Koninklijke openheid - Unieke Mercedes-Benz 380 SEL Caruna
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44424
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Koninklijke openheid - Unieke Mercedes-Benz 380 SEL Caruna op tentoonstelling het Loo
Ter ere van de honderdste geboortedag van wijlen Koningin Juliana vindt er op Paleis Het Loo in Apeldoorn een speciale tentoonstelling plaats. Eén van de pronkstukken van deze expositie, die tot en met 30 augustus aanstaande is te bezoeken, is de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna, een speciaal voor onze vroegere vorstin gebouwde vierdeurs cabriolet. Deze unieke open limousine werd in 1985 gebouwd en is onlangs weer in oude luister hersteld. De in koninklijk surfblauw uitgevoerde auto is in perfecte conditie en klaar om weer ingezet te worden bij speciale gelegenheden.
In 1984 besloot onze voormalige Vorstin Juliana, inmiddels weer Prinses, dat ze graag vervoerd wenste te worden in een een ruime vierdeurs cabriolet van Mercedes-Benz. Aangezien het merk een dergelijk model niet in het programma had, maar wel graag aan de wens van de Prinses wilde voldoen, nam het contact op met het moederbedrijf in Stuttgart. Uiteindelijk leidde dat contact ertoe dat de firma Caruna in Zwitserland werd ingeschakeld om een Mercedes-Benz 380 SEL (W126) om te bouwen tot een in alle opzichten vorstelijke cabriolet.
Maatwerk tot in detail
De bouw van de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna nam precies tien maanden in beslag. Maar dat leidde wel tot een indrukwekkend resultaat. De nieuwe auto van Prinses Juliana was (en is) zowel met gesloten dak als ‘top down’ een uitermate elegante verschijning. Uiteraard is het dak elektrisch bedienbaar - openen of sluiten neemt slechts 25 seconden in beslag. Een ander opvallend detail, zeker voor een auto uit deze periode, is het feit dat de zijruiten volledig in de carrosserie kunnen wegzakken. Het interieur valt niet alleen op door een overweldigende mate van luxe en comfort, maar ook door grote aandacht voor detail. De Mercedes-Benz 380 SEL Caruna beschikt bijvoorbeeld over fraaie lederen bekleding en voetsteunen en make-up-spiegeltjes voor voor de passagiers achterin. Sierlijsten die zijn uitgevoerd in gestreept Zebranohout, versterken het gevoel van authentieke luxe nog eens extra. Ook op het gebied van veiligheid en rijcomfort is de 380 SEL Caruna van het hoogste niveau. Zo is de auto onder meer voorzien van hydropneumatische vering, airconditioning, ABS en een airbag. Het vorstelijke karakter van de auto komt tot ook uiting in twee waarlijk Koninklijke kenmerken. Zo is de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna van Prinses Juliana uitgevoerd in de kleur surfblauw (kleurcode 900). Ook andere Mercedes-Benz-modellen voor het Koninklijk Huis waren uitgevoerd in deze kleur. Daarnaast is de auto voorzien van twee vlaggenstandaards met zilveren kronen.
In topconditie én inzetbaar
Onlangs heeft de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna in opdracht van het Koninklijk Staldepartement een bijzonder grondige restauratie ondergaan. Daarbij is veel aandacht besteed aan de techniek, maar ook aan het interieur en het exterieur. De auto is namelijk veelvuldig ingezet in Porto Ercole, het Italiaanse buitenverblijf van de Koninklijke familie. Mede door de ritten onder de Italiaanse zon was de lederen bekleding enigszins aangetast. Het resultaat van dit alles is dat de 380 SEL Caruna nu in topconditie is en weer ingezet kan worden bij speciale gelegenheden. Bovendien wordt auto in een later stadium toegevoegd aan de unieke verzameling van rijtuigen en automobielen van de leden van het Koninklijk Huis op Paleis Het Loo in Apeldoorn.
Een keuze met historie
Met de keuze voor een open auto van Mercedes-Benz, trad Prinses Juliana in de voetsporen van haar moeder Prinses Wilhelmina. Na haar troonsafstand in 1948 koos voormalig Koningin Wilhelmina voor een Mercedes-Benz 300 Cabriolet D. Deze speciaal voor haar gebouwde, ruime open auto was onder meer voorzien van een trekhaak. Op die manier kon haar ‘schilderswagen’ meegenomen worden naar een mooie omgeving, waar de voormalig vorstin zich dan kon richten op haar grote passie: schilderen.
Ter ere van de honderdste geboortedag van wijlen Koningin Juliana vindt er op Paleis Het Loo in Apeldoorn een speciale tentoonstelling plaats. Eén van de pronkstukken van deze expositie, die tot en met 30 augustus aanstaande is te bezoeken, is de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna, een speciaal voor onze vroegere vorstin gebouwde vierdeurs cabriolet. Deze unieke open limousine werd in 1985 gebouwd en is onlangs weer in oude luister hersteld. De in koninklijk surfblauw uitgevoerde auto is in perfecte conditie en klaar om weer ingezet te worden bij speciale gelegenheden.
In 1984 besloot onze voormalige Vorstin Juliana, inmiddels weer Prinses, dat ze graag vervoerd wenste te worden in een een ruime vierdeurs cabriolet van Mercedes-Benz. Aangezien het merk een dergelijk model niet in het programma had, maar wel graag aan de wens van de Prinses wilde voldoen, nam het contact op met het moederbedrijf in Stuttgart. Uiteindelijk leidde dat contact ertoe dat de firma Caruna in Zwitserland werd ingeschakeld om een Mercedes-Benz 380 SEL (W126) om te bouwen tot een in alle opzichten vorstelijke cabriolet.
Maatwerk tot in detail
De bouw van de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna nam precies tien maanden in beslag. Maar dat leidde wel tot een indrukwekkend resultaat. De nieuwe auto van Prinses Juliana was (en is) zowel met gesloten dak als ‘top down’ een uitermate elegante verschijning. Uiteraard is het dak elektrisch bedienbaar - openen of sluiten neemt slechts 25 seconden in beslag. Een ander opvallend detail, zeker voor een auto uit deze periode, is het feit dat de zijruiten volledig in de carrosserie kunnen wegzakken. Het interieur valt niet alleen op door een overweldigende mate van luxe en comfort, maar ook door grote aandacht voor detail. De Mercedes-Benz 380 SEL Caruna beschikt bijvoorbeeld over fraaie lederen bekleding en voetsteunen en make-up-spiegeltjes voor voor de passagiers achterin. Sierlijsten die zijn uitgevoerd in gestreept Zebranohout, versterken het gevoel van authentieke luxe nog eens extra. Ook op het gebied van veiligheid en rijcomfort is de 380 SEL Caruna van het hoogste niveau. Zo is de auto onder meer voorzien van hydropneumatische vering, airconditioning, ABS en een airbag. Het vorstelijke karakter van de auto komt tot ook uiting in twee waarlijk Koninklijke kenmerken. Zo is de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna van Prinses Juliana uitgevoerd in de kleur surfblauw (kleurcode 900). Ook andere Mercedes-Benz-modellen voor het Koninklijk Huis waren uitgevoerd in deze kleur. Daarnaast is de auto voorzien van twee vlaggenstandaards met zilveren kronen.
In topconditie én inzetbaar
Onlangs heeft de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna in opdracht van het Koninklijk Staldepartement een bijzonder grondige restauratie ondergaan. Daarbij is veel aandacht besteed aan de techniek, maar ook aan het interieur en het exterieur. De auto is namelijk veelvuldig ingezet in Porto Ercole, het Italiaanse buitenverblijf van de Koninklijke familie. Mede door de ritten onder de Italiaanse zon was de lederen bekleding enigszins aangetast. Het resultaat van dit alles is dat de 380 SEL Caruna nu in topconditie is en weer ingezet kan worden bij speciale gelegenheden. Bovendien wordt auto in een later stadium toegevoegd aan de unieke verzameling van rijtuigen en automobielen van de leden van het Koninklijk Huis op Paleis Het Loo in Apeldoorn.
Een keuze met historie
Met de keuze voor een open auto van Mercedes-Benz, trad Prinses Juliana in de voetsporen van haar moeder Prinses Wilhelmina. Na haar troonsafstand in 1948 koos voormalig Koningin Wilhelmina voor een Mercedes-Benz 300 Cabriolet D. Deze speciaal voor haar gebouwde, ruime open auto was onder meer voorzien van een trekhaak. Op die manier kon haar ‘schilderswagen’ meegenomen worden naar een mooie omgeving, waar de voormalig vorstin zich dan kon richten op haar grote passie: schilderen.
#doeslief
- Jos Marijnissen
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20 apr 2006 17:59
- Locatie: helmond
- Contacteer:
Ik had het al gezien in het mercedes magazine want ik werd hierop gewezen.
Het interieur is nl. hetzelfde als mijn auto.
Is dus wel apart omdat ik niet beter weet als dat het een carat duchatelet is.
Het interieur kan misschien wel in belgie ingebouwd zijn.
Dit probeer ik nog uit te zoeken.
Verders is het een hele aparte cabriolet als 4 deurs uitvoering.
Er staat er ook nog eentje in duitsland te koop als 4 deurs uitvoering.
Het interieur is nl. hetzelfde als mijn auto.
Is dus wel apart omdat ik niet beter weet als dat het een carat duchatelet is.
Het interieur kan misschien wel in belgie ingebouwd zijn.
Dit probeer ik nog uit te zoeken.
Verders is het een hele aparte cabriolet als 4 deurs uitvoering.
Er staat er ook nog eentje in duitsland te koop als 4 deurs uitvoering.
http://www.dedakdekker.com
http://www.sklasseclub.nl is sinds januari 2008 aangesloten bij http://www.mbac.nl
http://www.sklasseclub.nl is sinds januari 2008 aangesloten bij http://www.mbac.nl
Ik wist dat het er een van Caruna was. Hebben destijds ook een mooie sec in targa uitvoering gebouwd. Het is voor onze koningin een heel praktische uitvoering denk ik maar de schitterende daklijn van de w126 serie is er wel compleet mee vernaggeld. In mijn woonplaats heeft ook een tijdje zo'n 4-deurs w126er cabrio rondgereden. Het was elke keer weer even schrikken als ik 'em zag rijden. Naar mijn mening wordt het designe opgeofferd voor het "open rijden".
Ach, ieder zo zijn mening. Maar eerlijk is eerlijk; ze hebben daar weer een mooi stuk werk geleverd!!
Cece
Ach, ieder zo zijn mening. Maar eerlijk is eerlijk; ze hebben daar weer een mooi stuk werk geleverd!!
Cece
- Jodeci
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 11 feb 2007 23:31
- Mercedes-Benz: W116 450SEL & W124 320E & Cadillac STS 4.6 V8
- Specialisatie: Burning my Benz!
- Locatie: Zaandam
werkelijk waar een pracht auto!
Vanochtend nog een mooie rapportage gezien op Nederland 1 over juliana haar leven.
Vanochtend nog een mooie rapportage gezien op Nederland 1 over juliana haar leven.
Burn out W210 E55 AMG
Heeft u garagekosten uitgespaard met hulp van dit forum, denk dan ook even aan het forum en de donatie mogelijkheid
Heeft u garagekosten uitgespaard met hulp van dit forum, denk dan ook even aan het forum en de donatie mogelijkheid
- Jos0016
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 27 apr 2006 21:35
- Mercedes-Benz: 560 sel 1987 Sprinter 315 cdi W221 500
- Specialisatie: Dakdekker
- Locatie: helmond
- Contacteer:
Ik kwam dit bericht weet tegen en zou eigenlijk willen weten of mijn auto een caruna of carat duchatelet is.
Ik ben nog nergens anders dit interieur tegen gekomen.
De eerste berijder van mijn auto wil hier nl. niet meer aan herinnerd worden.
Groetjes Jos
Ik ben nog nergens anders dit interieur tegen gekomen.
De eerste berijder van mijn auto wil hier nl. niet meer aan herinnerd worden.
Groetjes Jos
http://www.dedakdekker.com
- Once upon a time there was Mercedes and i have an Caruna.
- 6 koeien (24/25 m2) leer en 100 manuren hebben ze ervoor nodig gehad volgens de leerspecialisten, en dan heb je een Caruna.
- Sinds 12 januari 2008 is de S-klasse Club aangesloten bij de MBAC.
- A-drie
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
- Mercedes-Benz: Toyota Prius
- Specialisatie: Algemeen
- Locatie: kaatsheuvel
- Contacteer:
beetje sneu, die gereedschap-klemmetjes....
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
woow!
ik wil ook een vierdeurs cabriolet lijkt me machtig om zoiets te rijden!
Mensen, niet zeuren om belastingscenten, want zoals je ziet zijn ze al uitgegeven en dus komt het niet meer terug.
Manman, een vierdeur cabriolet.. lijkt me knettergaaf
ik wil ook een vierdeurs cabriolet lijkt me machtig om zoiets te rijden!
Mensen, niet zeuren om belastingscenten, want zoals je ziet zijn ze al uitgegeven en dus komt het niet meer terug.
Manman, een vierdeur cabriolet.. lijkt me knettergaaf
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
-
- Berichten: 5521
- Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08
Wat een mooie auto, en die kleur staat hem fantastisch vooral met zo'n interieur.
Moderator mr. Michel schreef:
Edit: zullen we je persoonlijke mening over het koningshuis even buiten de scope van dit topic laten ? Dank u wel
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Even wat politieke statements verwijderd. Het gaat hier om een auto en niet om de handel en wandel van de eigenaren.
Graag ontopic blijven !
Graag ontopic blijven !
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 5521
- Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08
Mijn verontschuldigingen
Wel een komisch gezicht met die spatlappen, hopelijk halen ze die er gauw af. Ik zie trouwens dat de middenconsole overtrokken is met leer dat was toch niet standaard in de SEL's uit die tijd?
Wel een komisch gezicht met die spatlappen, hopelijk halen ze die er gauw af. Ik zie trouwens dat de middenconsole overtrokken is met leer dat was toch niet standaard in de SEL's uit die tijd?
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
- mj-man
- Berichten: 574
- Lid geworden op: 16 okt 2007 15:54
- Mercedes-Benz: R129 W203 R170 W169
- Locatie: hellevoetsluis
Heb de auto dit voorjaar in het echt gezien op paleis het loo. Helaas stond deze toen wat achteraan in een hoekje weggepropt. Ik mag hopen dat hij nu wat meer naar voren geplaatst wordt.
Wel vraag ik me bij 4 persoons cabrio's altijd af waarom er mensen achterin willen zitten. Nu ben ik misschien een liefhebber van het plaatsje linksvoor, maar zou het in deze lange auto niet verschikkelijk waaien op de achterbank?
Wel vraag ik me bij 4 persoons cabrio's altijd af waarom er mensen achterin willen zitten. Nu ben ik misschien een liefhebber van het plaatsje linksvoor, maar zou het in deze lange auto niet verschikkelijk waaien op de achterbank?
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Jup, als ik mn windbeugel op zn plek zet, kán er niet eens iemand achterin, dat zegt genoeg lijkt memj-man schreef:Heb de auto dit voorjaar in het echt gezien op paleis het loo. Helaas stond deze toen wat achteraan in een hoekje weggepropt. Ik mag hopen dat hij nu wat meer naar voren geplaatst wordt.
Wel vraag ik me bij 4 persoons cabrio's altijd af waarom er mensen achterin willen zitten. Nu ben ik misschien een liefhebber van het plaatsje linksvoor, maar zou het in deze lange auto niet verschikkelijk waaien op de achterbank?
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K