Het nieuwe 4MATIC permanente vierwielaaandrijving

De officiële media/persberichten.
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 957
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

Het nieuwe 4MATIC permanente vierwielaaandrijving

Berichtdoor MercedesForum.nl/be » 14 dec 2012 19:12

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
CLA45.jpg
CLA45.jpg (27.1 KiB) 6203 keer bekeken

Mercedes-Benz presenteert een compleet nieuwe variant van het 4MATIC permanente vierwielaandrijvingsysteem. Dit beschikt over volledig variabele aandrijfkrachtverdeling en is speciaal ontwikkeld voor modellen met dwars voorin geplaatste motoren. Het nieuwe 4MATIC-systeem debuteert in de Mercedes-Benz CLA, de compacte vierdeurs coupé die in 2013 op de markt komt. Ook het sportieve topmodel van de reeks, de CLA 45 AMG, is er met 4MATIC.

Het nieuwe 4MATIC permanente vierwielaandrijvingsysteem wordt geleverd in combinatie met de 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling. De overbrenging van de aandrijfkracht naar de achterwielen wordt verzorgd door een compacte Power Take-off Unit. Deze PTU is geïntegreerd in de transmissie en maakt voor de smering en koeling gebruik van het oliecircuit daarvan. Deze innovatieve opzet leidt tot een gewichtsbesparing van wel 25 % vergeleken met 4x4-systemen van concurrenten, vooral omdat deze andere systemen een extra oliecircuit gebruiken. Ook het gebruik van rollagers met een zeer lage wrijvingsweerstand draagt bij aan de hoge mate van efficiency van het 4MATIC-systeem.

Variabele aandrijfkrachtverdeling
In het achterasdifferentieel is een meervoudige lamellenkoppeling opgenomen die elektro-hydraulisch wordt aangestuurd. Dit maakt een volledig variabele aandrijfkrachtverdeling mogelijk, die als volgt werkt: bij ‘open’ koppeling vindt aandrijving vrijwel uitsluitend via de voorwielen plaats. Met gesloten koppeling wordt de achteras ‘bijgeschakeld’. De verdeling van de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras is dan volledig variabel. Dit gebeurt op basis van de rijomstandigheden (torque on demand). De druk die nodig is om de achteras te activeren, wordt in milliseconden verzorgd door een in het achterdifferentieel geïntegreerde rotorpomp. Deze komt in actie zodra er een snelheidsverschil tussen vóór- en achteras is; een ESP-gestuurd ventiel speelt in dit proces een sleutelrol.

Rijplezier, veiligheid en efficiency
Het nieuwe 4MATIC-systeem werkt volgens een simpel principe: zo vaak als nodig, zo zelden als mogelijk. Als de omstandigheden het toelaten, functioneren de 4MATIC-modellen in de economische voorwielaandrijfmodus. De achterwielen worden ‘bijgeschakeld’ als de rij-/ wegomstandigheden dat vereisen. Zodra de aandrijfkracht op de achterwielen niet meer nodig is (bijvoorbeeld bij krachtige ABS-remacties), wordt de aandrijfkracht daar direct teruggebracht tot nul. Bij dreigend onder- of overstuur zorgt het 4MATIC-systeem voor een zodanige verdeling van de aandrijfkracht dat de auto wordt gestabiliseerd. Pas als dat niet voldoende is, komen stabilisatiesystemen als ESP en 4ETS in actie. Kortom: 4MATIC is efficiënt, biedt volop rijplezier én maximale veiligheid.

Individuele settings
De krachtverdeling tussen voor- en achterwielen is ook afhankelijk van het gekozen schakelprogramma. In ECO-modus wordt minder aandrijfkracht ‘naar achteren’ gestuurd. In SPORT/MANUAL-modus wordt de activeringstijd verkort en gaat er meer aandrijfkracht naar de achterwielen. Dit draagt bij aan maximale dynamiek. Bij de AMG-versies werkt 4MATIC samen met een drietraps ESP-systeem.

Introductie in de nieuwe CLA
Het innovatieve 4MATIC-systeem debuteert volgend jaar in de nieuwe CLA. Deze compacte vierdeurs coupé lijkt sterk op de Concept Style Coupé. De CLA wordt leverbaar met turbomotoren met veel koppel en vermogens tot 155 kW/211 pk. De ultrasportieve CLA 45 AMG 4MATIC beschikt over een nieuwe 2,0-liter turbomotor van AMG. Deze valt op door zijn enorme koppel (400 Nm) en zijn gunstige verbruik. De CLA 45 AMG behoort bij voorbaat tot de meest krachtige, dynamische, én efficiënte coupé’s in zijn segment.

4MATIC over de gehele breedte van het gamma
    Mercedes-Benz heeft een zeer brede line-up van modellen met 4MATIC permanente vierwielaandrijving:
  • C-Klasse (Limousine en Estate)
  • E-Klasse (Limousine en Estate)
  • CL-Klasse
  • CLS-Klasse (Coupé en Shooting Brake)
  • S-Klasse
  • GLK-Klasse
  • M-Klasse
  • GL-Klasse
  • G-Klasse
  • SLS AMG Electric Drive (elk wiel wordt aangedreven door een eigen elektromotor)

Nog een beetje technische informatie, met een Engels en Duits plaatje erbij:
Weergave 4MATIC en.jpg
Weergave 4MATIC en.jpg (121.2 KiB) 6203 keer bekeken

Weergave 4MATIC-de.jpg
Weergave 4MATIC-de.jpg (123.92 KiB) 6203 keer bekeken

Vierwielaandrijving voor iedereen: het nieuwe 4MATIC van Mercedes-Benz
Moderne, permanente vierwielaandrijving met variabele verdeling van de aandrijf-kracht

VLNR:
  • Overtuigende energie-efficiency
  • Ontwerp met een lage weerstand voor optimale efficiency

Van boven naar beneden
  • Lichtste vierwielaandrijvingsysteem in de premium compact-klasse dankzij gewichtgeoptimaliseerd ontwerp
  • Automatische versnellingsbak met dubbele koppeling met geïntegreerde PTU (Power Take-off Unit) voor krachtoverbrenging naar de achteras.
  • Complete 4MATIC aandrijflijn is aanrijdingbestendig
  • Variabele aandrijfkrachtverdeling tussen vóór- en achteras
  • Torque-on-demand achteras met geïntegreerde elektrohydraulische lamellenkoppeling
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook