Als onderdeel van die geïntegreerde bescherming wordt het volledige inzittendencompartiment van de M-Guard voorzien van een soort gepantserde coating, tot elementen als de dragende structuur van het dak, de sloten, de portieromlijsting en de bevestigingen van de buitenspiegels toe. Ten opzichte van de standaarduitvoering krijgt het Guard-koetswerk verder speciale aanpassingen voor de bevestiging van pantserelementen, een structuur aan de voorkant met versterkte onderdelen en aangepaste portieren. Tot de bepantsering zelf behoren:
- Ramen met de hoogste optische kwaliteit, speciaal gelaagd glas met een uniforme dikte rondom, met een polycarbonaat laag aan de binnenzijde ter bescherming tegen glassplinters.
- In de niet-zichtbare delen wordt speciaal, nauw aansluitend staal gebruikt. In de A-, B- en C-stijlen, het schutbord en het dak versterkt dit staal tevens het passagierscompartiment en vergroot het de stijfheid van de koetswerkstructuur.
- Alle geïnstalleerde componenten voldoen aan de vastomlijnde ballistische vereisten, worden continu aan ballistische controles onderworpen en worden al op voorhand gecertificeerd.
De gepantserde uitvoering is standaard uitgerust met een AIRMATIC luchtdempingsysteem met adaptief dempingssysteem (ADS) dat speciaal is afgestemd op deze gepantserde uitvoering. Sterkere componenten in het onderstel compenseren het extra gewicht van de M-Guard, die exclusief wordt geleverd met run-flatbanden en lichtmetalen 5-spaaks 20 inch AMG-velgen.
De nieuwe ML 350 BlueTEC Guard wordt geleverd met de bewezen V6 dieselkrachtbron met 190 kW (258 pk) en een maximumkoppel van 620 Nm die nu al aan de strenge EURO 6 emissienormen voldoet. De ML 500 Guard met de 300 kW (408 pk) en 600 Nm sterke V8 benzinemotor is als alternatief eveneens leverbaar.
De M-Klasse Guard-uitvoeringen zijn vanaf mei bij Mercedes-Benz Nederland te bestellen. Prijzen zijn op aanvraag.