Beste Allen,
Ik ben sinds kort in het bezit van mijn GLC 300e.
Ik wil de lak beschermen.
Wat zouden jullie adviseren om de lak te beschermen?
Daarbij vond ik dit een interessant filmpje:
FINAL UPDATE after 2.5 years!!! - #16: 34 Way Ceramic Coating synthetic wax longevity test WHO WINS? - YouTube
PPF, keramisch coating, graphene coating
- Joostb
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
- Locatie: Twente
Er zijn allerlei theorieën over. iedereen heeft andere voorkeuren en ervaringen met bepaalde merken.
Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met Gyeon Mohs. (sowieso met dat merk, en nee ik heb geen aandelen)
Kort samen gevat; Voor dat je zoiets aan brengt heb ik de auto zeer grondig gewassen met een neutrale shampoo (dus zonder wax en zo). vervolgens complete auto kleien. Daarna hele auto licht gepolijst met een exentrische machine om licht grasjes er uit te halen. En vervolgens weer grondig gewassen, toen ook velgen etc.. Heel goed gedroogd en binnen gezet. De volgende dag Gyeon mohs aangebracht volgens de handleiding. en 24 uur laten uitharden. Heeft het uiteindelijk zo'n 2 jaar (20.000 km) vol gehouden in nederlands klimaat. Daarna zag je nog wel bescherming maar begon het wel minder te worden. Wel prijzig spul,
Mijn huidige C-klasse gaat dit voorjaar een exact zelfde proces door. Kost wel 2 dagen werk als je de totale auto aan wil pakken, dus je moet er wel hobby aan hebben en zorgvuldig en gestructureerd kunnen werken. Liefst binnen onder goed licht wanneer je keramische coating aan brengt.
De auto word daarna minder snel smerig (vuil hecht moeilijk) en met een simpele wasbeurt (uiteraard geen wasstraat) staat hij er weer bij alsof hij net is gepoetst.
Die test hierboven is een prima indicatie. Ik ken de meeste merken niet. Het is wel een statische test , dus zonder rijden, in een warm klimaat zonder sneeuw, zout en ijs en andere invloeden.
Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met Gyeon Mohs. (sowieso met dat merk, en nee ik heb geen aandelen)
Kort samen gevat; Voor dat je zoiets aan brengt heb ik de auto zeer grondig gewassen met een neutrale shampoo (dus zonder wax en zo). vervolgens complete auto kleien. Daarna hele auto licht gepolijst met een exentrische machine om licht grasjes er uit te halen. En vervolgens weer grondig gewassen, toen ook velgen etc.. Heel goed gedroogd en binnen gezet. De volgende dag Gyeon mohs aangebracht volgens de handleiding. en 24 uur laten uitharden. Heeft het uiteindelijk zo'n 2 jaar (20.000 km) vol gehouden in nederlands klimaat. Daarna zag je nog wel bescherming maar begon het wel minder te worden. Wel prijzig spul,
Mijn huidige C-klasse gaat dit voorjaar een exact zelfde proces door. Kost wel 2 dagen werk als je de totale auto aan wil pakken, dus je moet er wel hobby aan hebben en zorgvuldig en gestructureerd kunnen werken. Liefst binnen onder goed licht wanneer je keramische coating aan brengt.
De auto word daarna minder snel smerig (vuil hecht moeilijk) en met een simpele wasbeurt (uiteraard geen wasstraat) staat hij er weer bij alsof hij net is gepoetst.
Die test hierboven is een prima indicatie. Ik ken de meeste merken niet. Het is wel een statische test , dus zonder rijden, in een warm klimaat zonder sneeuw, zout en ijs en andere invloeden.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230
Mijn reactie wordt nagenoeg een kopie van de reactie van Joostb, alleen mag je Gyeon vervangen door CarPro (sowieso alles van dat merk en nee, daarvan heb ik geen aandelen)
Ik stam uit de tijd dat CarClean CarPro introduceerde in Nederland en na een akkefietje CarPro in de ban heeft gedaan en is overgestapt op Gyeon. Maar bij mij was het CarPro virus al geland en ben ik over gestapt naar WaxWorld, die nu één van de aanbieders van de geweldige producten van CarPro is.
In bijgevoegde link kun je lezen hoe ik onze S205 in twee dagen tijd heb behandeld en heb afgesloten met een dubbele laag CarPro CQuartz CQUK 3.0
viewtopic.php?p=995496#p995496
Ik stam uit de tijd dat CarClean CarPro introduceerde in Nederland en na een akkefietje CarPro in de ban heeft gedaan en is overgestapt op Gyeon. Maar bij mij was het CarPro virus al geland en ben ik over gestapt naar WaxWorld, die nu één van de aanbieders van de geweldige producten van CarPro is.
In bijgevoegde link kun je lezen hoe ik onze S205 in twee dagen tijd heb behandeld en heb afgesloten met een dubbele laag CarPro CQuartz CQUK 3.0
viewtopic.php?p=995496#p995496
Wil je het simpel.. ga dan voor dit spul!
Vorige jaar op aanraden van carclean gekocht en werkt fantastisch! Makkelijk uitsmeren en blijft een paar maanden zitten.
https://www.carclean.com/nl/collinite-l ... 473ml.html
Vorige jaar op aanraden van carclean gekocht en werkt fantastisch! Makkelijk uitsmeren en blijft een paar maanden zitten.
https://www.carclean.com/nl/collinite-l ... 473ml.html
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230
Inderdaad prima spul, ooit mee begonnen. Easy on, easy off en prima standtijd.
Heb nog een flesje staan, gebruik het alleen niet meer sinds ik coatings gebruik
Heb nog een flesje staan, gebruik het alleen niet meer sinds ik coatings gebruik
- Joostb
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
- Locatie: Twente
Collinite 845 heb ik er nu op zitten voor de winter tot ik in het voorjaar keramische coating ga aanbrengen. Is inderdaad top spul, zeker voor de prijs. Maar niet te vergelijken met een keramische coating (die qua prijs ook een stuk duurder is). Maar als je simpel en goed spul wil, is dat inderdaad hét middel.
ziet er zeer fraai uit! Over dat merk hoor en lees ik inderdaad ook goede verhalenIn bijgevoegde link kun je lezen hoe ik onze S205 in twee dagen tijd heb behandeld en heb afgesloten met een dubbele laag CarPro CQuartz CQUK 3.0
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Thanks voor jullie input.
Ik hoor ook veel goede verhalen over de Cquartz UK met een durability van minimaal 2 jaar.
Deze zou speciaal voor de omstandigheden in de UK gemaakt zijn. Dat zou dus net zo goed ook voor Nederland gelden.
Ook over Gyeon hoor ik goede verhalen. In sommige gevallen geven ze zelfs een durability tot wel 5 jaar.
duraflex: https://gyeonquartz.nl/product/duraflex/
Maar als ik de reacties zo lees zijn jullie geen voorstander van eerst een PPF laag laten aanbrengen en daar op een coating?
Iemand enig ervaring met graphene coating?
Ik hoor ook veel goede verhalen over de Cquartz UK met een durability van minimaal 2 jaar.
Deze zou speciaal voor de omstandigheden in de UK gemaakt zijn. Dat zou dus net zo goed ook voor Nederland gelden.
Ook over Gyeon hoor ik goede verhalen. In sommige gevallen geven ze zelfs een durability tot wel 5 jaar.
duraflex: https://gyeonquartz.nl/product/duraflex/
Maar als ik de reacties zo lees zijn jullie geen voorstander van eerst een PPF laag laten aanbrengen en daar op een coating?
Iemand enig ervaring met graphene coating?
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230
Zelf heb ik geen ervaring met een PPF. Dat lijkt mij ook niet te vergelijken met een coating, noch qua prijs, noch qua verwerking.
Een PPF moet je laten aanbrengen en geeft een (veel) betere bescherming van de lak dan een coating. Een PPF is echt een laagje vinyl, een coating een laagje SiO2 van een paar micron. En een coating kan je zelf aanbrengen mits je enige ervaring in de wereld van detailing hebt
't Is maar net hoeveel geld je er aan wil spenderen.
Je kan natuurlijk ook gaan voor maximale bescherming en beide doen. Voor PPF heeft CarPro ook een speciale coating ontwikkeld:
https://www.waxworld.nl/shop/merken/car ... ating-50ml
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 jun 2021 15:23
- Mercedes-Benz: A205 C180 Prestige
- Specialisatie: car-detailing
- Locatie: Almere
En...wat is het uiteindelijk geworden?
Zelf hobby-detailer, dus ben wel benieuwd wat de keus geworden is en op basis van wat.
Mijn eigen auto (Volvo V40) staat in de Angelwax Genesis coating.
De auto van mijn vrouw (MB C180 cabrio) staat in de CarPro SiC coating.
Zelf hobby-detailer, dus ben wel benieuwd wat de keus geworden is en op basis van wat.
Mijn eigen auto (Volvo V40) staat in de Angelwax Genesis coating.
De auto van mijn vrouw (MB C180 cabrio) staat in de CarPro SiC coating.
- buuntje
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
Alles hangt er van af wat je verwacht en hoeveel tijd en euro's je er wil aan spenderen.
Wil je de diepste glans kies je best een wax.
Zelf heb ik al meermaals de Dodo juice diamond white en Collinite 845 gebruikt.
Heel tevreden over beide en een standtijd van 3 a 4 maand.
Wil je een langere standtijd kies je best voor een coating.
Nadeel: duurder en je moet goed weten waar je mee bezig bent.
Een foutje met wax kan je makkelijk recht zetten, met coating is dit een ander verhaal.
Op de C heb ik nu Cartec Ceramic guard coating.
Volgens Cartec zou de standtijd bij correct wassen 2 a 3 jaar zijn en bij gebruikt van de Ceramic wash (shampoo) en de ceramic glaze zelfs levenslang.
De glaze zou de coating boosten en herstellen.
Tijd zal het uitwijzen.
Nog een nadeel van coating tov wax is dat deze een veel statischer effect blijkt te hebben is voor stof.
Wil je de diepste glans kies je best een wax.
Zelf heb ik al meermaals de Dodo juice diamond white en Collinite 845 gebruikt.
Heel tevreden over beide en een standtijd van 3 a 4 maand.
Wil je een langere standtijd kies je best voor een coating.
Nadeel: duurder en je moet goed weten waar je mee bezig bent.
Een foutje met wax kan je makkelijk recht zetten, met coating is dit een ander verhaal.
Op de C heb ik nu Cartec Ceramic guard coating.
Volgens Cartec zou de standtijd bij correct wassen 2 a 3 jaar zijn en bij gebruikt van de Ceramic wash (shampoo) en de ceramic glaze zelfs levenslang.
De glaze zou de coating boosten en herstellen.
Tijd zal het uitwijzen.
Nog een nadeel van coating tov wax is dat deze een veel statischer effect blijkt te hebben is voor stof.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22 jun 2021 14:29
Is er ook iemand met matte lak en wat wordt dan gebruikt om de lak te beschermen en goed te houden?
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 jun 2021 15:23
- Mercedes-Benz: A205 C180 Prestige
- Specialisatie: car-detailing
- Locatie: Almere
De meeste matte lakken/wraps kunnen ook "gewoon" gecoat worden met een ceramic coating.Woodworker schreef: ↑30 jun 2021 14:54 Is er ook iemand met matte lak en wat wordt dan gebruikt om de lak te beschermen en goed te houden?
Er zijn ook wax-en speciaal voor matte lakken, dit wordt dan vaak aangegeven. Het is net wat je voorkeur heeft.
Mvgr