Ik overweeg een carierremove

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

07 jul 2019 11:29

Houd er wel rekening mee dat degene die technisch zijn jarenlange ervaring hebben en buiten de opleiding en cursussen dat het alleen door dingen te doen en tegen te komen zoveel kennis word opgebouwd
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

07 jul 2019 21:05

Een belangrijk punt:

Wat denk je dat je in dit vak dagelijks ga doen? Ik heb vele (jongere) leerlingen zien gaan omdat ze een verkeerde indruk hebben.

Even een situatieschets van het team waar ik in werk.
1x een chef (diagnosetechnicus)
3x diagnosetechnicus
2x reparatietechnicus
2x servicetechnicus

Zelf zit ik hoog in de ladder en heb ik dus werk wat ik mooi vind. Veel leerlingen denken daar met 3 weken hard werken ook te zitten. Feitelijk zitten ze jaren in het service gedeelte en zal je vele filters, zomerbanden, winterbanden en remmen voorbij zien komen. Die paar keer dat er een kop, motor of bak gerepareerd moet worden zal bij de speciaal opgeleide mensen terecht komen.
Check dus even goed wat je leuk vind en hoe reëel het is dat je dat dagelijks gaat doen. Vallen de basis reparaties eronder dan is er zeker plek in de branche. Ik denk dat vele bedrijven het aandurven. Geen idee waar je vandaan komt maar ik wil best voor je informeren binnen de Louwman groep. Mocht je interesse hebben dan mag je me een PB sturen.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

07 jul 2019 23:05

Ik werk dus 4x 9,5 voor Stern en heb daarnaast mijn eigen bedrijfje wat ik op de woensdag en zaterdag doe en 1 of 2 avonden.

Het is bij mij begonnen als een hobby dat na 5 jaar redelijk uit hand gelopen is. De hobby is ontstaan daar een grote dosis passie voor de W126 . Hierdoor stond ik in 2017 voor een keuze : of stoppen of legaliseren .
Stoppen omdat ik met mijn opbrengst boven het vrijgesteld bedrag kwam wat ik naast mijn vaste baan mag bijverdienen en het risico dat ik “gepakt “ zou worden en wellicht het bedrijf van mijn vrienden waar ik mijn werkplaats heb zou kunnen benadelen te groot werd.

Omdat het “werk” veel te leuk is toch maar in 2018 bij de KVK aangemeld en betaal ik officieel huur voor mijn ruimte in het bedrijf van mijn vrienden.

Om de Hobby leuk te houden probeer ik de agenda zo efficiënt mogelijk te plannen . Maar door de toch wel gegroeide klanten kring loopt de planning redelijk snel vol. En omdat je toch een redelijk klanten bestand hebt zijn er altijd ongeplande afspraken door stilval o.i.d en dun kun je niet de afspraak ergens over 6 weken plannen en zul je ruimte moeten maken in je toch al over volle agenda.

En voor je het weet ben je 3 avonden aan het werk .
Vergeet niet dat je ook nog de hele dag wordt gebeld , gemaild , geappt etc etc door potentiële of bestaande klanten met vragen of het maken van een afspraak.
Je zult ook delen moeten uitzoeken , onderdelen moeten bestellen en of regelen . Je zult prijsopgaves moeten maken en uiteindelijk ook de factuur en zorgen dat het geld binnen komt (en facturen betaald worden ).
En om het af te ronden mag je alles nog voor de fiscus alles herleidbaar bij houden in een boekhouding en ieder kwartaal je BTW afdragen.

Dan moeten alle reparaties nog meezitten en er geen grote tegenvallers om de hoek komen kijken dan loopt je planning al redelijk snel op een hoop.

Ook wanneer je off geregistreerd bent verwacht men ook een bepaalde service en garantie .

Veel vrienden en klanten vragen me regelmatig waarom ik niet full-time voor me zelf ga beginnen maar dat is niet te doen ivm de hoge premies voor de ziekte kosten ,arbeidsongeschiktheid verzekering en de aanvulling voor mijn oude dag . Met mijn 50+ zal mijn winst (samen met de veel hogere indirecte kosten ) niet afdoende zijn. En 1 dag niet gewerkt is 1 dag geen inkomsten .

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het zo weer doen maar het vergt wel een dosis inzet en back-up van het hele gezin.

Ik heb dan ook nog het voordeel een bepaalde specialisatie te beheersen waardoor ik geen reclame hoef te maken om mijn planning vol te krijgen.
Jij moet nog een bepaalde (hoop) vaardigheden eigen maken wat ook tijd kost en ! Risico met zich mee brengt dat er iets mis gaat.
Ook daar heb je een verantwoordelijkheid in ... stel dat een “simpele “ handeling als een wiel op moment vast draaien verkeerd gaat en deze loopt er bij de klant af , op vakantie , met de caravan , en 5 inzittende ...

Ik heb het geluk nagenoeg geen fouten te hebben gemaakt .

Kortom, denk er goed over na er komt veel meer bij kijken dan je denkt.

Suc6 met de beslissing.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
dutchtbi
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

08 jul 2019 12:36

Als je nu een advies/praatfunctie hebt en je wilt "iets"met auto's gaan doen maar de technische kennis ontbreekt, waarom dan niet de sales kant op? Er zijn maar weinig autoverkopers die ik ooit op technische kennis heb kunnen betrappen, niet zelden ontbreekt zelfs de productkennis van hetgeen ze aan de man willen brengen. Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die daar een IVA-opleiding voor eisen, maar als je verkooptalent hebt kom je er zonder ook wel.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

08 jul 2019 13:51

dutchtbi schreef:Als je nu een advies/praatfunctie hebt en je wilt "iets"met auto's gaan doen maar de technische kennis ontbreekt, waarom dan niet de sales kant op? Er zijn maar weinig autoverkopers die ik ooit op technische kennis heb kunnen betrappen, niet zelden ontbreekt zelfs de productkennis van hetgeen ze aan de man willen brengen. Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die daar een IVA-opleiding voor eisen, maar als je verkooptalent hebt kom je er zonder ook wel.
Niet lullig bedoeld maar iedereen die nu als verkoper in de autobranche bezig is mag zich afvragen of zijn functie over 10 jaar nog bestaat. De vooruitzichten zijn dat de verkoop verschuift naar online en grote, centraal gelegen experience centers. Dat betekent op termijn dat de lokale vestigingen alleen service centra worden zonder showroom/verkoopteam. Mag je raden wie als eerste vliegt: mensen met of mensen zonder IVA diploma.

Ik vraag me af of het verstandig is om die kant op te willen als je rond de dertig bent en dus nog een jaar of 40 mee moet ?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

08 jul 2019 14:48

Een kleine 10 jaar geleden ben ik, mede uit onmin met m’n toenmalige werkgever, voor mezelf begonnen. In de intellectuele eigendom, zoals dat zo mooi heet. Ik had m’n diploma’s en een hoop kennis en klanten die graag met mij mee wilden.
Toch keek iedereen me aan if ik gek geworden was. Gelukkig zei m’n vrouw tegen me dat ik datgene moest kiezen waar ik gelukkig mee zou zijn. Ik was niet te genieten toen ik nog werknemer was.
Uiteraard is de stap groot om voor jezelf te beginnen. Vooral ook de administratie die je krijgt is niet leuk. Helemaal niet leuk. Maar: het is wel jóuw administratie. En het zijn weliswaar jóuw zorgen die je krijgt, maar het is ook jóuw verdienste als ze zijn opgelost. En het zijn jóuw klanten die bij je terugkomen!
Geloof me: dat geeft veel meer voldoening dan een dertiende maand die je van je werkgever krijgt.

Neemt niet weg dat je de maandlasten moet kunnen blijven betalen. En dat je soms op vakantie moet kunnen blijven gaan (maar dan wel altijd met de laptop mee, in mijn geval).

Er zullen altijd nadelen zijn, maar ook voordelen. Helaas zijn er weinigen die je daarop zullen wijzen als je een switch als deze wilt maken.
Mijn voordeel was bovendien dat het geen switch naar een ander beroep was. In jouw geval raad ik je aan om je vaste baan deels aan te houden. Dan kun je in het begin makkelijker bijsturen, mocht het mogelijk zijn. En informeer eens of je een subsidie kunt krijgen voor opleiding of als starter.

Succes!
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

08 jul 2019 16:35

Grotendeels eens met het verhaal hierboven en ook voor mijzelf begonnen uit onmin met het handelen van mijn toenmalige werkgever.
Enige kanttekening die ik erbij wil maken is: zorg voor een goede particuliere AOV. In mijn geval betekende volledig arbeidsongeschikt raken evengoed een flinke aderlating, maar dan blijft het leven nog net leuk.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Spades
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:44
Mercedes-Benz: C180K combi 2004

09 jul 2019 12:52

Super leuk om de ervaringen van 1 ieder te lezen hier! Dank daarvoor. Het mooie is ook dat ze heel erg uit elkaar liggen eigenlijk. Mijn verwachting is laag, ik weet dat ik met een beetje logica, doorzettingsvermogen en wat gevloek een eind kom als het gaat om mijn eigen kleine klusjes maar dat ik daarmee absoluut niet hoef te verwachten dat het iets voorstelt in professionelere zin. Ik zou graag ervaring opdoen dus die PM ga ik nog wel even sturen Raimon!

Verkoop zou ik alleen doen in de occasionhandel en niet bij een dealerbedrijf, precies om de hier al aangehaalde reden. Over 10 a 15 jaar moet ik nog zien of het concept van een dealerbedrijf in zijn huidige vorm houdbaar is. Virtual reality is tegen die tijd zo ver dat je je auto samenstelt terwijl je naar je oprit kijkt.

Nogmaals dank voor de adviezen, tips en verhalen!
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20703
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09 jul 2019 13:17

Spades schreef:Virtual reality is tegen die tijd zo ver dat je je auto samenstelt terwijl je naar je oprit kijkt.
of:
Virtual reality is tegen die tijd zo ver dat je je auto samenstelt terwijl die naar je oprit rijdt.

greetingz,
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 jul 2019 13:26

Zoals je in meerdere vakgebieden ziet zou ik verwachten dat specialisme overleeft en algemene bedrijven als eerste verzwakken. Daarmee zou ik eerder kansen zien voor dealers dan voor universele bedrijven.
Kijk maar naar je eigen werk: je kunt niet alles beheersen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

10 jul 2019 00:39

Doe vooral waar je al goed in bent. Als je iets nog nooit of zelden hebt gedaan en je begint daar je bedrijf mee, dan is de kans groot dat het niet lukt.
En, zoals MBenzNL al zei: niet van je hobby je werk maken, dan is het geen hobbey mee, maar gewoon werk (zeg ik uit ervaring).
En aan alles zitten voor- en nadelen.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

11 jul 2019 20:20

Ben benieuwd naar reactie van TS nog. Kan hij iets met de tips?
Plaats reactie