Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6: Bruut, bruter,bruutst!

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

15 mar 2013 11:22

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes Benz W463 G63 AMG 6x6 44.jpg
Mercedes Benz W463 G63 AMG 6x6 44.jpg (151.92 KiB) 9765 keer bekeken
Superieure 6x6 all-wheel drive technologie, AMG V8 biturbo power en een uitstraling die geen twijfel laat bestaan over zijn capaciteiten. De nagenoeg productierijpe Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 showauto is een off-roader die de gebaande paden ver achter zich laat. Met 400 kW (544 pk), 6x6-aandrijving, een lage gearing, vijf spersloten voor het differentieel, portaalassen, een bandenspanning controlesysteem en een speciaal chassis zorgen ervoor dat deze pick-up individuele mobiliteit biedt in gebieden waar die mogelijkheden normaliter uitgeput raken.

Voor de showauto van de G 63 AMG 6x6 is bijna uitsluitend gebruik gemaakt van serieproductiecomponenten. Voorbeelden daarvan zijn de AMG 5.5-liter V8 biturbomotor met een vermogen van 400 kW (544 pk) en 760 Nm koppel, AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automaat en een dubbele aandrijflijn achter die afkomstig is van de 6x6-versie die zijn betrouwbaarheid al heeft bewezen bij gebruikers als het Australische leger. De ingenieuze, bodemvrijheid creërende portaalassen hebben eveneens militaire ‘roots’ en debuteren nu in een civiele toepassing.

Onafhankelijk en neutraal chassis
Onder de koets van de G 63 AMG gaat een chassis schuil met componenten die in conventionele off-roadmodellen normaliter ver te zoeken zijn. Zes aangedreven wielen, een tussenbak met een lage gearing voor off-road gebruik, portaalassen en vijf vanuit het interieur te selecteren spersloten voor het differentieel die al rijdend geselecteerd kunnen worden, zijn daar voorbeelden van. Gezamenlijk zorgen ze ervoor dat de G 63 AMG 6x6 met het grootste gemak zelfs het zwaarste terrein en de hoogste zandduinen doorkruist.

Technisch hoogstandje: portaalassen
De nieuw ontwikkelde portaalassen vormen één van de highlights van de G 63 AMG 6x6 showauto. In tegenstelling tot conventionele starre assen, waarbij de wielen centraal op de as worden gemonteerd, staan de wielen bij de portaal aandrijfassen aanzienlijk lager dankzij de portaaloverbrengingen op de aseinden. Als gevolg daarvan is de bodemvrijheid van de G 63 AMG 6x6 vergroot tot 460 millimeter (serieproductie G-Klasse: 210 millimeter) en bedraagt de doorwaaddiepte – duikdiepte is in dit geval wellicht meer van toepassing –1.000 millimeter (serieproductie: 600 millimeter).

Het onderstel van G 63 AMG 6x6 showauto zelf is overigens grotendeels gebaseerd op dat van de huidige productieversie, met als enige uitzondering dat de schroefveren en dempers zijn aangepast aan de gewijzigde karakteristieken van het drie-assige model. Zo heeft de vooras alsook de eerste achteras de versterkte veren van een gepantserde versie van de G-Klasse gekregen en heeft de achterste as juist een zachtere set-up gekregen. Samen met de uit de rallysport afkomstige en beproefde verstelbare gasgevulde schokdempers zorgt die constructie voor een perfecte combinatie van dynamiek en comfort, zowel op als buiten de gebaande paden.

Onafhankelijke asophanging
De drie assen van de G 63 AMG 6x6, met een aandrijfverhouding van 30% (voor), 40% (midden) en 30% (achter), zijn onafhankelijk van elkaar opgehangen, in tegenstelling tot een constructie met onafhankelijk opgehangen wielen. Door deze benadering garanderen de assen onafhankelijk van elkaar altijd maximale tractie voor de wielen onder alle omstandigheden.

Qua formaat zijn die wielen overigens indrukwekkend, met banden die 37 inch in diameter meten. Via een ingenieus bandenspanning controlesysteem en met behulp van een krachtige compressor en vier 20-liter luchtreservoirs is de spanning van die banden vanuit het interieur in een mum van tijd (20 seconden) om te zetten van een duinvriendelijke 0,5 bar tot 1,8 bar voor gebruik op de openbare weg.

Macho van buiten – S-Klasse van binnen
Uiterlijk laat de G 63 AMG 6x6 pick-up geen enkele twijfel bestaan over zijn capaciteiten. De grote wielen, de enorme bodemvrijheid, de hoogte van bijna 2,30 meter, de breedte van ongeveer 2,10 meter en de robuuste lijnen van de pick-up dwingen direct respect af. De 5,87 meter lange G 63 AMG 6x6 heeft hetzelfde kenmerkende AMG-front met de “twin blade” radiatorgrille als de G 63 AMG en G 65 AMG. Andere visuele eigenschappen zijn het elegante gebruik van koolstofvezel voor de geïntegreerde LED-lichten boven de voorruit, voor de forse wielkasten en de opvallende roestvrijstalen roll-over stang over de laadbak van de pick-up.

Sportieve luxe, hét kenmerk van AMG, bepaalt het interieur van de G 63 AMG 6x6. Dat verwelkomt zijn inzittenden met een exclusieve mix van klassiekrood of lichtbruin leder met contrasterende stiksels en een chic diamantpatroon in de stoelen. De hemel en dakstijlen zijn met Alcantara® bekleed.

Het dashboard beschikt over het nieuwe AMG instrumentarium met het TFT kleurenscherm, het AMG hoofdmenu en de aparte versnellingsindicator. De hoogkwalitatieve E-SELECT versnellingspook met AMG-embleem is een bekend element van modellen als de SLS AMG.

De vier individueel elektrisch verstelbare stoelen zijn verwarmd en ventilerend. Achterin beschikt deze showauto over een speciale middenconsole. Voor de achterpassagiers heeft Mercedes-Benz bovendien het Rear Seat Entertainment System gemonteerd, in combinatie met twee kleurenschermen in de achterkant van de hoofsteunen op de voorstoelen.

Kleine serieproductie
Het ontwikkelingscentrum van Mercedes-Benz in het Oostenrijkse Graz, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en serieproductie van het legendarische cross-country model, tekende voor het ontwerp van de G 63 AMG 6x6 showauto. Afhankelijk van de reacties en interesse van potentiële kopers zal Mercedes-Benz besluiten of en wanneer de G 63 AMG 6x6 daadwerkelijk in een kleine serieproductie gebouwd gaat worden.

Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting:
49001490024900349004

49005490064900749008

49009490104901149012

49013490144901549016

49017490184901949020

49021490224902349024

49025490264902749028

49029490304903149032

49033490344903549036

49037490384903949040

49041490424904349044

49045490464904749048

49049490504905149052

49053490544905549056

49057
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6038
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

15 mar 2013 15:33

Bedankt voor de pica's :goedzo:
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

15 mar 2013 19:52

wat een beest... hiermee zou ik wel dakar willen rijden :lol:
Gebruikersavatar
Dieter and the benz
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:28
Specialisatie: Naar mooie benzen kijken
Locatie: West-Vlaanderen Belgie

15 mar 2013 22:19

Als je hier mee rondrijdt, staat de hele straat binnen de kortste keren vol met hippies die protesteren :lol:
Wat is dit ding gaaf zeg :o
“A day without sunshine is like, you know, night.” (Steve Martin)
Gebruikersavatar
Xelaw210
Berichten: 3151
Lid geworden op: 06 mar 2006 15:07
Mercedes-Benz: Kijkende op de Japanse veilingen
Specialisatie: Tuning, audio.
Locatie: Valletta (Malta)

15 mar 2013 23:26

om met een van mijn favoriete cartoonhelden te spreken: "goddamn hippies"

Laat maar komen, kijken hoeveel stenen ik uit de straat kan trekken :P

Grtz
Me ex zei .. " Je mag kiezen: Je auto of ik"
Michel
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 mar 2006 00:09
Mercedes-Benz: W124 E60
Specialisatie: Organiseren, en inmiddels M119
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

15 mar 2013 23:36

Mooi ... Nee
Gaaf ..... Ja
Techniek super
Groeten,
Michel

Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever
Gebruikersavatar
500 e lover
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 aug 2007 00:07
Mercedes-Benz: G 55-04, 500E-91,C32-02,sprinter 318 08+09, Isuzu Dmax 09
Specialisatie: mensen op de zenuwen werken!
Locatie: w vl

16 mar 2013 13:24

Ik vraag mij af of dit niet beter in een "betaalbare" versie kan gebouwd worden, op basis van de W461 met een flinke diesel erin :roll: Gewoon basic werkding, zeg maar om je koeien bijeen te drijven op je oneindig grote ranch :stom:
Gebruikersavatar
500 e lover
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 aug 2007 00:07
Mercedes-Benz: G 55-04, 500E-91,C32-02,sprinter 318 08+09, Isuzu Dmax 09
Specialisatie: mensen op de zenuwen werken!
Locatie: w vl

28 apr 2013 17:16

Er staan 2 van deze monsters te koop op autoscout :stom: kunnen we niet allemaal samenleggen om 1tje aan te schaffen ? Mooi mbforum motiefje erop laten wrappen en klaar, zal ik me dan maar opofferen om erin rond te rijden :owja: :owja:
Gebruikersavatar
S300turbodiesel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
Mercedes-Benz: w213 e350e
Specialisatie: Water transport
Locatie: NL/BE

28 apr 2013 17:32

59500 euro, ben benieuwd hoeveel bpm erbij komt om deze op nl-platen te krijgen.

ps. met ze alle een aanschaffen ik ben voor zal ongeveer 25euro per geregistreerd lid zijn.
Gebruikersavatar
500 e lover
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 aug 2007 00:07
Mercedes-Benz: G 55-04, 500E-91,C32-02,sprinter 318 08+09, Isuzu Dmax 09
Specialisatie: mensen op de zenuwen werken!
Locatie: w vl

30 apr 2013 23:55

S300turbodiesel schreef:59500 euro, ben benieuwd hoeveel bpm erbij komt om deze op nl-platen te krijgen.

ps. met ze alle een aanschaffen ik ben voor zal ongeveer 25euro per geregistreerd lid zijn.
Voor €60 000 koop ik direkt 1tje, mijn G55 kop koste maar zoveel :owja: , helaas nulletje te kort, ding kost 0,6 milj€ :S
Plaats reactie