Mercedes-Benz lanceert alarmnummersysteem

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

20 dec 2012 08:54

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Snellere hulp op de plaats van het ongeval.
Snellere hulp op de plaats van het ongeval.
P078foto.jpg (57.28 KiB) 11720 keer bekeken
In juni 2012 ging Mercedes-Benz van start met het alarmnummersysteem eCall en dat was drie jaar vóór de door de Europese Commissie verplichte invoering. De reddingsdiensten kunnen bij een zwaar ongeval automatisch worden gewaarschuwd en krijgen binnen een paar minuten informatie over de exacte plaats van het ongeluk en het autotype. Het Mercedes-Benz alarmnummersysteem is standaard geïntegreerd in de nieuwste versie van het multimediasysteem COMAND. Afgezien van eventuele kosten voor mobiele telefonie is het Mercedes-Benz alarmnummer gratis voor de Mercedes-klant.


Na een zwaar ongeval telt iedere seconde. Het Mercedes-Benz alarmnummer gebruikt deze cruciale fase en kan na een zware crash automatisch de reddingsdiensten informeren. Wanneer de airbags of de gordelspanners geactiveerd worden en COMAND Online met een mobiele telefoon verbonden is, worden de exacte GPS-positie van de auto en het chassisnummer per sms naar de alarm- en servicecentrale van het Bosch Communication Center gestuurd en de locatiegegevens tegelijkertijd per dual tone. Zelfs wanneer de inzittenden bewusteloos zijn of bijvoorbeeld op vakantie zijn en niet precies weten waar zij zich bevinden, kunnen de door het Communication Center gealarmeerde reddingsdiensten juist en snel worden geïnformeerd.

Daarnaast maakt de auto binnen korte tijd een spraakverbinding met het Bosch Communication Center. Bijzonder practisch en in noodgeval erg nuttig: er wordt niet in de taal van het land gecommuniceerd maar in de taal die de bestuurder heeft ingesteld in COMAND Online. Het alarmnummer kan ook eenvoudig manueel worden gekozen omdat het in het telefoonboek altijd op de eerste plaats staat. eCall wordt stap voor stap ingevoerd: op 1 juni 2012 ging het automatische alarmnummer in negen Europese landen van start: Duitsland, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Oostenrijk, België, Nederland en Zwitserland. Vanaf 1 januari 2013 komen daar nog de volgende tien landen bij: Noorwegen, Finland, Litouwen, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Portugal, Luxemburg en Malta.

De Europese Commissie heeft in het kader van haar eSafety-initiatief aangekondigd dat zij eCall vóór 2015 verplicht wil invoeren. Volgens de gegevens van de EU-commissie kunnen de reddingsdiensten in landelijke gebieden 50 procent en in steden 40 procent sneller op de plaats van het ongeval zijn bij onmiddellijk eCall-alarm en wanneer de coördinaten van de plaats van het ongeval bekend zijn. Daardoor kan het aantal verkeersdoden in de EU jaarlijks met zo'n 2.500 worden teruggebracht.
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20665
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 dec 2012 09:11

dat is iets wat in de amerikaanse modellen al jarenlang standaard verbouwd zit...maar door lang niet iedereen geactiveerd is

greetingz,
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44412
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 dec 2012 09:15

MBenzNL schreef:dat is iets wat in de amerikaanse modellen al jarenlang standaard verbouwd zit.....
Herkenbaar aan de rode knop op de sleutel? :)
Bijlagen
Panic (1).jpg
Panic (1).jpg (39.62 KiB) 11684 keer bekeken
#doeslief
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

20 dec 2012 10:10

Ik vind het alleen nog steeds vreemd dat ze dan niet een simkaart in de command inbouwen. (Zoals TomTom dat wel doet bij de Live devices). Zeker als het alleen om 1 alarm nummer gaat dat gebeld zou moeten kunnen worden.
(Kun je meteen een abbonemts dienst aan vast maken > iets met op afstand besturen van je auto... (standkacheltje programmeren, alarm uitlezen, camerabeelden uit de auto pushen (leuke uitbreiding als EDW++), locatie uitlezen (als de auto gestolen wordt) en ga zo maar door.))

Gr, René
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6351
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

20 dec 2012 10:13

Rene, dat zal allicht komen maar je moet niet gelijk al je technologie in 1 keer overboord gooien he ;)
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20665
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 dec 2012 13:10

het op afstand op/van het slot zetten is daarmee mogelijk net als het precies aflezen waar de auto zich bevindt

wat dan weer minder high-tech is, is dat dit systeem feilloos werkt in gebieden waar de GSM dekking goed is (en er dus veel overig verkeer met een telefoon te vinden is) en simpelweg niet werkt in gebieden zonder GSM dekking (en juist op die plekken is zoiets goed bruikbaar)

nu is in europa de GSM ontvangst over het algemeen wel goed maar in amerika heb je massa's deadspots waar dit systeem dus absoluut niet werkt (ik denk daarbij bijvoorbeeld aan ritten die we wel eens door death valley en over diverse bergpassen hebben gemaakt)

greetingz,
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

20 dec 2012 13:43

Ik heb een s204 uit oktober 2011 (MY2012) met Comand Online.
Zit/kan dit ook op mijn auto?
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Gebruikersavatar
JKA320
Berichten: 352
Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447

20 dec 2012 13:45

Helaas is ook in Europa de GSM dekking niet geweldig weet ik uit (slechte) ervaring. Maar voor een noodsignaal heb je dit niet meer nodig.
Zelf heb ik voor sporten (paragliding) een SPOT bij me. Deze zend iedere 10min een signaal met de GPS locatie rechtstreeks via de sateliet. Dit komt in een centrale database waar in mijn geval enkele personene kunnen kijken.
Echter mocht ik een ongeval krijgen dan zit er een SOS knop op. Deze indrukken en er gaat rechtstreeks (weer via de sateliet) een sigaanl naar de hulpdiensten welke een reddingactie op touw kunnen zetten. Locatie is bekend dus zoeken is er niet meer bij.
In een auto zouden ze de SOS button kunnen laten activeren door een crashsensor lijkt me.

http://spotsos.com/

Gr. Jeroen
WillemH
Berichten: 5945
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

20 dec 2012 20:00

MBenzNL schreef:het op afstand op/van het slot zetten is daarmee mogelijk net als het precies aflezen waar de auto zich bevindt

wat dan weer minder high-tech is, is dat dit systeem feilloos werkt in gebieden waar de GSM dekking goed is (en er dus veel overig verkeer met een telefoon te vinden is) en simpelweg niet werkt in gebieden zonder GSM dekking (en juist op die plekken is zoiets goed bruikbaar)

nu is in europa de GSM ontvangst over het algemeen wel goed maar in amerika heb je massa's deadspots waar dit systeem dus absoluut niet werkt (ik denk daarbij bijvoorbeeld aan ritten die we wel eens door death valley en over diverse bergpassen hebben gemaakt)

greetingz,
een beetje Crimineel heeft wel een GPS/GSM Blokker in China besteld en dan heb je nog niks aan je systeem :stom:
Gebruikersavatar
Nokiafan
Berichten: 1247
Lid geworden op: 11 mei 2009 22:41
Mercedes-Benz: W639
Locatie: België

22 dec 2012 16:37

Inderdaad, MBusa had al ecall in de W140, later vervangen door tele-AID, mbrace en nu mbrace2.

Blijkbaar sukkelen wij achteraan en heeft het allemaal te maken met de grootte van de afzetmarkt?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=k9N2D2SkGfo#t=22s[/youtube]
Plaats reactie