder nog es 4MATIC....).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

14 aug 2013 21:42

Er zit te weinig vlees op de achterklep om het hele verhaal nog een beetje netjes te verdelen
Alle letters van type aanduiding boven op elkaar, ik vind het maar een rommeltje...

We zullen maar weer afwachten of de huidige modellen lijn net zo tijdloos is als hun voorgangers vandaag de dag...
Naar mijn idee gaat dit veel te veel lijken op een modetrend.
Juist MB was daar zo goed in daar niet aan mee te doen door op 1 of andere wijze elke keer weer een auto neer te zetten die na 10 jaar nog niet gedateerd er uit ziet....
De uitspraak "zo worden ze niet meer gemaakt" wordt nu ook toepasbaar op de vorige modellen reeks...

Mijn "ding" is het zeker niet, maar dat gevoel heb ik eerder gehad van bepaalde modellen die ik later gekoesterd heb...

Tot nu toe vind ik de huidige A het enige model wat je een gevoel van vooruitgang geeft...
Edit: en de shooting break natuurlijk....
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie