- Mercedes-Benz restaureert de oudst nog bestaande 300 SL
- Stamvader aller SL’s wordt zestig
- Veel DNA van 300 SL uit 1952 ook in de nieuwste generatie SL
Het bodywork van aluminium en magnesium had door de jaren heen op zijn zachtst gezegd wat patina opgelopen. De restauratie van de superlichte carrosserie bezorgde de restaurateurs in Fellbach veel hoofdbrekens vanwege de moeilijke bewerkbaarheid van de gebruikte lichtmetalen. Het duurde ruim zes maanden voordat de specialisten deze ingrijpende klus hadden geklaard. In totaal nam de gehele restauratie bijna een jaar in beslag. Daarbij werd ook de 3.0-liter zescilinder lijnmotor onder handen genomen. Die zorgde er in 1952 voor dat de SL hoge ogen gooide tijdens races als de 24 uren van Le Mans, de Mille Miglia, de Eifelrennen op de Nürburgring en de Mexicaanse Carrera Panamericana. Vanwege de indrukwekkende racecarrière besloot Mercedes-Benz uiteindelijk om een straatversie te bouwen. Dat werd de iconische 300 SL Gullwing (W 198) die van 1954 tot 1957 is gefabriceerd.
Klik op één van de foto's voor een vergroting: