Amsterdam wil eind 2020 oude dieselauto weren

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 nov 2019 21:35

De 211 is in '05 nog wel met roetfilter te vinden, de 220 bijna niet. Ik kwam ergens een stuk tegen dat het destijds een optie was in het laatste jaar. Ik heb er in elk geval nog nooit een gevonden :stom:
Logboek S500.
Zaka_anmobiel
Berichten: 209
Lid geworden op: 14 jul 2019 00:25
Mercedes-Benz: W203 fl c220 cdi
Specialisatie: Autogek

19 nov 2019 01:21

Als je de site van amsterdan leest dan blijkt dus dat je minimaal klasse 4 moet hebben. Datum eerste toelating wordt dus niet naar gekeken. Heb je een auto van 2002 die klasse 4 heeft dan mag je dus amsterdam in. Dat 15 jaar of 20 jaar gedoe lees je niet terug op hun site.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

19 nov 2019 12:52

En vanaf 2025 mogen er alleen nog elektrische vrachtwagens en bussen de stad in. Althans dat is het plan, zie dat er sinds die aankondiging al een beetje teruggekrabbelt is naar ''zoveel mogelijk emissie vrij''. Ik hoop echter dat zij doorzetten, in 2025 alleen nog elektrische vrachtwagens en bussen, in 2026 is Amsterdam als stad failliet.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 nov 2019 13:37

Zaka_anmobiel schreef:Als je de site van amsterdan leest dan blijkt dus dat je minimaal klasse 4 moet hebben. Datum eerste toelating wordt dus niet naar gekeken. Heb je een auto van 2002 die klasse 4 heeft dan mag je dus amsterdam in. Dat 15 jaar of 20 jaar gedoe lees je niet terug op hun site.
Die jaartallen staan in het harmonisatiebesluit van de overheid. Dat spreekt over twee mogelijke zone's die gemeentes vanaf volgende jaar mogen hanteren en die kent 2 soorten grenzen: auto's ouder dan 20 en auto's ouder dan 15 jaar oud. Dat is landelijke wetgeving.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
S211kombi
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 okt 2019 11:09
Mercedes-Benz: S211 E320 CDI

19 nov 2019 15:27

Wat een gezeur en gedoe allemaal, maar ik vraag me wel eens af: hoe zit dat juridisch met auto’s die bijvoorbeeld (uitstoot)technisch identiek zijn maar de ene valt met het bouwjaar net binnen en de andere net buiten de ‘bouwjaar vereiste’?

Lijkt mij nogal arbitrair om te zeggen de ene wel en andere niet, je zou kunnen redeneren dat dit een vorm van rechtsongelijkheid is?
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

19 nov 2019 15:55

S211kombi schreef:Wat een gezeur en gedoe allemaal, maar ik vraag me wel eens af: hoe zit dat juridisch met auto’s die bijvoorbeeld (uitstoot)technisch identiek zijn maar de ene valt met het bouwjaar net binnen en de andere net buiten de ‘bouwjaar vereiste’?

Lijkt mij nogal arbitrair om te zeggen de ene wel en andere niet, je zou kunnen redeneren dat dit een vorm van rechtsongelijkheid is?
Zelfde verhaal met de brom/snorfietsen in Amsterdam.. Alsof een Kymco Agility (voorbeeld) van 2008, meer uitstoot dan een uit 2011.. (is dezelfde motor).

Rechtsongelijkheid? Vast, maar dat geld niet voor de overheid natuurlijk.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

19 nov 2019 16:07

De jaartallen die genoemd worden hangen samen met de datum waarop de Euro 3 resp Euro 4 norm van kracht werden.
Als je auto iets ouder is maar feitelijk aan die Euro 4 voldoet, mag je de zone wél in. Vzv ik het begrijp krijg je daar bericht over van de RDW middels je jaarlijkse APV-brief.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

19 nov 2019 16:54

René SLK230 schreef:De jaartallen die genoemd worden hangen samen met de datum waarop de Euro 3 resp Euro 4 norm van kracht werden.
Als je auto iets ouder is maar feitelijk aan die Euro 4 voldoet, mag je de zone wél in. Vzv ik het begrijp krijg je daar bericht over van de RDW middels je jaarlijkse APV-brief.
Met brom/snorfietsen maakt het niets uit qua euro norm. Ik heb een Vespa lx 2 takt snorfiets en die is (volgens het boekje) euro 2. Mijn vriendin heeft een Vespa primavera 4 takt snorfiets uit begin 2019 en die is... Euro 2!

Alleen die injectie scooters (zonder kickstart) zijn euro 4. Als dat met auto's wél het geval is, vraag ik mij af hoe men dat gaat handhaven. Misschien op zijn hoogst een vergunning (die je uiteraard zelf mag betalen, alsmede de keuring van je voertuig)

En hoe wassen neus is het? Ik keur een auto mét roetfilter, goedgekeurd, en even later haal ik het roetfilter weer weg. Zoals dit wel vaker gebeurt.

Ik gok dus gewoon dat diesel auto's van voor 1-1-2005 niet meer welkom zijn in 020 vanaf 2021.

En als eenmaal de diesels compleet uitgemolken zijn, dan zijn de benzine auto's aan de beurt! Dan komen ze plots ook ergens achter dat benzineauto's zéér vervuilend zijn.
Gebruikersavatar
TWA
Berichten: 269
Lid geworden op: 16 apr 2015 13:31
Mercedes-Benz: W210 E240 2.6 v6 Elegance Select
Locatie: Amsterdam

19 nov 2019 17:05

Och hoe vaak een nieuwe diesel niet voorbij komt met een "chippie" er in en roken dat ze doen. Ik mag nu bv ook mn 4takt Sym Fiddle weg gaan doen, is van 2009 en heb voor max 10 jaar vrijstelling obv datum eerste toelating, ofwel 1-1-2020 is het afgelopen. En handhaving: overal hangen de camera's, dus lekker makkelijk te handhaven.

Ook raar dat bv de Lupo 3L slachtoffer is van dit beleid, ookal is die super zuinig en schoon. Blijft bijzonder dit beleid...

Greetz Emiel
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

19 nov 2019 17:21

TWA schreef:Och hoe vaak een nieuwe diesel niet voorbij komt met een "chippie" er in en roken dat ze doen. Ik mag nu bv ook mn 4takt Sym Fiddle weg gaan doen, is van 2009 en heb voor max 10 jaar vrijstelling obv datum eerste toelating, ofwel 1-1-2020 is het afgelopen. En handhaving: overal hangen de camera's, dus lekker makkelijk te handhaven.

Ook raar dat bv de Lupo 3L slachtoffer is van dit beleid, ookal is die super zuinig en schoon. Blijft bijzonder dit beleid...

Greetz Emiel
Helaas te veel mensen die zich wat aantrekken van de ''klimaathufters'' ik denk ook, volgens mij gaat de technologie snel genoeg, alleen word het in mijn ogen bewust tegengewerkt door de overheden. Fabrikanten mogen waarschijnlijk binnenkort weer stoppen met hun pas doorontwikkelde nieuwe (diesel)motoren. Om vervolgens weer opnieuw te beginnen aan een nieuwe soort motor. Het is niet bij te houden, ik snap wel waarom veel fabrikanten gestopt zijn, of willen stoppen met de productie van dieselvoertuigen.

En ook, het betreft altijd de ''minder bedeelde'' mens.. Alsof men graag in een oude auto rond rijdt?! Ik zou ook wel een nieuwe S600 vol optie willen hoor! Met een C180 uit 2019 ben ik al tevreden, geef het mij maar. Doe ik mijn oude auto gratis weg.

En wat al veel vaker is gezegd.. Alsof nieuwe auto's produceren niks kost aan het ''milieu'' volgens mij is het 10x beter om je auto pas na 30 jaar weg te doen, dan al na 15 jaar (precies de maximum leeftijd milieuzone)

Het is dikke kapitaalvernietiging! Ondertussen lachen de zogenaamde derde wereldlanden ons uit. Want hun rijden in degelijke zuinige diesels rond. En wij in 1.0 eco strontbakkies. :applaus: voor de overheid hoor!
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

19 nov 2019 18:13

Veel reacties lijken op de reacties vlak vóór de invoering van de trein: de koeien raken van de leg; belachelijke uitvinding etc.

Vooruitgang doet soms van " au".
S211kombi
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 okt 2019 11:09
Mercedes-Benz: S211 E320 CDI

19 nov 2019 20:18

Dit is toch geen vooruitgang maar regressie, de grote grap is dat het beleid niet eens op wetenschappelijke feiten is gestoeld.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

19 nov 2019 20:30

Dat is ongeveer wat men dus 150 jaar geleden ook vertelde. Q.E.D.
Gebruikersavatar
TWA
Berichten: 269
Lid geworden op: 16 apr 2015 13:31
Mercedes-Benz: W210 E240 2.6 v6 Elegance Select
Locatie: Amsterdam

19 nov 2019 21:24

Tuurlijk moet je ergens beginnen, maar in het geval van Amsterdam is het hard op de borst slaan en zogenaamd 'kijk-mij-eens-gaan' gehalte. Het beste jongetje van de klas zijn, voor willen lopen op iedereen. Niet alleen met de diesel weren, maar ook met je standpunt volledig elektrisch verplicht willen stellen, maar dat is mijn mening :owja:

Ook het hele E10 verhaal is gewoon onzin, lees hier maar eens ~> https://www.deingenieur.nl/artikel/is-e ... het-milieu

Het is vooral dat alles in 1x gelijk om moet. Waarom niet geleidelijk :stom:

Greetz Emiel
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

19 nov 2019 22:42

TWA schreef:Tuurlijk moet je ergens beginnen, maar in het geval van Amsterdam is het hard op de borst slaan en zogenaamd 'kijk-mij-eens-gaan' gehalte. Het beste jongetje van de klas zijn, voor willen lopen op iedereen. Niet alleen met de diesel weren, maar ook met je standpunt volledig elektrisch verplicht willen stellen, maar dat is mijn mening :owja:

Ook het hele E10 verhaal is gewoon onzin, lees hier maar eens ~> https://www.deingenieur.nl/artikel/is-e ... het-milieu

Het is vooral dat alles in 1x gelijk om moet. Waarom niet geleidelijk :stom:

Greetz Emiel
E10 schijnt inderdaad niet beter te zijn voor het milieu, daarbij raakt het kant noch wal.. Want hoe meer alcohol door de benzine, hoe slechter de motor gaat presteren. De auto zal minder km's per liter gaan maken.

Ik snap die redenatie ook niet.. Als ik benzine ga mengen met een andere vloeistof gaat mijn auto echt niet ineens zuiniger rijden. De motor heeft die energie toch echt nodig.
Plaats reactie