ISO-milieucertificaat voor Mercedes-Benz A-Klasse

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

18 okt 2012 13:01

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
W176 A Klasse.jpg
W176 A Klasse.jpg (63.54 KiB) 8056 keer bekeken
De Mercedes-Benz A-Klasse heeft een minimale uitstoot van 98 gram CO2 per kilometer, verbruikt tot 26 procent minder brandstof, heeft met een Cw-waarde van 0,27 de beste luchtweerstand in zijn klasse en voldoet met veel motorvarianten ook al aan de EURO 6-uitlaatgasnorm. Dat de A-Klasse daarmee zuinig en schoon is, stelden ook de onafhankelijke deskundigen van de Duitse expertise-organisatie TÜV Süd vast. Na een gedetailleerd onderzoek naar het ecologisch effect van de Mercedes-Benz A-Klasse, kreeg de auto het milieucertificaat volgens de ISO TR 14062-norm.

De nieuwe A-Klasse is danzij de nieuwe motoren en transmissies zuiniger en efficienter. De A 180, A 200 en A 250 met direct ingespoten benzinemotoren voldoen nu al aan de strenge uitlaatgas-emissienormen die vanaf 2017, in de tweede fase van de EURO 6-richtlijn, voorgeschreven zijn.

Mercedes-Benz beoordeelt de milieu-effecten van zijn modellen over de gehele levenscyclus, van de productie via het langdurig gebruik tot aan het hergebruik en de verwerking van gebruikte materialen. Daarmee gaat het merk een stuk verder dan wettelijk verplicht is. Het milieucertificaat en de bijbehorende verklaringen zijn in te zien in de documentatiereeks “Life Cycle”

Bij de beoordeling van de volledige levenscyclus van de Mercedes-Benz A-Klasse, bestaande uit de productie, het gebruik over een totale afstand van 160.000 kilometer en de verwerking, veroorzaakt de A 180 BlueEFFICIENCY 16 procent (5,7 ton) minder CO2-uitstoot dan zijn voorganger. Ook de energiewaarde valt positief uit: in vergelijking met het voorgaande model ligt het totale primaire energieverbruik gedurende de hele levenscyclus 15 procent lager. Dat komt overeen met de energiewaarde van zo’n 2.400 liter benzine.

Dit is vooral te danken aan de duidelijke vermindering van het brandstofverbruik, die grotendeels het resultaat zijn van de zogeheten BlueEFFICIENCY-technologieën. Hieronder rekent Mercedes-Benz diverse optimaliseringen in de aandrijflijn, het energiemanagement, de aerodynamica, banden met verbeterde rolweerstand, gewichtsbesparing door lichtgewicht constructies en bestuurdersinformatie ter ondersteuning van een zuiniger rijstijl.

Nu al kan 95 procent van het totale gewicht van de A-Klasse opnieuw worden verwerkt. De Europese norm 2000/53/EG verlangt bovendien van autofabrikanten een constante toename van de toepassing van hergebruikte materialen. Bij de nieuwe A-Klasse zijn 46 onderdelen met een totaal gewicht van 34,2 kg ingebouwd, die kunnen worden gemaakt uit hoogwaardige hergebruikte kunststoffen. Daarmee is de massa van de onderdelen uit hergebruikt materiaal elf procent groter dan bij het voorgaande model.

Hierbij werden meer materiaalcycli voor auto’s gesloten: de bekleding van de wielkasten bestaat bijvoorbeeld uit verwerkte accu’s en bumpers. De accuhouder is gemaakt van hergebruikte afvalmaterialen uit de productie van dashboards. Bij de productie van 20 componenten van de A-Klasse met een totaal gewicht van 20,8 kg is gebruik gemaakt van natuurlijke materialen, een toename van 36 procent ten opzichte van het voorgaande model.

Voor de motorkap van de nieuwe A-Klasse met de M 270-benzinemotor heeft Mercedes-Benz voor het eerst in serieproductie op grote schaal gebruik gemaakt van een biopolymeer. Biopolymeren zijn kunststoffen, die deels uit plantaardige grondstoffen in plaats van uit olie vervaardigd worden. De polyamide voor de productie van de motorkap van de A-Klasse bestaat voor zo’n 70 procent uit plantaardige grondstoffen. Hierdoor ontstaat bij het produceren van de motorkap nog maar zo’n 40 procent van de hoeveelheid kooldioxide, die bij het maken van het onderdeel van conventionele polyamide zou zijn ontstaan.
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Plaats reactie