Kijk even naar het verbruik...
E10 heeft een hoger verbruik, want ethanol heeft een lagere energetische waarde dan benzine.
Daardoor zal je met 98 logischerwijs een lager verbruik hebben dan met E10.. en verdien je dus een stukje van het prijsverschil tov E10 gelijk terug waardoor prijsverschil in E cent per km nog maar marginaal is.
Als je dan ervaringsberichten hoort van eigenaren van wat oudere auto's die minder mooi lopen op E10 en er kans is op brandstof gerelateerde schades, dan is voor mij de keuze niet moeilijk..
Dit is de reden waarom je geen ethanol houdende brandstof in je (oudere) auto wilt hebben..
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- Bennos
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 27 nov 2010 15:50
- Mercedes-Benz: Ex. W220 S350 '02 (MoPf), W211 E270 CDI '03, W124 200 '88, W124 260E '86
- Specialisatie: Koffie drinken
- Locatie: Spijkenisse
95 tanken.....
Merk er niks van in mn Amerikanen, het prijsverschil is 16 cent per liter of zo.
Vind het beetje bangmakerij, lekker de duurdere brandstof tanken...goed voor de staatskas.
Merk er niks van in mn Amerikanen, het prijsverschil is 16 cent per liter of zo.
Vind het beetje bangmakerij, lekker de duurdere brandstof tanken...goed voor de staatskas.
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
De oudere amerikanen met zwaar overbemeten motoren lopen overal op, dus dat is niet zo vreemd
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- Bennos
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 27 nov 2010 15:50
- Mercedes-Benz: Ex. W220 S350 '02 (MoPf), W211 E270 CDI '03, W124 200 '88, W124 260E '86
- Specialisatie: Koffie drinken
- Locatie: Spijkenisse
Europese autos ook hoor...
Het gaat om rubber en plastic dat eventueel aangetast kán worden, en dat is in Amerikanen niet anders.
Het gaat om het gebruik van de auto, als dat ding meer stistaat dan rijdt (sowieso nooit goed) of je rijdt zoals ik op LPG en tankt eens in het half jaar Benzine dan is het verstandiger om 98 te tanken.
Het gaat om rubber en plastic dat eventueel aangetast kán worden, en dat is in Amerikanen niet anders.
Het gaat om het gebruik van de auto, als dat ding meer stistaat dan rijdt (sowieso nooit goed) of je rijdt zoals ik op LPG en tankt eens in het half jaar Benzine dan is het verstandiger om 98 te tanken.
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Mijn auto met niets zeggende motor heeft nog geen E10 gezien.
Ik had al direct het besluit genomen om te proberen dat zo lang mogelijk uit te stellen aangezien ik niet weet wat het op de langere duur doet, ondanks dat mijn auto niet genoemd wordt als 1 die er niet tegen kan.
En ja iets duurder, maar waarschijnlijk ook wat minder dorstig, al kan ik dat (nog) niet vanuit eigen ervaring concluderen.
Ik heb wel altijd al gevonden dat de motor ietwat "lekkerder" draait op premium, al is dat maar marginaal.
Voorheen liet ik het dan ook altijd van de brandstofprijs afhangen of ik wel of geen premium tankte, nu dus permanent premium...
Wat betreft dat eerste filmpje dat laat alleen maar zien wat dat spul doet over een lange periode van opslag, dat is geen graadmeter voor wat dat spul doet in een lopende motor, maar goed, dat wordt verder ook al genoemd, echter ook vanuit een "goed gebruik" situatie kun je in 1 keer terecht komen in een situatie waarbij je de auto even niet meer zo vaak gebruikt, en dan is het weer iets wat je in je achterhoofd moet houden, dat je de kikker uit het opwarmende water moet halen voor het te heet wordt...
Brandstof die op de wat langere duur vergaat (en bij E10 blijkt dat nogal snel te zijn) is mijn inziens troep en hoort niet in je tank thuis.
Het geeft in ieder geval weer een extra pluspunt op bij eventuele verkoop van de auto: E10 vrij, al zal dat in mijn geval weinig meer uitmaken (tenzij dat de tank vol zit, dat scheelt de helft )
Ik had al direct het besluit genomen om te proberen dat zo lang mogelijk uit te stellen aangezien ik niet weet wat het op de langere duur doet, ondanks dat mijn auto niet genoemd wordt als 1 die er niet tegen kan.
En ja iets duurder, maar waarschijnlijk ook wat minder dorstig, al kan ik dat (nog) niet vanuit eigen ervaring concluderen.
Ik heb wel altijd al gevonden dat de motor ietwat "lekkerder" draait op premium, al is dat maar marginaal.
Voorheen liet ik het dan ook altijd van de brandstofprijs afhangen of ik wel of geen premium tankte, nu dus permanent premium...
Wat betreft dat eerste filmpje dat laat alleen maar zien wat dat spul doet over een lange periode van opslag, dat is geen graadmeter voor wat dat spul doet in een lopende motor, maar goed, dat wordt verder ook al genoemd, echter ook vanuit een "goed gebruik" situatie kun je in 1 keer terecht komen in een situatie waarbij je de auto even niet meer zo vaak gebruikt, en dan is het weer iets wat je in je achterhoofd moet houden, dat je de kikker uit het opwarmende water moet halen voor het te heet wordt...
Brandstof die op de wat langere duur vergaat (en bij E10 blijkt dat nogal snel te zijn) is mijn inziens troep en hoort niet in je tank thuis.
Het geeft in ieder geval weer een extra pluspunt op bij eventuele verkoop van de auto: E10 vrij, al zal dat in mijn geval weinig meer uitmaken (tenzij dat de tank vol zit, dat scheelt de helft )
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Ik denk dat bij mij het ook niet merkbaar zal zijn dat die zuiniger wordt met mijn motor en auto combinatie...Marco schreef: ↑17 apr 2020 08:35 Mijn auto met niets zeggende motor heeft nog geen E10 gezien.
Ik had al direct het besluit genomen om te proberen dat zo lang mogelijk uit te stellen aangezien ik niet weet wat het op de langere duur doet, ondanks dat mijn auto niet genoemd wordt als 1 die er niet tegen kan.
En ja iets duurder, maar waarschijnlijk ook wat minder dorstig, al kan ik dat (nog) niet vanuit eigen ervaring concluderen.
Ik heb wel altijd al gevonden dat de motor ietwat "lekkerder" draait op premium, al is dat maar marginaal.
Voorheen liet ik het dan ook altijd van de brandstofprijs afhangen of ik wel of geen premium tankte, nu dus permanent premium...
Wat betreft dat eerste filmpje dat laat alleen maar zien wat dat spul doet over een lange periode van opslag, dat is geen graadmeter voor wat dat spul doet in een lopende motor, maar goed, dat wordt verder ook al genoemd, echter ook vanuit een "goed gebruik" situatie kun je in 1 keer terecht komen in een situatie waarbij je de auto even niet meer zo vaak gebruikt, en dan is het weer iets wat je in je achterhoofd moet houden, dat je de kikker uit het opwarmende water moet halen voor het te heet wordt...
Brandstof die op de wat langere duur vergaat (en bij E10 blijkt dat nogal snel te zijn) is mijn inziens troep en hoort niet in je tank thuis.
Het geeft in ieder geval weer een extra pluspunt op bij eventuele verkoop van de auto: E10 vrij, al zal dat in mijn geval weinig meer uitmaken (tenzij dat de tank vol zit, dat scheelt de helft )
Waar tank je zelf Marco?
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Oké oké dus als ik Premium brandstoffen pak zit ik sowieso goed? Ik heb der een app voor en zie ook dat er een total zit in dordt met Premium brandstoffen
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
- Bennos
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 27 nov 2010 15:50
- Mercedes-Benz: Ex. W220 S350 '02 (MoPf), W211 E270 CDI '03, W124 200 '88, W124 260E '86
- Specialisatie: Koffie drinken
- Locatie: Spijkenisse
Ja, dan zit je sowieso goed...maar zoals gezegd, dat zit je met 95 ook gewoon.
Maar net wat voor gevoel het je geeft.
Maar net wat voor gevoel het je geeft.
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17
-
- Donateur
- Berichten: 973
- Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
- Mercedes-Benz: W204 250 CDI
- Locatie: Utrecht
Misschien hier wat aan?
https://www.e10check.nl/auto/mercedes-benz/
https://www.e10check.nl/auto/mercedes-benz/
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Niet als je van plan was dat advies op te volgen en vervolgens E10Check aansprakelijk wilt stellen als er toch problemen ontstaan...EricBenz schreef: ↑18 apr 2020 18:25 Misschien hier wat aan?
https://www.e10check.nl/auto/mercedes-benz/
Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen denk ik
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
2 jaar geleden een nieuwe SMART gekocht bij de dealer, soms slecht starten, onregelmatig lopen etc.
Terug naar de dealer want garantie, kunnen niks vinden ondanks soms brandend motormanagement lampje, monteurs beetje grappig doen tegen mijn vrouw of ze soms de handrem aangetrokken had - ze weet echt het verschil wel tussen een lampje van de handrem en het motormanagement - nog een paar keer teruggeweest zonder resultaat.
Sindsdien 98 getankt en geen last meer gehad, E10 is wel degelijk rommel voor bepaalde motoren.
Terug naar de dealer want garantie, kunnen niks vinden ondanks soms brandend motormanagement lampje, monteurs beetje grappig doen tegen mijn vrouw of ze soms de handrem aangetrokken had - ze weet echt het verschil wel tussen een lampje van de handrem en het motormanagement - nog een paar keer teruggeweest zonder resultaat.
Sindsdien 98 getankt en geen last meer gehad, E10 is wel degelijk rommel voor bepaalde motoren.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Ja die ken ik wel ja. Maar dat betekent dat de motor er op kan draaien zonder problemen. Zegt niet iets over onderdelen die aangetast worden zoals brandstof pompen en injecteren
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
- Bennos
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 27 nov 2010 15:50
- Mercedes-Benz: Ex. W220 S350 '02 (MoPf), W211 E270 CDI '03, W124 200 '88, W124 260E '86
- Specialisatie: Koffie drinken
- Locatie: Spijkenisse
Dan kan ie er dus niet op draaien zonder problemen.....
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Tsja, volgens de E10Check dus duidelijk wel, maar ja, dit is nou zo'n voorbeeld: wie heeft er gelijk?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z