Mercedes 300 SL (W194) uit 1952 terug in nieuwstaat gebracht

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

09 jan 2012 16:11

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes W194 300SL 1954 7.jpg
Mercedes-Benz heeft ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de SL de oudst nog bestaande 300 SL (W 194) terug in nieuwstaat gebracht. De stamvader aller SL’s werd – precies zestig jaar geleden – in maart 1952 gepresenteerd en is een van de meest spraakmakende auto’s uit zijn tijd. Veel van het DNA van de eerste modellen van de 300 SL is terug te vinden in de nieuwste generatie van de SL die vandaag in Detroit zijn wereldpremière beleeft.

  • Mercedes-Benz restaureert de oudst nog bestaande 300 SL
  • Stamvader aller SL’s wordt zestig
  • Veel DNA van 300 SL uit 1952 ook in de nieuwste generatie SL
Wat de nieuwste generatie SL is voor autoliefhebbers anno 2012, was de 300 SL in 1952. In tegenstelling tot al zijn opvolgers was de W 194 echter puur en alleen bedoeld voor de hardcore racerij. Mercedes-Benz voorzag z’n lichtgewicht racer van de letters SL die zijn afgeleid van Sport en Leicht. De twee letters stonden vanaf dat moment synoniem voor de toptechniek van Mercedes-Benz. Voor het seizoen 1952 bouwde de raceafdeling van Mercedes-Benz slechts tien exemplaren van de 300 SL waarvan het gerestaureerde model het chassisnummer twee heeft. De allereerste SL met chassisnummer één bestaat niet meer; die is destijds verschroot. Nummer twee is al zijn gehele leven in het bezit van de fabriek. De klassieke racewagen is door het Mercedes-Benz Classic Centre in Fellbach tot op het laatste schroefje uit elkaar gehaald en vervolgens minutieus en liefdevol weer opgebouwd. Daarbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de originaliteit en authenticiteit van het model. Het resultaat is een 300 SL die schittert als zestig jaar geleden bij zijn introductie. Vandaag beleeft de nieuwe SL zijn wereldpremière op de North American International Auto Show in Detroit en nummer twee is daarbij aanwezig.

Het bodywork van aluminium en magnesium had door de jaren heen op zijn zachtst gezegd wat patina opgelopen. De restauratie van de superlichte carrosserie bezorgde de restaurateurs in Fellbach veel hoofdbrekens vanwege de moeilijke bewerkbaarheid van de gebruikte lichtmetalen. Het duurde ruim zes maanden voordat de specialisten deze ingrijpende klus hadden geklaard. In totaal nam de gehele restauratie bijna een jaar in beslag. Daarbij werd ook de 3.0-liter zescilinder lijnmotor onder handen genomen. Die zorgde er in 1952 voor dat de SL hoge ogen gooide tijdens races als de 24 uren van Le Mans, de Mille Miglia, de Eifelrennen op de Nürburgring en de Mexicaanse Carrera Panamericana. Vanwege de indrukwekkende racecarrière besloot Mercedes-Benz uiteindelijk om een straatversie te bouwen. Dat werd de iconische 300 SL Gullwing (W 198) die van 1954 tot 1957 is gefabriceerd.

Klik op één van de foto's voor een vergroting:
4194041939419384193741936

4193541934419334193241931
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Plaats reactie