EV rijden, een leuk ervaringsartikel op Gocar BE

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

06 sep 2019 10:18

Is niet direct MB gerelateerd, maar kan dat natuurlijk nu bij de nieuwe EV's wel zijn..

Geen idee of dit hier mag in het kader van copyright, maar ik vond het te leuk om voor mijzelf te houden, want geeft exact weer waarom ik zeker nog geen EV zal nemen: de stress of je wel komt waar je wilt en of je ergens kan laden..

Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!”
02/09/2019 | Maxime Hérion


Een week lang volledig elektrisch rijden, zowel met de wagen als op de step? Onze man deed het en hield een dagboek bij. Zijn bevindingen zijn jammer genoeg niet allemaal even rooskleurig…
Ik moet toegeven dat mijn ervaring met elektrische auto’s tot nu toe beperkt was gebleven tot eendaagse tests op zorgvuldig door autofabrikanten gekozen routes. Toen de persverantwoordelijke van Hyundai me vroeg om de Kona Electric een week lang uit te proberen, was ik meteen verleid door het idee. En aangezien ik sinds november vorig jaar zelf in het bezit ben van een elektrische step, had ik ook snel besloten om een stapje verder te gaan dan gewoonlijk door een totale “elektro-mobiliteitstest” uit te voeren, zoals sommige mensen zich de ideale toekomst van het transport voorstellen.

Een afspraak werd gemaakt met KMC, de Belgische importeur van Hyundai, om de Kona in ontvangst te nemen. Helaas begon het avontuur al in mineur op de parking: mijn elektrische step paste namelijk niet in de kofferbak. Een rugleuning van de achterbank naar beneden dan maar… En al meteen een potentiële passagier minder.
Ontspannen

De Kona rijdt zeer rustig, dat ik wist ik al. Enerzijds omdat er geen schokken van de versnellingsbak komen – die is er gewoonweg niet – en anderzijds omdat het hoge koppel van 395 Nm direct beschikbaar is. Eerlijk gezegd was ik meteen onder de indruk van deze auto. Alleen stuit hij op enkele hindernissen. Allereerst is er de prijs: je betaalt €44.999 voor de versie met een grote batterij van 64 kWh en € 49.548 voor ons testmodel met alle opties. Da’s véél geld, zeker als je weet dat de Kona op benzine al vanaf € 18.699 te koop is. Bovendien kan je voor € 50.000 een “normale” auto aanschaffen die veel beter is afgewerkt.

Om tijdens dit experiment van een week objectief te blijven, had ik beslist om de aankoopprijs negeren en me uitsluitend te richten op het rijden en op het gebruiksgemak.
Helaas zijn de minder leuke kanten al snel aan het licht gekomen..


Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 2)
03/09/2019 | Maxime Hérion


Uw dienaar had besloten om een week lang elektrisch te rijden. Daarvoor werd beroep gedaan op een elektrische Hyundai en op een elektrische step. De SUV waarvan net sprake, ging ik op dag twee voor een eerste keer opladen. Dat verliep niet helemaal zoals gepland…

Gisteren vergat mee te delen dat de Kona Electric over 430 km autonomie beschikt, een cijfer dat dicht bij de door Hyundai opgegeven 449 km ligt (WLTP). Da’s natuurlijk niet slecht, al blijft hét grote probleem van elektrische auto’s in ons land, en veel specifieker in Wallonië, de beperkte oplaadinfrastructuur en dan vooral buiten de stadscentra. Wonend in wat een niemandsland lijkt te zijn, of toch zeker wat elektromobiliteit betreft, had ik besloten om de Kona voor de deur op te laden door hem aan te sluiten op een traditioneel stopcontact in huis. Hiervoor had ik een verlengsnoer van 15 meter voorzien. Ik stak de kabel door de brievenbus om hem op de stoep te laten lopen en eens alles eindelijk was aangesloten, haastte ik me naar het dashboard om te zien hoelang de laadbeurt in beslag zou nemen. Wat bleek: met de bescheiden 2,5 kWh werd de laadtijd geschat op… 42u20 minuten. Van een koude, zeg maar ijzige douche gesproken!

Plan B
Ik kon het me niet veroorloven om de auto zolang links te laten liggen. Aangezien ik geen wallbox heb, zag ik geen andere mogelijkheid dan op zoek te gaan naar een snellaadstation. Een gespecialiseerde applicatie gaf aan dat de dichtstbijzijnde optie aan het gemeentehuis ligt. Daar aangekomen, volgde opnieuw een teleurstelling. De twee enige beschikbare parkeerplaatsen waren namelijk al ingenomen door de gemeentelijke diensten en bovendien was de de terminal niet krachtig (7 kWh). Het gebruik ervan was zelfs beperkt tot de openingstijden van het stadhuis. Wat een klucht…

Op naar de nieuwe Lidl-winkel dan maar, op precies 5,4 km van thuis. Daar staat immers ook een terminal, eentje waar de overheid niets mee te maken heeft. Verrassing: niet alleen mocht ik de Kona er gratis opladen, het ging ook veel sneller dankzij het 50 kWh-systeem. Weet echter dat het zelfs met de krachtigste laders meer dan een uur duurt om 100% te bereiken. In afwachting kroop ik op mijn elektrische step om huiswaarts te keren. Dat ging zo…


Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 3)
04/09/2019 | Maxime Hérion


Na eindelijk een goed oplaadstation te hebben gevonden voor de Kona, sprong ik op met mijn elektrische step om huiswaarts te keren. Niet de allerleukste trip om te ondernemen…
De eerste keer dat ik een elektrische step in het straatbeeld zag verschijnen, was ik meteen verkocht. Van deelsteps was er toen nog geen sprake in mijn regio, dus leek het me logisch om me gewoon zelf zo’n tweewieler aan te schaffen. Dat is een Xiaomi – spreek uit: Chiaomi – M365 geworden, een model dat beschikbaar was voor een proefrit en bovendien in promotie stond. Ik kón het gewoon niet laten…

Ik betaalde ongeveer € 350 voor het ding, naar het schijnt de beste prijs-kwaliteitverhouding voor dit kleine budget. Er zijn dus betere steps in omloop, al zijn die ook veel duurder (€ 1000 tot € 2500). De topsnelheid van de M356 bedraagt 25 km/u, zijn bereik schommelt tussen 15 tot 20 km. Da’s niet geweldig, wel voldoende. Bovendien is het een leuke én praktische manier om van A naar B te zoefen.
De hel, dat zijn de anderen

Je hoort regelmatig verhalen over ongevallen met steps, meestal gedeelde exemplaren. Soms ligt dat aan een onervaren bestuurder (gebrek aan kunde en/of kennis), maar vaak ook aan de weginfrastuctuur die niet op zulke rijtuigen voorzien is. Dat mocht ik aan den lijve ondervinden: na mijn elektrische Hyundai op de supermarktparking te hebben achtergelaten om hem op te laden, moest ik een drukke baan oversteken met veel winkels om vervolgens het fietspad op te zoeken, eentje dat slingerde tussen een hoog trottoir en de drukke baan dan nog. Veilig? Niet echt, om van de vele obstakels onderweg nog maar te zwijgen.

Aangezien een step over kleine wielen beschikt en een ophangingssysteem ontbreekt, vermijd je maar beter borduren en dergelijke meer. Het risico dat je valt is niet gering in België en al zeker in steden. Een helm dragen? Ondergetekende raadt het ten zeerste aan, voor iedereen. Je moet weten dat het vooral de andere weggebruikers zijn die een gevaar vormen. Denk aan voetgangers die plots opduiken en je bel niet horen, automobilisten die je schaamteloos de pas afsnijden, iemand die plots uit een parkeerplek vertrekt…

In één stuk thuisgeraakt, dat wel, maar een uurtje of twee later moest ik dezelfde weg weer in de omgekeerde richting afleggen. Of mijn elektrische wagen tegen dan weer volledig opgeladen was? Wait and see…


Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 4)
05/09/2019 | Maxime Hérion


Met een elektrische auto rijden, vereist discipline. Dat heeft onze journalist zelf kunnen ondervinden tijdens zijn “100% elektrische week”…
Na vijf dagen gebruik te hebben gemaakt van 100% elektrisch vervoer, is het al weekend. Moet gezegd dat ik nog nooit zo vaak naar de supermarkt ben geweest als de afgelopen dagen. Om mijn Hyundai Kona Electric op te laden uiteraard…

De Kona heeft een mooie actieradius (430 km), al heb ik meermaals last gehad van “range-anxiety” of “schrik om stil te vallen”. Wie dit wil voorkomen, heeft discipline nodig. Je kan immers niet altijd en overal “tanken” met een EV zoals met een gewone wagen. Je rit op voorhand plannen, is dus een must of toch als je van plan bent ver te rijden. Gelukkig zat het weer mee, want een koude buitentemperatuur haalt het rijbereik van deze – en elke andere elektrische auto – verder naar beneden, net als zoveel andere factoren.

Onvoorspelbaar

Op zondag was ik van plan om familie in de Semoisvallei te bezoeken. In totaal kwam die reis neer op +/- 300 km heen en terug. Dat zou moeten lukken, dacht ik, aangezien de Kona 430 km rijbereik belooft. Van nature wantrouwend, besloot ik om de Eco-modus in te schakelen teneinde zo min mogelijk te verbruiken. De airconditioning bleef ook uit (het was 30°C!) gezien de energieverslindende werking daarvan. Een beetje bezweet naderde ik de afrit van de autosnelweg…

Ik hield nog 255 km “over” bij het weerzien van mijn familie. Dat viel mee! Tijdens de terugreis mocht de airco toch aan – het was té warm aan boord – en liet ik de cruise control zijn werk doen. Thuis aangekomen, gaf de boordcomputer de nieuwe actieradius aan: 29 kilometer, gelukkig voldoende om weer een geschikt oplaadpunt te vinden.

Moraal van het verhaal: Wie met een EV onderweg is, moet anticiperen…

;) (A)
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

06 sep 2019 11:18

Hoeveel invloed heeft het Belgische weg'dek' gehad? :owja:

En dit is nog met de Kona, toch wel een van de beste opties op dit moment als >relatief< goedkope EV met bijna het grootste daadwerkelijke bereik van alle EV's.

Die conclusie zin mag je voorlopig nog heel vaak herhalen ivm het 'Priusverhaal': mensen die lopen te nuilen dat de auto niet het opgegeven bereik haalt, omdat de officiele meetmethode niet klopt en de rijstijl door velen niet wordt aangepast. Met 140 in de linkerbaan zul je die verkeerde cijfers waarop men de keuze baseert nooit halen, met minachting voor je bandenspanning ook niet, met vol wegsprinten bij het stoplicht ook niet en vaak flink beladen ook niet.

Tot er een EV is met een WLTP of EPA bereik van 800-1000 km zal dit denk ik ook wel zo blijven, dat je gewoon meer moet plannen en je rijstijl aanpassen, dat hoort er momenteel gewoon bij. Dat was in de begintijd van de benzineauto zo toen er nog niet op elke hoek een tankstation stond, en dat is nu met de alternatieve aandrijvingen ook zo, zij het elektrisch, LPG of waterstof. In meer of mindere mate mag wel verwacht worden dat de auto daar ook bij helpt, zie bijv. de EQC's Eco-assistent en het EQ-navigatie gebeuren in MBUX. Maar uiteindelijk moet je zelf ook blijven opletten als bestuurder.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

06 sep 2019 11:50

Helmy schreef:[...] In meer of mindere mate mag wel verwacht worden dat de auto daar ook bij helpt, zie bijv. de EQC's Eco-assistent en het EQ-navigatie gebeuren in MBUX. [...]
Ik las dat Mazda (á la I3 maar dan anders) met een EV komt waarin een 1 cyl wankelmotortje is ingebouwd dat op traditionele brandstof of welke brandstof dan ook op zn meest efficiënte constante toerental werkt en een generatortje aandrijft om spanning op te wekken voor de accu. Wat met "lege" accu dan de Vmax is weet ik niet, maar je hoeft dan ws niet meer bang te zijn stil te vallen. https://www.autovisie.nl/nieuws/nu-offi ... e-extender
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie