De highlights van de nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse (W246)

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 jul 2011 15:44

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
B-Klasse_teaser.jpg
B-Klasse_teaser.jpg (19.82 KiB) 5674 keer bekeken
Nog nooit heeft Mercedes-Benz in een keer zoveel technologische innovaties in een nieuw model doorgevoerd als in de nieuwe B-Klasse. De Compact Sports Tourer maakt in september zijn debuut op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt. De B-Klasse wordt met nieuwe motoren veelzijdiger en efficiënter en is leverbaar met een nieuw ontwikkelde 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling. Het model biedt meer veiligheidsfeatures dan ooit en heeft een geheel nieuwe dynamische styling die zijn sportieve en elegante karakter benadrukt. De nieuwe B-Klasse staat vanaf november in de showroom.
  • Meer technlogische innovaties dan ooit in een keer in nieuw model van Mercedes-Benz geïntegreerd
  • Uniek in zijn segment: standaard COLLISION PREVENTION ASSIST verlaagt botsrisico
  • Nieuwe efficiënte benzine- en dieselmotoren
  • Nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling, nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak
  • Laagste Cw-waarde in zijn klasse
  • Volledig nieuw onderstel zorgt voor dynamische rij-eigenschappen
  • EASY-VARIO-PLUS voor maximale flexibiliteit
  • Sandwich-concept klaar voor toekomstige alternatieve aandrijvingsvormen
De Mercedes-Benz B-Klasse is sinds halverwege 2005 op de markt en ontwikkelde zich vanaf dat moment gelijk tot een hit. Het was voor Mercedes-Benz dan ook een uitdaging om het succesvolle concept weer verder te verbeteren. Zo wordt de B-Klasse leverbaar met nieuwe viercilinder benzinemotoren met directe inspuiting en een turbo, nieuwe viercilinder dieselmotoren, en een nieuwe transmissie met dubbele koppeling. Door finetuning van zowel de benzine- als de dieselmotoren zijn alle nieuwe B-Klasse modellen zuiniger dan hun voorgangers en stoten ze minder CO2 uit.

Laagste Cw-waarde in zijn klasse
Mercedes-Benz is erin geslaagd om de Cw-waarde van de nieuwe B-Klasse te verlagen naar 0,26 waarmee het model zich wat dit betreft in de top van zijn klasse bevindt. Om deze waarde te bereiken zijn onder meer de luchtstromen rond de voorwielen en de bodemplaat geoptimaliseerd. De luchtweerstand is zelfs tot 0,24 te verlagen als wordt gekozen voor het optionele ECO Technology pakket; een ongekende waarde voor een auto met de rechte achterzijde van een stationwagen.

Nieuwe motoren voor maximale efficiëncy
De nieuwe B-Klasse heeft volledig vernieuwde benzine- en dieselmotoren en nieuwe transmissies die in de fabrieken in Stuttgart-Untertürkheim en -Hedelfingen, Rastatt/Baden, Gaggenau/Baden en Kölleda/Thuringia worden gefabriceerd. Nieuw op alle B-Klasses is het standaard gemonteerde ECO start/stop-systeem. Dit schakelt de motor uit als de bestuurder de versnellingsbak in neutraal zet en tegelijkertijd de rem intrapt. Zodra de bestuurder ontkoppelt of het rempedaal loslaat, start de motor weer.

Alle motoren van de B-Klasse zijn voorzien van een turbo. Ze vallen in alle versies op door een hoog vermogen en koppel in combinatie met gunstige cijfers voor verbruik en CO2-uitstoot. Om de aandrijflijn ook dwars te kunnen plaatsen, heeft Mercedes-Benz het geheel zo compact mogelijk gehouden. De motor en versnellingsbak zijn op vier punten opgehangen. Het systeem is speciaal voor motoren met een hoog koppel ontworpen en elimineert een deel van het aandrijfgeluid. Een hydraulische demper die in de steun van de versnellingsbak is geïntegreerd, draagt bij aan het toegenomen rijcomfort.

De nieuwe viercilinder benzinemotoren markeren de start van een compleet nieuwe serie motoren. Deze krachtbronnen hebben de directe brandstofinspuiting van de derde generatie die Mercedes-Benz sinds vorig jaar ook gebruikt voor de nieuwe generatie BlueDIRECT V6-en V8-motoren. De motoren zijn zo ontworpen dat ze zowel dwarsgeplaatst als in de lengterichting zijn te monteren. In eerste instantie is de B-Klasse leverbaar met een 1,6 liter benzinemotor als B 180 met 90 kW (122 pk) en als B 200 met 115 kW (156 pk). Het maximaal koppel is respectievelijk 200 en 250 Nm, in beide gevallen al beschikbaar vanaf 1.250 rpm.

Voor de nieuwe viercilinder dieselmotor in de B-Klasse maakt Mercedes-Benz gebruik van common-rail turbodiesel techniek met directe inspuiting. Dezelfde beproefde techniek wordt ook gebruikt in de modellen van C- tot S-Klasse. De cilinderinhoud is verkleind van 2,0 tot 1,8 liter; voor het eerst in de geschiedenis plaatst Mercedes-Benz een dieselmotor overdwars. De B 180 CDI levert 80 kW (109 pk); de B 200 CDI heeft een vermogen van 100 kW (136 pk). Het maximale koppel bedraagt respectievelijk 250 Nm vanaf 1.400 tpm en 300 Nm vanaf 1.600 tpm.

Nieuw: 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling
Een primeur bij de B-Klasse is ook de nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling, die door Mercedes-Benz zelf is ontwikkeld. Deze transmissie is uiterst compact en schakelt dankzij de zeven versnellingen onmerkbaar en zonder onderbrekingen, soepel en snel. De 7G-DCT combineert het comfort van een automatische transmissie met de efficiency van een handgeschakelde versnellingsbak. Hij is voorzien van een elektrische oliepomp voor het start/stop-systeem. Met een lengte van 367 mm en een gewicht van slechts 86 kilo is de 7G-DCT de meest compacte en lichte transmissie op de markt. Ook nieuw is de handgeschakelde zesbak. Deze is nauw verwant aan de 7G-DCT. Net als bij de DCT schakelt de bak soepel, heeft hij een minimale inwendige wrijving en een laag gewicht.

Chassis en ophanging: geraffineerde sportiviteit nu ook voor de Sports Tourer
Innovaties op het gebied van ondersteltechniek hebben een groot aandeel in de geslaagde combinatie van dynamische rij-eigenschappen, veiligheid en comfort - waarbij alle ingrediënten even belangrijk zijn. Mercedes-Benz heeft de rij-eigenschappen van de nieuwe B-Klasse op een nog hoger niveau gebracht. De verbeteringen in vergelijking met zijn voorganger zijn bereikt door het zwaartepunt te verlagen, door de montage van een nieuwe Four-Link achteras en door een verbeterd ESP. Dit tesamen levert aanzienlijk verbeterde dynamische eigenschappen op zonder dat het ten koste gaat van het comfort. Een sportonderstel is als optie verkrijgbaar. In dat geval is de B-Klasse met 20 mm verlaagd voor een nog lager zwaartepunt. Sportdempers en een Direct-Steer systeem benadrukken het sportieve karakter van de auto.
Besturing: mechanisch met elektrische ondersteuning
Ook de elektromechanische besturing van de B-Klasse is nieuw. De elektromotor van de stuurbekrachtiging is direct op de stuurinrichting geplaatst waardoor de auto directer reageert en beter communiceert met de bestuurder. Dankzij de verbeterde elektromechanische stuurbekrachtiging is het effect van de bekrachtiging bij lagere snelheden groter dan bij hogere snelheden, zodat de besturing tijdens inparkeren en manoeuvreren veel lichter is dan bij conventionele systemen. Een Direct-Steer systeem is verkrijgbaar in combinatie met het Sportpakket.

Standaard COLLISION PREVENTION ASSIST vermindert botsrisico
Als wereldprimeur in het compacte segment introduceert Mercedes-Benz op de B-Klasse standaard een systeem dat bij een dreigende aanrijding de bestuurder visueel en akoestisch waarschuwt. Het Adaptive Brake Assist zet gelijktijdig de remmen op scherp. Het COLLISION PREVENTION ASSIST verlaagt het risico van kop-staartaanrijdingen aanmerkelijk. In tegenstelling tot andere systemen is het COLLISION PREVENTION ASSIST niet alleen bedoeld om binnen de bebouwde kom de effecten bij lichte aanrijdingen te verminderen. Integendeel: deze innovatieve oplossing is ook gericht op bescherming bij kop-staartbotsingen bij snelheden van meer dan 30 km/h. Mercedes-Benz verwacht dat het nieuwe veiligheidssysteem een significant en positief effect heeft op de ongevallenstatistieken.

De B-Klasse biedt ondanks z’n compacte afmetingen meer dan ooit de inzittendenbescherming die kenmerkend is voor Mercedes-Benz. Naast het unieke COLLISION PREVENTION ASSIST biedt de auto state-of-the art veiligheidssystemen die maken dat de nieuwe B-Klasse de benchmark vormt binnen zijn segment zoals:
  • Adaptive Headlamp Assist
  • Blind Spot Assist en Lane Keeping Assist
  • ATTENTION ASSIST (standaard)
  • Speed Limit Assist (speed limit sign recognition)
  • Active Parking Assist
  • BRAKE HOLD FUNCTION (standaard met 7G-DCT)
  • Hill Hold function
  • Linguatronic
  • Achteruitrij-camera
  • DISTRONIC PLUS met BAS
  • PRE-SAFE® (voor het eerst binnen zijn segment).
Meest geavanceerde rijsimulator ter wereld
Voordat Mercedes-Benz de nieuwe B-Klasse uitvoerig in de praktijk testte, had het Technologie Centre in Sindelfingen al vele tienduizenden kilometers ‘stilstaand’ afgelegd in een nieuwe rijsimulator met een 360°-scherm. Het systeem is vorig jaar gebouwd op een twaalf meter lange rail waarop onder meer de (dwars)krachten zijn na te bootsen. De nieuwe simulator is de meest geavanceerde ter wereld. Ogenschijnlijk lijkt het systeem van buiten op een vliegsimulator. Een complete testauto staat in een koepel met een doorsnee van 7,5 meter die is gemonteerd op zes individueel uitschuifbare poten. De binnenkant van de koepel fungeert als een projectiepaneel waarop de omgeving levensecht is afgebeeld zodat het lijkt alsof je daadwerkelijk aan het verkeer deelneemt.

Veel interieurruimte, voorbereid voor alternatieve aandrijvingen
De nieuwe B-Klasse ademt dynamiek uit. Het meest opvallende aspect is de gereduceerde hoogte: met 1.557 millimeter is het nieuwe model bijna vijf centimeter lager dan zijn voorganger. Ook de zithoogte ten opzichte van de weg is verminderd (min 86 mm). Met de B-Klasse komt Mercedes-Benz tegemoet aan verzoeken van klanten om een zitpositie te creëren die meer rechtop is. Ondanks dat de inzittenden meer rechtop zitten, is de hoofdruimte verder toegenomen. Met 1.013 mm hoofdruimte voor de voorpassagiers (zonder schuifdak) is de B-Klasse een van de ruimste auto's in zijn segment.

De B-Klasse is optioneel verkrijgbaar met de zogenaamde EASY-VARIO-PLUS systeem. Hiermee is met een paar simpele handelingen het interieur in verschillende configuraties om te bouwen, bijvoorbeeld als er een keer grotere voorwerpen zijn te vervoeren. Ook is de achterbank met het EASY-VARIO-PLUS systeem tot 140 millimeter te verschuiven en is het ook mogelijk om de rugleuning van de voorste passagiersstoel neer te klappen.
Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer was altijd al het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept. Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak (gedeeltelijk voor en gedeeltelijk onder het passagierscompartiment) beschikt de B-Klasse al vanaf de eerste generatie over een interieurruimte die normaal alleen in grote sedans of stationcars is te vinden. De nieuwe B-Klasse is voorzien van een volledig nieuw variant van het vloerconcept. Hierdoor is het model nu al geschikt om ruimte te bieden aan toekomstige alternatieve aandrijvingsvormen. Zo is er onder de stoel van de bestuurder ruimte gecreëerd voor accu’s voor een alternatieve elektrische aandrijving.

Hieronder een heel aantal foto's ( The technical highlights of the new Mercedes B-Class: Efficiency and Safety )betreffende de nieuwigheden in de B-Klasse, de echte foto's zullen vast op korte termijn vrijgegeven worden (klik voor een vergroting):
3887638875388743887338872

3887138870388693886838867

3886638865388643886338862

3886138860388593885838857

3885638855388543885338852

3885138850388493884838847

38846
#doeslief
axor
Berichten: 192
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:42
Mercedes-Benz: r171
Specialisatie: logistiek
Locatie: soest

11 jul 2011 19:51

Veelbelovende auto.Huidige is ook nog steeds een mooie auto.Vooral met 18 inch eronder.
Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht

11 jul 2011 23:55

Wat vreemd dat er 4 cylinder moteren inkomen.. Ik begreep dat ook de nieuwe C voorzien gaat worden van 3 cylinders. Frappant dat MB ook over gaat op de volkwagen achtige DSG transimissie. Zal wel een kwestie van kosten wezen? En mis hybride techniek hetgeen al jaren leverbaar is bij de Jappen, gaat MB geen slag missen ?
Liever een ster op de kap dan in m'n voorruit!
Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 452
Lid geworden op: 07 jun 2011 14:59
Mercedes-Benz: w123 230TE
Specialisatie: geen

12 jul 2011 09:24

Elegance schreef:Wat vreemd dat er 4 cylinder moteren inkomen..
Waarom is het vreemd dat er 4-cilinder motoren in komen? Een 6-cilinder is wat groot nee? Of mis ik het punt? Met de rest van je zin dat je eerder vindt dat die 4-cilinder motoren groot zijn?

Ik vind hem wel iets hebben die nieuwe B. Niet dat ik hem zelf zou kopen (ik heb ruimte nodig, veel ruimte...)
Gebruikersavatar
evofahrer
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 mei 2008 22:45
Mercedes-Benz: 190E 2.5-16V EVOII ,SL 60 AMG ,500E W124
Specialisatie: alround youngtimers/oldtimers
Locatie: bergambacht
Contacteer:

12 jul 2011 12:11

Ruimte nodig B dus meer ruimt als in je 230TE
groeten cor de jong
Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 452
Lid geworden op: 07 jun 2011 14:59
Mercedes-Benz: w123 230TE
Specialisatie: geen

12 jul 2011 12:13

wablief is die groter dan mijn huidige tank?
Wat een ruimtemonster in dat geval!
Gebruikersavatar
evofahrer
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 mei 2008 22:45
Mercedes-Benz: 190E 2.5-16V EVOII ,SL 60 AMG ,500E W124
Specialisatie: alround youngtimers/oldtimers
Locatie: bergambacht
Contacteer:

12 jul 2011 12:18

Bijna de helft is motorkap
groeten cor de jong
Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 452
Lid geworden op: 07 jun 2011 14:59
Mercedes-Benz: w123 230TE
Specialisatie: geen

12 jul 2011 12:56

En eronder nog zoeken naar mijn motor ;-)
Plaats reactie