Mercedes-AMG zorgt voor veiligheid in Formule 1

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

25 mar 2013 17:49

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
F1_Mercedes_Benz_AMG.jpg
F1_Mercedes_Benz_AMG.jpg (162.64 KiB) 7273 keer bekeken
Dit jaar zal Mercedes-AMG wederom een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid tijdens alle Formule 1-races voor het FIA Formula One World Championship™. Voor het 18e jaar levert het high performance-merk van Mercedes-Benz de Official F1® Safety Car en de Official F1® Medical Car.

De SLS AMG GT met 435 kW (591 pk) en de C 63 AMG Estate met 358 kW (487 pk) zullen door de wedstrijdleiding worden ingezet wanneer door weersomstandigheden of ongelukken de veiligheid in het geding is. De twee AMG high-performance auto’s maakten dit jaar voor het eerst hun opwachting tijdens de openingsrace van het Formule 1-seizoen in Melbourne/Australië . De tweede race van het seizoen zal komend weekend in Maleisië worden verreden.


De voornaamste redenen voor het inzetten van de Safety Car zijn slechte weersomstandigheden of ongelukken. De officiële F1® Safety Car wordt gereden door Bernd Mayländer (Duitsland) en FIA medewerker Pete Tibbetts (Engeland). Mayländer: "Wij staan met de officiële F1® Safety Car standby in de pitstraat, wachtend op instructies van de wedstrijdleiding." Wanneer de noodzaak daar is, is het de bedoeling om het deelnemersveld veilig over het circuit te begeleiden tot het gevaar is geweken. De coureur uit Schorndorf is sinds 2000 de officiële bestuurder van de Safety Car voor de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Als voormalig DTM-coureur is hij ook actief als instructeur van de AMG Driving Academy en als Mercedes-Benz ambassadeur.

Supersportwagen vormt de basis voor dynamische prestaties
De SLS AMG GT is de perfecte auto voor assistentie tijdens Formule 1-races. Er is dan ook nauwelijks gebruik gemaakt van modificaties of achteraf gemonteerde lichtgewicht materialen. Dankzij een aluminium spaceframe body weegt de Safety Car slechts 1.620 kg. De dry-sump V8-motor is laag gemonteerd waardoor ook het zwaartepunt laag ligt, resulterend in een optimaal weggedrag. Andere zaken die daar aan bijdragen zijn de positie van de motor achter de vooras en de in transaxleconfiguratie gemonteerde dual-clutch transmissie direct aan de achteras. Het resultaat hiervan is een optimale gewichtsverdeling van 47:53 procent (voor/achter). De dubbele, aluminium wieldraagarmen maken hoge bochtsnelheden en precies stuurgedrag mogelijk, waarbij ook een superieure wendbaarheid kenmerkend is voor de SLS AMG GT.

De 6.3-liter V8 motor levert 435 kW (591 pk), heeft een maximum koppel van 650 Nm en is een serieproductie-versie, evenals de AMG SPEEDSHIFT DCT 7 sport-versnellingsbak, de AMG RIDE CONTROL Performance wielophanging, AMG high-performance keramische remmen en de AMG 10-spaaks velgen. De speciaal voor de Safety Car ontwikkelde uitlaat zorgt voor een nog opwindender V8-geluid langs het circuit. De SLS AMG GT accelereert van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden en passeert de 200 km/u-grens al na 11,2 seconden.

Aerodynamisch gevormde lichtbalk met LED-technologie
Op het dak van de Safety Car is een aerodynamisch vormgegeven lichtbalk geplaatst die zo is ontwikkeld dat bij 120 km/u de luchtstroom optimaal langs de opkomende achterspoiler wordt geleid. Nadat de Safety Car zich aan de kop van het veld heeft genesteld gaan de groene LED's uit en worden de oranje LED's ingeschakeld. Het oranje knipperlicht aan beide uiteinden van de lichtbalk geeft aan dat er niet meer mag worden ingehaald. Op de lichtbalk is ook een tv-camera gemonteerd, terwijl met een tweede camera naast de achterste kentekenplaat de Formule 1-auto’s vanuit het interieur door zowel de bestuurder als de bijrijder in de gaten kunnen worden gehouden. De speciale kentekenplaat achter met opschrift 'Safety Car' en 700 groene LED's zorgen voor extra veiligheid, bijvoorbeeld bij regen. Buitengewoon opvallend en belangrijk zijn ook de stroboscopische lichten in de koplampen en in de achterlichten.

Vorig jaar kwam de Safety Car 13 keer in actie tijdens negen van de twintig races, gedurende in totaal 53 ronden over een afstand van 281 kilometer.

C 63 AMG Estate: de Official F1® Medical Car
Net als in de jaren vanaf 2008 levert Mercedes-AMG ook dit seizoen de Official F1® Medical Car. De Medical Car rijdt achter de Formule 1-auto’s aan tijdens de eerste ronde, omdat die dan nog dicht op elkaar rijden en de kans op een aanrijding groot is. Tijdens de race kunnen de artsen met de C 63 AMG Estate snel op de plaats van het ongeval zijn.

De 6.3-liter V8-motor van de C 63 AMG is voorzien van het AMG Performance pakket en levert een vermogen van 358 kW (487 pk). Hoge prestaties zijn mogelijk door de variabele coil-over ophanging, het AMG high-performance remsysteem, de AMG lichtaluminium wielen met 235/35 R 19 (voor) en 255/30 R 19 (achter) banden, het sperdif en het 3-fase ESP®. Uiterlijk heeft de Medical Car grote gelijkenis met de Safety Car. Zo beschikt hij ook over features als dakbalk, stroboscooplampen en LED-verlichting bij de kentekenplaat achter.

De Medical Car wordt bestuurd door coureur Alan van de Merwe met naast hem FIA Chief Medical Officer Dr. Ian Roberts. Twee medische assistenten van een speciaal geselecteerde kliniek in de buurt van het circuit zitten op de achterbank. Tot de medische uitrusting van de Medical Car behoren onder andere een defibrillator en een beademingsapparaat.

Mercedes-AMG heeft een uitgebreide ervaring in het ontwerpen, het ontwikkelen en het uitrusten van de Official F1® Safety Car en de Official F1® Medical Car en is sinds 1996 in de koningsklasse van de internationale motorsport actief.
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Plaats reactie