Raceversie van de SLS AMG voldoet aan FIA GT3 richtlijn

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

01 apr 2010 15:28

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
sls.jpg
sls.jpg (21.11 KiB) 5010 keer bekeken
Raceversie van de SLS AMG voldoet aan FIA GT3 richtlijn: De SLS AMG GT3: gevleugeld over het circuit
Mercedes-AMG presenteert de SLS AMG GT3, een volbloed racewagen, die voldoet aan de FIA GT3-eisen. Deze auto is bedoeld voor klantenteams en inzetbaar bij zowel sprint- als langeafstands-races. De SLS AMG GT3 combineert geavanceerde autosport-technologie met de unieke vleugeldeuren en vormt daarmee een waardevolle aanvulling voor de GT3-klasse. Deze klasse wint steeds meer aan populariteit omdat er wordt gereden met auto’s die zowel optisch als technisch nauw verwant zijn aan de seriemodellen waarvan ze zijn afgeleid. Mede daardoor zijn deze auto’s bovendien tegen relatief gunstige kosten inzetbaar. Daarbij staat de GT3-Klasse voor maximaal spektakel tijdens de races.
Hoewel AMG al een even lange als indrukwekkende autosporthistorie heeft, is de SLS AMG GT3 vooral een mijlpaal omdat het de eerste racewagen is die Mercedes-AMG speciaal voor klantgebruik heeft ontwikkeld. Naar verwachting worden de eerste GT3-racers in de herfst van 2010 afgeleverd – het homologatieproces is ruimschoots voor de start van het raceseizoen 2011 afgerond.


Een lichte, solide basis
De straatversie van de SLS AMG dankt zijn op en top dynamische weggedrag onder meer aan de lichtgewicht constructie. Dát is de basis waarmee AMG in nauwe samenwerking met HWA AG (verantwoordelijk voor de DTM-bolides van Mercedes-Benz Motorsport) aan de slag is gegaan. Daarbij hebben de ingenieurs zich uiteraard ook laten inspireren door de grote successen die de Mercedes-Benz 300 SL Gullwing racers wisten te vieren, waaronder de beroemde historische overwinning in de Carrera Panamericana in 1952.

Spectaculair uiterlijk, hoogwaardige technologie
De SLS AMG GT3 is breed en laag. Ten opzichte van de straatversie is hij op diverse punten aangepast, om te beginnen in aerodynamisch opzicht. In de voorspoiler is een zogenaamde splitter geïntegreerd en in de motorkap is een zeer grote koelopening opgenomen. De wielkasten vóór en achter zijn 2,5 cm breder dan die van de straatversie en bovendien voorzien van koelopeningen op strategische plekken. Minder zichtbaar, maar wel degelijk van groot belang is de vlakke wagenbodem, die uitmondt in een diffuser. De grote achterspoiler is instelbaar. Het complete ‘aero-package’ zorgt voor een relatief lage luchtweerstandscoëfficiënt, maar vooral voor maximale downforce en optimale koeling van bijvoorbeeld motor en remmen. Een ander typisch (GT3) herkenningspunt: de gestandaardiseerde snelvulopeningen voor brandstof in de C-stijlen.

6,2-liter AMG V8 en andere hoogwaardige racetechnologie
Evenals de straatversie is de SLS AMG GT3 voorzien van een in front-mid configuratie geplaatste 6,2-liter AMG V8 met dry sump-smering. Het maximale vermogen wordt door de internationale autosportorganisatie FIA vastgesteld volgens het ‘Balance of Performance-principe’. Dit is ingevoerd om ervoor te zorgen dat alle auto’s die aan de start van een GT3-race verschijnen een gelijke kans hebben. Dat betekent ook dat het gewicht van de auto nog vastgesteld moet worden. De AMG V8-motor is in de GT3-versie gekoppeld aan een sequentiële raceversnellingsbak met zes overbrengingen. Deze transmissie is te bedienen via paddles aan het stuur. Evenals in de straatversie is de versnellingsbak van de GT3 op de achteras geplaatst. Motor en versnellingsbak zijn onderling verbonden door een zogenaamde torque-tube waarin een as van koolstofvezel ronddraait met de snelheid van de motor – dit systeem wordt eveneens in de straatversie toegepast. Uiteraard is de SLS AMG GT3 voorzien van een sperdifferentieel. Zowel vóór als achter heeft de SLS AMG GT3 een wielophanging met dubbele aluminium wishbones. Schokdempers, veerspanning en de rijhoogte zijn alle instelbaar. Dit geldt ook voor de stabilisatoren, de spoorbreedte en het camber. Daardoor is voor elk circuit een passende set-up te realiseren. Het remsysteem met standaard ABS dankt zijn kracht en uithoudingsvermogen onder meer aan remschijven die zijn gemaakt van composiet-staal. De lichtmetalen velgen hebben een centrale sluiting. De stuurinrichting is van het type rack and pinion en voorzien van snelheidsafhankelijke bekrachtiging. De werking is uitermate direct en precies.

Functioneel en doelgericht interieur
Het interieur van de SLS AMG GT3 is vooral functioneel. De rolkooi beschermt de rijder als het nodig is, maar hij levert ook een belangrijke extra bijdrage aan de stijfheid van de auto. De racekuipstoel is voorzien van een zespuntsgordel en het HANS-systeem (Head and Neck Support). De coureur krijgt vitale informatie over het functioneren van de auto (ingeschakelde versnelling, toerental, olie-/watertemperatuur, rondetijden etc.) via een direct in het blikveld geplaatst display. Het racestuur is aan de bovenzijde open en voorzien van schakelpaddles. Op de middenconsole zijn diverse belangrijke bedieningselementen ondergebracht waaronder de startknop en de knop waarmee het geïntegreerde blussysteem kan worden geactiveerd. Ook de instelmogelijkheid van de traction control is hier te vinden. De rembalans kan worden gewijzigd via een knop op de middentunnel.

25059250582505725056
25055250542505325052
25051250502504925048

25067250662506525064
25063250622506125060
#doeslief
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

01 apr 2010 15:29

Vanavond komen véél foto's online!
#doeslief
Ruben
Berichten: 5700
Lid geworden op: 16 mei 2007 00:16
Specialisatie: Grafische vormgeving

01 apr 2010 16:11

Die spoiler ziet er echt niet uit
Gebruikersavatar
Jester
Berichten: 705
Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
Mercedes-Benz: E36
Specialisatie: Denken in oplossingen
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

04 apr 2010 01:10

Dit is echt functie boven fashion maar ziet er idd niet uit :lol:
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
The lissensed fool.

Meer volgers op je twitter acount? klik.
Geld verdienen via hetinternet?
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

04 apr 2010 18:12

volgende week de "normale"versie bij rtl autowereld....
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
Plaats reactie