- Ultrasportieve topvariant van nieuwe SL-Klasse
- Lichter en krachtiger dan ooit
- AMG V8-biturbomotor in twee versies
- Tot dertig procent zuiniger
Technische highlights van de nieuwe 5,5-liter AMG V8 biturbomotor zijn straalgeleide directe inspuiting met piëzo-injectoren, de ECO start/stop-functie, verstelbare nokkenassen en intelligent generatormanagement. Het topvermogen van 395 kW (537 pk) is goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4,3 seconden en een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. De uitvoering met het optionele AMG Performance Package (415 kW/564 pk en 900 Nm) doet de ’0-100’ in 4,2 seconden en behaalt een top van 300 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt bij beide versies van de zogeheten M157-motor slechts 9,9 liter/100 km, liefst 4,2 liter minder ten opzichte van de vorige generatie SL. De spectaculaire verlaging van het brandstofgebruik is ook voor een deel te danken aan de innovatieve zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT.
Verder verfijnd
Het onderstel van het meesterwerk van AMG ligt uiteraard volledig in lijn met de sportieve prestaties. Het ondersteltechniek is gebaseerd op Active Body Control ABC, maar is verder verfijnd. De bestuurder heeft de keuze uit twee rijprogramma’s die bij zijn rijstijl van dat moment passen: sport en comfort. De nieuwe elektromechanische AMG sport parameter-stuurinrichting draagt bij aan de sportieve beleving. De mate van bekrachtiging is variabel aan de hand van de gekozen onderstelafstemming – de keuze voor een sportieve modus gaat bijvoorbeeld gepaard met een directere stuurrespons. Het ESP kent drie verschillende settings, waaronder een voor een (extra) sportieve rijstijl. Ook het remsysteem is nieuw ontwikkeld. Het remvermogen is naar een hoger niveau gebracht met grotere remschijven. Aan de voorzijde hebben die een diameter van maar liefst 390 millimeter bij een dikte van 36 millimeter. Achter zijn de maten 360 x 26 millimeter. Hoogwaardige AMG keramische remmen zijn optioneel leverbaar.
Uiteraard is de nieuwe SL 63 AMG door typische AMG-stylingdetails herkenbaar als een van de topproducten uit Affalterbach. Opvallend zijn de grote luchtinlaten en de specifieke AMG LED-dagrijverlichting. Ook onderscheidt de sterkste versie van de SL zich door een nieuwe AMG grill met dubbele lamellen, een diffuser achter en dubbele uitlaten die de kippenvel-bezorgende AMG-sound uitspuwen. Ook het interieur waarin sportiviteit, comfort en hoogwaardige materialen de boventoon voeren ademt AMG uit al zijn poriën uit. De SL 63 AMG is vergaand te personificeren met elementen uit het designo assortiment van Mercedes-Benz.
De SL is voor AMG door de jaren heen altijd zeer succesvol geweest. Van de SL 63 AMG met de achtcilinder zuigermotor bouwde AMG tussen 2008 en 2011 zo’n vijfduizend exemplaren. Van zijn voorganger met de V8 compressormotor produceerde de huistuner van Mercedes-Benz tussen 2001 en 2007 liefst 21.500 stuks. Daarmee is dit de meestverkochte AMG tot nu toe.
Klik op één van onderstaande foto's voor een vergroting: