Gelezen op de Belgische autosite Gocar, daar gaan we weer met diesels..
Filtergate, de doodsteek van diesel?
15/01/2020 | Nicolas Morlet
De roetfilter die op nieuwe dieselmotoren aanwezig is, belooft tot 99% van de tijdens de verbranding uitgestoten fijne deeltjes vast te houden. Alleen zou nu blijken dat de regeneratie van zo’n filter veel vaker plaatsvindt dan aangekondigd door de autofabrikanten, en dat de efficiëntie ervan in twijfel moet worden getrokken. Gedaan met dieselwagens in het straatbeeld?
Filtergate, de doodsteek van diesel?
De NGO Transport & Environment heeft in samenwerking met het onafhankelijke laboratorium Ricardo een studie uitgevoerd naar de uitstoot van fijne deeltjes en andere vervuilende stoffen (ammoniak, CO, NOx, enz.) van de nieuwe Opel Astra 1.6 diesel en Nissan Qashqai 1.5 dCi, die beide voldoen aan de EURO 6d-temp-norm, de strengste die momenteel van kracht is.
De filters hebben door het vasthouden van deeltjes van verschillende grootte de neiging om na een bepaald aantal kilometers te “verstoppen”, waardoor ze moeten worden gereinigd om te kunnen blijven werken. Hiervoor worden ze bij hoge temperaturen verbrand, waardoor de grotere deeltjes worden verwijderd maar een relatief grote hoeveelheid fijnere deeltjes vrijkomen.
De onderzoekers kwamen erachter dat de regeneratie bijna twee keer zo vaak plaatsvindt als de fabrikanten beweren, elke 420 kilometer ongeveer. Dit cijfer wordt min of meer bevestigd door de British Automobile Association, die 480 km claimt in reële rijomstandigheden. Elke regeneratie zou zo’n 15 km in beslag nemen. En dat is nog niet alles, want tijdens de 30 km die volgden verloor de filter zijn efficiëntie. Het resultaat: metingen die 32 tot 115% hoger lager dan de wettelijke waarden.
Het nieuwste dieselgate: filtergate
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Nieuw jaar, nieuwe gate, volgende jaren staan in het teken van remstof, bandenslijtage, airco condens of uitstoot van standkachels.
Wat mij betreft hetzelfde als met dieselgate. Dat het niet klopt is niet goed, maar als het zonder gesjoemel volgens Euro-norm gewoon binnen de grenzen valt, kun je de fabrikanten weinig verwijten. Dan moet je WLTP/EPA uitbreiden dat ook dit soort info wordt opgenomen (voor zover dat nog niet het geval is) en je zodoende autofabrikanten dwingt om die filter-prestaties te leveren.
Wat mij betreft hetzelfde als met dieselgate. Dat het niet klopt is niet goed, maar als het zonder gesjoemel volgens Euro-norm gewoon binnen de grenzen valt, kun je de fabrikanten weinig verwijten. Dan moet je WLTP/EPA uitbreiden dat ook dit soort info wordt opgenomen (voor zover dat nog niet het geval is) en je zodoende autofabrikanten dwingt om die filter-prestaties te leveren.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Alleen standkachels op diesel dan, maar de overheid zal vast wel een roetfilter voor een standkachel uitlaat subsidiëren dan
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z